Full version: Mata fåglarna!
Annki
Såg just att jag plitat ned 499 inlägg sedan forumet nystartade. Mest skräp förstås. Därför måste jag fira 500-jubileum med en viktig uppmaning: Mata fåglarna!! Och fortsätt så länge det är vinter och lite till. Det har blivit så ont om småfåglar och de behöver hjälp under vintern. Det kan inte vara bra med temperatursvängar på 15-20 grader på ett dygn för små fågelhjärtan. wub.gif wub.gif
Fialotta
Kan bara hålla med dig smile.gif

Jag har hängt ut cocosnötter som vi sågat hål i...där kryper dom
in och gottar sig.
ÅsaF
Vi har massor av små söta fåglar i matstationerna. Rena julbordet har de med solrosfrön, jordnötter, hampfrö, talgbollar och en kokosnöt. Sen kastade jag ut lite bröd till skatorna. Det är så underbart att se de söta små liven alldeles utanför fönstret. wub.gif
Ralf
Vi slutade med jogelmaten förra året, då vi såg alla smådjuren under fågelbordet på marken....
anne
wub.gif Har en utejulgran som är full av ´godsaker till de småliven. Kunde inte låta bli att ställa ut lite torrfoder av kattens till skatorna som tack för att de käkade lite sniglar i somras och alla djur fryser.

Glöm inte tomtens gröt på julaftons kväll.

God Jul på er kramisar Anne
renate
Djuren kommer i första hand,alla fröautomater är välfyllda,köpte nya jordnötter idag och talgbollar,kokosnöt har jag glömt att köpa.Jag har smält ister och blandat i solrosfrö och hackade nötter det lade jag i en tom kokosnöt ,en sådan med hål i och fyllning.Grissval hänger med i träden,äpplen till mina koltraster,de sjungar på våren för mig. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif unsure.gif laugh.gif
Renate
Annki
Med rätt matstationer och rätt mat slipper man långsvansade snyltgäster under borden! Så mata på! wub.gif
*Felix matte*
Våra fåglar har försvunnit för flera veckor sedan sad.gif
Vi har massor med mat till dem men de kommer inte sad.gif sad.gif sad.gif

Vad beror det på att fåglarna minskat sååå mycket i antal?
Förr om åren kunde vi ha minst åttio stycken samtidigt vid "matbordet"
och nu är vi glada om vi ser 5 - 10 st.
Finns där fler som har samma erfarenhet?
zaaritha
Inte just här hos oss---men hos min kompis i Roslagen.
Hon lägger ut allt möjligt godis åt joglarna, men det blir färre o färre.
Jag frågade en ornitolog o han sa att det är dels alla gifter, dels att det
fångas ( snaras ) o äts småfåglar i Frankrike o Italien.
Här har vi domherrar, grönfinkar, pilfinkar, talgoxar, blåmesar, gulsparvar,
stenknäckar, hackspettar, nötväckor, nötskrikor o talltitor.
M-B
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon