Full version: Fredrik Paulun
Christa
Har sett någon gång här i forumet att några uttalat kritik mot Paulun. Det skulle vara intressant att få lite mer fakta bakom kritiken.

Exakt vad är ni kritiska mot?

Ni som tycker hans böcker är bra. Vad är det som gör att ni tycker det?
Piccante
Han är ju duktig entreprenör/ affärsman om inte annat som lyckats bygga upp ett eget varumärke med svindyr mat. Kritiken mot honom är väl att hans GI-metod inte är varken speciellt ny, revolutionerande eller ens hans? Men han säljer den bra.
Platinum
CITAT (Markus_H @ 20-02-2010, 18:38) *
Han är ju duktig entreprenör/ affärsman om inte annat som lyckats bygga upp ett eget varumärke med svindyr mat. Kritiken mot honom är väl att hans GI-metod inte är varken speciellt ny, revolutionerande eller ens hans? Men han säljer den bra.


Jo för tar man i och överdriver så kan man ju säga att han lär allmänheten det läkare lärt diabetiker redan innan namnet Paulún var känt.
Meriona
Jag har försökt äta enligt GI och kan bara säga att nej tack aldrig mer. Får jag inte potatis så dör jag! ninja.gif
Simplicity
CITAT (Meriona @ 20-02-2010, 22:05) *
Jag har försökt äta enligt GI och kan bara säga att nej tack aldrig mer. Får jag inte potatis så dör jag! ninja.gif



Samma sak här!

Jag gick istället upp i vikt!

Jag är nog en sån varelse som mår rätt bra av kolydrater, inbillar jag mig... Vi kan ju inte alla vara lika? Eller?
Gossen Ruda
Jag tror att det är viktigare att hålla koll på vad och hur mycket man äter än vissa specifika dieter.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Meriona @ 20-02-2010, 22:05) *
Jag har försökt äta enligt GI och kan bara säga att nej tack aldrig mer. Får jag inte potatis så dör jag! ninja.gif



Vaddå säger ja! Man får äta potatis om man äter GI det är LCHF kosten som säger nej till potatis. Jag har flera av Pauluns böcker, massor av lättlagade goda pastarecept och dylikt.

De som tror att man inte får äta potatis, pasta etc. när man äter GI har nog inte riktigt tagit reda på vad GI är.
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 20-02-2010, 22:05) *
Jag har försökt äta enligt GI och kan bara säga att nej tack aldrig mer. Får jag inte potatis så dör jag! ninja.gif


Du pratar väl inte om GI nu väl? Potatis och kolhydrater är ju helt OK i GI-kost.

Jag gillar dock varken Paulun eller GI. Instämmer i det Markus H säger ovan.
Simplicity
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2010, 22:21) *
Jag tror att det är viktigare att hålla koll på vad och hur mycket man äter än vissa specifika dieter.



Helt rätt! tummenupp.gif

I slutändan är det bara ett negativt netto som gäller ifall man vill gå ner. Man stoppar in mindre än vad man förbrukar. Enkel ekvation som är lätt att begripa!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast GI är inte riktigt en diet tycker jag isåfall har jag gått på diet hela livet det handlar ju mest om att byta ut rostbrödet mot mörkt surdegsbröd, den vanliga pastan mot fullkornspasta, kakorna mot ex. en näve nötter och liknande. Jag har ju aldrig fått äta speciellt mycket vitt bröd, kakor och dylikt hemma när jag växte upp. Det är ju mera som sunt förnuft alla vet ju att mörkt bröd är bättre för hälsan än vitt bröd. Det är ingen bantningsdiet som många verkar tro, det är nog bara om man i stort sett levt på rostbröd och kakor som man kommer att rasa i vikt ifall man år över till GI.
Simplicity
Som sagt.. Jag tror att vi har olika behov...
Inget är rätt för alla...
Jag anser att jag klarar av kolhydrater rätt bra. Det var dessutom ett antal år sedan jag senast var gravid så de kilona är borta numer...

Å rostbröd å kakor var det länge sen jag såg...

Men Gi passade tydligen inte min konstitution helt enkelt.

Om och när jag vill gå ner i vikt drar jag helt enkelt ner på intaget och börjar gå längre promenader med vovven.

Motion och yoga brukar reglera det ev sug man kan känna...

Men det är jag, - det gäller inte alla människor...
Meriona
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-02-2010, 23:05) *
Vaddå säger ja! Man får äta potatis om man äter GI det är LCHF kosten som säger nej till potatis. Jag har flera av Pauluns böcker, massor av lättlagade goda pastarecept och dylikt.

De som tror att man inte får äta potatis, pasta etc. när man äter GI har nog inte riktigt tagit reda på vad GI är.


Det kallades GI iallafall, fast häftet var från nån tidning, kommer inte ihåg vilken eftersom jag bara lånade den. Kan ha varit Femina eller nån sån där damtidning. Konstigt, har de gjort en egen variant då tro? Om jag inte minns fel så var kokt potatis "no-no" men det gick bra att baka den? Vem vill ha bakad färskpotatis? unsure.gif En himla massa böner och nötter skulle man äta iallafall.

LCHF håller min arbetskamrat på med, men han går inte ner ett jota. Om det nu är syftet, men det antar jag. han blir bara fattig. giggle.gif
Klura
CITAT (Meriona @ 21-02-2010, 10:05) *
LCHF håller min arbetskamrat på med, men han går inte ner ett jota. Om det nu är syftet, men det antar jag. han blir bara fattig. giggle.gif


LCHF är inte heller en diet att användas endast för viktnedgång.
Jag gick inte ned nämnvärt när jag testade den, däremot mådde jag mycket bättre.
Skulle säkert göra det av GI-metoden också.
En kollega som jag nu inte minns vad han hade för problem, började med LCHF.
Hans dåliga värden blev snabbt mycket bättre.


Kom på en annan kollega som också började med LCHF för ett par månader sen.
Första veckorna tappade han rejält med kilon.
Nu är det ett tag sen jag träffade honom så jag är väldigt nyfiken på hur det gått för han.
*Stintan*
Glöm bara inte att LCHF och GI är två vitt skilda "dieter" som inte har något med varann att göra.
Anma
Paulun har ju kommit med en ny diet nu. Isodieten
Klura
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2010, 12:12) *
Glöm bara inte att LCHF och GI är två vitt skilda "dieter" som inte har något med varann att göra.


Precis, de är en himla skillnad yes.gif
*Stintan*
CITAT (Anma @ 21-02-2010, 12:32) *
Paulun har ju kommit med en ny diet nu. Isodieten


Ja han kanske har insett att han mjölkat klart på GI-fronten, eftersom den ifrågasätts mer och mer, och nu försöker tjäna lite nya miljoner på en ny "variant". Tänk vad människor är lättlurade slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon