Full version: Konståkningsfråga
Gossen Ruda
Det pågår ju någon tävling någonstans för man ramlar in i något referat då och då på TV. Jag är ju ingat fan av konståkning men jag undrar en sak. Åkarna åker väldigt ofta baklänges och speciellt vid hopp, är det på något sätt bättre och lättare då?
Aqvakul
Alla hopp utom Axel startar bakifrån.
Meriona
Jag undrar mest varför nån utsätter sig för hela alltet? Massa massa träning, dyra dyra outfits och har du en otrolig otrolig tur så får du 5 minuter i rampljus?
Jag tittar inte på det kanske märks det? Helt ointressant i mina ögon.

Aqvakul
CITAT (Meriona @ 26-03-2010, 21:45) *
Jag undrar mest varför nån utsätter sig för hela alltet? Massa massa träning, dyra dyra outfits och har du en otrolig otrolig tur så får du 5 minuter i rampljus?
Jag tittar inte på det kanske märks det? Helt ointressant i mina ögon.

Världens just nu mest uppmärksammade idrottare begränsar normalt sitt uppträdande till knappt 10 sekunder. Ibland utsräcker han dock tiden till det dubbla.
Tiden i rampljuset är väl inte det avgörande...
Meriona
Vem är det som är 9 sekunder? unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 26-03-2010, 21:52) *
Vem är det som är 9 sekunder? unsure.gif

Usain Bolt..
Meriona

Sånt ser jag på OS ibland. Inte får jag se nåt av mina favori-idrotter på TV, därför tycker jag att jag kan bojkotta allt annat med gott samvete. Och särskilt konståkning som är lika ointressant som Rytmisk konstig gymnastik eller vad det kallas.
laugh.gif
Red Top
Jag, som aldrig lyckades lära mig att åka skridskor ordentligt som barn; trots att jag tillbringade varenda vinterdag på skridskobanan, kan inte se mig mätt på konståkning. Jag är så fylld av beundran och inte så lite avundsjuk. Det är fantastiskt att se vilken otrolig balans de som åker har. Själv har jag fotleder, som mer liknar gelé.

Att nästan alla hopp börjar med att man åker bakåt, har jag för mig beror på att man får upp en större hastighet och styrka i upphoppet än man får om man tar sats framåt.

Själv lyckades jag bara hjälpligt lära mig att "skjuta hare" om någon vet vad det är. giggle.gif



Tillägg:
När jag var lite fanns det ju inte så många idoler att se upp till, men det här var en.



Sonja Henie, norska, flerfaldig guldmedaljör

Hennes karriär var för länge sedan över när jag började åka skridskor och inte fanns det någon TV. Men böcker fanns det. Och där kunde jag läsa om henne. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 27-03-2010, 09:19) *
Jag, som aldrig lyckades lära mig att åka skridskor ordentligt som barn; trots att jag tillbringade varenda vinterdag på skridskobanan, kan inte se mig mätt på konståkning. Jag är så fylld av beundran och inte så lite avundsjuk. Det är fantastiskt att se vilken otrolig balans de som åker har. Själv har jag fotleder, som mer liknar gelé.

Att nästan alla hopp börjar med att man åker bakåt, har jag för mig beror på att man får upp en större hastighet och styrka i upphoppet än man får om man tar sats framåt.

Själv lyckades jag bara hjälpligt lära mig att "skjuta hare" om någon vet vad det är. giggle.gif
Tillägg:
När jag var lite fanns det ju inte så många idoler att se upp till, men det här var en.



Sonja Henie, norska, flerfaldig guldmedaljör

Hennes karriär var för länge sedan över när jag började åka skridskor och inte fanns det någon TV. Men böcker fanns det. Och där kunde jag läsa om henne. smile.gif

Nu kan du tom få se henne åka: YouTube
Red Top
Tack för den Rudan!

Det var inte mycket hopp där inte. Däremot var hon en hejare på piruetter. Jag blir yr bara av att se henne.

Konståkningen har utvecklats mycket sen hennes glansdagar. giggle.gif
Aqvakul
Visst gör man mycket svårare hopp idag, men jag blev imponerad av hennes kraftfulla men ändå eleganta åkning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon