Full version: dammproblem i vinter?
djungel
har ni haft problem att hålla era dammar öppna i vinter? Jag lämnade min damm/stuga förra året och kommer nog att börja gräva på nytt i år eller nästa år. Jag lämnade stadslivet bakom mig och fick direkt uppleva vad en vinter kan innebära. Är det mycket jobb att klara av dammarna under dessa svåra vintrar?
Solstorm
Håller inte dammen öppen, den får frysa. Den är djup så fiskarna brukar klara sig.
kina3
Jag är mycket nyfiken på hur min damm klarat denna ovanliga vinter.
Jag har kaxigt hävdat att "inget behövs" av luftning. Hoppas jag har rätt. Denna vinter är "provet". Jag tror iofs inte den bottenfryser eftersom det är så tjockt med snö. Så det är ingen fara för näckrosorna, men fisken...
HelenJ
Jag håller min öppen. Dels eftersom jag har fiskar i den som jag inte vill ska bli förgiftade av sumpgaser, dels eftersom vilda djur och fåglar är i desperat behov av dricksvatten en sån här lång och kall vinter. Det är väldigt många spår ner till dammen....

Min vanliga pump frös eftersom jag fick strömavbrott när det var riktigt kallt, och den har jag inte lyckats få igång igen. Istället köpte jag en billig dränkbar pump (sån man har vid översvämningar och annat) som får gå och bara spruta ner vattnet direkt i dammen igen. Funkar utmärkt, även när det är riktigt kallt. Ljuskloten hjälper också till att smälta snö och is.

[attachment=47149:vattenh_l.jpg]

Solstorm
När isen legat ett bra tag och solen börjar lysa så bör man borra hål just för att kunna släppa ut metangaser som bildas. De gaserna är nog det största hotet mot fiskarna.
djungel
För några år sedan hade jag en luftpump för att hålla öppet i isen. den la av och framåt våren kunde jag håva upp alla mina fiskar och ca 70 grodor ur min lilla 3 kubikmedetsdamm. Inget roligt att se dessa uppsvälda lik så jag köpte därefter en mindre fortänpump som fick gå hela vintern och det fungerade. Nu är jag på gång snart med en damm på minst 25 kvardatmeter och efter denna vinter är nog min fråga väldigt befogad.
kina3
Luftning ska det bli!
I år har jag gjort ett flöte med tyngd av PET-flaska snöre och sten. Pet-flaskan är neddragen en bit och tanken är att jag då lättare ska få hål på isen. Det var väldigt segt att borra i fjol. Men hur det ska gå till vet jag inte... korken är nedåt. Hade varit bättre med kork uppåt inser jag nu. Då kunde jag skruvat upp och fyllt flaskan med varmt vatten så den lossnar. Nu får vi se om jag häller vatten över, eller skär hål på PETen i sidan och häller i med vattenkanna. (på så sätt kanske den funkar nästa år också. )
TobbeGarden
Mina fiskar blev innefrysta , Har ej varit med om det innan , det e väl den extrema vintern som tagit slut på dom .. Får ta dom en och en infrysta i isblock .. Har hållt vak öppen i isen också det hjälpte ej . Mvh Tobbe
kina3
Trist TobbeGarden!
Hur djup är din damm?
ThereseTT
Synd om fiskarna. Tur vi har våra inne under vintern. Så våra växer och frodas så det ska bli kul att mäta dom innan det är dax att släppa ut dom i dammen igen.

Bassam
Hej
Det är bättre om du tar dom in på vinter .
H:Bassam
TobbeGarden
Har inte haft problem innan med döda fiskar , har haft dammen i 8 år utan större problem . Dammen e 1.5 meter på det djupaste stället.. Mvh Tobbe
ampersson
Vi har haft pumpen igång hela vintern, trots det har det ibland frusit igen. Då har vi envist hackat upp den igen. Var säkra på att fiskarna strukit med, men nu är dammen helt öppen igen och minsann såg vi flera fiskar simma sakta där nere häromdagen. biggrin.gif (Första året med fiskar i dammen så vi var lite nojiga när vintern slog så hårt.)
skogstroll
min har frusit, den är ca 1 m djup men jag vet inte om den bottenfrusit. Hoppas näckrosorna klarat sig whistling.gif

HelenJ, det var en väldigt söt damm smile.gif ett sånt där klot måste jag nog ha också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon