Full version: Ekologi
lorentz
Jag har uppmärksammat de så kallade ecolådorna, man får hem en låda ekologiska grönsaker med bil hur ekologiskt är detta ?
Om det vore så att man köpte hem en större mängd kanske det skulle vara försvarbart, men att leverera en låda som många gånger inte väger
mer än 2-3kg gör att man undrar.
Simplicity
Jag skulle kunna tänka mig att beställa å månadshandla på det sättet.. men det systemet är inte utbyggt här i min kommun, men jag tjatar på firman i grankommunen och frågar när de ska börja köra ut här.
Växtverk
Tänk att jag aldrig har hört talas om detta. Beställde en låda på momangen!
Gossen Ruda
Tanken bakom är inte enbart att distribuera ekologiska varor eller miljöomtanke, snarare ett sätt att tjäna pengar på ekologitrenden.
Växtverk
CITAT (lorentz @ 08-02-2010, 08:59) *
Jag har uppmärksammat de så kallade ecolådorna, man får hem en låda ekologiska grönsaker med bil hur ekologiskt är detta ?
Om det vore så att man köpte hem en större mängd kanske det skulle vara försvarbart, men att leverera en låda som många gånger inte väger
mer än 2-3kg gör att man undrar.


För vissa kanske detta kan ersätta bilfärden till och från köpcentrumet, men man kanske borde maila dem och se hur de tänker.
Samsara
Jag har besökt Mossagården som bedriver just en sådan här affärsplan, dem kör med gasbilar då det e det endaste miljövänligaste sättet hittills. Elbil blir för dyr och man kan inte köra lika långt. Dem väljer också transporter som är miljövänliga om dem måste uppåt landet och inte kan köra sina lådor. Dem försökte göra allt så miljövänligt som möjligt när dem odlade ekologiskt.
lorentz
Detta är ett storstadsfenomen konstigt nog?
I en storstad så finns det ju ett enormt utbud av eco-produkter.

Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2010, 11:00) *
Tanken bakom är inte enbart att distribuera ekologiska varor eller miljöomtanke, snarare ett sätt att tjäna pengar på ekologitrenden.


Visst, utan lönsamhet ingen verksamhet...
Nauti
Mossagården hade utkörning med cykel ett tag åtminstone. Vet inte om det fortfarande finns.
Växtverk
På hemsidan motiverar de.
CITAT
Med Ekolådan vill vi göra ett brett och högkvalitativt sortiment av ekologiska livsmedel tillgängligt för många. Detta sker på ett sätt som ska hjälpa odlarna – och då speciell de små och mellanstora – att nå intresserade kunder med sina produkter. De som odlar och de som handlar får genom Ekolådan möjlighet att lära sig mer om varandras villkor. Med Ekolådan som länk minskar vi avståndet mellan producenter och konsumenter.


Och i sin textsnutt om leveranspersonalen så nämns ingenting om gasbilar eller cyklar. Det bör väl nästan vara klokare att handla ekologiska varor på Ica iallafall om du har gång/cykel-avstånd.
Aqvakul
CITAT (Växtverk @ 08-02-2010, 13:24) *
På hemsidan motiverar de.
Och i sin textsnutt om leveranspersonalen så nämns ingenting om gasbilar eller cyklar. Det bör väl nästan vara klokare att handla ekologiska varor på Ica iallafall om du har gång/cykel-avstånd.

Jodå ..

CITAT
Lådorna körs sedan ut i biogasdrivna bilar till privatpersoner, företag, dagis, skolor och över 170 st utlämningsställen i Sverige.
Blomstertanten
CITAT (Växtverk @ 08-02-2010, 13:24) *
På hemsidan motiverar de.
Och i sin textsnutt om leveranspersonalen så nämns ingenting om gasbilar eller cyklar. Det bör väl nästan vara klokare att handla ekologiska varor på Ica iallafall om du har gång/cykel-avstånd.

Men hur många är det inte som tar bilen ändå ? Och är jag helt ute och cyklar om jag tror att det är sämre för miljön att åka en kort sträcka ?
lorentz
Det är väl ungefär så det går till misstänker jag.
Först levereras det hem en kålrot och några potatisar.
Sedan tar kålrotsköparen bilen och åker till butiken för att handla mjölk och lite limpa
Piccante
Nu blandas ekologi ihop med miljö. Ekolådan och andra lådor är ekologiska så till vida att frukten och grönsakerna är ekologiskt odlade. Är det miljömässigt försvarbart med transporterna? det är en annan fråga.
De flesta resor som görs med bil är korta resor. Man åker fram och tillbaka och gör massa småärenden, åker till jobbet, hem på lunchen och åker till externa köpcentra och handlar utanför stan/ samhället. Att få skafferiet påfyllt genom att få hemleverans kan nog spara en del transporter med personbil. Sen hjälper man ju odlare när man köper som i sin tur gynnar miljön. Många ekoodlare har svårt att komma in hos de stora affärskedjorna då de ofta eftersträvar likriktning och vill ha stora partier med samma varor i hela landet. Ekolådan, Mossagården mfl säljer direkt från odlare till konsumenter så odlarna vet att de får avsättning för sina varor.
lorentz
På Nyheterna igår så sas det att butikerna hade svårt att få tag på ekologiska varor, försäljningsökningen skulle vara 18% föregående år.
Frågan kvarstår dock, hur ekologisk är kålroten som fick specialtransport hem.
Blomstertanten
CITAT (Markus_H @ 08-02-2010, 16:38) *
Nu blandas ekologi ihop med miljö. Ekolådan och andra lådor är ekologiska så till vida att frukten och grönsakerna är ekologiskt odlade. Är det miljömässigt försvarbart med transporterna? det är en annan fråga.
De flesta resor som görs med bil är korta resor. Man åker fram och tillbaka och gör massa småärenden, åker till jobbet, hem på lunchen och åker till externa köpcentra och handlar utanför stan/ samhället. Att få skafferiet påfyllt genom att få hemleverans kan nog spara en del transporter med personbil. Sen hjälper man ju odlare när man köper som i sin tur gynnar miljön. Många ekoodlare har svårt att komma in hos de stora affärskedjorna då de ofta eftersträvar likriktning och vill ha stora partier med samma varor i hela landet. Ekolådan, Mossagården mfl säljer direkt från odlare till konsumenter så odlarna vet att de får avsättning för sina varor.

Men ekologiskt bör vi väl äta för både miljöns och hälsans skull ? För mig hör ekologi och miljö ihop i alla fall.
Men självklart är det bättre med ekologiska grönsaker och frukt än med giftbesprutade ! Och att stödja lokala odlare !

Samsara
Ekologiskt är det från att fröet (som måste vara ekologiskt tror jag) sätts i jorden tills den kommer till affären ska vara ekologiskt hela vägen. Tror även att transport inkluderas där men jag är inte helt säkert. Men Mossagården odlar ekologiskt och tänker på miljön därför har dem två biogasbilar, dem nämnde inget om cyklar när jag var där. Dem hade även planer på att föda upp och bevara lantbruksraser. Många idéer hos dem, frågan är vilka som kommer att bli verkliga. Sen vad som händer med varorna efter dem har kommit till avhämtningsplatsen har inget med själva odlarna att göra, då är det upp till köparna.
Aqvakul
Mossagården är väl värda all positiv uppmärksamhet. De var tidigt ute och kämpade länge i motvind.
lorentz
Min COOP-Butik säljer bla potatis och morötter från en ekologisk bonde i närområdet. Jag åker till COOP och köper denna potatis, samtidigt köper jag allt det andra som går åt under en vecka.
När jag går in på Mossagårdens hemsida ser jag att man kan beställa så lite som 2.5kg??
Frågan kvarstår därför, hur ekologisk är kålroten som fick specialtransport hem?
Piccante
CITAT (lorentz @ 08-02-2010, 17:58) *
Min COOP-Butik säljer bla potatis och morötter från en ekologisk bonde i närområdet. Jag åker till COOP och köper denna potatis, samtidigt köper jag allt det andra som går åt under en vecka.
När jag går in på Mossagårdens hemsida ser jag att man kan beställa så lite som 2.5kg??
Frågan kvarstår därför, hur ekologisk är kålroten som fick specialtransport hem?

De kör inte ut kålrötter en och en utan alla prenumeranter inom samma område får leverans samma dag. Det är väl ungefär lika miljövänligt som att posten måste åka til lalla hus en gång om dagen, de åker förbi på sin runda oavsett. Kan man samfrakta med lastbil så drar det ju mindre bränsle än om alla ska åka till ett köpcentra och småhandla själva.
lorentz
Det förstår jag också att man inte kör ut EN kålrot........... att skriva på det sättet kallas liknelse.
Att köra ut 2.5kg åt gången är inte ekologiskt försvarbart
Piccante
CITAT (lorentz @ 08-02-2010, 18:37) *
Det förstår jag också att man inte kör ut EN kålrot........... att skriva på det sättet kallas liknelse.
Att köra ut 2.5kg åt gången är inte ekologiskt försvarbart

Men så får ju alla mataffärer sin mat. Kör man ut 500 lådor * 4kg grönsaker så blir det ju en hel del insparade transporter jämför med 500 personbilar som puttrar till affären.
lorentz
Är du dum eller???

Aqvakul
CITAT (lorentz @ 09-02-2010, 07:43) *
Är du dum eller???

Tror jag knappast! Markus är en mycket respekterad medlem här på Odla, med välunderbyggda åsikter och ett vänligt sätt.
Samsara
CITAT (lorentz @ 09-02-2010, 07:43) *
Är du dum eller???


Han förklarade ju bara hur det gick till.
Nauti
CITAT (lorentz @ 09-02-2010, 07:43) *
Är du dum eller???
Vem av er två som är den korkade märks ju ganska tydligt smile.gif
Piccante
CITAT (lorentz @ 09-02-2010, 07:43) *
Är du dum eller???

Jag tror du har missuppfattat hela konceptet. Som exempel levererar ekolådan mer än 3000 lådor med frukt och grönt. De har alltid fasta leveransdagar då de kör ut till alla kunder inom samma stad. Om man kör ut 500 lådor á 4kg i Stockholm eller Göteborg på en dag så har man kört ut 2000kg grönsaker med samma transport. hur tro du en liten lanthandel långt ut på vischan får sina varor? Mjölkbilen kommer ena dagen, brödbilen nästa, grönsaker en tredje osv allt från olika leverantörer. Det blir ju precis lika mycket transporter eller mer. Majoriteten bilresor är dessutom kortare än 2km har jag för mig så om distanshandel gör att man får hem mer mat på en gång så småhandlar man mindre.
Gossen Ruda
CITAT (Markus_H @ 08-02-2010, 20:21) *
Men så får ju alla mataffärer sin mat. Kör man ut 500 lådor * 4kg grönsaker så blir det ju en hel del insparade transporter jämför med 500 personbilar som puttrar till affären.

Jo, men måste ju ändå puttra iväg till affären för att köpa allt annat. Grönsakstransporterna till dörren blir ju bara mer transporter.
Växtverk
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2010, 10:03) *
Jo, men måste ju ändå puttra iväg till affären för att köpa allt annat. Grönsakstransporterna till dörren blir ju bara mer transporter.


Nu har ju inte jag de vanligaste kostvanorna i och med att jag är vegan.. men de enda färskvarorna som jag köper är just frukt, rotfrukter och grönsaker (med små undantag som bakjäst). Bönor, linser, quinoa, matolja, ris, pasta, kryddor, te går ju att ha på lager. Alltså behöver jag bara handla en eller max två gånger i månaden om jag skulle få en ekolåda varannan vecka. Men jag har svårt att avgöra vad som egentligen vore det 'bästa' att göra.
Solstorm
Här ute på landet kom det en bil ibland och sålde hemodlat. Dyrt men mycket hög kvalitet. Sedan höjdes priset ytterligare för det var så dyrt för dem med transporten. Då slutade jag att handla, för mig räcker det med de bensinpengar jag ändå måste ut med när jag själv ska handla.

Jag tror att det skulle bli mer lönsamt för dem att stå och sälja på torget, jag skulle gärna handla utav dem där, hellre än att jag finansierar deras bilkörning. Fast där är ju konkurrensen en annan förstås.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2010, 10:03) *
Jo, men måste ju ändå puttra iväg till affären för att köpa allt annat. Grönsakstransporterna till dörren blir ju bara mer transporter.

De stora inom området hemleverans av matlådor Ekolådan, Mossagården och Hedenborgs säljer det mesta i matväg så man kan nog minska på sina dagliga små inköp.
officinalis
Finns det några bra effektiva småskaliga distributionssystem för livsmedel egentligen?
Eller är det bara att haka på storföretagen utan känsla?
lorentz
Ber om ursäkt för mitt svar Marcus

Jag har arbetat inom logistik och vet vilka ansträngningar som görs för att få till ekonomiska och ekologiska transporter tex så går alla bilar från Västerås till sthlm alltid fullastade gäller även övriga landet man kan eventuellt få in en pallyft, så fullt är det.
Bilarna kör med tomgods tillbaka och har många gånger med sig pantburkar och dom grå plastbackarna man ser i frukt och gröntavdelningarna
Det var det som var bakgrunden till min fråga från början.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon