BigDaddy
Hej
Jag har kommit på att jag vill ha en ny matta. Gärna en trasmatta.
Skulle vilja ha en avlång som ska ligga i köket mitt.
Mycket färgglad. Massa ljusa färger. Starka färger. Inte brun, grå osv.
Relativt stor ändå så slagbordet mitt får plats på den. Stolarna behöver inte stå där på.

Som sagt vore trasmatta skoj men hittar ngn en annan sort kan det gå bra med.
Jag har letat lite men finner inte riktigt det jag söker. El finner inte alls ngt av det jag letar efter. Dock vet jag att jag förr sett fina liknande mattor jag nu letar efter.
Allt jag nu ser är också från bloggar så svårt att veta var jag hittar dem till salu.

Turkos, gredelin, lila, gul. Klara fina färger.
Ni förstår nog.
Har ngn tips på matta kanske? smile.gif
Länka gärna.

Den här var närmaste det jag söker men inte riktigt så jag vill ha den. Ännu mer färg! smile.gif
Sedan ngn som har tips på vilket håll ev ränder ska gå åt? Kan det se större, längre, bredare ut beroende på detta?
http://www.husohem.se/Images/HOH/Cache/708...%20koket_05.jpg
vitavargen
I och med att du önskat dig bara färg och inte sagt nåt om material/pris etc, tänkte jag detta kunde vara till hjälp:
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=mattor
Motti
IKEA har en del att välja på !annars tror jag inte trasmattor är så på modet just nu.Bredrandiga gör att rumet ser bredare ut vet inte om det finns så mycket långrandigt !Man kan nog söka på nätet på "Trasmattor" också men är de vävda på Vävstugor kostar de nog en del kan jag tro.
mojan
Pappelinas mattor är ju häftiga.
Länk: http://www.forr.se/mattor/pappelina/
BigDaddy
Fanns ngn som var bra men inte riktigt det jag söker ändå.
Trasmatta vore bäst men spelar inte så stor roll.
Dock vill jag ha än mer starka färger. Ljusa. Lysande.
Svårt att förklara men vet jag förr sett riktigt fina mattor i designtidningar & då är det i trasmodell jag mest tänker på.
Tycker det bör finnas ngt sådant men har förtvivlat svårt att hitta det.
*Stintan*
På vilken ledd ränderna går beror på hur den är vävd. Den som var på bilden är vävd med färgad varp och enfärgat inslag. Där är det varpen som ger effekten och mattan blir tunnare än en trasmatta. I en riktig trasmatta så är det inslaget (trasorna) som ger färgeffekten och jag tror knappast det skulle fungera att göra en långrandig trasmatta eftersom man inte kan ha trasor som varp, åtminstone har jag aldrig sett något dyligt.

Den vanligaste bredden på trasmattor tror jag ligger på 70cm men det går naturligtvis att få tag på bredare också.

Det finns en uppsjö importerade trasmattor av tveksam kvalitté men om du kan hitta någon som motsvarar det du vill ha är svårt att säga.

Du skulle ju kunna be någon kanske att väva en efter dina önskemål, jag vet att det finns dom som väver på beställning, och då kan man ju måla en enklare skiss på hur man vill att den ska se ut samt ange bredd och längd.

T.ex. http://www.vavkompaniet.se/ Annars tycker jag att du ska Googla på trasmattor så hittar du kanske något lämpligt.

Gossen Ruda
Jag har ett flertal trasmattor men ingen jag vill avvara eftersom det är min mamma som vävt dem. En del i glada färger, andra mer murriga beroende på vilka trasor hon fick tag i. Tycker ofta att köpemattor är tråkiga i jämförelse med vad jag har på golvet. Fast trasmattor i köket? Jag hade det förut men de blir fort smutsiga och tvätt är bökigt och sliter en hel del.
BigDaddy
Pappelina hade en del som var fina men ff inget jag fallit pladask för. smile.gif
Tack iaf.

Det var bra info jag fick av trasmattor. Absolut värt att kika om ngn kan tänka sig att väva en åt mig men lite väl knepigt kanske. Men ska kolla upp det.
Annars såklart funkar alla typer av mattor. Massa färger som jag beskrivit & gärna med ränder på ngn ledd.
Jag hittar inget alls efter en massa googlande. Har ju sett flera stycken i olika magasin men då har jag inte tänkt på att själv köpa ny matta.

Får söka på här... smile.gif
Tackar

CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2010, 21:41) *
Jag har ett flertal trasmattor men ingen jag vill avvara eftersom det är min mamma som vävt dem. En del i glada färger, andra mer murriga beroende på vilka trasor hon fick tag i. Tycker ofta att köpemattor är tråkiga i jämförelse med vad jag har på golvet. Fast trasmattor i köket? Jag hade det förut men de blir fort smutsiga och tvätt är bökigt och sliter en hel del.


Det är öppen planlösning & mer matsalsdel. smile.gif
Gossen Ruda
Hittar du nån som vill väva så har jag en vävstol. biggrin.gif Ej monterad, också ett minne av mamma. Som ärvt den av sin mamma som i sin tur ärvt den från en bondmora där hon tjänade som piga en gång i tiden, runt förra sekelskiftet. Tillverkad av en alm som stod vid Vellinge brandstation.
BigDaddy
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2010, 21:55) *
Hittar du nån som vill väva så har jag en vävstol. biggrin.gif Ej monterad, också ett minne av mamma. Som ärvt den av sin mamma som i sin tur ärvt den från en bondmora där hon tjänade som piga en gång i tiden, runt förra sekelskiftet. Tillverkad av en alm som stod vid Vellinge brandstation.


Hehe. smile.gif
Då tycker jag du ska montera den, lära dig väva, & sedan hjälpa lilla mig med detta. wink.gif
Hehe

Nä jag vill ha en snabb lösning tror jag. Får leta på. Kom på idén i morse & har febrilt letat idag på internet men som ni förstår inte kollat alla vrån än.
Får väl lägga mig till sängs & börja leta i magasinen här om jag kan finna ngt intressant.
Iaf just idag fått en stark känsla för att köpa en vacker färgsprakande matta. smile.gif
pejori
För en herrans massa år sedan, var det pobulärt att virka trasmattor.
Kan det vara en idé?
Då kan du själv välja fäger och randbredd som du behagar. tummenupp.gif
BigDaddy
CITAT (pejori @ 01-03-2010, 22:10) *
För en herrans massa år sedan, var det pobulärt att virka trasmattor.
Kan det vara en idé?
Då kan du själv välja fäger och randbredd som du behagar. tummenupp.gif


Virka?
Det vet jag inte ens vad det är. Som sticka?
Blir det bra att gå på? Lite väl ulligt & mjukt va?

Nä köpa en är ff tanken. smile.gif
Så leta lite nu ni som är experter.... wink.gif
Om inte du vill sticka en matta åt mig såklart.


edit. Ska lägga mig & kika lite mer nu. Annars får jag väl leta lite i butiker men tycker man ska kunna finna ngt på internet. Här finns ju allt annars!
pejori
CITAT (BigDaddy @ 01-03-2010, 22:20) *
Virka?
Det vet jag inte ens vad det är. Som sticka?
Blir det bra att gå på? Lite väl ulligt & mjukt va?

Nä köpa en är ff tanken. smile.gif
Så leta lite nu ni som är experter.... wink.gif
Om inte du vill sticka en matta åt mig såklart.


edit. Ska lägga mig & kika lite mer nu. Annars får jag väl leta lite i butiker men tycker man ska kunna finna ngt på internet. Här finns ju allt annars!


Som att sticka, fast med en nål med krok på... giggle.gif
mojan
Kanske Gudrun Sjöden? Där finns en del mattor.
Länk: www.gudrunsjoden.com
Gåsis
Här verkar man kunna beställa precis det man vill ha.
Trasmattor

/Åsa
Inga från Närke
CITAT (BigDaddy @ 01-03-2010, 22:00) *
......................................
Nä jag vill ha en snabb lösning tror jag. Får leta på. Kom på idén i morse & har febrilt letat idag på internet men som ni förstår inte kollat alla vrån än.
Får väl lägga mig till sängs & börja leta i magasinen här om jag kan finna ngt intressant.
Iaf just idag fått en stark känsla för att köpa en vacker färgsprakande matta. smile.gif

Rusta och Jytsk har en del också men kvaliten är väl inte den bästa. Beror på hur mycket pengar du vill lägga på en matta.

Tänk också på att den ska gå att tvätta hemma för det underlättar, ska du skicka på kemtvätt så kostar det och det kan bli ofta när du har den under ett matbord.

Personligen har jag egen mattvättmaskin stor o tung, värmer inte vattnet för det är trasigt men det spelar ingen roll är bara att tappa i från kranen. Tiggde till mig när de skulle riva ett hyreshus och den är toppen.
skogstroll
jag har hittat fina trasmattor på Rusta som jag tror du skulle tycka om. Ljusa men ändå med en del starka färger och olika varianter! jag har köpt flera.

Jag brukar tvätta med skurborste och såpvatten på uteplatsen på sommaren
Inga från Närke
CITAT (skogstroll @ 03-03-2010, 15:31) *
jag har hittat fina trasmattor på Rusta som jag tror du skulle tycka om. Ljusa men ändå med en del starka färger och olika varianter! jag har köpt flera.

Jag brukar tvätta med skurborste och såpvatten på uteplatsen på sommaren

Har också köpt på Rusta men mattor med gummerad baksida eftersom vi har parkettgolv i köket och trägolv i rummen då ligger de kvar. Har testat att lägga gummerat under en trasmatta med det fungerar inte när hunden Nemo sätter fart då är mattorna i en enda röra.
Dessa tvättar jag i min matttvättmaskin eller lägger dem i ett gammalt badkar som jag har i tvättstugan i källaren och sedan skurar dem med borste.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon