Full version: Hur ska ni fira jul?
Hans i Mälardalen
Det vore kul att veta hur ni på forumet firar jul! biggrin.gif

MvH
Fialotta
Här hemma med familjen...hoppas
på liiite snö här i skärgården, så är jag nöjd, ska bli
skönt med lite ledighet nu rolleyes.gif
benganz
Med lite sömn under Kalla Anka
sleep.gif wink.gif sleep.gif wink.gif sleep.gif wink.gif
*Felix matte*
Hemma med familjen inkl. lilla barnbarnet Emelie som firar sin första jul wub.gif
God mat köttbullar, syltor mm och nylagad skinka men ingen sill på bordet.
Kanske Kalle på TV wink.gif inte sååå intresserad
Desto viktigare att spela mycket julsånger och psalmeroch sjunga med av hjärtans lust biggrin.gif
Tomte som kommer med klapparna i säck på ryggen laugh.gif
och sedan slöar man med chokladaskarna inom räckhåll biggrin.gif
Så firar vi julafton.
Annika Ljunggren
Åker till Åland och myser med familjen! Hinner knappt träffa dem annars.. sad.gif

Pojkvännen (sambo) stannar kvar här hos sina föräldrar. Skönt att bara vara med familjen ibland tycker jag. wub.gif
Tommy
Saknar alternativet "Med familjen och släkten" tongue.gif

Längtar till julen så att det nån gång är över.
Hans i Mälardalen
Jag kom på det i efter hand wacko.gif , det var klantigt av mig att missa det!

MvH
renate
Julafton är det bara särbo och jag,yngste sonen med sambo och katten kommer juldagen,äldste sonen har jour över julen så de stannar hemma i Malmö.Det blir en lugn jul i år med god mat mm.Mellandagarna kommer mina barnbarn från Vallda,de stannar över nyår det skall blir rolig att träffa dem.Jag är ledig mellan jul och nyår.
Renate
Hannele
Vår dotter jobbar också på julaftonskvällen...
Kanske blir det flickvän hos oss, eller kanske en son mindre?
Tja, vi har några barn till, som är hemma på julafton! wub.gif
Jag har önskat mej en egen konsert; tenorsaxofon, alltsaxofon, trumpet, klarinett.

Jag måste ta igen alla jular jag missade på tråkiga 70-talet. sleep.gif
Jul är inte bara julafton, vi träffar både släkt och vänner under dagarna.
estet
Jag jobbar på julafton till kl.15 så det blir bara med närmaste familjen och släkten.
Förra året jobbade jag kväll till kl.21 och det var tungt. När det var Kalle på TV:n tänkte man på dem hemma "att nu sitter alla samlade och kollar". Men vi hade gjort bort julafton den 23:de istället, äta och dela ut julklappar.
Min sambo däremot är ledig över jul, nyår och trettonhelgen. Usch!
Louise i Göteborg
Och alternativet: resa utomlands med släkt och familj då???

För första gången nånsin skall jag fira en sommar-jul.

I alla år har det varit familjen och släkten i Göteborg (när jag var riktikt liten åkte vi till mormor men det är 15 mil upp i bohuslän så särskilt annorlunda blev det inte).

Jag är född -59 så jag har sett ALLA Kalle-Anka genom tiderna, men inte i år.

I år drar släkten iväg på safari-bröllop. Min mans syster skall gifta sig i Syd Afrika. Som kompensation för alla vanliga jular tycker jag det räcker gott ohmy.gif .

Fick just ett mail därifrån 31 grader kl 8.30 på morgonen, skall det va så skall det.

Vi åker på torsdag så jag får klara mig länge utan forum-tjôtet.
kryddan
Med "min" familj i Götet. Vi kör vartannat-års-jular i rättvisans namn. Får väl se hur länge vi orkar hålla på med det rolleyes.gif Så länge vi inte har barn funkar det ju - sedan får vi kanske hitta på vår egen lilla traditon..
Ingo
Jag kryssade för "med släkten" men det är inklusive familj - vi åker upp till pappa i Söderhamn. Så gör vi för det mesta. Det blir konventionellt firande med Kalle Anka, julbord och tomte. Inte så magiskt för en själv längre men för barnen. Att se deras glädje är den största behållningen.

Mest speciella julen var 1997, då vår (förstfödda) dotter föddes två dagar före julafton. Halv två på natten kom hon. På eftermiddagen den 22:a satt jag på BB med henne i mina armar och just då spelade radion "All I Want For Christmas Is You" med Mariah Carey, och efter det kan jag inte höra den låten utan att bli tårögd, hur banal den än är.
På själva julafton skulle mor och dotter få komma hem. Jag satt i BB-avdelningens dagrum och såg på Kalle Anka medan läkaren gjorde utskrivningskontroll. Sen bar det hem, inte till julefrid, men...
Wargen
CITAT
dotter föddes två dagar före julafton

...Och jag fick min dotter sist av alla i regionen, alltså på nyårsafton -74! Hon som fick barn först på nya året ville inte vara med i tidningen, så då fick det bli bild med den sistfödda istället...varvid mina kompisar lite syrligt anmärkte: Ja, du ska då alltid vara på förstasidan! även om du är sist! laugh.gif
Nu är den "sistfödda" mor till två och där kommer jag att fira lite jul innan jag åker hem till skogen och ger katterna gröt! (och Tomten såklart!)
Adri-Anne
Lyssna på vacker musik, längta till våren när jag dreglar över bilderna i,

Trädgårdsliv..... Anna Lena Einarson
Trädgården i mitt hjärta ..... Christopher Lloyd
Blomsterpotpurrier ..... Penny Black
Tasha Tudors trädgård ..... Tovah Martin
Om blommor .... Fanny Bergström.
Bonniers stora bok om din trädgård.


Äta lite fikon, klappa katterna och somna till julens TV program.
Posse
CITAT (Tommy @ 15-12-2003, 21:19)
Saknar alternativet "Med familjen och släkten"  :P

Och jag, alternativet: "Ensam"
Hans i Mälardalen
Ok, två missade alternativ. Jag får fira julen i skamvrån!
Men då blir det ju tre missade alternativ wink.gif .
Alla ni som saknar ert alternativ får väl välja "vet ej" så får man betrakta den som "vet ej"/"annat". rolleyes.gif

MvH
kerstin z5-6
Med familj och vänner , 10 pers blir vi och det är lagom många tycker jag smile.gif
Hannele
Vi firar också födelsedag i familjen den 19:e december,
då ska allt vara färdigt... stressigt ibland.
Eva i Skåne
CITAT (Posse @ 16-12-2003, 20:10)
CITAT (Tommy @ 15-12-2003, 21:19)
Saknar alternativet "Med familjen och släkten"  tongue.gif

Och jag, alternativet: "Ensam"

Stackars Posse unsure.gif är min första tanke, men du har kanske valt det själv? blink.gif Jag tycker bara det låter sorgligt sad.gif sad.gif
Cilla
Jag firar julafton med familj, släkt och vänner.
Vi brukar köpa in ett lager ull och tova så att det blaskar i hela köket. En del gemensam bokläsning blir det också. Och så allt prat man inte hunnit med tidigare på året.
cissi i onsala
Min generation till hör "kalleankas", men själv lade vi ner den för några år sedan - själv hade man fullt upp med bestyr i köket och barnen ser så mycket tecknat annars på året - kan inte påstå att jag saknar den heller.

Visst har vi en del små plocksjulmat under helgerna, men julaftonen har gått över till att bli en kalkon middag - det är så mycket mer lätt organiserat + att maken inte äter kött och barnen enbart väljer köttbullar och prinskorv på julbordet och de äter de ju annars också.

Traditioner vi har kvar är mycket tända ljus, gärna brasa om det ej är för varmt ute, fruktsallad - inte en julafton utan detta och så skall morgonen börja med varmchoklade och vörtbrödsmackor med julost. Gran, julpynt mm

När julstressen blev för tuff för några år sedan myntade vi detta uttryck i vår familj:

"Julafton är ingen högtid - det är en deadline."

Sedan dess har vi försökt att inte ha så många måsten utan att det blir lite olika varje år och viktigast av allt ta reda på allas förväntningar så att man inte kämpar med något som man tror någon annan vill och så är det inte så. Så i år blev pepparkakorna bakade och uppätna före lucia - därefter tar köpepepparkakor över osv
Betty
CITAT (cissi i onsala @ 17-12-2003, 11:24)
När julstressen blev för tuff för några år sedan myntade vi detta uttryck i vår familj:

"Julafton är ingen högtid - det är en deadline."

Sedan dess har vi försökt att inte ha så många måsten utan att det blir lite olika varje år och viktigast av allt ta reda på allas förväntningar så att man inte kämpar med något som man tror någon annan vill och så är det inte så. Så i år blev pepparkakorna bakade och uppätna före lucia - därefter tar köpepepparkakor över osv

Så klokt sagt Cissi! Min man brukar säga: —Julen, det är sånt som går över...
Pepparkakor har jag inte bakat sedan barnen var små, då vi bakade dem tillsammans, bara för att det var roligt. Det är billigare att köpa färdiga! På julbordet har vi rationaliserat bort allt det där som bara åker ut och in i kylen men som ingen egentligen tycker om... gäller alla syltor, lutfisk, pastejer och kål... Julbaket har krympt till några få allmänt omtyckta sorter — det är ju ändå knappt nån som orkar fika...
Det viktigaste är ju ändå att man får vara ledig några dagar/veckor och umgås och ha det mysigt och "ladda batterierna". smile.gif
adrian
Vi jobbar som jultomtar (far och mor...).

Så vår egen julafton blir sent på kvällen, men jag tycker att det är faktiskt roligare att ge barnen en riktig tomte än att sitta och stoppa i sig julgodis och mat... biggrin.gif
(för det är nog vad jag annars skulle ha gjort på julafton...).

Jag har jobbat som jultomte under ett antal år och det är lika kul varje jul...
Fialotta
CITAT (adrian @ 17-12-2003, 13:05)
Vi jobbar som jultomtar (far och mor...).

Så vår egen julafton blir sent på kvällen, men jag tycker att det är faktiskt roligare att ge barnen en riktig tomte än att sitta och stoppa i sig julgodis och mat... biggrin.gif
(för det är nog vad jag annars skulle ha gjort på julafton...).

Jag har jobbat som jultomte under ett antal år och det är lika kul varje jul...

Kan man tinga dig nästa år rolleyes.gif
himla synd att det är så långt...har problem med tomte
när barnbarnen har koll på alla inne eller ute och avslöjar dom
på löpande band laugh.gif smile.gif

Hur hinner du med allt Adrian rolleyes.gif unsure.gif

Kajsa
Firar i lugn och ro, inte en massa måsten, dessutom jobbar jag tre nätter
i Jul och då har jag ändå tagit semester för att slippa Julafton.
Det är fint med julgranen den doftar så gott och roligt med
alla julklappar. Skönt få sova, läsa, promenera och umgås i familjen.
Hannele
CITAT (maudan @ 17-12-2003, 13:10)
har problem med tomte
när barnbarnen har koll på alla inne eller ute och avslöjar dom
på löpande band laugh.gif smile.gif

Gör en av de läskunniga barnbarnen till tomte... tongue.gif
adrian
ja... smile.gif
Hur hinner man med allt..(?).

Jag håller på med en utbildning och lär mig, kakel bygga friggebodar, mura, gjuta m.m...

Sen är det växterna (ifall jag inte nämt det tidigare... biggrin.gif ).

På julafton är jag JULTOMTEN... wacko.gif

När telefonen ringer vet jag inte om jag ska svara.. Brutala Blommor... Jultomten... eller Dick...(?).

Och sen är jag cryptozoologisk dykare (dyker och studerar saker under ytan...).

Jag har haft fler intressen än de flesta jag mött, och har inte förstått de som säger..

-:Näeee.. Jag har ingen hobby....(?).

Jag har alltid haft mycket i huvudet eller på gång...
Men kul är det..biggrin.gif

Vila kan man göra då man är död... Då blir det nog gott om tid för sånt... wink.gif

Är det någon som vill ha en hobby av mig så säg bara till... smile.gif
Fialotta
Ja...vi har startat med det nu, dom är
mellan 8-12 år nu tror dom inte på tomten längre...
innan har jag själv varit och det fungerade tills
dom upptäkte att tomten hade samma glasögon som mormor smile.gif tongue.gif

Nämen, nu kom inte citatet med unsure.gif
det var till dig Hannele tongue.gif


Adrian....du har skoj medans du lever...helt rätt rolleyes.gif
du kommer inte dö nyfiken rolleyes.gif smile.gif
adrian
Prova att ta av glasögonen på "tomtemormor"....
Fast det kanske inte blir så bra om hon springer rakt in i julgranen förstås... biggrin.gif
Fialotta
Ha, ha...ligger dubbel...det har hänt laugh.gif laugh.gif

Gick inte att läsa på paketen heller...kråkfötter som stressade föräldrar skrivit...
det blev kris, men kul kris laugh.gif wub.gif
adrian
Alltför många har drömmar som de inte törs försöka uppfylla... sad.gif

Jag försöker få andra att ta steget att ialla fall försöka, för mycket ligger faktiskt inom räckhåll för många av oss....

Det finns så mycket kul att göra medans vi ännu har tiden för det... smile.gif
GOD JUL PÅ ER ALLA..!!!!
Inger R
För första gången firar det yngsta barnet inte jul hemmavid och vi som annars brukar vara minst 7 personer är i år bara fyra, min man , jag o 2 söner. Dottern har blivit med 2 katter så hon o sambon stannar i Stockholm o yngsta dottern kan inte ta ledigt från jobbet.

Så julafton i år blir väldigt lugn, ev med grannen inne på julbord, annars blir vi bara fyra, och så blir det tidigt i säng för taxin hämtar 04.20 till julottan ute på landet i Hörsne kyrka. Sedan blir det julotta I Dalhem (också på landet) kl 07.00 o därefter frukost i prästgården. Sedan så sover jag nog hela juldagens förmiddag. ( några fler körsångare som känner igen sig?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon