Full version: Toppa perenner
flouee
Jag tänkte höra med er vilka perenner som går bra att toppa, för att få dem buskigare och inte fullt så gängliga smile.gif Lavendel vet jag går bra, men hur är det med följande?

Rosenvial
Astillbe
Aubrieta
Färgväppling
Purpurklätt
Temynta
Agastache rupestris 
Agastache foeniculum

Någon som vet? smile.gif
flouee
Någon måste väl veta? Jag har iaf toppat anisisopen och rosenvialen lite, får hoppas det inte var ett fatalt misstag unsure.gif
hattstugan

Har ärligt talat ingen aning! Men jag skulle nog prova på en planta av var sort och se hur den utvecklar sig!!

Jag testar hejvilt på det mesta numera och utan några som helst kunskaper och inget har kolat av än! confused.gif
Anki V
Jag toppar det jag är ”nödd och tvungen” till pga. platsbristen under lysrören och ingen har misstyckt hittills.
De kanske inte blir så snygga men de brukar de ju ändå inte bli första året.

/Anki
Eva 33c
I princip kan man väl alltid nypa av toppen på en planta bara det finns blad kvar nedanför. Så det är ingen fara för dina växter.
Oftast toppar man ettåriga växter för att de ska förgrena sig och på så sätt kunna utveckla fler blommor.
Själv toppar jag aldrig perenner, de ska ju leva betydligt längre än en sommar och blommar oftast inte alls sina första sommar i allafall. Om orsaken till att du vill toppa dina plantor är att de blivit långa och gängliga bör du försöka ge plantorna mer ljus alternativt svalare växtplats. Att bara toppa löser inte problemet, de nya skotten kommer att bli långa och rangliga de också. Odlar du på fönsterbrädan så ökar förstås ljuset av sig själv nu under våren. Och bara det blir varma dagar kan man sätta ut plantorna på dagen sen.
Om jag tittar på din lista skulle jag säga att jag skulle i allfall inte toppa färgväpplingen, den växer så långsamt ändå sina första år och kan nog behöva alla blad den har för att utveckla sin rot så långt som möjligt.
KarinSKARA
Ej Astillbe eller Purpurklätt i vart fall, de bildar rosetter, Temyntan är jag också mycket tveksam på.
Jag toppar aldrig några perenner för de sår jag ute och då växer de när det är temp och ljus för dem.
flouee
Tack för alla svar smile.gif De har väl egentligen inte blivit gängliga, det är snarare platsbristen som börjar bli ett problem, framför allt eftersom anisisopen växer som ogräs :S Men den kan jag ju nypa av lite då biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon