Full version: Rök
netaave
Vet ni var man kan få tag på en liten röklåda till husbehov. Älskar rökta räkor och vill kunna fixa det själv, någon som har erfarenhet av det och kan ge tips på hur man röker dom och vad man ska ha för rökspån? Ska man förbereda dom något eller röks dom som dom är?
Grå
Ja shit vad gott det är med rökta räkor... aioli och vitlöksbröd till... *längtar till i sommar*

Eventuellt har jag en ritning på en liten bärbar plåtrök någonstans i gömmorna. Ska kolla, så kan jag kanske göra om den till en beskrivning hur du bygger en.
Eva i Höga
Köpte en gång för hundra år sen en röklåda som heter ABU-röken. Använder rökspån, kommer nu inte ihåg vilket träslag, och har bara rökt makrill i den. Det har blivit jättegott. Ska pröva med räkor också.
Grå
Här pratar de lite om att bygga fiskröklådor:

http://www.edgeforum.com/index.php?showtop...p;#entry1083370

Simplicity
Går det inte att röka i en sån där klotgrill? Har kompisar som gör det...
Eva i Höga
Jo, det måste ju gå, kom på att jag har rökt makrill i klotgrill!
netaave
CITAT (Simplicity @ 19-02-2010, 14:43) *
Går det inte att röka i en sån där klotgrill? Har kompisar som gör det...

En sån har vi men då måste man väl vara utomhus. Jag har sett nån TV-kock som hade nån låda han satte på spisen. betty tipsade om Julas ska kolla på den nästa gång vi åker dit.
Solstorm
CITAT (Eva i Höga @ 19-02-2010, 14:36) *
Köpte en gång för hundra år sen en röklåda som heter ABU-röken. Använder rökspån, kommer nu inte ihåg vilket träslag, och har bara rökt makrill i den. Det har blivit jättegott. Ska pröva med räkor också.


Mina föräldrar hade en ABUrök. Egentligen så brukar man ju röka fet fisk som makrill, men vi rökte vitling. Nyfångad vitling direkt i röken och äta varm. Oh, jag dreglar bara jag tänker på det.
Huggorm
CITAT (Eva i Höga @ 19-02-2010, 14:36) *
Använder rökspån, kommer nu inte ihåg vilket träslag, och har bara rökt makrill i den.

Al är väll vanligast, men en skall visst ge en speciell smak
Eva i Höga
Jo, det är nog alspån vi använt i vår rök. Det kan ju ge lika olika smak beroende på vilket träslag man använder.
Men man bör vara ute när man använder ABU-röken och även klotgrillen. Blir nog inte så trevligt inne annars. naughty.gif
Motti
I väl sorterade affärer finns det Rökpåsar,dom kan man annvända i ugnen eller på grill eller på glöd.Granngården kanske har dom eller ICA,har själv rökat fläskfile i dom med bra resultat.
Huggorm
På tal om rökta räkor så har jag aldrig hört talas om att man gör det, men jag absolut tänka mig att det blir gott
Simplicity
CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 19:47) *
På tal om rökta räkor så har jag aldrig hört talas om att man gör det, men jag absolut tänka mig att det blir gott



Åh.. en gång har jag blivit bjuden på det.. å det doftar ju jättegott... men jag kan inte förmå mig till att äta sånt som man ser vad det är för djur... kan inte äta oskalade räkor alltså...
Det var första gången jag var hemma hos min mans bästa kompis, och jag kunde bara inte! Tillslut var ajg helt gråtfärdig och min man som inte kände mig tillräckligt väl på den tiden väste åt mig att åtminstone försöka... Det blev ett hemskt pinsamt minne för livet...
Motti
Jag har ätit färska rökta räkor men inte var det någon aha upplevelse men det var heller inte blää.
Grå
CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 19:47) *
På tal om rökta räkor så har jag aldrig hört talas om att man gör det, men jag absolut tänka mig att det blir gott


De serverar det på fiskekrogen på piren i Jönköping om somrarna (och alldeles säkert utåt kusterna) och det är ett under av kladdig njutning. Jag skulle ha lite familjemys med mamma och ungarna en sommar efter någon skillsmässa och tog med dem till Piren och där satt vi och snaskade i oss rökta räkor och aioli för glatta livet och hjärtans lust. Det är alltså så suveränt kalasgott!
Därefter gick vi på bio.



... vad jag inte tänkte på innan, var att röklukten bet sig fast rejält i våra kläder och det var nog inte kalaskul för de andra biogästerna. Jag blev varse om det i kassan när jag skulle köpa biljetterna, för kassörskan började sniffa och se sig omkring, och så frågade hon: "Känner du att det luktar rök..?"
Men då var det ju så dags att börja tänka på sådant... blush.gif

Rökpåsarna var ett suveränt tips, det ska provas å det snaraste. Tänk om man kunde få sitta hemma i soffan och frossa i rökta räkor och aioli tills man blir trött på det! *slurrrrrrrrrp!!!*
Motti
Piren i Jönköping ja wub.gif dit borde alla söka sig någon gång,har ju bot i Tenhult för ett par år sedan då tog man bussen eller tåget in till Jönköping och gick till Piren och myste !
Simplicity
Åh.. där har jag oxåå ett minne ifrån... Jag åt makrilltallrik med underbart trevliga vänner en sommarkväll....
Bettis
Hittade den på JULA:s sida under uteliv 399:- och där finns spån också. Hur man röker räkor vet jag inte men du får kanske pröva dig fram. Lycka till tummenupp.gif
Meriona
Rökta räkor tycker jag inte är gott alls, men jag har aldrig sett det här på västkusten, det är nog ett inlandsfenomen eller storstadsfenomen. Rökt sik kunde och älskade jag äta förr, men nu mår jag illa, jag vet inte varför...
Alspån brukar man använda att röka i hobbyrökar med. Det finns att köpa på nätet för den som bor avigt till. smile.gif
netaave
CITAT (Meriona @ 19-02-2010, 20:44) *
Rökta räkor tycker jag inte är gott alls, men jag har aldrig sett det här på västkusten, det är nog ett inlandsfenomen eller storstadsfenomen. Rökt sik kunde och älskade jag äta förr, men nu mår jag illa, jag vet inte varför...
Alspån brukar man använda att röka i hobbyrökar med. Det finns att köpa på nätet för den som bor avigt till. smile.gif


Vi köper det alltid i Varberg, i butiken i Smygehuk och på fiskkrogen i Klintehamn på Gotland och dom ska absolut vara färskrökta. Iaf i Smyge så vet jag att dom hade spån, säkert Al men la i nån enriskvist och en massa örter också.
Ska kolla på den på Jula den verkar ju lite halvproffsig eftersom man kan röka i 2 våningar. och som dottern sa man ju röka allt möjligt när man väl har en rök. Hon hittade också recept på nätet på rökta räkor.

Rökta räkor

6 pers
1 kg räkor, tinade eller frysta
2 msk alspån
2 tsk flingsalt

Tillagning
Det är inte svårt att röka räkor själv i en abu-rök. Två matskedar alspån och rödsprit till lågorna är allt som behövs.
1. Strö alspån på abu-grillens botten. Tänd grillen med rödsprit. Lägg räkorna på grillgallret och lägg på locket, men låt en liten springa vara öppen.
2. Rök räkorna; 10 min för tinade och 15 min för frysta.
3. Strö över salt. Servera räkorna nygrillade med de olika såserna.

Solstorm
Protest från mig. Måste vara fel på receptet. Inte kan man få ett kilo räkor att räcka till 6 personer. Det är i så fall om man får bara ett fåtal var och äter massa annan mat.
ingrids
Jag har testat röka räkor i rökpåse och vill utfärda en liten varning. Se till att räkorna är antingen färska eller helt tinade och ordentligt avrunna innan ni lägger dem i påsen. Om det blir för mycket vätska i påsen funkar inte rökpåsen då spånen blir dyngsura.
netaave
CITAT (Solstorm @ 20-02-2010, 00:11) *
Protest från mig. Måste vara fel på receptet. Inte kan man få ett kilo räkor att räcka till 6 personer. Det är i så fall om man får bara ett fåtal var och äter massa annan mat.

Då får man väl röka på lite mer då isf, men äter man med bröd och aioli så räcker det nog.

CITAT (ingrids @ 20-02-2010, 10:52) *
Jag har testat röka räkor i rökpåse och vill utfärda en liten varning. Se till att räkorna är antingen färska eller helt tinade och ordentligt avrunna innan ni lägger dem i påsen. Om det blir för mycket vätska i påsen funkar inte rökpåsen då spånen blir dyngsura.

Vad är det och hur gör man?
Meriona
Jag håller nog med Solstorm, här på västkusten köper man ett kilo räkor till TVÅ personer, sen kan katten möjligen få litegrann....
ingrids
En rökpåse är en foliepåse med spån i en ficka undertill som utvecklar rök. Man lägger de man vill röka i påsen och stoppar in allt i ugnen. Jag har köpt på välsorterade mataffärer, men det är flera år sedan.
netaave
CITAT (ingrids @ 21-02-2010, 14:21) *
En rökpåse är en foliepåse med spån i en ficka undertill som utvecklar rök. Man lägger de man vill röka i påsen och stoppar in allt i ugnen. Jag har köpt på välsorterade mataffärer, men det är flera år sedan.

Låter ju smidigt, det ska jag också hålla utkik efter
netaave
CITAT (Meriona @ 20-02-2010, 22:06) *
Jag håller nog med Solstorm, här på västkusten köper man ett kilo räkor till TVÅ personer, sen kan katten möjligen få litegrann....

"Här på västkusten" tror inte det skiljer sig ute i landet egentligen. Äter man bara räkor så kanske man kan få i sig så mycket, men vi har oftast både bröd, lite ostar och ett par såser till också. Lite gott vitt till det sen också så mår man som en prinsessa.
Det jag har lite svårt för däremot är dessa frysta räkor, vist äter jag dom för ibland är de färska ju så dyra så det går inte men så är det ju långt från där dom fiskas hit också. Köper däremot färska så ofta jag kan det är ju en himmelsvid skillnad både i smak och konsistens.
Jag är inte så förtjust i västkusten egentligen tycker det är kargt och otrivsamt med dessa hällar o vatten utan växtlighet, men räkorna och andra skaldjur gör att jag måste dit ibland ändå wink.gif
netaave
Ni som rökt i klotgrill, hur mkt spån har ni tagit? Har ni bara spån då? hur länge tror ni för 1 kg räkor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon