Full version: Att ha en .se domän
Christa
Funderar på att registrera en .se domän eftersom jag kanske startar eget någon gång. De intressanta namnen blir ju upptagna om man inte håller sig framme.

Det är ju en årskostnad för själva domänen men tillkommer det sedan kostnader för webbhotell?

Är det krångligt att bygga upp webbplatsen från grunden eller finns det någon slags grund från början?

Jag har gjort webbsidor på mitt förra jobb men då fanns det en grund att jobba i.
Samsara
Jag har en .se domän hos www.one.com, dem är duktiga och det finns tre olika kostnader man kan välja. Den enda skillnaden är utrymmet på dem olika domänerna. Jag har den minsta domänen och den kostar för mig 480 kr per år. Du får en grundmall som du kan använda eller så kan du bygga upp helt från början. Kundservicen är bra och dem berättar noggrant för en om man inte förstår. För det priset jag fick ingår webhotell och domän, kommer inte ihåg om webhotellet var en engångssumma eller om jag betalar det vart gång.
*Stintan*
Jag har det genom min bredbandsleverantör till en mycket ringa kostnad (minns inte exakt men det är en obetydlig kostnad)
CurlySue
jag har wilful.se hos crystone.se, ett suveränt webhotell med bra support. Kostar 345 kr /år inkl. allt.
Ralf
http://www.sedirekt.se/registrera/

Kostar sen ca 140 kr/ år att ha domänadressen!
Kostnad för webhotell tillkommer.
Samsara
CITAT (Samsara @ 01-03-2010, 16:29) *
Jag har en .se domän hos www.one.com, dem är duktiga och det finns tre olika kostnader man kan välja. Den enda skillnaden är utrymmet på dem olika domänerna. Jag har den minsta domänen och den kostar för mig 480 kr per år. Du får en grundmall som du kan använda eller så kan du bygga upp helt från början. Kundservicen är bra och dem berättar noggrant för en om man inte förstår. För det priset jag fick ingår webhotell och domän, kommer inte ihåg om webhotellet var en engångssumma eller om jag betalar det vart gång.


Har kollat upp det, webhotellet ingår i priset och jag betalar det vart år.
Christa
Vi kan ha hemsida via bredbandsleverantören men frågan är om man kan ha en .se adress dit. Det vet jag inte. Det kanske inte är samma support heller.

Vilka publiceringsprogram brukar ni använda? Vi hade Dreamveaver på jobbet först men sedan bytte de till något som innebar ett ramverk som bara vara att fylla i. Det är nog 10 år sedan jag använde Dreamveaver så det kan ju ha hänt mycket sedan dess.
ängsvädd
Jag har one.com - tror det är billigast. Det finns olika mallar för att skapa hemsida hos dem. Jag sitter o kodar i html - helt omodern - inget att rekommendera smile.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 01-03-2010, 16:34) *
Jag har det genom min bredbandsleverantör till en mycket ringa kostnad (minns inte exakt men det är en obetydlig kostnad)


Kan du välja en .se adress till din hemsida eller får du en tilldelad? Vilken bredbandsleverantör har du? Vad ingår?
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 01-03-2010, 20:11) *
Jag har one.com - tror det är billigast. Det finns olika mallar för att skapa hemsida hos dem. Jag sitter o kodar i html - helt omodern - inget att rekommendera smile.gif

Äkta hantverk smile.gif Jag har också one.com till mina hemsidor, det funkar bra och är billigt
Gossen Ruda
På mitt bredbandsabonemang har jag fem små hemsidor på vardera 10 Mb. Till dessa går det inte att ha en egen domän så jag har bara en pekare på just.nu. Nu skall dessa gratis hemsidesutrymmen tas bort så jag måste skaffa någon annan plats för mina bilder och då skall jag också ha en se-domän.
Mentha-Arvensis
Man kan ju registrera .se först,
och kopla den till en server eller ett hotel senare.
Kostar ingen jätte summa.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 01-03-2010, 20:23) *
Kan du välja en .se adress till din hemsida eller får du en tilldelad? Vilken bredbandsleverantör har du? Vad ingår?


Det var fel av mig Christa så det är nog inte intressant för dig men, jag har en egenvald .st adress, egen domän, webkonto på 3Gb. Kostnaden ingår i bredbandsabonnemanget.
Överbölingen
Hela klanen kör just nu one.com men funderar på att byta till worldpress. Vi är elva i familjen och ena sonen har använt den i utbildnings syfte för sina grafiska elever.
Christa
Varför funderar ni på att byta?
Överbölingen
Den är inte Macvänlig.
Klura
Jag har två webhotellskonton hos Manufrog
Har haft dom sen dom startade upp för 6-7 år sedan och det funkar bra.
Mycket snabb support.
skogstroll
jaha nu har jag beställt domän hos one.com... knacka kod orkar jag inte längre det är så tröstlöst. För området ute hos mig finns ingen vettig hemsida överhuvud taget så jag tänkte göra ett försök att få in lite lokala nyttigheter + smyga in lite trädgård också förstås tongue.gif

återkommer med länk sleep.gif
ängsvädd
CITAT (skogstroll @ 04-03-2010, 10:35) *
jaha nu har jag beställt domän hos one.com... knacka kod orkar jag inte längre det är så tröstlöst. För området ute hos mig finns ingen vettig hemsida överhuvud taget så jag tänkte göra ett försök att få in lite lokala nyttigheter + smyga in lite trädgård också förstås tongue.gif

återkommer med länk sleep.gif

Vad kul biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon