Full version: OS-mössan
netaave
Läste i vårt lokala blad för några dar sen att det virkas OS-mössor i landet och jag kan förstå det för dom är ju ovanligt snygga för att vara sådana.
Funderar på om jag ska göra en till mig själv men kanske i andra färger.
Hittade iaf mönstret, men det går med vilket garn som helst som har samma virknålsstorlek, eller dubbelt av nåt som ska ha strl 4.

Så virkar du din egen OS-mössa
Du behöver detta :
Virknål. Stl.nr 8
Garn.eskimå.gul 24, blå12, vit01, svart 02, åtgång: 2 nystan blått,1 nystan av resterande färger.
Garnalternativ: Naturull. 1 nystan av varje färg.

Lm=luftmaskor
Fm=fasta m
Sm=smygmaska
X= upprepa mellan varvet ut

Lägg upp 4lm - ta ihop till en ring. Virka 8 fm runt ringen.
2: 2 fm i varje fm=16m.
3: x 1fm,2fm i nästa fm x=24fm.
4: x2fm,2fm i nästa m x=32fm.
5: x 3fm,2fm i nästa fm x =40fm.
6: x 4fm,2fm i nästa m x =48fm.
7: x5fm,2fm i nästa fm x =56fm.

"Plattan" skall mäta efter ökningsvarven cirka 22 cm till garnet eskimå, och cirka 20 cm till naturull.
(om man virkar hårdare eller lösare - gör ytterligare ett ökningsvarv eller gör ett varv mindre).
Sedan virkas 1fm i varje fm tills randningen är klar (eller önskad längd).
Avsluta med 1v sm.

RANDNING: 5v gult,3v vitt,1v svart, 4v blått,4v gul,1v svart,1v vitt,5v blått -eller önskad längd.
*Stintan*
Hehe jag tycker dom är urfula. Undrade när jag såg den första gången hur dom kunde ha valt en så ful mössamen smaken är ju som baken...
ninnisky
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2010, 17:40) *
Hehe jag tycker dom är urfula. Undrade när jag såg den första gången hur dom kunde ha valt en så ful mössamen smaken är ju som baken...


Instämmer !
Hej igen
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2010, 17:40) *
Hehe jag tycker dom är urfula. Undrade när jag såg den första gången hur dom kunde ha valt en så ful mössamen smaken är ju som baken...

Tycker likadant ... skrattade när jag såg den
Anki V
Jag tycker den är himla kul och ett trevligt signum för vår OS-trupp.

/Anki
gnon49
Tycker alltid att dom ser för stora för huvudet som bär den laugh.gif . Krymper kanske i tvätten.
zissi
Jag tycker den är skitfrän biggrin.gif
Motti
Virkmönstret finns på TV 4 på deras hemsida !såg på "efter tio" i dag där hade de den enda OSmössan i Sverige,Ranelid ville ha den men fick tippset av Malou von Siverts att virka en själv giggle.gif
Dito Verde
Tack för beskrivningen. Jag tyckte om den direkt när jag såg den. Har också funderat på att göra den i andra färger. Ska nog låta lite restgarner ta form av en.
Meriona
Jag tycker att den är skitcool. Fast inte tänker jag leta fram reskap för att virka en inte...
Motti
Ja den var fluffig och fin och verkade passa alla !men jag håller mig nog till min "byfånemössa"den med öronlappar i konstskin (jättelånga) och skärm och allt uppvikbar i alla riktningar rolleyes.gif Ett riktigt stöd i kylan naughty.gif
skogstroll
skönt garnet är slut.... ful jävla mössa. såg en tjej på bussen i en sån i morse... det var ju nästan tragiskt fult laugh.gif
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 25-02-2010, 09:33) *
skönt garnet är slut.... ful jävla mössa. såg en tjej på bussen i en sån i morse... det var ju nästan tragiskt fult laugh.gif


rotfl.gif
herkules
CITAT (skogstroll @ 25-02-2010, 09:33) *
skönt garnet är slut.... ful jävla mössa. såg en tjej på bussen i en sån i morse... det var ju nästan tragiskt fult laugh.gif


jag tycker den är fin smile.gif
nån mössa som däremot är skitful är ju åremössan fast den är väldigt praktiskt, iaf för oss som har massa dreadlocks som ska stoppas in i mössan smile.gif
theseraphim
tycker den är störtcool, kul att det bara inte är Craftmössor i sportmodell som gäller
Nostalgia
Jag tycker den är ganska typiskt svensk, alltså LAGOM biggrin.gif

Jag hade faktiskt inte lagt märke till mössorna (har iof inte tittat så mycket på OS) förrän jag tittade på damernas störtlopp och mitt sällskap vid Tv:n säger : Jäklars, har du sett vilka fula OS-mössor Svenskarna har. Själv satt jag och var förundrad över princesskronan som amerikanskan bar på sitt huvud laugh.gif
*Stintan*
En av stafettkillarna igår, inte svensk, hade en lite nalle fastsydd på skulten det tyckte jag var gulligt.
Nostalgia
CITAT (Meriona @ 24-02-2010, 22:37) *
Jag tycker att den är skitcool. Fast inte tänker jag leta fram reskap för att virka en inte...


Inte behöver du det giggle.gif finns massor att köpa på Tradera, men vilka priser blink.gif
ängsvädd
Jag fick nyhetsbrev från ullcentrum - DE HAR OS-FÄRGERNA yahoo.gif

http://www.ullcentrum.com/

Här är direktlänk till OS-garnerna - räcker till 3 mössor biggrin.gif

http://www.ullcentrum.com/visa_produkt.asp...a+OS+f%E4rgerna
skogstroll
fast å andra sidan är det ganska kul med fula mössor (om man förstår att det är kul, annars är det ju en annan sak giggle.gif). Jag har en reklamtoppluva med märke från Norrlandsguld som jag hade sist när jag skottade. Den är också rätt ful g.gif
*Stintan*
Sen finns de ju vi som får vilken snygg mössa som helst att se ful ut och dom som kan få den fulaste att se snygg ut. Visst är det orättvist giggle.gif
Berith
Var ett inslag i svts morgonprogram i morse om deltagarnas kostymer med tillhörande mössa. Jag lyssnade inte så noga men det var en tjej som berättade hur dom tänkt när dom tog fram kläderna, med tanke på väder tex.
Betty
CITAT (skogstroll @ 25-02-2010, 09:33) *
skönt garnet är slut.... ful jävla mössa. såg en tjej på bussen i en sån i morse... det var ju nästan tragiskt fult laugh.gif


yes.gif giggle.gif
ängsvädd
jag har inte sett OS-mössan - än iaf. De verkar vara himla populära iaf biggrin.gif
*Stintan*
[attachment=47568:fin_os_m...74897085.jpg]
ängsvädd
Aha - tack Stintan biggrin.gif Ful är den INTE iaf enligt min mening biggrin.gif
herkules
CITAT (ängsvädd @ 25-02-2010, 19:46) *
Ful är den INTE iaf enligt min mening biggrin.gif

nä - den är jättefin!
Meriona
Jag såg en riktigt gammal tant idag på stan med en mössa väldigt lik (kanske var en annan virkad variant, jag är osäker). Men det stod en klunga ungdomar och tjoade och ville köpa den av henne. Det är nog ett gott betyg, eller vad tycker ni? yes.gif
*Stintan*
Ser ut som en bebismössa giggle.gif
Meriona
-fear-.gif Näääää! Fast den hade varit helt oemotståndlig på en bebis, det ska erkännas! wub.gif
Inga från Närke
Såg att den finns på Tradera och sist jag såg var den uppe i över 600:- så enligt de som bjuder är den väl snygg eller samlarvärde.
Betty
CITAT (ängsvädd @ 25-02-2010, 17:48) *
jag har inte sett OS-mössan - än iaf. De verkar vara himla populära iaf biggrin.gif



Det är långt ifrån alla som klär i en sån här potta... rolleyes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag gillar den mössan.

Men det är inte bara att virka utan i deras mössa är en 10 eller 29 cm bred remsa vlies i kanten.

Men det fanns/finns många fina mössor i OS, jag tittar alltid på dom, vet inte ens varför. Kanske för att jag inte gilla mössor som sitter åt så att man aldrig kan ta av dom bland folk för att man ser så hemskt ut. Jag vill ha en mössa som värmer med ändå inte förstör hela huvudet/frisyren.

Elisabeth
netaave
Man kanske skulle virka ett gäng o lägga ut på tradera då biggrin.gif Nä det tänker jag inte, hade tänkt göra min i två grågröna nyanser med naturvitt och svart men har inte hittat garn ännu i de färgerna. Få se om det blir av innan våren är här.
Såg en i rosa, vinrött o vitt i stan igår, den va jättefin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon