ängsvädd
Det finns ju färdig sushi att köpa i matvaruaffärerna. Någon som vet vilken fisk de innehåller? Jag vill inte köpa någon fiskart som är hotad.
Sussie F-Flower
CITAT (ängsvädd @ 19-03-2010, 11:04) *
Det finns ju färdig sushi att köpa i matvaruaffärerna. Någon som vet vilken fisk de innehåller? Jag vill inte köpa någon fiskart som är hotad.



Jag vet inte vilken fisk som dom använder men jag brukar bara använda lax när jag gör mina. Alltid.
Fryst i minst 48 timmar.
Fny
lax är väl vanligast, och den känner man ju igen. Sen är det väl inte helt ovanligt med tonfisk? g.gif
ängsvädd
Då är det nog lax - för den är röd. Tonfisk är det inte.

Men odlad lax ska man vara försiktig med och vild lax ska man låta bli enligt wwf:s lista sad.gif

http://www.wwf.se/v/hav-kust/l/1243694-fis...009-kampanjsida
Sussie F-Flower
CITAT (ängsvädd @ 19-03-2010, 12:33) *
Då är det nog lax - för den är röd. Tonfisk är det inte.

Men odlad lax ska man vara försiktig med och vild lax ska man låta bli enligt wwf:s lista sad.gif

http://www.wwf.se/v/hav-kust/l/1243694-fis...009-kampanjsida



Tonfisk är också röd....?
ängsvädd
OK, men det smakar inte tonfisk smile.gif
Fny
fast när man köper sushi från en riktig sushirestaurang, och inte från ica, då brukar det väl inkludera en rulle av något slag som innehåller tonfisk? Eller är jag bara förvirrad... jag har inte heller tittat på vad som finns i dom färdiga lådorna som säljs på ica.
Sussie F-Flower
Kolla här vad tjusigt!!! yes.gif -Sashimi!



http://images.google.se/images?hl=sv&s...ved=0CB0QsAQwAw
Fny
yumm yumm...
Aqvakul
I Japan tror jag att sushi kan innehålla många olika sorters fisk..
Gossen Ruda
Vad man kan utläsa av Wikipedia är sushi en hel vetenskap och varför krångla till det med att utesluta vissa fiskarter? Livet är tillräckligt komplicerat ändå. Rudan äter fö inte sushi, även om det inte är något förbud, för jag tillagar själv min mat. Utan krångel. Smaklig måltid.
Ralf
Jag kan göra som andra brukar göra, surfa runt på nätet o hitta kunskaper om ett ämne som dom inte kan nåt om, o skriva in svaret här fast det är nästan felaktig.
eller
så kan jag ge er denna länk
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sushi


för övrigt anser jag att sushi e rå fisk och inte gott, tacka vet jag Svensk fisk som inlagd Sill!

*Edit* här dundrar länkarna in, Ruda hann före! så går det när man segar sig.
Malin_MeL
lax är den som är rosa med tydliga vita ränder i. det är den vanligaste fisken i sushi.
om man äter på ett sushiställe så kan det finnas tonfisk som också är röd, men isåfall bara en bit för det är en dyr fisk. men den biten är fastare i köttet och mer mörkröd.
vita fiskar kan det vara oxå men det vet jag inte vad det är för fisk, bläckfisk vet jag de har ibland, den e glansig och ännu fastare i köttet
sen använder de scampi och det ska man helst oxå undvika för de hugger ner mangrove-fält i asien för att odla dem och det bidrar till att kuststräckorna är sämre skyddade för tex tsumnamis

i salladsrullarna brukar det oxå ofta vara en bit lax.

Jag älskar sushi, både köpt och hemmalagad, dock tycker jag de i kyldisken är rätt så tråkiga och torra. men får man inte tag på annan så får den oxå duga.
jösses vad jag blev sugen på sushi!

men eg är de flesta fiskarna som ingår inte så jättebra att äta....
Fny
man borde göra mer sushi hemma så man själv har kontroll över vilka fiskar man har i...
Malin_MeL
ja man kan ju köpa märkt fisk, men man kan inte riktigt använda alla sorters fisk. alla är inte goda och en del fisk innehåller parasiter som försvinner vid tillagning. minns inte vilka det är man ska undvika, men tror spätta är en sån fisk.
Anki på Öland
Dom sa just på nyheterna att det inte blev något stopp för försäljning av blåfenad tonfisk och att japanerna var glada över det för det var den fisk som främst användes i sushi!
Du får nog hoppa över sushin Ängsvädd....
Anki
vitavargen
Blåfenadtonfisk används i Sushi i Japan och inte i Sverige.
Platinum
Sushi äter inte jag men det är väl rå "preparerad" fisk med "preparerat" ris och inlindat av nått grönt som väl är tång om man går till sushibar? Borde väl funka med alla fiskar som läggs in råa...lax, strömming och sill är väl de vanligaste i sverige isåfall.
Malin_MeL
vad är det för tonfisk man köper hos svenska fiskhandlaren?

malarmaster
strömming o sill är samma sak. namnet beror på var i sverige du bor själv uppväxt som sillastrypare.för övrigt har jag bara ätit sushi 1 gång .vidrigt Ulf
Malin_MeL
men nej, känner inte alls ett sug efter att prova sill-sushi

gillar sill, gillar sushi men tror inte på kombinationen
Gossen Ruda
Sidospår om strömming/sill. Enligt nån kung nån gång är all sill som fångas norr om Kalmar strömming, söder därom och i västerhavet sill. Det är samma art men strömmingen skiljer sig från sillen på en del punkter ju längre norrut den lever. Brackvattenshavet Östersjön passar egentligen varken havsdjur eller sötvattensdito. Östersjöns blåmusslor är exempelsvis löjligt små mot dem jag kan plocka här i väster. Sill är fö inte min favoritfisk, smakar tran, men jag äter den om den är smaksatt med massor av kryddor. Föredrar tillagad(upphettad) fisk.
Aqvakul
Sill-sushi
Buffé nr 10 2003, sid 6

Ingredienser
Portioner: 4pers/10 pers buffé

400-500 g mandelpotatis
4-5 matjessillfiléer (1 burk à 570 g)
1 msk grovkornig senap (t ex skånsk)
1 msk dijonsenap
1 msk risvinäger (eller annan mild, ljus vinäger)
1/2 msk olivolja
1/2 msk wasabipaste (japansk "pepparrot) eller 1 msk riven färsk pepparrot
salt
nymalen svartpeppar


Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Avancerat


Gör så här
1. Skala och koka potatisen mjuk i lättsaltat
vatten. Låt ånga av.
2. Låt sillfiléerna rinna av. Klappa dem torra
med hushållspapper. Skär filéerna på längden
i 4–5 strimlor.
3. Mosa potatisen grovt med en gaffel.
4. Blanda senap, vinäger, olivolja och wasabi/
pepparrot. Rör ner i potatismoset. Salta och
peppra efter smak.
5. Täck en sushimatta (maki-su) eller en bit
smörgåspapper med plastfolie.
6. Lägg 4 msk potatismos på plastfolien. Plat-ta
ut moset till en 15 cm lång och 8 cm bred
sträng.
7. Lägg på 4 sillstrimlor. Rulla ihop mos och sill
så hårt som möjligt till en rulle som är 2–3 cm
i diameter. Kanterna på moset ska gå omlott.
Gör resten av rullarna på samma sätt. Det blir
totalt 4–5 rullar. Låt vila i kylskåpet i ca 30 minuter.
8. Skär rullarna i skivor, ca 2 cm tjocka. Lägg
upp på skärbräda eller fat. Servera med t ex
wasabi, gräslök, soja, inlagd ingefära och
senap.
FÖR ALLA? Sill-sushi innehåller inte gluten, mjölk
eller ägg.


Motti
Vanligast är Tonfisk i suschi och lax sen har jag inte koll på de vita fiskarna,brukar göra suschi själv och älskar det brukar göra det på färsk lax eller färsk tonfisk !lät mat man blir inte "stinn"av så kallat uppblåst!lagom mätt o go:)
Motti
Sushi kan ju också innehålla skaldjur och grönsaker men innerhåller alltid ris !Blanda Wasabi och soja !supergott till sushi:)och naturligtvis ska man ha syltad ingefära till!
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2010, 20:25) *
Sidospår om strömming/sill. Enligt nån kung nån gång är all sill som fångas norr om Kalmar strömming, söder därom och i västerhavet sill. Det är samma art men strömmingen skiljer sig från sillen på en del punkter ju längre norrut den lever. Brackvattenshavet Östersjön passar egentligen varken havsdjur eller sötvattensdito. Östersjöns blåmusslor är exempelsvis löjligt små mot dem jag kan plocka här i väster. Sill är fö inte min favoritfisk, smakar tran, men jag äter den om den är smaksatt med massor av kryddor. Föredrar tillagad(upphettad) fisk.

Tillrättaläggande:inget kungligt beslut utan det är en rest av språket som talades ,danska i skåne blekinge o halland,norskdanska i bohuslän(västkusten).en del ord o uttryck finns kvar trots försvenskningen. Ulf
Motti
Surströming måste väl vara en slags Sushi naughty.gif fast med andar tillhörigheter
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 19-03-2010, 19:59) *
---själv uppväxt som sillastrypare---

Bleking, med andra ord.. tummenupp.gif



CITAT (Motti @ 19-03-2010, 21:30) *
Surströming måste väl vara en slags Sushi naughty.gif fast med andar tillhörigheter

Precis.. giggle.gif
Motti
Härligt att ha en gom med stora smaker !att våga smaka allt .

har du ätit sniglar i vilöksmör ?mmmm Nu riner snålvattnet rolleyes.gif
ängsvädd
CITAT (Malin_MeL @ 19-03-2010, 16:21) *
lax är den som är rosa med tydliga vita ränder i. det är den vanligaste fisken i sushi.
om man äter på ett sushiställe så kan det finnas tonfisk som också är röd, men isåfall bara en bit för det är en dyr fisk. men den biten är fastare i köttet och mer mörkröd.
vita fiskar kan det vara oxå men det vet jag inte vad det är för fisk, bläckfisk vet jag de har ibland, den e glansig och ännu fastare i köttet
sen använder de scampi och det ska man helst oxå undvika för de hugger ner mangrove-fält i asien för att odla dem och det bidrar till att kuststräckorna är sämre skyddade för tex tsumnamis

i salladsrullarna brukar det oxå ofta vara en bit lax.

Jag älskar sushi, både köpt och hemmalagad, dock tycker jag de i kyldisken är rätt så tråkiga och torra. men får man inte tag på annan så får den oxå duga.
jösses vad jag blev sugen på sushi!

men eg är de flesta fiskarna som ingår inte så jättebra att äta....

Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar biggrin.gif Och tack för andra svar också smile.gif
Orkidétjuven
Kan tillägga att Lax, tonfisk, smörfisk, bläckfisk, och ål är bland de vanligare man hittar på sushibordet. Krabba och de sk Crabsticks som är en gegga av allt möjligt hittas oxå på bordet.

Själv undviker jag all sushi med tonfisk oavsett art, smörfisk för sina höga halter av metaller (ofta den vita fisken i billigare sushibord.) och ål för de har så otroligt långsammmmmmmm förökningsförmåga att de inte hinner föröka sig innan de hamnar på tallriken.-
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 19-03-2010, 21:20) *
Tillrättaläggande:inget kungligt beslut utan det är en rest av språket som talades ,danska i skåne blekinge o halland,norskdanska i bohuslän(västkusten).en del ord o uttryck finns kvar trots försvenskningen. Ulf

Jo, grunden är den folkliga benämningen men kungen har också lagt sig i. Wikipedia
ängsvädd
CITAT (Orkidétjuven @ 22-03-2010, 07:29) *
Kan tillägga att Lax, tonfisk, smörfisk, bläckfisk, och ål är bland de vanligare man hittar på sushibordet. Krabba och de sk Crabsticks som är en gegga av allt möjligt hittas oxå på bordet.

Själv undviker jag all sushi med tonfisk oavsett art, smörfisk för sina höga halter av metaller (ofta den vita fisken i billigare sushibord.) och ål för de har så otroligt långsammmmmmmm förökningsförmåga att de inte hinner föröka sig innan de hamnar på tallriken.-

Tack för info. Verkar inge´bra.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2010, 09:53) *
Jo, grunden är den folkliga benämningen men kungen har också lagt sig i. Wikipedia

Vilken kung? man kan kanske ana den svenske enl. Wikipedia men han hade inte så mycket att säga till om i danmark som skåne,blekinge halland tillhörde,där har sill alltid hetat sill.F.ö så är inte wikipedia någon särskilt pålitlig källa till historiekunskaper. Mvh ulf
Gita
CITAT (Motti @ 19-03-2010, 21:36) *
Härligt att ha en gom med stora smaker !att våga smaka allt .

har du ätit sniglar i vilöksmör ?mmmm Nu riner snålvattnet rolleyes.gif

Jag har till och med plockat vinbergsnäckor i trädgården och tillrett dem själv. Ett jättejobb, tar en hel vecka.
En sak som är roligt att ha gjort, men i fortsättningen köper jag de små godingarna på burk.l
Aqvakul
CITAT (Gita @ 22-03-2010, 20:06) *
Jag har till och med plockat vinbergsnäckor i trädgården och tillrett dem själv. Ett jättejobb, tar en hel vecka.
En sak som är roligt att ha gjort, men i fortsättningen köper jag de små godingarna på burk.l

yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon