Full version: Magi.
Adri-Anne
Om ni skulle få till skänks en helt magisk dag, då allting var möjligt och inget omöjligt.

Förutom att vi flesta skulle se till att inga krig skulle finnas mera och ingen skulle frysa eller svälta.
Men utöver detta. Vad skulle ni göra då denna magiska dag. rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Först skulle jag nog trolla bort några kilo från magregionen och däromkring. biggrin.gif Sen skulle jag leta rätt på en lämplig matta eller kvast och provflyga lite! laugh.gif Och däruppe i det blå skulle jag fundera på fler saker att göra. smile.gif
Ann, hur kommer du på allt?! wub.gif
Nina A
oj.
först skulle jag se till att avskriva fattiga u-länders skulder till stora i-länder
jag skulle ordna upp deras infrastruktur,öppna miljoner med skolor med bra lärare,få fungerande el och vattenförsörjning och sjukvård
jag skulle fylla igen ozonhålen,se till att jorden blir så ren och fin som den var för miljoner år sedan

jag skulle se till att jag hade ett bra ställe jag vill bo på
helst i stockholmsområdet,med låg hyra och bra läge
jag skulle rätta till alla problem som nära och kära har

jag skulle trolla bort alla äckliga människor som sitter och roffar åt sig pengar,eller trolla dit ett samvete så att de aldrig mer skulle kunna sitta som företagstoppar och vara oärliga


jag skulle göra om världen så att det skulle vara hyggligt att leva i
där inte människor och länder suger ut varandra,utnyttjar och är onda

och självklart se till så att jag och mina närmaste har det riktigt gött

/Nina
Tingstäde
tongue.gif biggrin.gif rolleyes.gif smile.gif
Om... förtrollningen endast skulle räcka en dag skulle jag vilja vara med den 30e september 1791, då Mozart uruppförde Trollflöjten ... och om förtrollningen kunde få en fortsättning skulle jag önska att Papagena följde med hem... wub.gif
Tingstäde
Sylvia
CITAT (Tingstäde @ 27-12-2003, 11:56)
tongue.gif biggrin.gif rolleyes.gif smile.gif
Om... förtrollningen endast skulle räcka en dag skulle jag vilja vara med den 30e september 1791, då Mozart uruppförde Trollflöjten ... och om förtrollningen kunde få en fortsättning skulle jag önska att Papagena följde med hem... wub.gif
Tingstäde

Papageno:
Papageno!

Papagena:
Papagena!

Papageno:
Es ist das höchste der Gefühle,
Wenn viele, viele Papageno,
Der Eltern Segen werden sein.

Papagena:
Es ist das höchste der Gefühle,
Wenn viele, viele Papagena,
Der Eltern Segen werden sein.

Men frågan är on hon vill följa med dig om du nu inte råkar heta Papageno, förstås... tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Susanne i Linköping @ 27-12-2003, 09:10)
Först skulle jag nog trolla bort några kilo från magregionen och däromkring. biggrin.gif

Ingen enda egoist på forumet, som bara tänker på att önska för sig och sina närmaste? unsure.gif Det låter flott, men jag undrar hur det skulle bli om det var verklighet wink.gif wub.gif

Susannes önskan är inte dum laugh.gif . Den hänger jag på.
Annki
Då skulle jag vilja ha en riktigt LÅNG dag, så att jag hann med att ge alla nära och kära, vänner och främlingar den tid, uppmuntran och uppskattning de är värda! Vi ger varandra alldeles för lite tid. Att tiga stilla tillsammans utan stress, att prata till in på småtimmarna med någon man tycker om, att göra kul saker ihop, att bearbeta sorg tillsammans. Att bara vara tillsammans, utan tider att passa. Jag skulle förbjuda uttrycket "jag har inte tid!" för all evighet, och så fort tiden inte räckte till skulle man få lite bonustid, om man använde den till något bra! wub.gif
Ralf
CITAT (Nina A @ 27-12-2003, 09:16)
oj.
först skulle jag se till att avskriva fattiga u-länders skulder till stora i-länder
jag skulle ordna upp deras infrastruktur,öppna miljoner med skolor med bra lärare,få fungerande el och vattenförsörjning och sjukvård

Det var en mkt bra tanke. Jag arbetade med den räntefria banken JAK i flera år. Då fick jag lära mig att I-länderna får mera i ränta från U-länderna än U-länderna får i bidrag.

Men det värsta nuförtiden är att världsbanken går in lägger politiska krav innan dom lånar ut pengar. Dom kräver att infrastrukturen, tex el-nät skall vara privata, annars lånar dom ej ut pengar.
Adri-Anne
Eftersom att inget var omöjligt så skulle jag trycka på önskeknappen, där jag kunde få många, många önskningar uppfyllda. Att dagen skulle vara myyyycket låååång.

Först och främst skulle jag klä på mig min sköna, mjuka urtvättade morgonrock , och mina väl utgångna tofflor som har blivit så stora och rymliga att jag får plats till ett par sköna tjocka raggsockor i dom. Sedan var det dags att svänga med trollspöet och vips så är jag i Florens. Där skulle jag gå in på Uffizierna och sätta mig framför tavlan Våren, av Botticelli.
På tavlans högra sida finns längst ned en liten knapp. den trycker jag på och härlig sommarängs doft slår emot mig. Ljuv musik där Kiri te Kanawa
sjunger Lascia Ch`io Pianga av Hendel.
I knäet har jag en stor skål med karamellpudding med varma hjortron.
När jag har suttit där i några dagar( kom i håg att tiden är lååååång)
och päst och njutit, skulle jag knipsa med fingrarna och vips var jag i Pompeji. Där skulle jag sätta mig ned och drömma mig 2000 år tillbaka i tiden. Jag ligger till bords i en patriciervilla, på bord och golv har man strött ut rosenblad och apelsinblommeblad, men i lagom mängder tack. Vinet är fruktigt och fylligt. Maten är inte så noga, bara jag får karamellpudding med varm hjortron. En skön yngling spelar på dubbelflöjt . Jag är slapp och mjuk i kroppen efter en alldeles underbar skön oljemassage. Allt är så skönt att man bara måste sova en stund. Drömmer att jag är i ett land som heter Sverige, det är vinter och mörkt. Vad fasiken gör jag här??
Men allt är ju magiskt så jag ser till att hamna i sköna Italien igen. wub.gif
Kommer tillbaka när det blir vår. wub.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Egoist, javisst... åtminstone nu när du Ann bjuder magi

Allt var möjligt... Inget omöjligt biggrin.gif
Då skulle jag stoppa tiden och vandra bakåt ...
starta om och allt skulle vara "nästan som vanligt"
För... inte tänkte du väl att förtrollningen skulle brytas wub.gif

Florens och Pompeji ... inte i mina drömmar... har ju inte ens sett hufvudstaden laugh.gif det är självvalt
Betty
Jag skulle sträcka ut armarna och flyga!!! Göra som våra flyttfåglar - dra härifrån när det börjar bli mörkt och kallt! Eftersom jag inte har upplevt Toscana ännu, annat än i mina drömmar, så skulle jag genast styra kosan söderut. smile.gif Arrividerchi - vi ses till våren! biggrin.gif tongue.gif
yla
jaa jag skulle önska att allt o alla hade det bra för alltid
då behövs ju ingen mer önskning laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 27-12-2003, 22:32)
jaa jag skulle önska att allt o alla hade det bra för alltid
då behövs ju ingen mer önskning laugh.gif laugh.gif

Så sant som det var sagt! wub.gif
Det behövdes en "varg" till att komma på något så självklart wub.gif wub.gif wub.gif
Susanne i Linköping
Hujedamej vad alla var allvarliga i den här tråden! biggrin.gif Ann sa ju redan i förutsättningarna att alla krig tog semester den här dagen och att ingen frös eller svalt. Fast trolla ett antal välutrustade sjukhus till u-länderna skulle kanske göra nytta, om de hann behandla folk på en enda dag.

I övrigt fortsätter jag nog hellre på mitt sorglösa spår, det gäller ju bara en dag och då vill det till att leva fullt ut den dagen och inte slösa bort den på gärningar som kanske bara ger surt efter. Tänk bara att försöka ändra på någon människa, så sur den personen skulle bli dagen därpå (när magin tagit slut), det kanske skulle bli ännu värre än innan. ohmy.gif

Nej, jag skulle trolla fram sommar och toppenväder, ta mig en flygtur på kvasten och sedan dimpa ner i kökslandet och förhäxa squashfrön att gro, växa och sätta frukt på samma dag! Men eftersom frukterna skulle vara försvunna nästa dag skulle jag låta dem växa sig jättestora och sprängas istället! laugh.gif Bom-bom! Utom en liten en att steka till lunch. Och jordgubbarna skulle få blomma och mogna på någon timme så att jag fick en hel skål att mumsa i mig (med tanke på att jag bara hade ett par stycken vettiga plantor i fjol finge jag nog föröka dem först, undrar hur den trollformeln lyder?)

wub.gif Sambon skulle jag sätta på en flygande matta och skicka till Norrland, han är väldigt förtjust i den landsändan. Fast jag fick se till att mattan flög tillbaka innan magin tog slut, det är mest midnattssolen han gillar har jag en känsla av så han får inte bli kvar där så här års.

Från alla jag träffade skulle jag trolla bort alla krämpor, bota cancer skulle väl inte funka men smärtorna kunde alla få slippa för en dag i alla fall. Och så fick de varsin förtrollad jordgubbsplanta dessutom, de som är allergiska får jag väl trolla bort allergin från först. rolleyes.gif

Oj, vad jag fick upp farten nu, bäst jag bromsar in kvasten lite innan alla tröttnat på mig fullständigt. biggrin.gif
Adri-Anne
Hör ni ni!
Tanken med denna tråd var att sparka loss tokiga,vilda och galna ideer.
Sätt fart nu. Bättre kan ni biggrin.gif biggrin.gif
Annki
Hur galen får man vara? tongue.gif Kan man tänka sig att med Odla-vänner plantera en stor äppelring runt hela Stockholm istället för de där ringlederna som aldrig blir klara? Om alla tog med sig ett äppelträd en viss dag och grävde ned, kanske vi skulle kunna omringa hela storstaden med en äppelkram? wub.gif
Sylvia
Vilken underbar tanke, en äppelring runt hela huvudstan!! Kom gärna och plantera Göteborgs Gråpäron m.fl. sorter runt hela Göteborg också, tack tack!
Annki
Göteborg! Vi kommer!! wub.gif

Ska vi vara så fräcka att vi gör verklighet av det? Det skulle kanske kunna fungera! Om vi är många! Och det är vi ju!!
*Felix matte*
Om det fick vara helt tokroligt och otroligt så skulle jag önska att Askungensagan skulle bli verklig och finnas här hos mig wub.gif
Jag skulle vara hon som tappade skon som sedan passade så perfekt på foten biggrin.gif
I verkliga livet passar ingen av mina klackeskor längre på mina fötter sad.gif tongue.gif
Och sedan så tycker jag att det skulle vara en häftig syn att få se en hop fåglar med nål o tråd i hand? fot? laugh.gif
zaaritha
Ja---jag skulle banta bort ca 20 kg, på en dag!!!!
Skulle gräva upp en kruka guld i trädgården, så man slapp vända på vartenda öre!!
Skulle rusta upp vår gamla kåk.................

M-B
Adri-Anne
Härligt! Mera,mera. En äpplering runt Stockholm.!!
Vad skall vi plantera kring alla andra städer, finns det flera ställen vi kan försköna.
Om varken tid, hälsa eller pengar utgjorde några hinder, hur skulle era trädgårdar/ balkonger, se ut?
Den här dagen är ju magisk och inget är omöjligt, luta er bakåt och dröm. rolleyes.gif rolleyes.gif Men låt mig få veta era drömmar. biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon