Geranium
Hej, sådde ängsnäva och silverax den 24/1. Inget händer. Kan jag ställa ut dem i minusgrader någon dag och sen ta in dem igen för att försöka sätta igång dem? Har haft dem i 18 grader, sen i 9 (källaren). Några silverax står ute under snön.

Kan man sparka igång dem genom lite mer extrema växlingar? Eller är det dumt, tex om de fryser? JAg vill gärna prova allt.
Tack för tips!
Rosmarin
Hej!

De här råden ges på Tom Clothier's Seed Germination Database:Här

Cimicifuga racemosa (Actaea racemosa heter den numera ) (Silverax)
, Sow at 22ºC (71ºF) for 6 wks or more. Move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 6-8 wks. Then raise the temperature to 10ºC (50ºF). If no germination in 4-6 wks, repeat the cycle from the beginning. If the warm/cold cycles were not long enough, a new warm/cold cycle is needed.

Geranium pratense (Ängsnäva) , Sow at 18-22ºC (64-71ºF), if no germination after 4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, then move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination

Jag hade ställt ut dem om jag var som du. Gräv ner dem under snön i det antal veckor som behövs så gror de säkert fint sedan.
Eva 33c
CITAT (Geranium @ 12-02-2010, 09:06) *
Hej, sådde ängsnäva och silverax den 24/1. Inget händer. Kan jag ställa ut dem i minusgrader någon dag och sen ta in dem igen för att försöka sätta igång dem? Har haft dem i 18 grader, sen i 9 (källaren). Några silverax står ute under snön.

Kan man sparka igång dem genom lite mer extrema växlingar? Eller är det dumt, tex om de fryser? JAg vill gärna prova allt.
Tack för tips!

Om ett frö behöver en kallperiod så är "någon dag" alldeles för kort tid. Minst 4 veckor, helst längre bör det vara.
Gör som Rosmarin säger, ställ ut dem, du behöver inte ta in dem igen utan låt dem gro med våren. Enligt "Tom" så gror fröerna sedan vid ganska svala temperaturer.
Ängsnävan blir det nog inga som helst problem med bara de fått sin vinter.
Silveraxet är lite speciell, eftersom de ofta behöver först en "sommar" på 6-8veckor sen en "vinter" som är lika lång och sen gror de. Om den varma eller den kalla tiden är för kort kan man få vänta ett år till innan grodd. Så kanske du ska behålla silveraxet inne några veckor till innan du ställer ut dem. Men om de inte gror till sommaren så spar sådden ett år till.
Geranium
Hej, tack för svar. Jag har läst "allt" om förkultiveringen av dessa i mina böcker. Men jag tänkte bara höra om någon hade testat någon annan metod. Har ställt ut dem under snön nu så vi får väl se...! smile.gif
Geranium
Uppdatering: silverax har grott, ängsnäva inte. Silveraxfröna sådde jag och satte ut krukan under snön tills våren kom. Funkade bra. Ängsnävan fick kanske en köldchock? Vet inte varför den ej grodde. Har iallafall köpt några plantor nu.
kerstin z5-6
Frö är inte alltid grobart , inte ens köpt frö från väletablerade firmor.
trädgårdsinsamlat kan ibland ha bättre grobarhet tom

Man får försöka igen eller köpa:)
Geranium
Ja, det verkar ju så, även om man gärna vill tro att frön från fröfirmor ska gro! Hursomhelst, samma sak hände med ormrotfrön. Så jag for iväg och köpte ett antal plantor istället...
Bassam

Hej
Ibland har frö sjukdom så de gror inte.
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon