Christa
Jag har köpt ett gummiband men det är för hårt. Jag vill ha ett mjukare till att börja med. Är det någon som har något tips?

EKLO
Jag tror faktiskt att det finns särskilda träningsgummiband på apoteket (större grejer, gröna). Jag köpte på en sjukgymnastmottagning.
Christa
CITAT (EKLO @ 05-02-2010, 14:56) *
Jag tror faktiskt att det finns särskilda träningsgummiband på apoteket (större grejer, gröna). Jag köpte på en sjukgymnastmottagning.


När du skriver större grejer menar du då att Apotekets är kraftigare än det du har?

Jag skulle vilja ha ett som jag kan köra hundra repetitioner med minst. Jag kollade på ett med bok till och där stod 8-15 repetetioner och det är ju mer styrketräning. Jag vill träna uthållighetsträning.

Hur använder du ditt?
caprifol
Jag har köpt på Företagshälsan. De har gult, rött och blått där gult är det lättaste, rött medel och blått hårdast. Samma färger och gradering är det på banden hos sjukgymnasterna på min vårdcentral.
Christa
CITAT (caprifol @ 05-02-2010, 15:21) *
Jag har köpt på Företagshälsan. De har gult, rött och blått där gult är det lättaste, rött medel och blått hårdast. Samma färger och gradering är det på banden hos sjukgymnasterna på min vårdcentral.


Är det sådana gummiband utan handtag? Min sambo fick några av sjukgymnasten som bara var en lång gummibit av material liknande det som finns i en ballong. Var det sådana?

Jag skulle egentligen vilja ha ett med handtag men i nödfall så får det väl bli den andra typen men då kommer jag att ha handskar på mig. Kan ju vara mjukgörare i dem. Min sambos gick f öv av efter ett tag.

Jag hade Frittes träningssnodd innan men den försvann i flytten tyvärr. Verkar inte finnas att köpa mer.
caprifol
CITAT (Christa @ 05-02-2010, 15:38) *
Är det sådana gummiband utan handtag? Min sambo fick några av sjukgymnasten som bara var en lång gummibit av material liknande det som finns i en ballong. Var det sådana?

Ja, det är sådant jag har. Man virar det ett varv runt handen. Fungerar bra för mig.
Red Top
CITAT (Christa @ 05-02-2010, 15:38) *
Är det sådana gummiband utan handtag? Min sambo fick några av sjukgymnasten som bara var en lång gummibit av material liknande det som finns i en ballong. Var det sådana?

Jag skulle egentligen vilja ha ett med handtag men i nödfall så får det väl bli den andra typen men då kommer jag att ha handskar på mig. Kan ju vara mjukgörare i dem. Min sambos gick f öv av efter ett tag.

Jag hade Frittes träningssnodd innan men den försvann i flytten tyvärr. Verkar inte finnas att köpa mer.


Det gäller ju att veta hur man ska använda "gummibanden" för att de ska ge rätt effekt och inte ge upphov till belastningsskador. Detta gäller ju alla former av träning och träningshjälpmedel.

Kontakta närmaste sjukgymnast och hör dig för. Du behöver inte ha remiss från läkare (eftersom du inte har ngt förtroende för dem) för att träffa en sjukgymnast, som kan göra en bedömning av vilken träning du behöver. Remissen kan möjligen göra att du får tid fortare. Men du kanske inte litar på sjukgymnaster heller.

Sjukgymnastik
Hej igen
CITAT (Christa @ 05-02-2010, 15:38) *
Är det sådana gummiband utan handtag? Min sambo fick några av sjukgymnasten som bara var en lång gummibit av material liknande det som finns i en ballong. Var det sådana?

Jag skulle egentligen vilja ha ett med handtag men i nödfall så får det väl bli den andra typen men då kommer jag att ha handskar på mig. Kan ju vara mjukgörare i dem. Min sambos gick f öv av efter ett tag.

Jag hade Frittes träningssnodd innan men den försvann i flytten tyvärr. Verkar inte finnas att köpa mer.

Jag köpte mitt blåa band på apoteket ... det följer med instruktion (träningsprogram) om hur du ska anv bandet.
Ang mjukgörare ... jag har anv band ... utan handskar ... i många år, och står på benen ännu. smile.gif
titti49zon6
Jag har köpt mitt (gult, är det lättaste) på sportbutiken efter råd från sjukgymnasten.Det finns i olika styrkor beroende på vad man ska träna och har behagliga handtag samt instruktionsbok. Jag fick mina övningar av sjukgymnasten.
(Köpte det i höstas)
Christa
CITAT (titti49zon6 @ 06-02-2010, 08:29) *
Jag har köpt mitt (gult, är det lättaste) på sportbutiken efter råd från sjukgymnasten.Det finns i olika styrkor beroende på vad man ska träna och har behagliga handtag samt instruktionsbok. Jag fick mina övningar av sjukgymnasten.
(Köpte det i höstas)


Hur många repetitioner kan man göra med det ungefär? Styrketräning är ungefär 8-15 repetitioner medan uthållighetsträning är många fler. Jag är ute efter ett för uthållighetsträning. Kollade i en sportaffär men de hade bara två sorter som var för styrketräning.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon