Full version: Scartsladd
BigDaddy
Jag har ett problem. Jag har senare tänkt försöka kopiera över mina VHS-band till datorn. Nu har jag stött på ett aber tidigare dock.
Skulle bara testa se ett par band men får ingen bild. Ljudet kommer men ingen bild. Testat 3st likadana scartsladdar.
Det är sådana där vanliga gamla sladdar. Inte 3-sladd med färger. Det funkar inte i videon min.
Vad kan vara fel?

En polare jiddrade ngt om manuell inställning på TV:n till VHS-inställning.
En annan att ngn adapter behövs till scarten.
Jag är vilsen i pannkakan. Ngn som kan hjälpa mig?

Att sladden är paj går nog att utesluta efter att ha testat flera.
pejori
Testa om der är en s.k. "fullscart".

(sätt den till tv:n och slå på videon.
Byter TV kanal automatiskt, är det fullscart)
Hade samma problem, (ljud, ingen bild) och det var scartkontakten som var felet.
Köpte en helt ny, då fungerade det.
BigDaddy
CITAT (pejori @ 10-03-2010, 17:18) *
Testa om der är en s.k. "fullscart".

(sätt den till tv:n och slå på videon.
Byter TV kanal automatiskt, är det fullscart)
Hade samma problem, (ljud, ingen bild) och det var scartkontakten som var felet.
Köpte en helt ny, då fungerade det.


Alltså scartsladden som var fel på?
Jag ska testa men har testat 3st olika & ingen av dem funkar. Torde ju inte vara där problemet är då tycker man, men ska testa det du säger.


Ja. Den hoppar över till AV1 direkt när videon slås på. TVn byter direkt till AV1 alltså.
Är det då sladden/kontakten som är fel på även om jag testat 3 olika sladdar?
pejori
CITAT (BigDaddy @ 10-03-2010, 17:22) *
Alltså scartsladden som var fel på?
Jag ska testa men har testat 3st olika & ingen av dem funkar. Torde ju inte vara där problemet är då tycker man, men ska testa det du säger.


Ja. Den hoppar över till AV1 direkt när videon slås på. TVn byter direkt till AV1 alltså.
Är det då sladden/kontakten som är fel på även om jag testat 3 olika sladdar?


Då är det inte sladden.
Får du bild på videon, är det något med datorn som inte fungerar.
Där kan jag inte komma med råd tyvärr.
BigDaddy
Men datorn är inte inblandad än. Nu är det endast TV & VHS. Kör scart från VHS till TV & får fram ljud, ingen bild.
Tack iaf. smile.gif

edit. Nu har jag testat även med antennsladden dem emellan. Samma visa. Ljud men ingen bild.
Letat efter inställningar kring detta i menyn i TVn men verkar inte finnas ngt.
pejori
CITAT (BigDaddy @ 10-03-2010, 17:29) *
Men datorn är inte inblandad än. Nu är det endast TV & VHS. Kör scart från VHS till TV & får fram ljud, ingen bild.
Tack iaf. smile.gif

edit. Nu har jag testat även med antennsladden dem emellan. Samma visa. Ljud men ingen bild.
Letat efter inställningar kring detta i menyn i TVn men verkar inte finnas ngt.


är det sladden som är kass!!!!!
Köp ny scart, så kommer det att fungera...
BigDaddy
CITAT (pejori @ 10-03-2010, 17:44) *
är det sladden som är kass!!!!!
Köp ny scart, så kommer det att fungera...


Hehe. Men 3st scart har nu testats plus antennen. Antennsladden ska väl alltid funka på detta sätt?
Blir likadant där.
Inte kan väl jag äga 4st sladdar som har identiskt fel?
Låter osannolikt. Ska lubba bort till mina päron med en kassett & testa där.
Far min säger att det måste vara fel på videon el kasseten dä.

Bara det att jag testat 2st videoapparater plus flera olika band.

Suck....
mojan
Ska bli spännande att höra hur du löser detta. Vi har försökt (men gett upp) att koppla datorn och Tv med scartkabel. Här tror vi att det är en inställning i datorn men VILKEN?
Ursäkta, att jag blandade in mitt problem men skriv gärna hur du löste ditt.
pejori
CITAT (BigDaddy @ 10-03-2010, 17:47) *
Hehe. Men 3st scart har nu testats plus antennen. Antennsladden ska väl alltid funka på detta sätt?
Blir likadant där.
Inte kan väl jag äga 4st sladdar som har identiskt fel?
Låter osannolikt. Ska lubba bort till mina päron med en kassett & testa där.
Far min säger att det måste vara fel på videon el kasseten dä.

Bara det att jag testat 2st videoapparater plus flera olika band.

Suck....


Nä. det låter ju lite överkurs onekligen.
Ska bli intressant att höra om bandet fungerar hos päronen tummenupp.gif
Skumt...
BigDaddy
Ja, får börja med att tacka för tappra försök av er till hjälp. Var dock inte enkelt att lösa för er.
Mitt problem var endast att koppla datorn till videon & få det att funka. Man tycker ju att det borde man kunna lösa.
Problemet verkar vara videon för hos mina föräldrar funkade det med deras video. Märkligt!
Har ju testat med 2st videoapparater tidigare. Båda borde ju inte ha samma fel men verkar vara enda logiska förklaringen även om det låter otroligt.
Iaf funkar det efter videobytet.
Snart blir det att koppla ihop med datorn också & där lär jag verkligen köra fast om detta blev ett problem. smile.gif
Hehe

Tack & bock! wink.gif


edit. Lär väl återkomma snart med vidare problem.....
pejori
CITAT (BigDaddy @ 10-03-2010, 19:15) *
Ja, får börja med att tacka för tappra försök av er till hjälp. Var dock inte enkelt att lösa för er.
Mitt problem var endast att koppla datorn till videon & få det att funka. Man tycker ju att det borde man kunna lösa.
Problemet verkar vara videon för hos mina föräldrar funkade det med deras video. Märkligt!
Har ju testat med 2st videoapparater tidigare. Båda borde ju inte ha samma fel men verkar vara enda logiska förklaringen även om det låter otroligt.
Iaf funkar det efter videobytet.
Snart blir det att koppla ihop med datorn också & där lär jag verkligen köra fast om detta blev ett problem. smile.gif
Hehe

Tack & bock! wink.gif


edit. Lär väl återkomma snart med vidare problem.....

So far, so good... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon