Full version: Markera ett ord
Alba
Jag vill visa en sak som jag precis har upptäckt. Det kanske inte alls är nytt men det kan ju vara fler än jag som sovit sleeping.gif
Om jag läser tex om växter och det nämns en växt som jag inte känner till då markerar jag namnet ,kopierar och klistrar in det i Google sök.
Nu har jag upptäckt att så snart jag markerat ordet så finns det automatiskt i Google sök - inget kopierande och klistrande alltså.
Christina i Taxinge~
CITAT (Alba @ 22-02-2010, 16:19) *
Jag vill visa en sak som jag precis har upptäckt. Det kanske inte alls är nytt men det kan ju vara fler än jag som sovit sleeping.gif
Om jag läser tex om växter och det nämns en växt som jag inte känner till då markerar jag namnet ,kopierar och klistrar in det i Google sök.
Nu har jag upptäckt att så snart jag markerat ordet så finns det automatiskt i Google sök - inget kopierande och klistrande alltså.



Hmmm......jag tror faktiskt inte jag förstår vad du menar.....? g.gif
Om du är ute på nätet och läser om en växt, markerar namnet, kopierar & klistrar in det i Google sök= detta förstår jag. Så gör jag också.

Men nu har du upptäckt att redan när du markerar ordet (på en annan nätsida?!) så finns det i Google sök = jag fattar absolut inte hur detta ska gå till???

Hej igen
CITAT (Alba @ 22-02-2010, 16:19) *
Jag vill visa en sak som jag precis har upptäckt. Det kanske inte alls är nytt men det kan ju vara fler än jag som sovit sleeping.gif
Om jag läser tex om växter och det nämns en växt som jag inte känner till då markerar jag namnet ,kopierar och klistrar in det i Google sök.
Nu har jag upptäckt att så snart jag markerat ordet så finns det automatiskt i Google sök - inget kopierande och klistrande alltså.

Jag upptäckte det i förra veckan. :-)
Alba
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 22-02-2010, 16:55) *
Hmmm......jag tror faktiskt inte jag förstår vad du menar.....? g.gif
Om du är ute på nätet och läser om en växt, markerar namnet, kopierar & klistrar in det i Google sök= detta förstår jag. Så gör jag också.

Men nu har du upptäckt att redan när du markerar ordet (på en annan nätsida?!) så finns det i Google sök = jag fattar absolut inte hur detta ska gå till???



On jag tex i din text blåmarkerar ordet "Google sök" så kommer det automatiskt upp i Googles sökruta.
Har du Google sök i verktygsfältet ?
Red Top
Så här gör jag. Markerar ordet, vänsterklickar på markeringen och då finns alternativet "search google for....".
Högerklickar man på den kommer man direkt till google:s sökmotor, som redan letat upp ordet. yes.gif

Edit: Stavfel

Alba
Om man har Google i verktygsfältet behöver man bara blåmarkera ett ord så "hoppar det upp" till Google sök av sig själv.
Du behöver inte ens vänsterklicka på det markerade ordet.
Red Top
Lustigt. unsure.gif Jag har Google i vertygsfältet, men jag kommer inte dit direkt i alla fall.

Kom på att jag ju har Google som startsida oxå. Kan det möjligen vara därför. confused.gif
Alba
Det kanske beror på det. Jag har inte Google som startsida.
Christina i Taxinge~
CITAT (Alba @ 22-02-2010, 17:00) *
On jag tex i din text blåmarkerar ordet "Google sök" så kommer det automatiskt upp i Googles sökruta.
Har du Google sök i verktygsfältet ?



Aha!!!!!!!! Nu förstår jag! tummenupp.gif
Nej, jag har inte Google sök i verktygsfältet, har aldrig haft och tänkte inte alls på att det var DET som var grejen rolleyes.gif
Malin_MeL
Det funkar inte hos mej sad.gif
kör Mozilla, vad har ni för webläsare?
Irene_L
Jag upptäckte att det var så förra veckan..kul!
Alba
CITAT (Malin_MeL @ 22-02-2010, 18:31) *
Det funkar inte hos mej sad.gif
kör Mozilla, vad har ni för webläsare?



Jag har IE 8
sommarhumla
Coolt, det hade jag ingen aning om!!!! Tack så mycket för infon!!!!!!!!
Anma
CITAT (Malin_MeL @ 22-02-2010, 18:31) *
Det funkar inte hos mej sad.gif
kör Mozilla, vad har ni för webläsare?

Funkar inte hos mig heller, har också mozilla. Ska testa med IE


Edit: funkar inte med IE8 heller.
Alba
Jag testade Firefox och det verkar inte fungera där.
Tydligen är det bara i IE.

CITAT (Anma @ 22-02-2010, 21:26) *
Funkar inte hos mig heller, har också mozilla. Ska testa med IE
Edit: funkar inte med IE8 heller.



Jag har IE 8 och det funkar.

Ordet i Google sökrutan syns först då du släppt vänster musknapp.
Anma
CITAT (Alba @ 22-02-2010, 21:32) *
Jag testade Firefox och det verkar inte fungera där.
Tydligen är det bara i IE.
Jag har IE 8 och det funkar.

Ordet i Google sökrutan syns först då du släppt vänster musknapp.

Jo nu på mozilla, om jag markerar och högerklickar kan jag välja "sök på google... " väljer jag det öppnas en ny flik med google med det markerade redan färdigsökt. Men det hoppar inte fram av sig självt inte.
Alba
CITAT (Anma @ 22-02-2010, 21:43) *
Jo nu på mozilla, om jag markerar och högerklickar kan jag välja "sök på google... " väljer jag det öppnas en ny flik med google med det markerade redan färdigsökt. Men det hoppar inte fram av sig självt inte.


Jo man kan göra även så i IE.
Myosotis
Usch, jag hatar sånt. Som tur är funkar det inte här fast jag har google i verktygsfältet. Om jag bara visste hur man tar bort det därifrån! Någon som vet?
Red Top
Det beror nog på vad du har för webläsare. Jag har Mozilla Firefox och jag bara högerklickar och vänsterklickar sen på delete. Då försvinner det från verktygsfältet.

CITAT (Red Top @ 22-02-2010, 17:07) *
Så här gör jag. Markerar ordet, vänsterklickar på markeringen och då finns alternativet "search google for....".
Högerklickar man på den kommer man direkt till google:s sökmotor, som redan letat upp ordet. yes.gif

Edit: Stavfel


blush.gif blush.gif blush.gif Nu har jag gjort bort mig igen. Jag menar förstås tvärtom. Kan inte skilja på höger och vänster. Skrev utan att tänka mig för och då blir det så här uppåt väggarna fel. blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon