Christa
Vi skidade i kanten av en sjö och njöt av dagens sista sol och då fick min sambo syn på ett fjolårskid som låg bara kanske 4 meter från skidspåret. Det stack upp ett par öron och där låg den lilla plutten i solen med nosen instoppad i pälsen.

Det tittade på oss men blinkade samtidigt med ögat som om det höll på att somna. Såg helt o´key ut. Låg nog bara där och väntade på mamma. Sååå söt wub.gif
gnon49
ja när man ser ett rådjurskid så smälter hjärtat. Det är bara att erkänna. Dom har det nog rejält svårt just nu.
Undrar när jag stod på ett par skidor sist. Måste vara eoner. Men att "gå på tur" är ju motion när den är som bäst.
Alba
Åh vilken lycka att få komma så nära inpå. Jag har bara få uppleva dem på långt avstånd.
Motti
Vi är väl lite bortskämda för vi har Rådjur inpå knuten så gott som varje dag här,kanske inte så konstigt för vi bor på landet:)hararna är här varje kväll och äter under fågelbordet,tyvär har vi inte set några Älgar här än men Räv ser vi då och då och så alla vackra fåglar vid matbordet varje dag.
Solstorm
Här dräller det av rådjur och jag räknar det mer som ohyra/skadedjur trots att de är väldigt fina att se på. Här brukar de komma i flock men för ett tag sedan så gick här en dräktig geta ensam. Nu har jag inte sett henne heller det sista. Här finns ju en flock vargar och det är tufft för rådjuren nu med så mycket snö.

Trots att här brukar drälla av rådjur så är det mycket sällan jag får syn på några riktigt små kid. Föds de verkligen så här tidigt?
hattstugan

Rådjurskiden föds i slutet av maj!! Det är inte så vanligt att se dem som små då de läggs gömda av geten medan hon äter på annat ställe!! Bor nära naturen men har sällan sett råget med kid!!
Motti
Det har jag haft förmånen att se många gånger !en sommar hos mor såg vi en get med trillingar gå över vägen precis bara en fem meter från oss,sen har jag set get med nyfödda kiddar många gånger på landet hos Svärföräldrarna bla och vid slåttern när de ligger och trycker i höt,svärfar gick alltid över slåtterängen innan han slog för att inte köra över några kiddar.
Solstorm
CITAT (Motti @ 13-02-2010, 22:28) *
en sommar hos mor såg vi en get med trillingar gå över vägen precis bara en fem meter från oss,


Åh, det hade jag velat se, det måste ju ha varit jättefint.
Motti
Ja det var mycket speciellt !dom måste ha varit ganska nyfödda för de var prickiga fortfarande !det var när Rävskabben härjade,vanligtvis brukar ju Räven ta en eller två av dom när de precis är födda men då fanns inga Rävar därav många tvillningfödslar och trillingfödslar som klarade sig.I dag är ju Räven tillbaks så nu ser vi ju mest en kidde med get.
Christa
CITAT (Motti @ 13-02-2010, 21:37) *
Vi är väl lite bortskämda för vi har Rådjur inpå knuten så gott som varje dag här,kanske inte så konstigt för vi bor på landet:)hararna är här varje kväll och äter under fågelbordet,tyvär har vi inte set några Älgar här än men Räv ser vi då och då och så alla vackra fåglar vid matbordet varje dag.


Där jag bodde innan drällde det av rådjur och var galen på dem för allt de åt upp. Det som var speciellt med det här var att det var så litet och låg så fridfullt och solade sig. Det måste ju ha varit ett fjolårskid. Jag vet inte hur stora det normalt är så här års.

Synd att vi inte hade kameran med. Det har vi haft tidigare. Jag har sett hur många rådjur som helst men den här lilla krabaten var speciell. Såg så harmoniskt och gulligt ut. Den såg inte rädd ut heller men skenet kan ju bedra. De försöker ju ligga stilla för att inte bli upptäckta.

För länge sedan höll jag på att trampa på ett litet kid i juli när jag plockade hjortron. Vi blev nog lika rädda båda två. Kiddet for iväg som en raket precis när jag höll på att sätta foten på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon