Bettson
Förmodligen är jag lite klantig. Jag har inget vidare hand med krukväxter. Ännu sämre med julgrupper.
Man får så fantastiskt fina julgrupper och det är så roliga att få, men sedan börjar det.
Det är så mycket blommor i korgen så jorden står som en kupad glasskula upp ur korgen. Hur sjutton vattnar man det. Vattnet rinner ju bara av.

Så finns det julgrupper i korgar med skadat plastinnandöme som sakta men säkert läcker vatten ut på bord och fönsterbrädor.

Visst kan man sätta fat inunder men det är ovala, fykantiga,trekantiga korgar så det är svårt att hitta snygga fat som passar.

jag tycker det är lite synd på all blomterprakten. Ännu mera synd på bord och fönsterbrädor.

Hur gör ni som är lite mera praktiska?

Bettson
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar vattna julgrupper på diskbänken så läcker det hamnar det inte på något bord + jag brukar ställa julgruppen på något ex. fat, karottunderlägg eller liknande så att den inte står direkt på ett bord även fukt kan göra skada på ett bord.
Gunvor Nilsson
Jag ställer gruppen i badkaret och använder sprayflaska och sprayar med hård stråle så rinner det inte av "glasskulan"! Klipper till en bit av ett gammalt tallriksunderlägg av plast och lägger under.
/Gunvor
renate
Jag gör mina julgrupper själv,då finns det plats till vattning.Annars vattnar jag på diskbänken och ställer gruppen på en bricka eller fat,om man har kan man sätter ett litet plaströr i gruppen och vattnar i det.Jag har bara hyacinter de kräver inte så mycket vatten,likaså amaryllis. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon