Klura
På årsmötet i vår bostadsrättsförening förra veckan beslöt vi oss att höja avgifterna från den 1 jan 2010.
Det blir ju till att betala retroaktivt och jag räknade ut och skickade mina pengar dagen efter.
Men när jag fick lappen idag med infon om vad jag skulle betala blev jag fundersam.
Den ena lägenheten som jag köpte 15/2 ska väl inte jag betala för från den 1/1?
Jag ägde den ju inte då så det kravet måste det väl i så fall skicka till förra ägaren?
Aqvakul
Svar: Ja (avgiften ska rimligen betalas av den som "äger" bostaden aktuell månad)

Därför är det faktiskt dumt med retroaktiva höjningar. I de flesta bostadsrättsföreningar har styrelsen mandat att besluta om avgiften. Då behöver man heller inte vänta på att årsmötet ska besluta retroaktivt.
Klura
Men det verkar ju helt knäppt.
Tänk om man köper en lägenhet i slutet på året och får betala jättemycket.
Nu handlar det bara om en höjning på 200:-/mån för den här lägenheten så det är inte mycket.
Jag hade betalat 300 och ska alltså betala in 300 till. Trist.
Alba
Du ska ju bara betala från det datum du ägde lägenheten. Tiden före det är det upp till föreningen hur de ska göra om de ev. kräver förre ägaren.
Det kan inte vara möjligt att du ska betala från 1 januari. Kontakta föreningen !

Även om du anser höjningen som liten - rätt ska vara rätt.
Klura
Ja, jag tycker inte det känns rätt att jag ska behöva betala allt.
Aqvakul
Möjligen missuppfattade du mitt tidigare svar. Se mitt förtydligande inom parentes. Rimligen ska du inte betala och rimligen så får Brf kräva in pengarna. Men inget är säkert här i världen..

Läs stadgarna och ta sen kontakt med styrelsen.
Klura
Ja jag läste ditt svar igen och jag trodde du svarade mig att det var jag som skulle betala hela kakan rolleyes.gif
Men nu blev jag lite lugnare.
Det står bara i stadgarna att avgifterna ska beslutas om på föreningsstämman.
Ingenting om att betala retroaktivt eller så.

Aqvakul
Tag kontakt med styrelsen och be dem reglera det..
Peztis
Om sunt förnuft får råda så ska du betala från det datum du hade tillgång till din lägenhet och summan innan får helt enklet föreningen "bjuda på". Att kräva av den förra ägaren tycker jag skulle vara väldigt snålt och otrevlogt. Så mycket pengar kan det väl inte vara frågan om.
ingrid fuxwall
Hur beslutade Ni?
Klura
Jag har mailat men inte fått svar än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon