Tingstäde
Mycket skrivs och talas i dessa dar om människans bristande hänsyn till och misskötsel av djuren. Vissa tar den konsekvensen att de slutar äta animalier, länsar minkfarmar osv. Vi har föreställningen att vi inte "bara" kan vålla djuren skada utan också lidande.
Med hur tänker vi visavi floran?
Vi försöker tillse att en del utrotningshotade arter får skydd osv. Ute i "den vilda naturen" ser vi mest växterna som en population medan vi trädgårdsfans ju får möjligheten att möta växterna på individnivå.
Är växterna bara organismer vi visserligen kan vålla skada men inte lidande? Så länge vi inte direkt skadar "våra" växter är det OK att då delvis ringbarka, rotbeskära, konstavla osv? Var går gränsen för vad som är "rimlig hänsyn" visavi våra klorofyllspäckade vänner?

undrar Tingstäde
Virgo
Vilka menar du när du skriver " Vi" ?

Menar du att de som glömmer bort att vattna sina växter ska kunna anmälas precis som djurplågare?

Bara undrar, fattar inte riktigt vad du är ute efter!
Tingstäde
Med "vi" menar jag människan. Är inte "ute" efter annat än att få ta del avandras funderingar kring detta som jag själv grunnat en del på.
Tingstäde
Tittiluringen
oj, djupa funderingar... huh.gif

nån stans för länge sen läste jag om nån som gjorde tester på tomater och fann att dom upplevde smärta.
Stackars veganer säger jag bara... hur ska dom då göra?

kul fundering... hmmm.... jag har några "mord" på samvetet då... unsure.gif
ska bli riktigt intressant och se hur denna tråd kommer att löpa.

Kram Tittiluringen wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Tingstäde @ 19-12-2003, 13:08)
Mycket skrivs och talas i dessa dar om människans bristande hänsyn till och misskötsel av djuren. Vissa tar den konsekvensen att de slutar äta animalier, länsar minkfarmar osv. Vi har föreställningen att vi inte "bara" kan vålla djuren skada utan också lidande.
Med hur tänker vi visavi floran?
Vi försöker tillse att en del utrotningshotade arter får skydd osv. Ute i "den vilda naturen" ser vi mest växterna som en population medan vi trädgårdsfans ju får möjligheten att möta växterna på individnivå.
Är växterna bara organismer vi visserligen kan vålla skada men inte lidande? Så länge vi inte direkt skadar "våra" växter är det OK att då delvis ringbarka, rotbeskära, konstavla osv? Var går gränsen för vad som är "rimlig hänsyn" visavi våra klorofyllspäckade vänner?

undrar Tingstäde

I tider då rapporter om vanvård av gamla sjuka människor avlöser varann så har jag svårt att börja tycka synd om växter och se dem som mina "vänner"
En död gren knipsar jag av men en väns skadade arm gör jag inte likadant med.
Mariann
Jaa, djupa funderingar. Jag läste nått i Martinus kosmologi en gång för många år sedan nått om växter, men kan inte minnas just nu. Men det var nått i stilen med att äta växter är det "minsta mordet" man kan göra unsure.gif . Sedan kommer jag att tänka på att det sägs att man gjort undersökningar på växter, typ krukväxter att de "mår" växer bättre till Mozarts musik än hårdrock. Om det är sant har jag ingen aning om unsure.gif
Adri-Anne
CITAT (Mariann @ 19-12-2003, 16:48)
Jaa, djupa funderingar. Jag läste nått i Martinus kosmologi en gång för många år sedan nått om växter, men kan inte minnas just nu. Men det var nått i stilen med att äta växter är det "minsta mordet" man kan göra unsure.gif . Sedan kommer jag att tänka på att det sägs att man gjort undersökningar på växter, typ krukväxter att de "mår" växer bättre till Mozarts musik än hårdrock. Om det är sant har jag ingen aning om unsure.gif

[QUOTE]
Jasså växterna också. Ja varför inte?
Såg på TV om en bonde som spelade klassisk musik för korna, för då mjölkade dom bättre. biggrin.gif
Undrar om det kan vara metusin för mina skamfilade krukväxter? sad.gif
Tingstäde
[QUOTE]
Joo då - ett ruttet ben kapar jag lika tveklöst som en rutten gren.
Men - det är väl okontroversiellt att hävda att snöra kinesiska barnafötter så de blir kroniskt deformerade är en styggelse. Men är det lika okontroversiellt att hävda att forma en tall till bonsai också är en styggelse?
Har inte allt levande "rätt" till att få utvecklas optimalt utefter vars och ens biologiska och miljömässiga förutsättningar?
Undrar Tingstäde
*Felix matte*
CITAT (Tingstäde @ 19-12-2003, 18:25)
CITAT

Joo då - ett ruttet ben kapar jag lika tveklöst som en rutten gren.
Men - det är väl okontroversiellt att hävda att snöra kinesiska barnafötter så de blir kroniskt deformerade är en styggelse. Men är det lika okontroversiellt att hävda att forma en tall till bonsai också är en styggelse?
Har inte allt levande "rätt" till att få utvecklas optimalt utefter vars och ens biologiska och miljömässiga förutsättningar?
Undrar Tingstäde

Att jämföra förr i tidens snörning av Kinesiska barnafötter med att forma en liten tall till Bonsai.... Det tycker jag är närapå osmakligt.

Om vi skall börja värna växterna så och betrakta dem som "nästan" människor, då gäller det att vi inte tar ett endaste steg utanför asfaltkanten, för vad är det som säger att gräset vi trampar på är mindre värd än guckuskon!?
Ingo
Vi kan ju inte komma ifrån att vi är det vi är - en biologisk organism som finns till genom att leva på andra organismer. Därför förblir växterna något som vi brukar på ett helt annat sätt än vi kan bruka andra människor, och kan inte visas samma hänsyn.

Det hindrar ju inte att man kan känna respekt och, ja, kärlek till allt levande och undvika att skada och fördärva i onödan. Växter är fantastiska och en oumbärlig del av vårt liv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon