Full version: Fasta
Alexander-VG-zon3
hej hej

är det någon här på forumet som fastar ? vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter ?

jag tänkte börja med det av hälsoskäl och att testa mig själv.

jag tänkte följa den kristna fastan (inte för att jag är troende utan mer av att ha en plan att följa, kanske låter lite konstigt när man inte är kristen men men). Askonsdagen är i år från den 17 feb 2010

från Wikipedia

Kristendom

* I kristen tradition är fredagen fastedag, eftersom Jesus korsfästes på en fredag. Enligt gammal tradition är också onsdagen fastedag, eftersom Jesus då förråddes av Judas Iskariot.

* Påskfastan, kyrkoårets största fasta, inträffar som en förberedelsetid för påsk. I västkyrklig tradition börjar den på askonsdagen och sträcker sig 40 dagar - söndagar undantagna - till och med påskafton. Askonsdag och långfredag är de strängaste fastedagarna. Också perioden före jul är en fasteperiod och kallas i västkyrkan advent, som betyder ankomst, vilket syftar på Jesu ankomst.

* Bland de ortodoxa kyrkorna lägger man fortfarande stor vikt vid fastedagarna.

* Inom katolska kyrkan är varje fredag fastedag, då man främst förväntas avstå från kött.




länkar från wiki

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasta
http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skfastan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Askonsdagen
Motti
Fasta är inte min grej !jag får bara huvudvärk av det sick.gif
ingrids
Nog har jag fastat, dock inte av religiösa skäl. Funkar egentligen bara för mig när jag inte behöver tänka och rör mig mycket men inte jätteansträngande, typ fotvandrar i lätt terräng. Och så måste jag förbereda en vecka innan med att koffeindetoxa annars får jag migränen från helvetet. Har mått superbra de gånger jag testat och det har hållit i sig upp till 3-4 månader om jag fortsatt leva någorlunda sunt.
Alexander-VG-zon3
ja äter man inget alls mår man nog dåligt, men vad jag har läst lite snabbt så får man dricka och äta något enkelt och lätt efter solnedgång. även om jag ska inta fast föda så lite som möjligt.

söndagar får man ju äta som vanligt av vad jag förstod. så det gäller väl för mig att bunkra upp med vätska av olika slag.

CITAT (ingrids @ 11-02-2010, 22:21) *
Nog har jag fastat, dock inte av religiösa skäl. Funkar egentligen bara för mig när jag inte behöver tänka och rör mig mycket men inte jätteansträngande, typ fotvandrar i lätt terräng. Och så måste jag förbereda en vecka innan med att koffeindetoxa annars får jag migränen från helvetet. Har mått superbra de gånger jag testat och det har hållit i sig upp till 3-4 månader om jag fortsatt leva någorlunda sunt.


nej jag gör inte heller av religiösa skäl. men tydligen av vad jag läst ska det vara hälsosamt.

vad har du intaget för vätska ? kan tänka mig att juice eller nåt med soker i är bra (energi tänkte jag på) har du några tips på hur man ska klara det ?

jag gillar ju att äta mycket både mat och annat (dock hälsosam mat och naturliga råvaror). så jag tror nog att det blir svårt för mig i början.
herkules
jag fastade mycket förr, lärde mig fasta på föllingegården och fortsatte sedan hemma då och då. som längst fastade jag ca 4 veckor åt gången.
drack mycket avkok (potatis, rotfrukter, kål) drack en del fruktsafter och glaubersalt.
hm - kanske skulle ge mig på det igen ... jag mådde bra av det.
RibesRubusVitis
Om ditt BMI kryper över 25 (och både Flaxss och jag har långt dit), kan det vara idé att fasta. Annars är det bara nys...
ingrids
Juice har höga syror och kan bli för starkt för magen, definitivt min. Avkok var aldrig min grej utan jag gick runt på örtte, blåbärsdryck, nyposoppa och havremjölk. Fastade aldrig så långa perioder, alltid under en vecka, att jag tycket att jag behövde bekymra mig jättemycket för att göra rätt, så det vet nog Herkules bättre som fått lära sig det från grunden.
Just ja - skulle aldrig fasta för att gå ner i vikt. Gör det för att rensa ut systemet, främst tarmen och kaffeberoendet.
Eva i Höga
Jag har fastat några gånger för längesen och använde då grönsaksjuicer och fruktjuicer. Endast under några dagar och mådde inte särskilt bra under tiden men efteråt kändes det bra. Tror att det är bra att rensa ut systemet emellanåt.
herkules
CITAT (ingrids @ 12-02-2010, 08:52) *
Just ja - skulle aldrig fasta för att gå ner i vikt. Gör det för att rensa ut systemet, främst tarmen och kaffeberoendet.



jag fastade inte heller pga vikten kanske ska sägas, på den tiden var jag smal wink.gif
skogstroll
usch jag skulle bara frysa och inte orka jobba ordentligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrids @ 12-02-2010, 08:52) *
Juice har höga syror och kan bli för starkt för magen, definitivt min. Avkok var aldrig min grej utan jag gick runt på örtte, blåbärsdryck, nyposoppa och havremjölk. Fastade aldrig så långa perioder, alltid under en vecka, att jag tycket att jag behövde bekymra mig jättemycket för att göra rätt, så det vet nog Herkules bättre som fått lära sig det från grunden.
Just ja - skulle aldrig fasta för att gå ner i vikt. Gör det för att rensa ut systemet, främst tarmen och kaffeberoendet.


tack så mycket för infon, syrorna tänkte jag inte alls på.

CITAT (herkules @ 11-02-2010, 23:06) *
jag fastade mycket förr, lärde mig fasta på föllingegården och fortsatte sedan hemma då och då. som längst fastade jag ca 4 veckor åt gången.
drack mycket avkok (potatis, rotfrukter, kål) drack en del fruktsafter och glaubersalt.
hm - kanske skulle ge mig på det igen ... jag mådde bra av det.


avkok har jag inte tänkt på, förresten vad har man glaubersalt salt till (vad har det för funktion) ?

CITAT (ingrids @ 12-02-2010, 08:52) *
Just ja - skulle aldrig fasta för att gå ner i vikt. Gör det för att rensa ut systemet, främst tarmen och kaffeberoendet.



CITAT (herkules @ 12-02-2010, 09:09) *
jag fastade inte heller pga vikten kanske ska sägas, på den tiden var jag smal wink.gif


jag tänker inte heller på vikten den är jag ganska nöjd med.

CITAT (RibesRubusVitis @ 12-02-2010, 00:58) *
Om ditt BMI kryper över 25 (och både Flaxss och jag har långt dit), kan det vara idé att fasta. Annars är det bara nys...


mitt bmi är på 20,2 vad jag förstår är det en ganska normal bmi värde. innan när jag var yngre låg jag på 15-16 i bmi.
Åsa, mälardalen zon 2
Farsan fastade förr för att pollenallergin blev mildare då. Han trappade ner på kaffet i god tid gick över till mer sånt som råa sallader veckan innan + när han fastade var det teer, Grönsaksjuicer +pressade fruktjuicer/bärdrycker UTAN TILLSATT SOCKER som gällde. + När fasteveckan var slut måste man också trappa upp med maten man kan inte sätta sig och äta en stor bit kött direkt då fastan är över då lär man må ganska dåligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-02-2010, 10:40) *
Farsan fastade förr för att pollenallergin blev mildare då. Han trappade ner på kaffet i god tid gick över till mer sånt som råa sallader veckan innan + när han fastade var det teer, Grönsaksjuicer +pressade fruktjuicer/bärdrycker UTAN TILLSATT SOCKER som gällde. + När fasteveckan var slut måste man också trappa upp med maten man kan inte sätta sig och äta en stor bit kött direkt då fastan är över då lär man må ganska dåligt.


tack för infon, det är nog klokt som du skrev att trappa ner och sedan tappra upp. annars mår nog magen inte bra.

jag har börjat att trappa ner sedan börjar fastan den 17feb. sedan får jags e hur det går. ska bli intressant detta.
Alba
Jag testade en gång för många år sedan att fasta.
Jag fick fruktansvärd huvudvärk och det kan man väl stå ut med-några dagar men jag fick inte behålla någon mat - allt kom upp igen.
Den fastan blev inte långvarig. Det gick ju inte arbeta och ha det så.
officinalis
Fasta har folk gjort under tusentals år. Men varför är det bra och vilka vetenskapliga belägg har vi för det idag?
Jag har inte läst något annat än folk som på ett lite lekemannamässigt sätt hävdar att kroppen får utrymme att "rena" lever, mage och njurar?
Gossen Ruda
CITAT (officinalis @ 12-02-2010, 16:25) *
Fasta har folk gjort under tusentals år. Men varför är det bra och vilka vetenskapliga belägg har vi för det idag?
Jag har inte läst något annat än folk som på ett lite lekemannamässigt sätt hävdar att kroppen får utrymme att "rena" lever, mage och njurar?

Förmodligen är det så. Tro kan försätta berg, tror man på nånting så är det bara så. Basta. När några skriver att de mår bättre efter fastan men samtidigt hävdar att man måste varva ner för att ställa om kroppen skulle det säkert gå bra att slopa fastan och må lika bra. Samma som med det här ständiga vattenkolkandet många håller på med. Att man skulle hjälpa kroppen med att tvätta ur gifter är rena nyset, i så fall skulle även en massa nyttigheter också tvättas ur. Naturen har under årmiljonerna finslipat på njurfunktionen, jag litar på att det fungerar lika bra. biggrin.gif
Aqvakul
Jag provade några gånger på 80-talet. Mådde ganska pyton faktiskt - huvudvärk och svårt att tänka. Samtidigt så kändes det bra att jag klarade av att kontrollera mitt intag. Avstår numera från mer drastiska experiment när det gäller födan. Jag har heller inte sett några vetenskapliga stöd för att fasta är nyttigt.
Alexander-VG-zon3
en av sakerna varför just jag väljer att göra det är att testa mig själv och se hur det känns att genomföra det. sedan vilka hälsoskäl där finns eller inte finns kan ju diskuteras (själv vet jag inte). jag får se hur långt jag orkar och vad jag tycker om det och hur det känns.

om inget annat kanske man blir av med behovet av mindre hälsosamma saker. många ''fastar'' ju för att sluta med saker ev för mycket godis och annat eller med kaffe eller läsk. eller att sluta spela datorspel om det nu inte gäller födan.
Åsa, mälardalen zon 2
En del människor får minskade besvär från allergier + sjukdomar ifall de fastar eller går över till vegetarisk kost. Så funkar det för en själv säger jag kör på det, om man får ökad livskvalite av det även om det inte finns vetenskapliga belägg eller ej så är det värt det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-02-2010, 21:00) *
En del människor får minskade besvär från allergier + sjukdomar ifall de fastar eller går över till vegetarisk kost. Så funkar det för en själv säger jag kör på det, om man får ökad livskvalite av det även om det inte finns vetenskapliga belägg eller ej så är det värt det.


exakt så tycker jag med tummenupp.gif

jag ser framemot det väldigt mycket och också hur det kommer kännas efter när jag är klar. än så länge med starten på min nedtrappning så känns det bra. blev en matig sallad idag plus en hel del vätska under dagen bland annat blåbärs soppa. och än sålänge känns allt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon