Full version: ESC 2010
Sidor: 1, 2
Piccante
Det börjar så sakta dra ihop sig mot ESC i Oslo 2010.
Jag har tjuvlyssnat lite på de bidrag som redan är färdiga:
Norges Didrik Solli Tangen sjunger My heart is yours.

Finlands uttagning verkar inte vara färdig än men en låt som verkar populär på youtube är Amadeus med låten Anastacia som är någon form av grekisk/ balkanballad på finska w00t.gif Ganska catchig låt även om jag inte tycker att språk och musik passar helt ihop.
Berith
Ja nog hördes det att Kempe varit med där. Då kan man alltså räkna med att Norge hamnar långt ner i år... rolleyes.gif Gillar inte hans verk, tycker han är klart överskattad och dom svenska bidragen han vunnit med dom senaste åren har ju varit bottennapp i stora finalen.

Om den här - A1 - Don't want to lose you again - kom tvåa i Norge var den betydligt bättre. tummenupp.gif
Berith
Och här är Danmarks bidrag i år - Chanée & N'evergreen - In a moment like this - skriven av svenska trion Thomas G:son, Erik Bernholm och Henrik Sethsson. G:son och Sethsson är skaraborgare om ingen visste det. whistling.gif
Piccante
CITAT (Berith @ 09-02-2010, 12:08) *
Och här är Danmarks bidrag i år - Chanée & N'evergreen - In a moment like this - skriven av svenska trion Thomas G:son, Erik Bernholm och Henrik Sethsson. G:son och Sethsson är skaraborgare om ingen visste det. whistling.gif

Den är visst anklagad för att vara ett plagiat på Police -Every breath you take?
Berith
Måste lyssna igen! g.gif Neej det tycker jag nog inte.

Men det måste vara svårt att skriva nya låtar hela tiden som inte påminner om nåt som redan finns.
Christina i Taxinge~
Förra lördagens delfinal i Ö-vik bestod av en massa trista låtar tyckte jag....
Men det verkar bli bättre ikväll!
Jag har lyssnat på alla sångerna här (scrolla ner): LÅTARNA I SANDVIKEN

Jag tycker att flera stycken verkar bra!
Pauline, Eric m fl
Och Orsa Spelmän har en låt som kommer att ligga på Svensktoppen länge, gissar jag! biggrin.gif

zaaritha
Har inte kollat på nå´t--hittills!
Brukar endast titta på sluttävlingen!
Berith
Några fler av bidragen som är klara för Oslo:

Serbien - Milan Stankovic - Ovo Je Balkan

England - Josh - That Sounds Good To Me

Estland - Malcolm Lincoln - Siren

Tyskland - Lena Meyer Landrut - Satellite

Nederländerna - Sieneke - Sha-la-lie

En blandad kompott. yes.gif
katah
Den finska bidraget : www.youtube.com/watch?v=0Uedp2AfrVU

Gillan
CITAT (Berith @ 14-03-2010, 10:14) *
Några fler av bidragen som är klara för Oslo:

Serbien - Milan Stankovic - Ovo Je Balkan

England - Josh - That Sounds Good To Me

Estland - Malcolm Lincoln - Siren

Tyskland - Lena Meyer Landrut - Satellite

Nederländerna - Sieneke - Sha-la-lie

En blandad kompott. yes.gif


Du menar att Sverige inte räknas....................eller giggle.gif
Berith
CITAT (Gillan @ 15-03-2010, 08:03) *
Du menar att Sverige inte räknas....................eller giggle.gif

Jo såklart att Sverige räknas. Ska bli spännande att se om Anna B klarar sej bättre än Malena Ernman förra året. wink.gif

Nån som vet vilka Sverige får möta i semifinalen? Om hon inte tar sej vidare till finalen är det väl det sämsta resultatet vi haft sen 1932 eller nåt.
Berith
Hämtar upp den här tråden eftersom det ikväll gäller för Anna B att göra sitt bästa!

Jag kollade inte på första semifinalen häromdan, och jag kommer troligen inte att kolla in kvällens tävling heller. Men jag vill såklart att vi ska vara med i finalen på lördag! Hur skulle det se ut annars, en final utan Sverige??
KRT
Jag brukar ALDRIG titta på varken svenska uttagningar, semifinaler eller ens finalen, utan nöjer mig med att lyssna på vinnaren när den är utsedd..... Men i tisdags hamnade vi av en slump farmför semifinalen och fastnade totalt!!! Det var greklands låt och maken och jag vek oss dubbla av skratt.... Raddan som kom efteråt var inte heller helt fel ur komisk synpunkt, var det inte poledancing på rapparen Billy, var det fruktansvärt dålig playback eller maskeradkostymer som kunde roa - har sällan skrattat så mycket på så kort tid smile.gif. Vi undrade mycket var dragspelet och folkdräkterna kom in, men blev knappast förvånade när vi upptäckte det whistling.gif
Å andra sidan är det fullkomligt horriblet att/om detta är det BÄSTA länderna kan åstadkomma i musikväg.......
Berith
Här kan man kolla in dagens bidrag en bit ner på sidan. Man kan också kolla in dom som gick vidare i förrgår, och vilka som inte klarade sej.

Finlands bidrag var riktigt skojsigt. blink.gif
Tottes matte
CITAT (KRT @ 27-05-2010, 13:53) *
Jag brukar ALDRIG titta på varken svenska uttagningar, semifinaler eller ens finalen, utan nöjer mig med att lyssna på vinnaren när den är utsedd..... Men i tisdags hamnade vi av en slump farmför semifinalen och fastnade totalt!!! Det var greklands låt och maken och jag vek oss dubbla av skratt.... Raddan som kom efteråt var inte heller helt fel ur komisk synpunkt, var det inte poledancing på rapparen Billy, var det fruktansvärt dålig playback eller maskeradkostymer som kunde roa - har sällan skrattat så mycket på så kort tid smile.gif. Vi undrade mycket var dragspelet och folkdräkterna kom in, men blev knappast förvånade när vi upptäckte det whistling.gif
Å andra sidan är det fullkomligt horriblet att/om detta är det BÄSTA länderna kan åstadkomma i musikväg.......


Hej KRT,

håller med dig ... thumbdown.gif Vad är det för skit de släpper ut? Kan de inte begripa att det finns olika kulturer mellan europa och de fån öst-hållet. Varför inte separera till 2 olika finalgrupper?
Jag brukar inte vara så intresserad av det, men min make jobbade innom musikbransen, så man sk. hänger med. Han känner alla innom detta, även att han och kompissarna beslöt att hoppa av några år sedan och de är inte ens i pensionsålder. jag kommer den kvällen när Bert fr. Skara ringde hem och man hade följt hans oro för operation när det upptäcktes, men det stannade innom "gänget". Han slöpte ut den på sin operationsdag, det var detta han ville att vi vet.
Har man umgåtts i dessa kretsar över 25 år så tycker man synd om att den riktiga musiken försvinner.
Detta har varit en del av mitt privata liv med allt som det innefattade. Skönt att endast tänka på sina ynka planteringar och segelbåten. OK, det var vad jag ville lägga till detta debatt. ..... thumbdown.gif fr. Tottes matte
Gossen Ruda
Lägg ner skräpet. Jippot har svällt över alla bräddar när det behövs delfinaler. När det blir så många bidrag blir risken stor att man bara försöker synas, musiken kommer i bakgrunden. Tyvärr lär vi inte få se något slut här i Svedala, SVT tjänar nog bra på alla program. Skulle de lägga ner tävlingen står nog TV4 beredda med reklammakarna påhejande i bakgrunden.
Tottes matte
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2010, 15:48) *
Lägg ner skräpet. Jippot har svällt över alla bräddar när det behövs delfinaler. När det blir så många bidrag blir risken stor att man bara försöker synas, musiken kommer i bakgrunden. Tyvärr lär vi inte få se något slut här i Svedala, SVT tjänar nog bra på alla program. Skulle de lägga ner tävlingen står nog TV4 beredda med reklammakarna påhejande i bakgrunden.

Gossen Ruda,

Det är ekonomin som styr det hela, vad bryr dom om låtarna hör nog inte ens i deras värld. Trots allt har man hållit dessa festival så länge att det är svårt för dem att hoppa av. Som sagt, en annan kanal tar över hela rasket, så det är till ingen nytta, tyvärr, .... thumbdown.gif fr.Tottes matte
Berith
Jaha ja... g.gif Var väl inte så svårt att gissa kanske... Såg iofs inte programmet, men gillar inte Anna B så det förvånar mej inte att det var just hon som var den som stoppade oss från finalplats.
Gita
Jamen, fiaskot var väl ganska lätt att förutse, väljer vi att skicka en liten töntig tant med en konstlad sång/gråtröst och noll karisma så kan det väl inte gå så värst mycket bättre.
Självklart borde vi lyssnat på den internationella juryn, Salem el Fakir håller ju hög internationell klass, både som artist och låtskrivare.
Gita
Gossen Ruda
Skönt iaf att vi slipper stå för fiolerna när nästa jättejippo skall anordnas.
Huggorm
CITAT (Gita @ 28-05-2010, 06:50) *
Jamen, fiaskot var väl ganska lätt att förutse, väljer vi att skicka en liten töntig tant med en konstlad sång/gråtröst och noll karisma så kan det väl inte gå så värst mycket bättre.
Självklart borde vi lyssnat på den internationella juryn, Salem el Fakir håller ju hög internationell klass, både som artist och låtskrivare.
Gita

Jag tror inte Salem el Fakir hade lyckats mycket bättre, men i övrigt håller jag med. Man kan konstatera att detta är första gången någonsin vi missat finalen, undrar om inte det kommer förfölja Anna Bergendahl för alltid?
herkules
jag tycker att anna gjorde ett bra framträdande i går men hon höll inte, när hon klivit av scenen så hade man glömt både henne och låten.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 28-05-2010, 06:50) *
Jamen, fiaskot var väl ganska lätt att förutse, väljer vi att skicka en liten töntig tant med en konstlad sång/gråtröst och noll karisma så kan det väl inte gå så värst mycket bättre.
Självklart borde vi lyssnat på den internationella juryn, Salem el Fakir håller ju hög internationell klass, både som artist och låtskrivare.
Gita

en artonårig "liten töntig tant ".. confused.gif

Du är hård i dina omdömen, Gita!
Anma
Oj, har England gått vidare? Hur gick det till?????
Att Anna inte gick till final förstår jag, även om jag personligen älskar hennes röst.
Berith
"Töntig tant" var en bra beskrivning på henne. whistling.gif

England är väl givna finalister? Tillsammans med några länder till. Frankrike tror jag, och kanske Spanien?
Åsa, mälardalen zon 2
England, Frankrike, Tyskland och Spanien är alltid med i finalen oavsett hur dålig låt de skickar, de behöver inte kvala in, orsak de startade tydligen tävligen + betalar in mest pengar varje år till tävlingen.
Aqvakul
Varför klaga på Anna Bergendahl? Hon gjorde ju inte sämre ifrån sig än i den svenska finalen. Klaga på de som röstat fram henne i så fall.
Tottes matte
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 09:00) *
Jag tror inte Salem el Fakir hade lyckats mycket bättre, men i övrigt håller jag med. Man kan konstatera att detta är första gången någonsin vi missat finalen, undrar om inte det kommer förfölja Anna Bergendahl för alltid?


Huggormen, ang. melodifestifalen och Annas insats var bara massa skri och stirr hit och dit och hon kan ju inte ens klä sig passande. det var bara väntat redan långt tillbaka att hon har ingen tur med sin stil, passar bättre på Gällivare lördagsdans. whistling.gif fr. Mollys husse
Berith
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 17:29) *
Varför klaga på Anna Bergendahl? Hon gjorde ju inte sämre ifrån sig än i den svenska finalen. Klaga på de som röstat fram henne i så fall.

Ja men nu klagade jag på henne i den svenska uttagningen också. Men jag sa också där att om vi ska komma sist så ska det vara med just en sån som hon. Det vore ju jättetråkigt om vi skickat en toppenlåt med en toppenartist och så kom vi inte ens med i finalen. Neej då är det bättre att komma sist med just en som Anna B.
Huggorm
Vi borde ha skickat Timoteij i stället, dom hade garanterat haft större chanser. Men vunnit hade knappast dom heller.

Christina i Taxinge~
Den enda som hade fixat detta är Erik Saade med 'Manboy'!
Den var häftig!

Men ESC har för längesen blivit ett trist, långrandigt TV-program som inte handlar om musik längre. Det gäller att göra reklam för sig!

Tottes matte
CITAT (Berith @ 28-05-2010, 18:06) *
Ja men nu klagade jag på henne i den svenska uttagningen också. Men jag sa också där att om vi ska komma sist så ska det vara med just en sån som hon. Det vore ju jättetråkigt om vi skickat en toppenlåt med en toppenartist och så kom vi inte ens med i finalen. Neej då är det bättre att komma sist med just en som Anna B.


Hej Berith, Vi kommer ingenstans med att skicka en flicksnärta till dessa uttagningar, men vi har nog inte bättre alternativ och de som är bra vill inte vara med när östblocket blokerar med sina hottentottfasoner och det finns massa folk där som röstar sina grannar och vill hålla västvärden utanför.
För faasen, dela på det då! Ha en europeisk melodifestival vilket vi bättre förstå än dessa skumma öststaterna, de har jag inte ens intresserad, inte en öststat ens på semestermål!!! tummenupp.gif Mattes Molly

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 18:23) *
Vi borde ha skickat Timoteij i stället, dom hade garanterat haft större chanser. Men vunnit hade knappast dom heller.

Huggormen, det finns inte någon chans för nutidens svensk musik att slå andra, så konstig som den har blivit också, fattar inte alls alla dessa rappare vad de har att göra, påminner om antikens psykedeliska sjukhus. thumbdown.gif fr. Mollys matte
Meriona
Ser alla på eländet ikväll tro, det är ju ganska dött här.
Nä jag hoppas att de är på någon trevlig bjudning istället, det känns bättre att bli bortvald för något sånt.... yes.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Meriona @ 29-05-2010, 21:58) *
Ser alla på eländet ikväll tro, det är ju ganska dött här.
Nä jag hoppas att de är på någon trevlig bjudning istället, det känns bättre att bli bortvald för något sånt.... yes.gif


Själv lägger jag in annonser på Tradera.....man måste ju skaffa pengar på nåt sätt! naughty.gif

Meriona
Aha, då är du ursäktad! Jag vet hur lång tid det där tar. Är det nåt jag vill köpa tror du? crazy.gif
Christina i Taxinge~
Byxor i strl 40-42 som jag växt ur.....men felfria i övrigt.
Meriona
Nejtack, de har jag också växt ur.... kram1.gif
Bee
Ser inte heller på ESC. Det har blivit mer än trist. Som dom sa på ett radioprogram igår - jag gillar inte heller alla dom där horstövlarna och -flickorna som ligger och juckar på scenen i takt till någon obetydlig låt. Igen familjeföreställning precis.

Bättre att stå ute i trädgården och prata bort en stund med grannar som inte heller bryr sig.

Edit: stavfel
Huggorm
Och som vanligt är det lätt att gissa hälften av 12-poängarna eftersom vissa länder alltid röstar på varandra oavsett musiken. Gissar att vi kommer få se samma när Sverige redovisar strax, skall vi våga gissa på att Danmark och Norge kommer högt?
herkules
bästa låten och bästa sångerskan vann! smile.gif
Huggorm
Hon var härligt scen-ovan, vilket var uppfriskande efter alla hårdtränade yrkesartister

Edit: Ja, inte under framträdandet alltså utan efteråt när hon hade vunnit
Aqvakul
Vann vi? crazy.gif
Biggan_
CITAT (herkules @ 30-05-2010, 00:20) *
bästa låten och bästa sångerskan vann! smile.gif


Det tycker jag också!
Hon påminner lite om Miss Li tycker jag!

CITAT (Aqvakul @ 30-05-2010, 00:39) *
Vann vi? crazy.gif


Icke en chans! crazy.gif
Gita
CITAT (herkules @ 30-05-2010, 00:20) *
bästa låten och bästa sångerskan vann! smile.gif

Håller med, kul och medryckande låt, jätteduktig och charmig sångerska, helt annorlunda än den pompösa, tantiga Bergendahl.
Fast jag tyckte att många av låtarna var riktigt bra, Danmarks bidrag var väl min personliga favorit.
Gita
Berith
Naturligtvis var det synd att inte Sverige hade med nån låt i år men som det har blivit dom senaste åren så passar inte dom gamla "schlager"-länderna in längre. Jag tycker att ESC ska delas upp i två olika varianter, en för öst och en för väst. Det skiljer så mycket mellan musikstilarna så originaltanken med tävlingen försvinner.

Kul iaf att Danmark klarade sej så bra. Tycker nog att man kan kalla deras låt för svensk med tanke på upphovsmännen. Tycker svenska juryn skulle fått sej en tankeställare när en låt dom ratat klarade sej så bra. naughty.gif

Ha ha! Och Kempe kom på efterkälken! tongue.gif Där lärde sej nog Norge också lite.

Hörde Bert K på radion häromdan och han tyckte det var synd att det blivit mer shownummer än musikframträdande numera. Håller med fullständigt.
Huggorm
Fast nu har ju Norge och Tyskland vunnit de senaste två åren, och dom hör ju knappast till östeuropa?
Åsa, mälardalen zon 2
+Det är ju trevligare nu med variation, än att alla låtar låter som någon Bert Karlsson produktion, det funkar inte att gå tillbaka i tiden se bara på storbritannien som dammade av 80-tals hitlåtskrivare och lät dem skriva en ny "hit", 80-talet verkar dock inte funka nu de hamnade ju i botten.
Berith
CITAT (Huggorm @ 30-05-2010, 10:04) *
Fast nu har ju Norge och Tyskland vunnit de senaste två åren, och dom hör ju knappast till östeuropa?

Tänkte inte på det... sleep.gif

Det har du såklart rätt i och det är jättekul. tummenupp.gif Ska leta upp vinnaren från igår och lyssna noga för att se om det är nåt i min smak. Orkade inte kolla hela tävlingen igår, såg bara snabbgenomgången ett par gånger.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-05-2010, 10:13) *
+Det är ju trevligare nu med variation, än att alla låtar låter som någon Bert Karlsson produktion, det funkar inte att gå tillbaka i tiden se bara på storbritannien som dammade av 80-tals hitlåtskrivare och lät dem skriva en ny "hit", 80-talet verkar dock inte funka nu de hamnade ju i botten.

Nej dom behöver inte låta som BK-produkter. biggrin.gif Det är väl kanske jag som inte gillar hur det har blivit bara.

Undrar vilket av dom svenska bidragen som skulle klarat sej bättre i år?
Huggorm
Problemet är ju snarare att det är dubbelt så många länder som deltar nu, jämfört med för tjugo år sedan, och då blir det ju dubbelt så svårt att vinna
*Stintan*
Fast Sverige borde väl ändå kunna skicka fram en presentabel människa och inte en som ser ut som om hon precis klivit ur dagisets utklädningslåda och dessutom i kombination med en urtrist låt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon