Full version: Ny blogg!
diva&hero
Hej alla!
Nu har jag klivit in i bloggens värld! Där ska jag lägga ut bilder på pyssel och trädgård mm.
Så spara adressen och kolla in den då och då, fast just nu är det rätt tomt.. biggrin.gif
Men det kommer mer allt eftersom, ser rätt tråkig ut nu.
Är det någon som har tips på vad man kan göra för att få sidan roligare? Som sagt jag är inte duktig på datorer, kan lägga ut bilder och så men inte mycket mer..

ullispyssel.bloggplatsen.se
Samsara
Din ser roligare ut än min så tyvärr har jag inga tips smile.gif
Alba
Det är så svårt detta med tycke och smak - en del vill ha det minimala och en del dekrorerar bloggen i överkant.
Headern är ju det första man ser när man öppnar en blogg. Mitt tips är att göra headern lite intressant så att besökaren fångas och vill läsa mer.

Det blir spännande att följa din blogg. I blogger följer jag många bloggar med Google vänner men hur följer man din blogg ?
diva&hero
CITAT (Alba @ 09-03-2010, 16:19) *
Det är så svårt detta med tycke och smak - en del vill ha det minimala och en del dekrorerar bloggen i överkant.
Headern är ju det första man ser när man öppnar en blogg. Mitt tips är att göra headern lite intressant så att besökaren fångas och vill läsa mer.

Det blir spännande att följa din blogg. I blogger följer jag många bloggar med Google vänner men hur följer man din blogg ?



giggle.gif Ja säg det! Har ingen aning.. Kan ingenting om nåt sånt. Kan inte fixa headern själv heller.. Försökte åtminstone att få texten centrerad, men icke.
Blev glad själv när jag kunde fixa en blogg, men sen håller jag på att bli galen på vissa saker. Typ att ta bort kategorier , eller att bild och text hamnar lite här och där ibland av sig självt. Ser bra ut i inlägget ,men sen på bloggen har texten hamnat helt fel.
Ja, det blir nog bättre så småningom..

Nu finns det mer bilder iaf. smile.gif
Samsara
Du kommer lära dig med tiden smile.gif
Alba
Men du ska se att du lär dig ju mer du grejar med bloggen.

Vill bara ge ett litet tips om du nu skulle få problem och vilja byta blogg så finns det et forum som är fantastisk bra.....bla för Blogger(blogspot) och Wordpressbloggar. De är så otroligt hjälpsamma och hjälper till med allt och då menar jag allt.

Så fina bilder du lagt in av alla blommor ja naturligtvis även allt pyssel du gör.

Fixa Din Blogspot
diva&hero
CITAT (Alba @ 10-03-2010, 14:13) *
Men du ska se att du lär dig ju mer du grejar med bloggen.

Vill bara ge ett litet tips om du nu skulle få problem och vilja byta blogg så finns det et forum som är fantastisk bra.....bla för Blogger(blogspot) och Wordpressbloggar. De är så otroligt hjälpsamma och hjälper till med allt och då menar jag allt.

Så fina bilder du lagt in av alla blommor ja naturligtvis även allt pyssel du gör.

Fixa Din Blogspot


Tack för tipset, men nu har jag ju ifs inte bett dom om hjälp heller.. Kanske är hjälpsamma dom också, jag ska ju alltid prova själv först. smile.gif
Nu har jag hittat vart man kan lägga in en bild som header, ska göra det sen. Det går framåt. smile.gif
xlxl67
Snygg blogg med väldigt mga fina bilder men måste du sätta ©-Ullisstämpel i dem om de ändå inte går att förstora så mkt? Detsamma gäller klockstämpeln.
Anma
CITAT (xlxl67 @ 10-03-2010, 21:07) *
Snygg blogg med väldigt mga fina bilder men måste du sätta ©-Ullisstämpel i dem om de ändå inte går att förstora så mkt? Detsamma gäller klockstämpeln.

Jo, det tycker jag att man ska, annars kan de bli stulna och användas i alla möjliga sammanhang. Fast det inte går att förstora. Vet detta av erfarenhet.
diva&hero
Ja jag vill ha stämpel i mina bilder. Speciellt när det är nåt jag gjort själv, eller några fina kort jag tagit. Då vill jag ju visa att det är "mitt", men ändå kunna dela med mig. Man ser ju att bilderna laddas ner ett antal ggr och det har jag inget emot, då är det bra att det syns vems dom är..
Sen använder jag bilderna i fler sammanhang, men använder samma förminskning. Lättare så.. Tycker att det är ok storlek ändå.
Datumstämpeln är ju inte så bra i såna här bilder men annars tycker jag att det är bra. Skulle behöva ha två olika kameror, en för mitt och en för övrigt.. Kanske i framtiden.
Tack för åsikterna. smile.gif
Fny
Jättefin blogg!
Fasiken, nu blir ju jag också sugen på att skaffa en blogg där jag kan visa upp mina alster... Frågan är ju bara om man faktiskt orkar upprätthålla den eller om det blir en liten period bara, och då känns det ju synd. Men man kanske skulle våga...
Alba
Det blev snyggt med en swirl bakom namnet i headern.

Är det Million Bells både den rosa och den röda - 7:e bilden uppifrån ?
Så snyggt.
diva&hero
CITAT (Alba @ 12-03-2010, 20:59) *
Det blev snyggt med en swirl bakom namnet i headern.

Är det Million Bells både den rosa och den röda - 7:e bilden uppifrån ?
Så snyggt.


Visst blev det bättre med bakgrunden och swirlen! Riktigt nöjd faktiskt!

Dom i den större krukan kan vara en korsning mellan million bells och surfina, kommer inte ihåg vad den heter. Har ett minne av att jag köpte såna..
Den rosa är MB.
/ Ullis

( Pst.. ni som inte sett bloggen kolla in på ullispyssel.bloggplatsen.se smile.gif )
Alba
Jag lägger in länken så är det lättare att kolla in din fina blogg.

Ullis pyssel
diva&hero
CITAT (Alba @ 14-03-2010, 16:51) *
Jag lägger in länken så är det lättare att kolla in din fina blogg.

Ullis pyssel



Hur gör man sånt??? Kan man länka till Odla från bloggen? Försökte göra det men då sa den att jag skulle skriva in nåt nummer eller nåt sånt.
Tacksam för hjälp! wacko.gif
Alba
För att lägga in en klickbar länk här på Odla gör du så här:

Klicka i rutan med ett grönt pluss - ovanför den här skrivrutan
En ny bild öppnas där du ska skriva in länkens adress
Därefter en ny ruta där du skriver - tex "länk till hemsida"

Om du ska länka från bloggen och till Odla i en text kan det vara olika beroende på bloggens mall.
Ovanför rutan där du skriver din text brukar det finnas en ruta där det står URL
Klicka på den och du får [url][url] - du ska sen skriva adressen mellan de två orden Url.

Ibland står ordet Link och då ska man klicka på det och skriva in länkadressen.

Det kan även vara så att du skriver in en länk i någon form av gadget som ligger på sidan i bloggen.
Alba
Kanske någon här använder sig av bloggplatsen och kan förklara mer.
diva&hero
Tack för förklarningen, här på Odla kan jag nog fixa det. Men på bloggen fattar jag ingenting.
Får testa igen kanske.. Annars ta hjälp av bloggplatsen.
/ Ullis
diva&hero
Så här står det på bloggplatsen:

Skapa länk

Namn
URL

Vad ska jag skriva på dom?

Tack på förhand! smile.gif
Anma
CITAT (diva&hero @ 15-03-2010, 12:38) *
Så här står det på bloggplatsen:

Skapa länk

Namn
URL

Vad ska jag skriva på dom?

Tack på förhand! smile.gif

En vild gissning.
Vid namn skriver du Ullis Pyssel (eller vad du nu vill länka till)
Och på URL: http://ullispyssel.bloggplatsen.se/ (själva bloggadressen.)
Nu kommer det att länkas till din blogg där det står Ullis Pyssel, så här:
Ullis Pyssel

Ett annat exempel:
Namn: Odlas forum
Url: http://www.odla.nu/forums/
Blir:
Odlas Forum
diva&hero
CITAT (Anma @ 15-03-2010, 21:53) *
En vild gissning.
Vid namn skriver du Ullis Pyssel (eller vad du nu vill länka till)
Och på URL: http://ullispyssel.bloggplatsen.se/ (själva bloggadressen.)
Nu kommer det att länkas till din blogg där det står Ullis Pyssel, så här:
Ullis Pyssel

Ett annat exempel:
Namn: Odlas forum
Url: http://www.odla.nu/forums/
Blir:
Odlas Forum


slap.gif Ja man är ju lite trögtänkt.. Det här låter ju logiskt.
Anma!! Tack så mycket för hjälpen!! yes.gif
Vad skulle man göra utan alla Odlater dunno.gif

/ Ullis
diva&hero
Nu har jag länkat till Odla från bloggen! yahoo.gif

Är den nån mer som jag kan länka till från min blogg?
Irene L kanske?? Du har mycket bra info!
Myosotis
Du får gärna länka till min hemsida! shy.gif Jag hade liksom glömt bort det där med att länka, det finns flera som jag hade tänkt länka till men så har det inte blivit av.
Irene_L
Visst får du länka till min blogg....båda om du vill! Här är dom:

http://blomster-irene.blogspot.com/

http://blomster-tips.blogspot.com/

Lycka till med din blogg! blomma.gif
diva&hero
CITAT (Myosotis @ 16-03-2010, 17:37) *
Du får gärna länka till min hemsida! shy.gif Jag hade liksom glömt bort det där med att länka, det finns flera som jag hade tänkt länka till men så har det inte blivit av.


Fixat! Tackar.. smile.gif

CITAT (Irene_L @ 17-03-2010, 09:17) *
Visst får du länka till min blogg....båda om du vill! Här är dom:

http://blomster-irene.blogspot.com/

http://blomster-tips.blogspot.com/

Lycka till med din blogg! blomma.gif


Lagt in dina hemsidor som länkar! Kul! Tack för det!

/Ullis
diva&hero
Lite nya bilder finns! Bla ett kort på mig i mina nya hojkläder!
Kolla här

/ Ullis
Alba
Så fin lampskärm du gjort.
En fråga - har man en styv skärm under eller håller tyget formen i alla fall ?

Jag har tänkt sy till stugan..............när energin kommer giggle.gif
diva&hero
CITAT (Alba @ 24-03-2010, 18:15) *
Så fin lampskärm du gjort.
En fråga - har man en styv skärm under eller håller tyget formen i alla fall ?

Jag har tänkt sy till stugan..............när energin kommer giggle.gif


Tack Alba!
Jag behöll den ursprungliga skärmen under, den på före bilden. Den var ju ljus, annars hade det säkert blivit för dåligt sken.

Man kan ju ta bort tyget på skärmen och behålla stommen bara, det nya tyget borde ju vila mot den isf..? Lycka till!
/ Ullis

Ps Det går jätte fort att sy till ett par skärmar. Tog en timma typ.. Och då är jag inte så duktig på att sy. Rätt kul faktiskt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon