Full version: Helt jävla rätt!
Ralf
Jag tycker det är helt jävla rätt. Dom här pensionärerna som kanske är födda på 20 o 30-talet och har upplevt riktiga kriser med svält och krig, dom får faktiskt ta o dra sitt strå till stacken nu när vi har en global bankkris! Dom måste inse att om dom begränsar sitt kaffedrickande till 2 koppar kaffe om dagen, då HJÄLPER dom Sverige. Dom hjälper oss att hålla skattetrycket nere!




Från SVT
CITAT
Kafferansonering införs på äldreboenden

Publicerad 27 februari 2010 - 12:50
Uppdaterad 27 februari 2010 - 12:57


Besparingarna inom äldreomsorgen i Timrå kommun slår nu mot de äldres kaffestunder. Två koppar kaffe och maximalt tre deciliter mjölk per person och dag är ransonen som nu införs, skriver Sundsvalls Tidning.

Det nya kostdirektivet har förhandlats fram för en tid sedan och tanken är att personalen ska göra veckobeställningar som även omfattar bland annat bröd och smör till frukost och mellanmål. Hela sortimentet som de äldre kan beställa från ska ses över.

Personalen har varit kritisk och uttryckt att de skäms när en äldre vill ha lite mer av en ransonerad produkt och det inte går att ordna.

källa: http://svt.se/2.22620/1.1908423/kafferanso...pa_aldreboenden
*Stintan*
Vem blir förvånad no.gif
sqrulan
thumbdown.gif Äh vem bryr sig? Vill dom ha kaffe så får dom, det är dom som har byggt upp vårt samhälle så att vi får ha ett bra liv.
Carl

Dom har helt rätt med denna spar åtgärd! Helt övertygad att det ger stora besparingar. Har här några andra inkomst besparande åtgärder.


1 Mindre tandkräm på tandborsten
2 Max ett toalett besök per dag (mindre vatten åtgång lägre pappers förbrukning)
3 Äta på samma tallrik hela veckan ( mindre disk)
osv

Hur lätt som helst att hitta besparingar
Alba
3 dl mjölk/ p och dag - är det ett skämt
Stackars personal som ska stå där och säga - nej du får inte mer mjölk - du drack ju 3 dl i morse.
ninnisky
Jag som varken dricker kaffe eller mjölk och dessutom är en 40-talistpensionär bidrar gärna med min andel
smiley_small_hug.gif

Dessutom "drar" jag gärna mitt strå till stacken - men mig har ingen frågat efter det!
Bengalow
Precis, vi har ju varit vana att spara hela livet, så det är ingen konst att fortsätta i samma anda. Kaffe är ju rena lyxen! Dessutom kan man spara mycket på att förlänga tiden på blöjbyten, låt oss säga 12 timmar. Max 2 pr dygn till pesionärer. Håller man dessa vrak kvar i sängen med sele, så kan man spara in på nattpersonal - rentav slopa dessa.....Vi har ju också sett till att Sveriges nationalskuld ökat till den milda grad, genom vår ohämmade konsumtion, att det är natta för hela landet. Nej, återinrätta ättestupan igen!!
sqrulan
Jag jobbar i äldrevården och har aldrig hört nåt liknande, skulle det komma nån dumskalle och säga nåt sånt så tror jag att vi vårdpersonal skulle protestera högt. Hos oss är det mera prat om att vi ska börja tänka nytt för då 40 talisterna kommer in för att bo och få omvårdnad så ska vi vara redo för nytänkande.
Dom kanske vill ha egen dator, fler tv kanaler, mera idrott och gympa, annan matkultur och andra religioner på grund av alla invandrare m.m..... listan kan göras lång.
Jag märker redan att flera boende föredrar ny musik och inte en massa religöst, dom vill inte bli påmionda om att dom ska dö och vem vill det?
Ska VI få en bra vård på åldernshöst så får nog många tänka om skulle jag tro.
Jag vill ha dator, tv med många kanaler, husdjur som hund/katt, pizza, tacos, hamburgare lite vin eller annat gott att dricka ibland, kanske en liten trädgård!!!! Nu är det ju så att jag kanske är så dement så att jag inte ens minns vad jag ville ha då den dagen kommer så jag kommer att skriva en "önskelista" till mina barn. rolleyes.gif
Längtar jag? Näe!
Piccante
I Timrå kommun har (S) egen majoritet. Ändå verkar de föra en "välfärdspolitik" a´la alliansen.
netaave
CITAT (Markus_H @ 27-02-2010, 17:17) *
I Timrå kommun har (S) egen majoritet. Ändå verkar de föra en "välfärdspolitik" a´la alliansen.


Det var sossarna som startade allt det här med neddragningar både inom offentliga sektorn och med sjukpenning m.m.
Dom bäddade så att säga för alliansen.
sqrulan
g.gif Vem som än har startat, bäddat eller gjort så är det idiotiskt! Vi kanske behöver lite nytänkande även i politiken, ut med det gamla och in med lite nytt!
Blomstertanten
CITAT (Markus_H @ 27-02-2010, 17:17) *
I Timrå kommun har (S) egen majoritet. Ändå verkar de föra en "välfärdspolitik" a´la alliansen.

Jag kan inte tänka mej att politikerna går in och detaljstyr på det viset ! Politikerna fördelar ju pengar utifrån den "pott" de har att ta av. Det där måste vara ett beslut som verksamhetschefen fattat utifrån den budget han/hon har fått.
Tycker nog att verksamhetschefen borde kunnat hitta nåt vettigare att spara på om det nu var nödvändigt med besparingar !
Huggorm
Låter nästan som om någon försöker dra uppmärksamheten till besparingar inom äldrevården. Finns väll ingen som är så dum så dom inför sådana här sparåtgärder som bara spar småpengar. Nej, uppenbart ett PR-trick. Dom vill väll skapa opinion för höjda anslag.
Alphaville
CITAT (Huggorm @ 27-02-2010, 19:29) *
Låter nästan som om någon försöker dra uppmärksamheten till besparingar inom äldrevården. Finns väll ingen som är så dum så dom inför sådana här sparåtgärder som bara spar småpengar. Nej, uppenbart ett PR-trick. Dom vill väll skapa opinion för höjda anslag.


Hoppas det är ett PR-trick.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det låter som typiskt landstingsbesparing man snålar in på småsaker och pengarna flödar ut på annat, småbesparingarna skapar bara irritation och det är bara småsummor som sparas. Har själv varit landstingsanställd och vi fick eftermiddagsfika och när det skulle snålas så införde de att vi bara fick 1/2 kaka till kaffet, jag tror att arbetstiden det tog för någon att stå och dela kakorna faktiskt åt upp det mesta av de småsummor som sparades.
pejori
Phu!!!
Tog en stund innan jag kopplade ironin i tråden...(är trött)
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet.
Blomstertanten
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-02-2010, 19:38) *
Jag tycker det låter som typiskt landstingsbesparing man snålar in på småsaker och pengarna flödar ut på annat, småbesparingarna skapar bara irritation och det är bara småsummor som sparas. Har själv varit landstingsanställd och vi fick eftermiddagsfika och när det skulle snålas så införde de att vi bara fick 1/2 kaka till kaffet, jag tror att arbetstiden det tog för någon att stå och dela kakorna faktiskt åt upp det mesta av de småsummor som sparades.

Var glad att ni fick nåt överhuvudtaget ! De flesta anställda får betala sitt egna fika och jag kan nog tycka att det är rätt. Skattepengar borde inte gå till sånt, de pengarna kan användas till så mycket viktigare saker. Som vård till exempel !
gnon49
Äldrevården har ju så sakteliga blivit allt sämre dom senaste decenierna. Däremot finns alltid pengar till nya stora idrottarenor runt om i landets kommuner. Absolut inget fel på att satsa på idrott, men kostnaderna? Prestigebyggen som suger åt sig kommunala medel medan servicen i övrigt knappt har medel till att ge våra äldre en gnutta mer än en säng o tre mål mat om dagen. Och för den servicen tar kommunerna ofta det mesta av pensionen. Det är dyrt att bo i åldringsvården eller äldreboendet.
Simplicity
I min kommun drog de in frukten på dagis för en sju-åtta år sen för att spara...
I samma veva bytte jag till kooperativt dagis så jag vet faktiskt inte hur det gick. Antar att barnen faktiskt fick frukt tillslut eftersom debatten avtog...

Däremot var det slående olikheter mellan det kommunala och det kooperativt drivna dagiset. Spec när det gällde ekonomin. Kooperativet fick mindre slantar per barn men det hushållades bättre och vi fick tänka till för att inte få ett för stort överskott.

Jag har funderat på om man inte borde kunna driva även äldrevård i kooperativ?
zaaritha
Idiotiskt inlägg--om det är allvar!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2010, 19:51) *
Var glad att ni fick nåt överhuvudtaget ! De flesta anställda får betala sitt egna fika och jag kan nog tycka att det är rätt. Skattepengar borde inte gå till sånt, de pengarna kan användas till så mycket viktigare saker. Som vård till exempel !



Vi var värda den lilla uppmuntran det var en skola och i stort sett alla lärare hade ca 4000-5000kr mindre i månaden än vad andra lärare med motsvarande utbildning har så vi gav i stort sett den delen av våran lön till skattebetalarna. Det var i stort sett all uppmuntran som gavs, inga julklappar el dyl. som är brukligt i de flesta andra yrken, all övertid var ideell etc.
Motti
B sick.gif ättre att rammla ner stendöd och slippa kaffet om nu hela ålderdomen ska handla om det!ja kaffe !
Jan Lindgren
Hej!
Alla kommuner måste spara men kanske inte just på äldrevården. Jag har min mor på vårdhem i en borgligt styrd kommun och där sköter de gamlingarna bra. De bjuder tom besökarna på kaffe. Varje gång jag är och besöker min mor så erbjuds jag att dricka kaffe ihop med henne. Naturligtvis så försöker jag bidra med lite tex blommor från trädgården och några påsar godis till de inneboende och personalen.
MVH
Jan Lindgren
Ralf
Jag tycker man kan prägla in detta med sparsamhet tidigt.
Mina barn är uppvuxna i den Moderatledda komunen Täby. På Dagis fick mina barn bara ett glas mjölk vid varje måltid. När politkerna insåg det dumma med den begränsningen togs den bort, men jag hade ändå svårt att få mina barn att dricka flera glas mjölk många år senare och jag upptäckte att flera av dotterns kamrater inte drack mjölk alls, dom hade blvit avvanda! Bra besparing för skolor o sedan åldrignsvården!
Grå
Helt sanslöst. Spara in på designat rondellpynt och menlösa blomsterurnor och donera de X antal hundratusingarna till barn- och äldrevården istället. Klart att ungar ska dricka mjölk och äta smör och klart att äldre ska ha tillgång till allt de behöver, vare sig det är nödvändigt för att överleva eller inte.
lorentz
Jag har läst alltför mycket journalisttrams för att tro att hela artikeln är sann, genom att utelämna viss information så får man en bättre rubrik.
Motti
Klart vi ska ta hand om våra gammla de har ju varit med att bygga upp den välfärd vi får njuta av nu,vi ska också ta hand om våra barn och ge dom en bra uppväxt och se till att de får mat och mjölk i skolan ,det är ju dom som sedan ska ta hand om oss när vi blir gammla,min man brukar med lite ironi skoja och säga att man ska vara snäll mot barna annars kommer de inte och hälsa på en när man blir gammal !
Märkligt är att Fångvårdsanstalternas mat får kosta dubbelt så mycket mot vad maten får kosta på ålderdomshem och i skolor,är inte det lite märkligt ?Man kanske borde omfördela pengarna lite bättre.
Fera


Vaför inte stoppa in ett dagis mellan seniorlägenheterna!
Ta bort den fina korridoren och samlingssalen/matrummet.
De gamla kan motionera ute om de orkar och äta i sina egna kök, så kan de inte tala med varandra under lunchen.
Flytta studiecirkarna, så behöver de som inte orkar med att klä på sig ytterkläder och ta Färdtjänst, att vara med.
Uteplaten och naturtomten kan bli lekpark.

Se till att de äldre måste gå runt huset för att komma till tvättstugan om de klarar tvätten själv,personalen springer säkert gärna ut och in,ut och in, ut och in!
Flytta ut soprummet, bortanför där föräldrarna skall lämna barnen


Låter det inte bra???????????????????

Segern är vår
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx! (Min cencur)
Var segermeddelandet på blomserkvasten när kommunen drog tillbaka förslaget och ...återställde det de börjat riva.

Frid och fröjd!

Dagiset blir i anslutning till skolan.
renate
CITAT (sqrulan @ 27-02-2010, 17:27) *
g.gif Vem som än har startat, bäddat eller gjort så är det idiotiskt! Vi kanske behöver lite nytänkande även i politiken, ut med det gamla och in med lite nytt!

Japp................bara vi slippa Mona Salin!
Red Top
CITAT (renate @ 03-03-2010, 22:36) *
Japp................bara vi slippa Mona Salin!


Hon är väl inte kommunpolitiker. confused.gif
skogstroll
skattepengarna går nog mest till marmorgolv eller nåt i riksdagshuset... man får ju varken bli sjuk eller gammal numera... ättestupan får de återinföra....
lorentz
Det känns bra att få rätt. Som jag trodde så har journalisttramset inget med verkligheten att göra.
Texten nedan kopierad från Timrå kommun .

Hej Arne!
Detta som stått i media är inte sant!
Jag vill alltså kraftfullt dementera dessa uppgifter som spridits via media. Jag kan också ifrågasätta medias journalistik och rätten att sprida uppgifter som man inte kontrollerat sanningshalten i. Socialförvaltningens ledning har inte tillfrågats om. Jag förstår reaktionen, eftersom många uppfattar att det som framgår via media är sant - vilket det alltså inte är! Jag beklagar att detta kommit ut som en mycket negativ nyhet om vår kommun!
Med vänlig hälsning
Ewa Lindstrand Kommunstyrelsens ordförande (S)

Jag lägger en länk till texten för den som vill veta sanningen

http://www.timra.se/querypanel/templates/q...;epslanguage=EN
Ralf
Sundsvalls tidning har blivit ifrågasatta och fortsätter.

http://st.nu/start/timra/1.1853371-kaffera...ens-instruktion



[attachment=47770:kaffe.jpg]



Kaffestunden räddad nu

http://st.nu/start/sundsvall/1.1850258-kaf...unden-ar-raddad
Polly66
CITAT (pejori @ 27-02-2010, 19:51) *
Phu!!!
Tog en stund innan jag kopplade ironin i tråden...(är trött)
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet.



Håller med!!!

Jag blev nästan rädd innan jag förstod att det var ironi o sarkasm...
Polly66
Fick en mail för ett tag sen, den passar verkligen i denna tråd...

Till regeringen.
Absolut bästa förslaget hittills!

SÄTT DE GAMLA I FÄNGELSE.

Töm fängelserna och långvårdsavdelningarna.
Låt åldringarna bo i fängelserna, där får dom tillsyn och omvårdnad hela dygnet, raster, utflykter, terapi och betalt jobb...
Dom serveras näringsrik kost, som kostar tio gånger mer än den mat våra skolbarn får i skolan...
Det finns TV på rummet, sex-rum och framför allt är allting gratis...
Inget dras från pensionen...

LÅT FÅNGARNA I STÄLLET INTA LÅNGVÅRDSPLATSERNA!

Kl. 16.00 dras persiennerna ned för natten.
Dom får bo två eller fyra personer i varje rum...
Inga gemensamhetsutrymmen, indragen efterrätt...
Vill dom ha kaffe får dom betala det med egna medel...
Hyran dras på deras blivande pension...
Vid rymning fördubblas strafftiden...
På detta vis kommer Sverige att inom kort halvera antalet fångar...

FöR VEM VILL GöRA NÅGOT BROTTSLIGT OCH RISKERA EN SÅDAN BEHANDLING?
Aqvakul
CITAT (Polly66 @ 04-03-2010, 16:55) *
Fick en mail för ett tag sen, den passar verkligen i denna tråd...

Till regeringen.
Absolut bästa förslaget hittills!

SÄTT DE GAMLA I FÄNGELSE.

Töm fängelserna och långvårdsavdelningarna.
Låt åldringarna bo i fängelserna, där får dom tillsyn och omvårdnad hela dygnet, raster, utflykter, terapi och betalt jobb...
Dom serveras näringsrik kost, som kostar tio gånger mer än den mat våra skolbarn får i skolan...
Det finns TV på rummet, sex-rum och framför allt är allting gratis...
Inget dras från pensionen...

LÅT FÅNGARNA I STÄLLET INTA LÅNGVÅRDSPLATSERNA!

Kl. 16.00 dras persiennerna ned för natten.
Dom får bo två eller fyra personer i varje rum...
Inga gemensamhetsutrymmen, indragen efterrätt...
Vill dom ha kaffe får dom betala det med egna medel...
Hyran dras på deras blivande pension...
Vid rymning fördubblas strafftiden...
På detta vis kommer Sverige att inom kort halvera antalet fångar...

FöR VEM VILL GöRA NÅGOT BROTTSLIGT OCH RISKERA EN SÅDAN BEHANDLING?



Den här tråden utgår från en artikel i AB, med tveksam sanningshalt...

Förslaget ovan har väl också lämnat allt som är rimligt och vettigt..

(begriper att det är ironiskt menat - men tycker knappast att det tillför något...)
Polly66
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2010, 18:48) *
Den här tråden utgår från en artikel i AB, med tveksam sanningshalt...

Förslaget ovan har väl också lämnat allt som är rimligt och vettigt..

(begriper att det är ironiskt menat - men tycker knappast att det tillför något...)



Det var heller inte meningen att det skulle tillföra något, snarare ge en ordenlig tankeställare!

De gamla som levt sitt liv, många av dem betydligt tuffare än vi har det i dagens samhälle,
de ska få sluta sitt liv i en äldreomsorg där de har stressad personal pga för få anställda.
De får undermålig mat, indragna promenader mm mm, listan kan göras riktigt lång.
Trots att de "gjort rätt för sig" under hela sitt liv.

Medans kriminella, som inte bryr sig om vad det får för konsekvenser, vare sig för sig själva eller andra,
lever gott på våra skattepengar!

Tankeställare...
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2010, 18:48) *
Den här tråden utgår från en artikel i AB, med tveksam sanningshalt...

Förslaget ovan har väl också lämnat allt som är rimligt och vettigt..

(begriper att det är ironiskt menat - men tycker knappast att det tillför något...)


Jag hoppas både det tråden bygger på och det Polly la in gör att vi funderar lite över hur många av våra äldre har det idag. Även om det som står i AB:s artikel är sant och det andra ironi så säger det faktiskt en hel del men det är naturligtvis lättare att stoppa huvudet i sanden. Att kalla det äldreomsorg är närmast ett hån på många ställen.
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2010, 18:48) *
Den här tråden utgår från en artikel i AB, med tveksam sanningshalt...

Det här kom från SVT som fått det från TT som fått det från Sundsvalls tidning, som valde att publicera bildbevis som jag visade....

lorentz
Efter att ha googlat och läst en mängd olika artiklar i ämnet så kan jag fortfarande inte se att de äldre bara skall få två koppar kaffe.
Jag har en bakgrund inom storkök och misstänker att det fanns andra orsaker bakom instruktionerna. Tex ovanligt stor åtgång av vissa livsmedel, Om det skulle vara så som jag misstänker kan inte kommunen gå ut och säga
"personalen stjäl"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon