Full version: Intelligenstest
Christa
Fattade inte hur omfattande testet var när jag startade. Om ni provar så var beredda på att det tar en stund. Det omfattar alla de uppräknade kategorierna.

http://www.urdjuret.com/ql/iq/SE/index.htm

lorentz
Förstod inte vad man skulle göra i "testa ditt minne" men dom övriga testerna var ju kul.
Barnsligt roligt med tester
Christa
CITAT (lorentz @ 23-02-2010, 09:38) *
Förstod inte vad man skulle göra i "testa ditt minne" men dom övriga testerna var ju kul.
Barnsligt roligt med tester


Menar du det med siffrorna? Det finns en övningsuppgift där man får prova först. I de första med siffrorna skall man skriva dem i den ordning de visats. I den andra skall man skriva dem i omvänd ordning mot vad de visats. Just de två sifferuppgifterna struntade jag dock i. Jag var alldeles för trött för att klara dem. Testet var mycket längre än jag trodde och jag började sent igår kväll.

Hade kanske inte klarat 7 siffror ändå. 3-4 går väl an men sedan blev det marigt. Vet dock ej om man bara får poäng för alla rätt eller om man får poäng för varje rätt siffra.
Samsara
Orkade inte ens göra helt testet smile.gif
zissi
Avklarat, lite kul faktist! Vågar inte avslöja hur bra det gick whist.gif
Anma
Gjort detta tidigare, blir bara bättre och bättre för varje gång. Blir jag intelligentare med åren eller? giggle.gif
Red Top
Förmodligen. giggle.gif
Christa
CITAT (Anma @ 23-02-2010, 20:05) *
Gjort detta tidigare, blir bara bättre och bättre för varje gång. Blir jag intelligentare med åren eller? giggle.gif


Menar du testet på Illustrerad vetenskaps webbplats eller tester i största allmänhet?

Jag tror nog att man kan träna upp sig på just den typen av tester. På mensa.se finns ett provtest men där tyckte jag att de var väl ensidiga. Hur man egentligen skall definiera intelligens kan man ju diskutera. Jag gjorde detta mest för att det var roligt. Som hemmafru kan jag ibland känna mig en smula understimulerad.

Är det någon annan som hittar några tester så lägg gärna in länken här.
Anma
CITAT (Christa @ 24-02-2010, 09:50) *
Menar du testet på Illustrerad vetenskaps webbplats eller tester i största allmänhet?

Jag tror nog att man kan träna upp sig på just den typen av tester. På mensa.se finns ett provtest men där tyckte jag att de var väl ensidiga. Hur man egentligen skall definiera intelligens kan man ju diskutera. Jag gjorde detta mest för att det var roligt. Som hemmafru kan jag ibland känna mig en smula understimulerad.

Är det någon annan som hittar några tester så lägg gärna in länken här.

Jag menar just detta testet. Gjorde den första gången ett par år sedan då den följde med tidningen, tror jag fick 121 då. Denna gången blev resultatet 134. Så visst påverkas resultatet av att jag gjort testet flera gånger.
Christa
CITAT (Anma @ 24-02-2010, 10:00) *
Jag menar just detta testet. Gjorde den första gången ett par år sedan då den följde med tidningen, tror jag fick 121 då. Denna gången blev resultatet 134. Så visst påverkas resultatet av att jag gjort testet flera gånger.


Jag såg inte att de visade hur många poäng jag fick bara var jag hamnade på skalan och ett slags betyg.

Synd att jag missade det ifall jag skulle vilja försöka igen.
bushman
Tror det där testet är gjort för att boasta ens självkänsla blush.gif . Fick nästan full pott på orddelen och jag är ganska kass på ord. Mattematikdelen måste vara högstadiestandard max. Men det var kul ändå. biggrin.gif
4:an
Jättekul!!! Gärna fler tester om ni har!!!
Huggorm
Jag fick 131 vilket är något lägre än jag hade väntat mig.

Prova gärna mensas IQ-test om ni vill: http://www.mensa.se/bli-medlem/provtest
Christa
Jag såg som sagt ingen poäng utan bara var jag fanns på skalan och en slags betyg. Är det testet där det står IQ som ni har gjort?

Huggorm
CITAT (Christa @ 25-02-2010, 21:29) *
Jag såg som sagt ingen poäng utan bara var jag fanns på skalan och en slags betyg. Är det testet där det står IQ som ni har gjort?

Ja, testet består ju av flera delmoment. Först klassisk IQ-test, sedan ordförståelse, memorering av talserier, mer ordförståelse samt slutligen mattematik. Man kommer till en resultatsida där det står totalresultat överst. Sedan delas resultatet upp i de olika momenten nedan.
Christa
CITAT (Huggorm @ 25-02-2010, 21:59) *
Ja, testet består ju av flera delmoment. Först klassisk IQ-test, sedan ordförståelse, memorering av talserier, mer ordförståelse samt slutligen mattematik. Man kommer till en resultatsida där det står totalresultat överst. Sedan delas resultatet upp i de olika momenten nedan.


Hm, jag var som sagt trött eftersom det var sent på kvällen. Vet inte om jag ids göra om det. Var det någon kurva på poängsidan där man kunde se var man hamnade i förhållande till andra? Jag såg bara en sådan plus att det stod Resultat: Hög
4:an
Prövade mensatestet också men kvalificerade inte mig...fick samma resultat på båda dock...127 så helt tokig var man ju inte! naughty.gif
Christa
CITAT (4:an @ 26-02-2010, 17:28) *
Prövade mensatestet också men kvalificerade inte mig...fick samma resultat på båda dock...127 så helt tokig var man ju inte! naughty.gif


Gjorde du hela testet med memorering och ordförståelse?

Var det poäng eller IQ som var 127 på Mensatestet?
4:an
Det vete fåglarna...resultatet blev 127 och jag tog det åt mig och valde att göra min tolkning att det var min IQ!!!
Christa
CITAT (4:an @ 26-02-2010, 17:39) *
Det vete fåglarna...resultatet blev 127 och jag tog det åt mig och valde att göra min tolkning att det var min IQ!!!


Jag trodde du menade att det var poäng och det har jag trott när de andra pratade om det också men jag kanske missförstod det.
Huggorm
CITAT (4:an @ 26-02-2010, 17:28) *
Prövade mensatestet också men kvalificerade inte mig...fick samma resultat på båda dock...127 så helt tokig var man ju inte! naughty.gif

Är du säker att det inte blev 126? Det är nämligen det högsta man kan få, sedan slutar mensatestet att räkna
Motti
Intiligentstester är löjligt tycker jag !eftersom inte inteligens kan mätas och det finns massor av olika sorters inteligens enligt min mening.Mensa är för dom som vill brilliera över inget.
Huggorm
CITAT (Motti @ 26-02-2010, 22:08) *
Intiligentstester är löjligt tycker jag !eftersom inte inteligens kan mätas och det finns massor av olika sorters inteligens enligt min mening.Mensa är för dom som vill brilliera över inget.

Klart det finns olika sorters intelligens, men ett IQ-test mäter individens förmåga att finna logiska samband
Motti
Är man bättre än andra då och har lättare att få jobb tex,att vara inteligent är ingen garanti för att man fixar ett jobb eller klarar av verkligheten bättre än andra.Att vara inteligent är väl bra frågan bara hur långt det räcker i verkligheten och om man har nytta av det när man ska ut i arbetslivet,då tror jag nog social intelligens är minst lika viktigt.Gillar inte det där med att dela in människor i intelligens inget är självklart !
Hej igen
CITAT (Motti @ 26-02-2010, 22:20) *
Är man bättre än andra då och har lättare att få jobb tex,att vara inteligent är ingen garanti för att man fixar ett jobb eller klarar av verkligheten bättre än andra.Att vara inteligent är väl bra frågan bara hur långt det räcker i verkligheten och om man har nytta av det när man ska ut i arbetslivet,då tror jag nog social intelligens är minst lika viktigt.Gillar inte det där med att dela in människor i intelligens inget är självklart !

tummenupp.gif
Huggorm
Som sagt, det handlar om förmågan att kunna se logiska samband.

Nog är social kompetens viktigt för att man skall få ett jobb. Men för att man skall kunna sköta sitt jobb krävs även annat. Där jag jobbar har många personer börjat och sedan fått sluta. Det visade sig att dom var tillräckligt socialt kompetenta för att charma rekryteraren, men tyvärr var dom inte tillräckligt skickliga i yrket för att få stanna...
Hej igen
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 22:58) *
Som sagt, det handlar om förmågan att kunna se logiska samband.

Nog är social kompetens viktigt för att man skall få ett jobb. Men för att man skall kunna sköta sitt jobb krävs även annat. Där jag jobbar har många personer börjat och sedan fått sluta. Det visade sig att dom var tillräckligt socialt kompetenta för att charma rekryteraren, men tyvärr var dom inte tillräckligt skickliga i yrket för att få stanna...

Aha ... så rekryteraren kollade bara den sociala kompetensen ... det var väl synd. sad.gif
Christa
Jag gör tester för min egen skull. Tycker det är kul. För mig som ramlat ur arbetsmarknaden och blivit ordentligt trampad på är det också bra för självförtroendet att få ett bra resultat på ett test.

När jag hade bränt ut mig på jobbet klarade jag inte ens att skriva in ett ocr-nummer på Internet. Hjärnan fungerade inte alls. Nu har den börjat funka igen och det känns väldigt skönt.

Känner mig lite understiumuerad ibland också.

Människors värde tycker jag sitter i deras godhet. För mig har alla människor i grunden samma värde men människor som gör andra illa eller förstör, slår sönder eller skräpar ner sjunker i mina ögon.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon