Klura
Kollegan och jag har idag konstaterat att vi inte kommer få sitta och gunga i varsin gungstol och prata gamla minnen på ålderns höst. Utan vi sitter nog fortfarande vid 80 års ålder och babblar över komradion.
Det enda som var positivt där var väl att mina fonder gått upp rejält.
Hittade några av mina tidigare års besked och ser att det är nog första gången Inkomstpensionens värdeförändring står på minus.
Gör den det på alla tro? Fattar inte riktigt vad det beror på, nån som vet mer?
Meriona
jag har inte fått något kuvert... vilka ska få nu? Är det vissa åldersgrupper eller vissa distrikt?
Aqvakul
inte fått - orkar inte bry mig heller...
sommarhumla
Har hittat ett orange kuvert i brevlådan, fortfarande inte öppnat. Inte överdrivet nyfiken heller.
gnon49
Har inte fått det ännu, men lite nyfiken är jag. Bytte fonder och fondbolag i början av 2009 när Wanja och AMF
fick mig att se rött. Kansek gjorde jag rätt, kanske fel. Kanske det kvittar vad man gör.
Klura
CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 21:21) *
jag har inte fått något kuvert... vilka ska få nu? Är det vissa åldersgrupper eller vissa distrikt?


Alla får väl sitt kuvert nu.
Jag brukar iaf få mitt varje år vid den här tiden.


CITAT (Klura @ 05-02-2010, 19:59) *
Inkomstpensionens värdeförändring står på minus.
Gör den det på alla tro? Fattar inte riktigt vad det beror på, nån som vet mer?


Är det någon som förstår hur det här med värdet på inkomstpensionen fungerar?
Jag trodde det alltid skulle stå på plus men tydligt har jag missuppfattat de biten.

CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 21:35) *
Har inte fått det ännu, men lite nyfiken är jag. Bytte fonder och fondbolag i början av 2009 när Wanja och AMF
fick mig att se rött. Kansek gjorde jag rätt, kanske fel. Kanske det kvittar vad man gör.


Fonderna går jag in och kollar på varje vecka.
Är flitig på den biten och byter ofta.
gladepetter
Den kollar jag alltid i. Men jag har alla mina uppgifter inkl mina privata pensionsförsäkringar samlade i www.minpension.se

Jag är nöjd med prognosen......
gnon49
CITAT (Klura @ 05-02-2010, 21:57) *
Alla får väl sitt kuvert nu.
Jag brukar iaf få mitt varje år vid den här tiden.
Är det någon som förstår hur det här med värdet på inkomstpensionen fungerar?
Jag trodde det alltid skulle stå på plus men tydligt har jag missuppfattat de biten.
Fonderna går jag in och kollar på varje vecka.
Är flitig på den biten och byter ofta.

Men tjänar man på att byta ofta? Tittar du på avgifterna eller har det någon större betydelse? Med några få år kvar till pensionen så har jag mest svenska räntefonder. Faktum är jag totalt gick plus förra året trots nedgången.
Motti
Efter som jag fick vårt första barn 1976 och valde att va hemma och va mamma till henne och hennes lillebror medans hennes far och (min man )startade eget så innebär det att ja får ut 1670 i månaden när jag blir Pensionär!och jag röstar Moderat ! Vem skapade dom förutsättningarna att alla mammor skulle jobba !jo den Socialdemokratiska Partiet.Det innebär att för att jag valde att va hemma och ta hand om våra barn så blev jag bestraffad,så i dag har jag en pension på 1670 kr i månaden när jag blir 61 år,tur man har en man som tjänat pengar och har pensionsförsäkring.
*Stintan*
Går man inte i pension när man är 65? Annars är det väl förtida uttag med lägre belopp?
Red Top
CITAT (Motti @ 06-02-2010, 01:05) *
Efter som jag fick vårt första barn 1976 och valde att va hemma och va mamma till henne och hennes lillebror medans hennes far och (min man )startade eget så innebär det att ja får ut 1670 i månaden när jag blir Pensionär!och jag röstar Moderat ! Vem skapade dom förutsättningarna att alla mammor skulle jobba !jo den Socialdemokratiska Partiet.Det innebär att för att jag valde att va hemma och ta hand om våra barn så blev jag bestraffad,så i dag har jag en pension på 1670 kr i månaden när jag blir 61 år,tur man har en man som tjänat pengar och har pensionsförsäkring.


Men Motti,

Du som är så bestämd i din uppfattning om vilket parti du ska rösta på, borde väl veta att:

Det svenska pensionssystemet grundar sig i en blocköverskridande överenskommelse mellan fem riksdagspartier, M, C, FP, KD och S. Överenskommelsen har därmed ett mycket starkt parlamentariskt stöd med cirka 90 procent av riksdagens ledamöter. Idag samverkar de fem partierna i en Pensionsgrupp oavsett vilket eller vilka av partierna som befinner sig i regeringsställning.

Riktlinjerna för det nya pensionssystemet beslutades redan 1994. Syftet var att skapa ett ålderspensionssystem som var mer följsamt mot den samhällsekonomiska och demografiska utvecklingen och där sambandet mellan avgift och förmån var starkare för den enskilde. Pensionssystemet består av flera olika delar: inkomstpension, premiepension och garantipension. Från och med år 2003 trädde ålderspensionssystemets regler i full kraft och därmed har alla delar av pensionsreformen fallit på plats.
Pensionssystemet

Man kan inte skylla allt här i livet på Socialdemokraterna. flirting.gif

CITAT
............tur man har en man som tjänat pengar och har pensionsförsäkring.


Ni borde nog se över det här med pensionsförsäkring. Du har ju ingen större nytta av att han har en pensionsförsäkring, om du lever längre än honom, eller om ni separerar. Ni borde nog ha delat upp pensionsinbetalningarna på er båda två. Det är ju trots allt du som stått för markservicen, när din man byggde upp sitt/ert företag.

Men det kanske är en försäkring, som automatiskt övergår till dig, om er nuvarande familjesituation ändras.
gladepetter
CITAT (Motti @ 06-02-2010, 01:05) *
Efter som jag fick vårt första barn 1976 och valde att va hemma och va mamma till henne och hennes lillebror medans hennes far och (min man )startade eget så innebär det att ja får ut 1670 i månaden när jag blir Pensionär!och jag röstar Moderat ! Vem skapade dom förutsättningarna att alla mammor skulle jobba !jo den Socialdemokratiska Partiet.Det innebär att för att jag valde att va hemma och ta hand om våra barn så blev jag bestraffad,så i dag har jag en pension på 1670 kr i månaden när jag blir 61 år,tur man har en man som tjänat pengar och har pensionsförsäkring.


I alla pensionssystem är det oftast kvinnan som är förloraren. Kvinnan är ofta hemma med barnen, jobbar deltid mm. I det gamla systemet gällde de 15 bästa åren men nu gäller livsinkomsten i praktiken. Jag har haft tur att ha en bra lön när jag började jobba 1980 och har haft en mycket bra löneutveckling. Min fru har också ett bra pensionsutfall trots att hon varit hemma med barnen. Vi engagerade oss tidigt i pensionsfrågan tidigt och vi köpte privat försäkring fast jag själv är emot denna typ av försäkring. Men vi vill kunna leva hyffast när vi blir äldre trots att vi betalar skatt. Kommer ihåg Anna Hedborg, hon som började utreda rehabkedjan för s, hon var positiv att fler tar privata försäkringar. Hmmm ja då går det ju att sänka pensionen mera eller? Den nuvarande pensionsuppgörelsen är ett politiskt blocköverskridande samarbete med de största partierna i riksdagen. Pension skall man engagera sig när man är ung sedan är det försent. Glöm inte att ca 10 % av svenska folket inte ens har tjänstepensionen, som ger ung 10 % till i pension. De jobbar på företag utan kollektivavtal.
Simplicity
CITAT (Klura @ 05-02-2010, 19:59) *
Kollegan och jag har idag konstaterat att vi inte kommer få sitta och gunga i varsin gungstol och prata gamla minnen på ålderns höst. Utan vi sitter nog fortfarande vid 80 års ålder och babblar över komradion.
Det enda som var positivt där var väl att mina fonder gått upp rejält.
Hittade några av mina tidigare års besked och ser att det är nog första gången Inkomstpensionens värdeförändring står på minus.
Gör den det på alla tro? Fattar inte riktigt vad det beror på, nån som vet mer?



Fonderna har gått upp rejält det senaste året, ja... om man räknar procentuellt...

Men de har ännu knappast återhämtat sig till den nivå de var i innan...

Ett litet räkneexempel... uträknat på ett ungefär för att det ska bli lättbegripligt...

Om jag investerade 100 kr 2007 hade jag 125 kr 2008 och 50 kr 2009... vid årsskiftet till 2010 var värdet 75... Ungefär så har våra fonder gått. Det är alltså en bra bit kvar till att gå med plus på den hundralappen.

Det här är bara en ungefärlig beräkning och fonderna varierar ju kraftigt i värde. Men på ett ungefär utifrån hur den svenska börsen har gått de senaste åren...

Klura
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 22:33) *
Men tjänar man på att byta ofta? Tittar du på avgifterna eller har det någon större betydelse? Med några få år kvar till pensionen så har jag mest svenska räntefonder. Faktum är jag totalt gick plus förra året trots nedgången.

Det beror förstås på vilka fonder man väljer. Det är olika risknivåer och avgifter.
Jag fördelar oftast mina på minst tre olika fonder och med olika risk.
Klura
CITAT (Simplicity @ 06-02-2010, 12:18) *
Om jag investerade 100 kr 2007 hade jag 125 kr 2008 och 50 kr 2009... vid årsskiftet till 2010 var värdet 75... Ungefär så har våra fonder gått. Det är alltså en bra bit kvar till att gå med plus på den hundralappen.

Det här är bara en ungefärlig beräkning och fonderna varierar ju kraftigt i värde. Men på ett ungefär utifrån hur den svenska börsen har gått de senaste åren...


Bra exempel och lätt att förstå.
Mina hade nog följt den utvecklingen om jag hade haft kvar samma fonder hela tiden.
Alltså det hade varit värda 75 kr nu.
Men när det började gå uppåt valde jag bara högrisk ett tag och det sköt i väg rejält.
Det var riktigt underhållande att se tusenlapparna komma tillbaka så snabbt.



Motti
Om min man skulle gå bort före mig så tillfaller hans pensionsförsäkring mig liksom hans livförsäkring.Jag blev hemmafru 1976 startade eget 1978 fick barn igen 1979 blev hemma i fem år till innan jag tog upp min rörelse igen.Det jag inte visste när jag hade eget är att man skulle ha en inkomst på 37000 om året för att få ATP,jag körde halvtid och kom aldrig upp i 37,000 om året.Alltså visade det sig att jag har bara ATP för fem år efter som jag känat för lite i hela mitt liv.Började jobba vid 14 års ålder med en lön på 50 kr i veckan.Jag skulle önska att man får ATP poäng även om man väljer att va hemma hos barnen,jag var hemma i min mest produktiva ålder sa de på försäkringskassan slap.gif ja man skulle väl skaffat barn efter 30 kanske.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 06-02-2010, 21:13) *
Om min man skulle gå bort före mig så tillfaller hans pensionsförsäkring mig liksom hans livförsäkring.Jag blev hemmafru 1976 startade eget 1978 fick barn igen 1979 blev hemma i fem år till innan jag tog upp min rörelse igen.Det jag inte visste när jag hade eget är att man skulle ha en inkomst på 37000 om året för att få ATP,jag körde halvtid och kom aldrig upp i 37,000 om året.Alltså visade det sig att jag har bara ATP för fem år efter som jag känat för lite i hela mitt liv.Började jobba vid 14 års ålder med en lön på 50 kr i veckan.Jag skulle önska att man får ATP poäng även om man väljer att va hemma hos barnen,jag var hemma i min mest produktiva ålder sa de på försäkringskassan slap.gif ja man skulle väl skaffat barn efter 30 kanske.


Fast det beror ju på när du är född om du har någon användning av ATP.
Motti
Jag är född 1953
*Stintan*
CITAT (Motti @ 06-02-2010, 21:52) *
Jag är född 1953


Då är det knappast någon stor del som skulle räknas efter det gamla systemet med ATP. Är man född efter 1953 räknas det efter det nya pensionssystemet. Men har du inte haft någon inkomst så är det ju garantipension du får om du inte dessutom har en egen pensionsförsäkring. Garantpension kan man få fr.o.m. det man fyller 65 år. Den exakta summan vet jag inte men 2008 var den om man är född 1938 eller senare och gift/sammanboende: 6 492 kronor per månad. Har du haft pensionsgrundande inkomst så räknas det om. Hur det kommer att se ut den dag du går i pension står väl skrivet i stjärnorna. Kanske kan du få bättre besked av Försäkringskassan.
Solstorm
Det är vi som är födda på från en bit in på femtiotalet och till en bit in på sextiotalet som får de sämsta pensionerna. Vi ska jobba ihop pension för två generationer, den ATP vi började jobba ihop togs ifrån oss, vi får inte tillgodoräkna oss våra studieår så som de som är yngre får göra.
*Stintan*
CITAT (Solstorm @ 07-02-2010, 12:14) *
Det är vi som är födda på från en bit in på femtiotalet och till en bit in på sextiotalet som får de sämsta pensionerna. Vi ska jobba ihop pension för två generationer, den ATP vi började jobba ihop togs ifrån oss, vi får inte tillgodoräkna oss våra studieår så som de som är yngre får göra.


Njae det vet du väl inte än hur det kommer att se ut när du går i pension. För övrigt förlorar alla födda mellan 1938 - 53 genom att ATP-delen succesivt fasas ut. Stulna pensionspengar känns det som.
Solstorm
Tidigare så var det ju att yngre generationen betalade in till den äldre. De som är yngst nu betalar bara in till sin egen generation. Vi som är mittimellan ska betala in både den äldre generationens och vår egen generations pension.

Vi som är födda på 50 och 60 talet har också jobbat ihop ATP. Den har helt ryckts ifrån oss. Plus att de yngre får tillgodoräkna sig sina studieår till pensionen, det får inte vi.

Denna pensionsöverenskommelse gjordes över blockgränserna. Mitt politikerförakt är totalt, från yttersta vänstern till yttersta högern.


Simplicity
När atp-reformen infördes en gång i tiden så räknade man iskallt med att det skulle vara ständig tillväxt.. inte bara ekonomiskt utan även befolkningsmässigt... Barnakullarna var större då på ca 3-4 barn.. Nu blev det inte så å då minskar ju även inbetalningarna till atp-systemet eftersom det är färre än beräknat i arbetsför ålder... Hela atp-systemet buggde ju på att den yngre generationen skulle betala in till den äldres pensioner... numer ska vi ju betala in till våra egna pensioner...
Klura
Känner mig smått tjatig, men är det bara jag som fått minus på Inkomstpensionens värdeförändring el gäller det alla?
Simplicity
CITAT (Klura @ 09-02-2010, 20:14) *
Känner mig smått tjatig, men är det bara jag som fått minus på Inkomstpensionens värdeförändring el gäller det alla?



Jag har inte fått mitt orangea kuvert än...
Aqvakul
CITAT (Simplicity @ 09-02-2010, 20:31) *
Jag har inte fått mitt orangea kuvert än...

Inte jag heller - den som väntar på något gott... crazy.gif
skogstroll
jag har fått... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon