Full version: Självsprickor
Iza
Ni trädgårdsmänniskor där ute, har ni något bra botemedel mot självsprickor. Snart är det dags att börja att så och jobba i trädgården, men det går inte med såriga tummar.
Simplicity
Jag har fått rådet att använda acetylsalicylsyresalva på självsprickor. Det har verkligen hjälpt mig. Spec om man får sprickor på fötterna.

Stryk på sprickan och skydda med ett plåster tills det börjar läka.

Sån salva används för att ta bort skorv i bebisarnas hår annars... hade en tub kvar sen de var små.

Annars använder jag olivolja för att mjukgöra hud. Det går in i huden snabbare än man tror och man blir bebismjuk på några dagar.
Grå
Alla slvor om är gjorda på bivax är bra mot torr hud och självsprickor. Kan du fixa fram lite bivax och olivolja kan du göra en bra salvbas själv. (Den kan du använda som läppcerat också) Jag kör aldrig efter några givna mått utan pyttsar i bivax tills jag blir nöjd, men enligt shenet.se ska du ha "2 viktdelar olja och 1 viktdel bivax".
Du kan nog gå efter rymdmått också, typ 2 msk olja och 1 msk bivax, men det kanske blir för löst då, jag vet inte. Det är inte svårt iallafall, det är bara att prova!
ängsvädd
Bivaxsalva kan man köpa här:

http://www.grongava.se/shop/product/112

Ekologisk, dyr:

http://www.vitavera.se/product.asp?product=641
hattstugan

Vanlig Svensk Honung och plåster hjälper oxå!!
4:an
Helosan salva som finns på apoteket...vet att det hjälper!
Bengalow
Gå in på apoteket och köp "Försvarets Hudsalva". En liten rosa tub, förr var den militärgrön. Den innehåller bl.a. jordnötsolja.
pejori
CITAT (Bengalow @ 18-02-2010, 13:17) *
Gå in på apoteket och köp "Försvarets Hudsalva". En liten rosa tub, förr var den militärgrön. Den innehåller bl.a. jordnötsolja.


Jag använder deras serat not torrsprickor på fingrarna.
Oslagbar. tummenupp.gif
lorentz
Jag har också bekymmer med hudsprickor framför allt på vintern, vad jag brukar göra är att jag tar engångsplasthandskar och sprutar in lite Idomin i fingertopparna på handskarna, sätt på handskarna och låt verka över natten. Det kan ta någon vecka innan du har fina händer igen.
Överbölingen
På den tiden jag drejade så fick jag i februari mars mycket självsprickor. En läkare rekommenderade fårister! i första hand och spensalva i andra hand. Fåristret verkade på ett par dygn.
skånepåg
CITAT (Bengalow @ 18-02-2010, 13:17) *
Gå in på apoteket och köp "Försvarets Hudsalva". En liten rosa tub, förr var den militärgrön. Den innehåller bl.a. jordnötsolja.

Den gröna kommer jag ihåg, fanns när jag var mindre, kunde man inte äta den oxå??
Som en annan sa Helosan salva, hjälper till det mesta av hudproblem och varar faktist ett par år efter bäst före datumen oxå ^^ Jag hade ett munsår i mungipan precis utanför så man slickar inte så mycket där och efter 3-4 dagar var det borta med Helosansalva fasst den var 3 år för gammal, för det var ett tag sen jag tattuera mej och hade inget annat hemma ^^
zissi
Försvarets hudsalva från Apoteket vet jag hjälpte en kompis
mojan
Alla tips ovan om salvor tycker jag låter bra men vill komma med ett extra tips.

Ibland vill man ha ett plåster över sprickan och ett "vanligt" plåster kan vara svårt att arbeta med.
Då finns det plåster på apoteket som sprayas på som kan ge skydd.
CurlySue
har ett annat tips som fungerar både på händer och fötter.
För att sprickan inte ska spricka upp mer, så tar du lite superlim och limmar ihop sprickan. Sen håller du huden mjuk med salvor så läker sprickan jättefint.
pejori
CITAT (CurlySue @ 18-02-2010, 19:31) *
har ett annat tips som fungerar både på händer och fötter.
För att sprickan inte ska spricka upp mer, så tar du lite superlim och limmar ihop sprickan. Sen håller du huden mjuk med salvor så läker sprickan jättefint.


Smart tips. tummenupp.gif
Fick idag reda på, att plåster mot skoskav (compeed) ska hjälpa mot torrsprickor och på brännsår.
Där ser man.
Eva i Höga
Du har fått många tips här som jag också håller med om. Men här är ett tips ytterligare: jag tvättar alltid händerna med naturtvål och jag har märkt en väsentlig skillnad på mina händer denna vinter, de är inte alls så torra och nariga och har inte haft en enda spricka.
pejori
CITAT (Eva i Höga @ 18-02-2010, 20:23) *
Du har fått många tips här som jag också håller med om. Men här är ett tips ytterligare: jag tvättar alltid händerna med naturtvål och jag har märkt en väsentlig skillnad på mina händer denna vinter, de är inte alls så torra och nariga och har inte haft en enda spricka.

Naturtvål???
berätta mera för en torris som jag. -cry-.gif
ingrid fuxwall
Den enda salva jag använder sedan 15 år är den jag gör av ringblommor, olja och bivax - inga sprickor.

Den är även bra på hundtassar

Eva i Höga
Jag köper tvålar som är gjorda på vegetabiliska ingredienser, t ex olivolja. De torkar inte ut huden lika mycket som fabrikstillverkade tvålar. Jag köper från olika ställen - sist köpte jag från något som heter Hemtvål (om man nu får göra reklam shy.gif ) men det går ju att googla på naturtvål så hittar man nog en del. Jag rekommenderar gärna naturtvålar för jag har märkt skillnaden.
Det kostar bara en tvål att pröva!
pejori
CITAT (Eva i Höga @ 18-02-2010, 20:36) *
Jag köper tvålar som är gjorda på vegetabiliska ingredienser, t ex olivolja. De torkar inte ut huden lika mycket som fabrikstillverkade tvålar. Jag köper från olika ställen - sist köpte jag från något som heter Hemtvål (om man nu får göra reklam shy.gif ) men det går ju att googla på naturtvål så hittar man nog en del. Jag rekommenderar gärna naturtvålar för jag har märkt skillnaden.
Det kostar bara en tvål att pröva!



Allt är bra att pröva.
Är man som jag, supertorr över hela kroppen behöver man alla tips man kan få.
Har lagt ner en förmögenhet på krämer och annan skit.
Blir lite bättre av Kallpressad olivolja, men då det är matolja, blir hundarna som galna när jag häller över mej det. giggle.gif
Simplicity
Brist på c-vitamin gör ju att huden blir mindre elastisk...
Eva i Höga
Haha, ser framför mig hur de slickar dig! a0a.gif Och då är det ju ingen nytta med den dyrbara oljan. no.gif
pejori
CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 20:41) *
Brist på c-vitamin gör ju att huden blir mindre elastisk...



Får i mej rätt mycket av den vitaminen.
Men årstiden gör inte saken bättre.
Nu frasar det om mej, när jag tar av mej kläderna... crying.gif

CITAT (Eva i Höga @ 18-02-2010, 20:43) *
Haha, ser framför mig hur de slickar dig! a0a.gif Och då är det ju ingen nytta med den dyrbara oljan. no.gif



Bena ligger illa till. giggle.gif
Dom tar varsitt ben och hänger mej i hasorna slickandes som galningar. rotfl.gif
Grå
CITAT (pejori @ 18-02-2010, 20:39) *
Allt är bra att pröva.
Är man som jag, supertorr över hela kroppen behöver man alla tips man kan få.
Har lagt ner en förmögenhet på krämer och annan skit.
Blir lite bättre av Kallpressad olivolja, men då det är matolja, blir hundarna som galna när jag häller över mej det. giggle.gif


Ja skojar du.. Jag gör ju massageoljor på olivolja och sesamolja (50/50) och vid ett tillfälle fick Alfons tag i ett par flaskor och tuttade i sig alltihop. Han doftade olibanum och myrra i över ett år efter det sedan. biggrin.gif
Ringblomssalveburkarna får jag gömma om jag ska få ha dem ifred för det fullkomligen älskar han, det har gått ner en och annan burk i den magen också.
Häromdagen hade han varit och snott min ansiktscreme, men det var en nivea i glasburk så den lyckades han aldrig få upp innan jag hörde att han höll på med något och kunde sno tillbaka den.

... men han har ju fin päls. flirting.gif
gunvor
Apotekets E-vitaminkapslar - klipp hål o kläm ut och smörj på sprickorna! Bra på skoskav oxå.
pejori
CITAT (Grå @ 19-02-2010, 07:33) *
Ja skojar du.. Jag gör ju massageoljor på olivolja och sesamolja (50/50) och vid ett tillfälle fick Alfons tag i ett par flaskor och tuttade i sig alltihop. Han doftade olibanum och myrra i över ett år efter det sedan. biggrin.gif
Ringblomssalveburkarna får jag gömma om jag ska få ha dem ifred för det fullkomligen älskar han, det har gått ner en och annan burk i den magen också.
Häromdagen hade han varit och snott min ansiktscreme, men det var en nivea i glasburk så den lyckades han aldrig få upp innan jag hörde att han höll på med något och kunde sno tillbaka den.

... men han har ju fin päls. flirting.gif


giggle.gif giggle.gif Mina glänser rätt bra den med, så oljan gör nytta någonstans... giggle.gif
Motti
Ajajaj !jo jag vet hur himmla ont det gör !har precis fått mina tummar att läka nu,jag annvände cortisonsalva och Alphnaerings handcream men Fösvartets hudsalva är nog det bästa ,finns på Apoteket tror jag,det brukade vi annvända på torra hundtassar också.
skogstroll
vaselin!! tummenupp.gif
Solstorm
Jag läste på ett annat ställe på nätet om murare. De fick sina händer förstörda med torrsprickor utav murbruket. Förr så brukade de tvätta händerna och pinka på dem när de gick hem från jobbet. Tydligen så ska det vara det allra bästa. Jag har inte prövat men om ni gör det så får ni gärna berätta hur ni tycker att det fungerar. yes.gif
Eva i Höga
Ens egen urin ska tydligen vara bra till mycket, bl a när man bränt sig på brännmaneter. Hoppas någon prövar och berättar. flirting.gif
Solstorm
CITAT (Eva i Höga @ 19-02-2010, 18:59) *
Ens egen urin ska tydligen vara bra till mycket, bl a när man bränt sig på brännmaneter. Hoppas någon prövar och berättar. flirting.gif


Japp, det ska vara mycket bra mot brännskador. Förr pinkade man på solbrännan när det blivit för mycket av det goda. Men det ska vara färsk urin direkt från källan! den ska inte ha stått i någon burk eller så innan. Nu går jag här och hoppas att få tillfälle att pröva. Fast numera så aktar vi oss hela familjen från att bli brännskadade, vi har lyssnat på larmen om hur farligt det är. När jag var liten så kunde vi bränna oss rejält när vi var ute med båten i april-maj. Numera så är vi väldigt försiktiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon