Full version: Fläktkåpan
BigDaddy
Hej
Jag har tänkt sätta dit en ny fläktkåpa nu när kakelsättningen är klar i köket.
Har stött på ett oväntat problem bara.
Precis i den höjd jag tänkt sätta den så sitter eluttaget precis bakom vilket gör att den inte går emot väggen.
Eluttaget som ska användas till fläkten.

Den blir på tok för låg om jag sänker, för hög om jag höjer. Problem problem....

Jag har kollat på olika alternativ & det första jag tänkte på var att höja den en aning & såga sönder bak på fläkten så att eluttaget kommer in där & inte sticker ut så fläkten inte går att sätta mot väggen.
Detta hade ev gått men inte säkert det räcker till även om jag sågar, plus att den blir ändå en aning för hög vid detta alt för var tvungen att höja den lite då själva motorn inuti satt i vägen.

Annat alt är att dra en sladd genom flera hyllplan & skåp & sedan längs väggen uppe i taket. Alltså dra ström från annat eluttag.
Blir dock även detta väldigt krångligt.

Alt 3 är att sätta ngn typ av ramverk längs hela fläktkåpans kanter som höjer ut den ca 2cm.
Vet inte hur man sedan fixar det så det blir snyggt dock?
Sätta mosaik emot även där?
Foga? Men är hela 2cm brett så kan se slarvigt ut.

Alt 1 går ev att få bra men känns tveksam då jag har sönder sakerna kanske i onödan. Syns ju dock inte på baksidan.
Hur hade ni löst detta?
På alt 3 kanske man kan gömma med ny plåt särefter?

El finns det kanske strömsladdar som inte sticker ut 2cm utan är mer platta?
För jag har redan plockat bort själva plasten runt jacket så det är endast sladdänden som gör att det sticker ut.

Ramverket är kanske smidigast ihop med att dölja gluggen med ny plåt el mosaik?
Vad tror ni?
Ralf
kalelsättnign redan klar, även fogning??
Det är sånt här man får räkna med och du ska leva med detta kök i kanske 10-20 år så det är bara att bryta iho och gå vidare. dvs Gör om! (du kan trösta dig emd att du inte är den förste som gör sådana misstag, tom proffs gör dem)

Jag tycker du ska flyttat uttaget. Är det gipsvägg eller betongvägg?? Du får ta bort kakel och kala om sedan, det är ingen större grej i sammanhanget.

Du ska absolut inte göra nåt hemmagjort med att sätta fläkt på list en bit ut från väggen. Det kommer inte se bra ut o dessutom riskerar du att allt åker ner...

Ett annat alternativ som inte alls är ovanligt är att göra som du säger, att ta ström från annant uttag och såga i hyllorna. Det är ett fullgott alternativ.
Meriona
Bör man inte låta en elektriker pyssla med elen? unsure.gif Tänker på både säkerhet och försäkringar...
*Stintan*
Det bästa måste ju vara att flytta elurtaget som Ralf säger.
Ralf
CITAT (Meriona @ 30-03-2010, 14:53) *
Bör man inte låta en elektriker pyssla med elen? unsure.gif Tänker på både säkerhet och försäkringar...

Jo självklart ska du inte göra saker som man inte har behörighet för. TS frågade detta i tidigare tråd och fick då rådet att använda sig av elektriker o andra hantverkare så TS vet om vem som ska utföra jobbet rent praktisk. Frågan nu är om det är betong eller gipsvägg...
Meriona
Aha, då förstår jag. tummenupp.gif
BigDaddy
Det är betongvägg.

Jo jag är inne på din linje. Blir för mycket krångel att mecka med lister & stuff.
Blir meckigt & trist att riva ner & flytta eluttag med känner jag så då kvarstår att dra ström från annat uttag. Det blir ju inte så jobbigt & enda nackdelen är väl att det blir en sladd längs taket högst upp, men den tänker man kanske inte på ändå.
I det läget så hamnar ju kåpan i höjd som jag vill ha & behöver inte göra om saker.

Jo kakelsättningen är fogad & klar.
Blev f.ö väldigt bra, så det ändrar jag inte på. smile.gif

Sist var vi inne på bl a diskbänken. Gjorde en deal med killarna som renoverar stammarna hos mig. smile.gif
De klantade sig lite så tiden drar ut på det, som kompensation monterar de diskbänken. smile.gif

Sedan hade jag ju ett lysrör. En dag, minns inte om jag skrev det sist, så kopplade renoveringsgubbarna av strömmen. Då kapade jag elledningen. Dubbelkollade med dem, blundade & kapade. Jag lever än.
Där ska en granne som är pensionerad elektriker fixa till nytt uttag så jag kan sätta dit spottar senare.

Allt verkar lösa sig men såfort det är så så dyker ngt nytt upp. Nu blev det den jäkla fläktlåpan. Som jag trodde skulle bli enkelt. Typiskt.
Men blir troligtvis så att jag skippar uttaget som finns & sitter rejält dumt & drar ström från annat.
Negativt där blir dock att alla hyllplan i ett skåp borras hål i & även ytterskåpet på sidan blir ett hål. Plus då sladden som går längs taket.
Jädra skit att inget kan bli perfekt. Hehe
Jaja. Detta var ju småklantigt men när allt monterades ner tänkte jag inte alls på att uttaget kunde sitta & sticka ut i vägen just precis för fläkten.
El hade det suttit 5-7 cm åt ngt annat håll bara så hade jag ju kunnat göra hål i bakre delen av kåpan på insidan, men där det sitter just där sitter motorn i kåpan fast mot väggen. Handlar om en diameter på typ 1 decimeter.
Otur.

Men säg såhär: Man sätter en list på insidan längs kanten. monterar fast kåpan med rejäla skruv. 1,5-2cm ut kommer kåpan sitta. Man tar fram smala lister i plåt & döljer den delen. Det blir inte bra el?
Jämför med det negativa i andra alternativet där sladden syns & jag borrar hål i insidan på skåpen.
Hålen i sig kommer väl inte störa mig men ändå. Mest sladden vid taket som kommer kännas förargligt.
Ralf
CITAT (BigDaddy @ 30-03-2010, 17:36) *
Men säg såhär: Man sätter en list på insidan längs kanten. monterar fast kåpan med rejäla skruv. 1,5-2cm ut kommer kåpan sitta. Man tar fram smala lister i plåt & döljer den delen. Det blir inte bra el?
Jämför med det negativa i andra alternativet där sladden syns & jag borrar hål i insidan på skåpen.
Hålen i sig kommer väl inte störa mig men ändå. Mest sladden vid taket som kommer kännas förargligt.

Kompromisser blir aldrig bra

varför dra sladden från taket? varför bara inte vågrät ut från skåp till fläkt? finns det något mellanrum i sidledd mellan skåp o fläkt?
BigDaddy
CITAT (Ralf @ 30-03-2010, 17:58) *
Kompromisser blir aldrig bra

varför dra sladden från taket? varför bara inte vågrät ut från skåp till fläkt? finns det något mellanrum i sidledd mellan skåp o fläkt?


Ja precis. Det är mellanrum däremellan. Fast det är klart, drar jag dem lite lite högre så kan den gå just under hyllplanen som skall hamna där.
Det är nog bättre. smile.gif
Hyllplanen sitter där inte än så därav glömde jag det. Haha
Jo det blir nog bäst. Ska jag nog kunna fixa till.

Tackar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon