Full version: TOMTEN
Jennan
TOMTEN
fast på ett annat vis…

Midvinternattens köld är svår,
tio små nissar i djupsnö går.
Rävsax gömd under skynke vitt,
knipsar nisse av på mitt.
Livsandan snabbt honom tryter,
snart i sitt eget blod han flyter.

Nio små nissar i midnattstimma,
traskar fram i månljusdimma.
Ugglan hoar i sitt näste,
istapp faller tyst från fäste.
Nisse spetsas utav tappen,
tomte ligger död på trappen.

Utanför dörren står gröten & ångar,
åtta nissars intresse fångar.
Under stigande hunger de fatet nalkar,
en stackars tomte på kanten halkar.
Han sliter, han kämpar, han svettar sig blöt,
men sjunker likväl i kvicksandslik gröt.

Många springor stugan har,
där sju små nissar in sig tar.
Katten som bak dörren ruva,
slukar nisse med hull & luva.
Resterna av tomtehand,
suger misse bort från tand.

Sex små nissar mot julbordet ila,
snabbt de uppför bordsben kila.
När sista tomten över hasar,
han tappar greppet & nedåt rasar.
Faller nedåt likt ett lod,
mattan röd av tomteblod.

Tomtar fem i väldig iver,
springer runt ty hunger driver.
Nisse snubblar på sitt skägg,
faller rätt på knivens egg.
Lille nisse den stackars saten,
rinner ut i sillsallaten.

Fyra nissar har festat på sill,
och nu de släcka törsten vill.
Mot glöggen de ilar i samlad tropp,
och tar för sig drycker i varsin kopp.
Ner faller nisse i glögghett hav,
likt en skållad mandel hans skinn faller av.

Tre små tomtar i granen svingar,
mellan ljus & änglavingar.
Nisse sig för nära vågar,
snart han står i ljusan låga.
Doftar snart likt vidbränd stek,
ångrar då sin ystra lek.

Två små tomtar omkring sig tittar,
då en smällkaramell de hittar.
Nisse ner på den hoppa,
men kan ej detta stoppa.
I tak, på golv, på gardin med frans,
finns nu nisses hjärnsubstans.

Husbonn´ stiger upp i natten,
för att kasta lite vatten.
Under husbonn´s tunga toffla,
nisse blir till krämig toffla.
Snön ligger vit lite här & var,
inte en jäkla tomte finns kvar.
Tittiluringen
laugh.gif
hihi hihi....

Kram Tittiluringen wub.gif
Tingstäde
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
En tia på en tiogradig skala!!!
tongue.gif biggrin.gif
Tingstäde
Susanne i Linköping
Ja, den är fin. laugh.gif
Men Jennan, ska du inte ange källan?!? Den här versionen såg jag första gången för många år sedan på Y-sektionens sidor i Lithanian, dvs studenttidningen på Tekniska högskolan i Linköping. Fast den har väl vandrat runt mycket sedan dess. Och inte vet jag om Y-arna var först de heller. tongue.gif
Berith
Det finns många sidor med den där ramsan.
En lite längre om 24 tomtenissar.

Man kan hitta en massa sidor med En helt vanlig j-a kaka! wink.gif

Liksom förklaringen till varför tomten inte finns! ohmy.gif

Inga kända arter av renar kan flyga. Det finns dock ytterligare 300 000 levande organismer som skall klassificeras, och även om flertalet av dessa är insekter och bakterier, är det inte HELT uteslutet att det bland dessa finns flygande renar.

Det finns två miljarder barn (personer under 18) på jorden men eftersom jultomten inte verkar betjäna de muslimska, hinduistiska, judiska och buddistiska religionerna, reduceras arbetsbördan till endast 16% av det ursprungliga antalet - 321 miljoner. Med ett genomsnitt av 3,5 barn per hushåll blir det 91,8 miljoner hem. Vi förutsätter att det finns åtminstone ett snällt barn i varje hem.

Jultomten har 31 jultimmar att arbeta på, tack vare skillnaden mellan de olika tidszonerna och jordens rotation, och om man antar att han reser från öst till väst (vilket verkar logiskt). Detta medför 822,6 besök per sekund. Det innebär att för varje kristet hushåll med snälla barn, har tomten 1/1000 sekund på sig att parkera, hoppa ur släden, krångla sig ner i skorstenen, fylla sockorna med klappar, lämna resten av klapparna under granen, äta de godsaker som möjligt blivit kvarlämnade, få sig själv upp genom skorstenen igen, tillbaka upp i släden och sätta fart vidare mot nästa hus. Vi antar nu att vart och ett av dessa hushåll är jämnt utplacerade över jorden (vilket vi, naturligtvis, vet inte är sant men för våra uträkningars skull så accepterar vi detta), vilket ger 1,2 km mellan varje hushåll, en total resa av 110 miljoner kilometer, inte inkluderat uppehåll för vad de flesta av oss måste göra minst en gång var 31:a timme, plus utfodring av renarna och så vidare.

Detta innebär att tomtens släde rör sig med en hastighet av drygt 1000 kilometer i sekunden, 3000 gånger ljudets hastighet. Som jämförelse kan nämnas att, det snabbaste människobyggda föremålet, Ulysses rymdsond, rör sig i, i sammanhanget, den löjliga hastigheten 44 kilometer i sekunden! En konventionell ren kan springa i högst 24 kilometer i timmen.

Slädens nyttolast tillför ytterligare ett intressant inslag. Om vi antar att varje barn inte får något mer än ett medelstort paket (1 kg), bär släden 321 000 ton. Inte inkluderad tomten, som oftast är beskriven som överviktig. På marken, kan konventionella renar inte dra mer än 220 kg. Även om man går med på att "Flygande renar" (see punkt 1) kan dra, låt oss säga, 10 gånger den normala vikten, räcker det inte med femtio, inte heller hundra renar. Vi behöver 145900 renar! Detta ökar ekipagevikten - till 343 000 ton. Åter igen, som jämförelse, detta är fyra gånger kryssningsfartyget Queen Elizabeths vikt.

343 000 ton som färdas i 1000 km i sekunden skapar ett enormt luftmotstånd - detta kommer att värma upp de stackars renarna på samma sätt som rymdskepp som återvänder till jordens atmosfär. Ledarparet bland renarna kommer att absorbera otroliga 14,3 quintiljoner joule av ren energi i sekunden - var. Kort sagt, de kommer att förgasas nästan omedelbart. De bakomvarande renarna går samma öde till mötes och det kommer att skapas öronbedövande ljudexplosioner i deras kölvatten. Hela renspannet kommer att vaporiseras på mindre än 0,00426 sekunder. Samtidigt kommer tomten att utsättas för G-krafter uppgående till 17500 G. En 150 kilos tomte kommer då att pressas mot slädens bakre vägg med en kraft av hela 2 625 000 N.

Slutsats: Om tomten någonsin funnits och delat ut presenter på julafton, vore han död nu.


wink.gif
yla
men BERITH
du vet väl att tomten lever inte under samma tidsuppfattning som vi därför fixar han allt de där som den pessimisten skrivit om
så nu ska ni inte bli oroliga alla ni som läste beriths inlägg
tomten finns visst o han kan allt eftersom tiden står stilla när tomten rör sej
Berith
Tack för det! Jag visste väl att det var en skröna att Tomten bara är ett hittepå. blink.gif unsure.gif

Wow! att tiden står stilla när Tomten rör sej - precis som för Ina alltså!! ohmy.gif
Jennan
Susanne i Linköping: Jag har hört denna av min syster & vart hon har hört den ifrån vet jag inte... sorry

som sagt.. på nätet finns det att läsa om det mesta & vart allt kommer från är inte lätt att veta wink.gif


Ha en skön jul alla! biggrin.gif

//Jennan
Susanne i Linköping
OK, OK, jag ger mig! smile.gif Huvudsaken är faktiskt att folk får läsa den, den är ju kul!
Jag har alltid uppfattat den som studentikos men det kan jag ju ha fått totalt om bakfoten. rolleyes.gif
Fast jag måste tongue.gif bara få klaga på en detalj: det ska väl vara "Resterna av tomtehand suger misse bort från tand! laugh.gif Inte nisse!
God jul på er allihop! wub.gif
Jennan
Tack Susanne för tipset om felstavningen!!

/Jennan
Eva i Skåne
Det var inte tio små negerpojkar, men nästan biggrin.gif
Hannele

Ingen tomte - utan tjej från Telia som fixar kontakt med yttervärlden....
En kabel hade lossnat, äntligen telefon efter nån veckas tystnad!
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon