Full version: Granatäppledryck...
Irene_L
Granatäpple är ju en jättenyttig frukt och i början av februari började jag dricka ett glas granatäppledryck om dagen. Nu den sista veckan har jag märkt att min värk i höger höft har minskat. Jag har atros i den och brukar inte kunna ligga på den sidan när jag sover för då molvärker det så. Nu kan jag ligga på den sidan och höften värker inte. Kan det vara granatäppledrycken som har en sån bra verkan på atros? Jag har inte ändrat på något annat i min vardag! Vad har ni för erfarenhet av detta?



Här kan ni läsa om granatäpple: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=200...t=999&tem=3
skogstroll
ja jag vet inget om just granatäppledryck men transbärsjuice har funkat på mig när jag har haft problem med urinvägar och njurar. Verkligen toppendricka med mycket C-vitamin i. Granatäpple tror jag också har mycket vitaminer så du kanske haft nån brist på nåt!
Sussie F-Flower
g.gif Hur många % granatäpple innehåller produkten Irene?
Irene_L
Finnerödjas Granatäppledryck innehåller: vatten, granatäppeljuice (17%), päronjuice (6,6%), äppeljuice (6,6%), socker (4,9%), tranbärsjuice (3,6%), syra:askorbinsyra.

Jag provade en annan sort med mer % granatäpplejuice men den var mer socker i och mycket starkade och inte så god.
ängsvädd
Jag tror definitivt granatäpplejuicen har gjort så att du mår bättre smile.gif Tack för tipset förresten smile.gif
skogstroll
intressant... jag hade mycket problem förut med urinvägar och njurar... jag låg nästan och grät i smärtor. Jag ringde sjukvårdsupplysningen som rekommenderade faktiskt just tranbärsjuice! Sen blev jag bra igen!
Hej igen
CITAT (skogstroll @ 18-03-2010, 14:04) *
intressant... jag hade mycket problem förut med urinvägar och njurar... jag låg nästan och grät i smärtor. Jag ringde sjukvårdsupplysningen som rekommenderade faktiskt just tranbärsjuice! Sen blev jag bra igen!

Dotter som haft problem med urinvägarna och haft njurbäckeninflammation
rekommenderades av läkare att så fort hon kände symptom, dricka rejält med tranbärsjuice.
Med det har hon nu klarat sig från infektioner i snart 2 år.

Ang Irene-L fråga så har jag ingen kunskap men jag ska definitivt köpa
granatäpplejuice och se om den hjälper mot min värk.

Blomstertanten
Artros kommer väl i "skov" ? Så att det tillfälligt kan vara bättre eller sämre. Så har jag i fall hört att min granne som har artros har det.
Granatäpple har jag aldrig hört skulle ha nån effekt men däremot nyponpulver (litocin) och Glukosamin.
Här hittade jag lite information om naturläkemedel
Motti
Såg Martha Stewarts show då de pratade om Granatäpplen och hur man ta till vara dom,enligt Martha så är det oerhört nyttiga och innerhåller massor av antioxidanter och vitaminer,själv brukar jag köpa juicen och dricka smakar vansinigt gott och är den nyttig också så är det ju ett plus.
ängsvädd
Havtornsbär verkar vara väldigt nyttiga också:

http://www.epochtimes.se/articles/2006/10/30/10302.html
Alba
Nu är den uppskriven på vår handlingslista för i morgon.
vitavargen
CITAT (Irene_L @ 18-03-2010, 09:33) *
Granatäpple är ju en jättenyttig frukt och i början av februari började jag dricka ett glas granatäppledryck om dagen. Nu den sista veckan har jag märkt att min värk i höger höft har minskat....

Jätte kul att du känner dig bättre med granatäppledryck.

Är det inte ännu nyttigare att ta en frukt per dag istället?
Irene_L
En frukt om dagen äter jag redan...minst. yes.gif
vitavargen
CITAT (Irene_L @ 18-03-2010, 19:06) *
En frukt om dagen äter jag redan...minst. yes.gif

Granatäpple?
Det är det jag menar
Irene_L
Aha..du menar så! Ja det är säkert jättenyttigt men det verkar vara så jobbigt att "skala" dom så drycken är mycket lättare tycker jag! smile.gif
ängsvädd
Nu har jag handlat krav-godkänd granatäppledryck biggrin.gif Den står på kylning smile.gif
Sussie F-Flower
giggle.gif Jag har också varit och köpt, fast jag köpte 3 frukter! Ganska stora, tror jag att dom var.
Tänkte mixa dom med skal och allt crying.gif ... Sicken sörja det kommer att bli! laugh.gif

Kommer förmodligen att smaka beskt och devil.gif , men nu har jag läst på flera sidor (SLU bl.a.) att det är skalet och kärnorna som innehåller mest med dom nyttigaste antioxidanterna, och då vill jag ju naturligtvis komma åt dessa... shy.gif

Läste på Livsmedelsverket att om någon upptäcker att någon handlare säljer granatäpplen (alltså frukter) från Indien eller Egypten, så ska det anmälas till Livsmedelsverket. Olagligt!!!
Jag tror att det berodde på för höga halter av bekämpningsmedel på dessa äpplen.
zissi
Sussi: Du menar inte mixa dem med det röda ytterskalet va g.gif
Alba
Jag har testat Granatäpple men fy så dåliga de är. Sura - beska - usch - kanske mina inte var mogna. Jag vet inte hur man ser skillnad på en mogen och en omogen. Nu satsar jag på dryck i paket som Irene skrev om.
Eva i Höga
Det är svårt att veta om granatäpplena är riktigt mogna när man köper dem. Är de inte mognar smakar de inte gott men annars är de supergoda.
ängsvädd
Granatäpplena ska inte ha hårda skal tror jag jag läste någonstans - då är de för gamla.

Drycken som Irene tipsade om var verkligen supergod - inte alls söt biggrin.gif
Sussie F-Flower
CITAT (zissi @ 18-03-2010, 23:38) *
Sussi: Du menar inte mixa dem med det röda ytterskalet va g.gif



Jo, det menade jag och nu har jag precis gjort en vedervärdig drink crying.gif !!! yes.gif

Lät äpplet först ligga i vtn en halvtimme. Skar bort toppen och botten på äpplet, sedan klyftade jag ner resten i en skål, blandade med lite fil och 2 msk äppelmos och mixade. Tog rätt så lång tid och kärnorna förblev småbitar...
Mkt kärv smak, sträv i munnen som när man äter rabarber men det var inte så himla farligt, tycker jag. Inte så väldans beskt heller men det beror väl på äppelmosen.

Nu måste jag gå och torka spisen, väggarna och golvet i köket innan de röda grenadinfläckarna torkar in laugh.gif .... Jäsiken vad det stänker om dom...
Eva i Höga
Det låter jättegott, ska pröva att mixa denna nyttiga frukten.
Den har verkligen en vacker intensiv färg, måste vara bra till växtfärgning confused.gif
Alba
CITAT (Eva i Höga @ 19-03-2010, 10:28) *
Det är svårt att veta om granatäpplena är riktigt mogna när man köper dem. Är de inte mognar smakar de inte gott men annars är de supergoda.


Det var nog så då att mina inte var mogna.

Efter mycket letande hittade jag till sist Finnerödjas på Coop - ICA hade den inte.
Det värsta är ju att den är så god - hur ska man kunna dricka bara 1 glas / dag. g.gif Det här var annat än frukten jag åt. no.gif
ängsvädd
Nu kommer tråkiga o jag med en varning: Finnerödjas granatäppledrycks-förpackning är beklädd med aluminium invändigt. Aluminium fälls ut vid låga pH-värden som exvis från frukt. I alzheimersjukas hjärnor har man uppmätt höga halter av aluminium.

Kanske någon orkar kontakta Finnerödja o lämna önskemål på att skippa aluminiumet?
Anma
CITAT (ängsvädd @ 28-03-2010, 13:13) *
Nu kommer tråkiga o jag med en varning: Finnerödjas granatäppledrycks-förpackning är beklädd med aluminium invändigt. Aluminium fälls ut vid låga pH-värden som exvis från frukt. I alzheimersjukas hjärnor har man uppmätt höga halter av aluminium.

Kanske någon orkar kontakta Finnerödja o lämna önskemål på att skippa aluminiumet?

Varför inte du?
ängsvädd
CITAT (Anma @ 28-03-2010, 14:13) *
Varför inte du?

Orkar inte, mår inte bra.
Irene_L
Jag har skickat ett mail och frågat om aluminiumet!
*Stintan*
Är det inte ett tunnt plastskikt på aluminiumet?
Sussie F-Flower
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2010, 19:54) *
Är det inte ett tunnt plastskikt på aluminiumet?



Jo, det BORDE det vara annars vore det nog inte lagligt.... crying.gif
Jag har också mailat frågan till Helene Gustafsson, Prod.ansv. på Trensums som paketerar eller tillverkar förpackningar åt Finnerödja.
Irene_L
Nu har jag fått svar från Finnerödja:

"Tetra paketen är uppbyggda i 5 skikt. Det innersta skiktet består av PE plast (polyeten). Innanför detta finns ett tunt aluminiumskikt. Sedan ett nytt PE-skikt. Därefter kommer pappersskiktet och ytterst ytterligare ett PE-skikt. Alla material är testade och godkända av Tetra Pac för livsmedelstillverkning. Att det lossnar material på insidan är mycket ovanligt, i så fall skulle materialet vara defekt eller att man själv orsakat det på något sätt."


Så jag kommer fortsätta att dricka Granatäppledrycken! tummenupp.gif
Alba
tummenupp.gif jag fortsätter också dricka det.
Tack för att du kollade upp detta.
ängsvädd
Toppen, tack för att du kollade upp det yahoo.gif
Solstorm
När jag äter granatäpple så delar jag det på mitten och äter ur med sked. Måste kärnorna krossas för att kroppen ska kunna ta upp nyttigheterna?

Jag har sett att granatäpple varierar väldigt i pris, i vissa affärer är de sanslöst dyra och då får det allt vara för min del. Ibland hittar man dem hyfsat billigt och då köper jag ett gäng. Priserna varierar mellan olika butiker vid samma tid, det ser inte ut som om det har med säsong att göra.
andersen
Hej idag så handlade jag granatäpplejucie på konsum,tänkte inte på vad det kostade fören det var dax och betala 50kr kostade den! smakar för djävligt beskt urgk kommer aldrig att köpa den igen.


GRANAT~4.jpg

Irene_L
Det är därför jag köper granatäppledrycken! tummenupp.gif Den är inte alls besk utan väldigt läskande men det är ju mindre granatäpple i den än juicen.
Alba
Jag köper också drycken. Den är jättegod och väldigt läskande att dricka kall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon