KarinÖ
Hej!

Någon med mer erfarenhet - vad funkar bäst för att slippa rensa kirskål mm? Har ett långt och brett land med främst vinbärsbuskar. Tänkte nu i år en gång "för alla" snygga till där och frågan är om det är en bra ide att lägga markduk och sedan något på den, och i så fall vad? Täckbark? Singel? Armeringsgaller och någon krypande/klättrande växt - vilken? Eller någon annan bra idé?

Tacksam för alla tips och idéer!

Karin
Gudrun i Göteborg
När det gäller att få bukt med kirskål måste du först gräva bort alla rötter och slänga dom. Gräv djupt o så nära vinbärsbuskarna du kan. Sedan kan du lägga duk över, men det är kanske inte så snyggt. Kanske bättre med träflis eller något. Men du kan ge dig katten på att kriskålen poppar upp här o var ändå.
sanakan
Träflis och barkflis stjäl kväve från marken när det förmultnar, vilket ger sämre tillväxt.

Du skulle kunna lägga svart markduk och sen flis uppepå för att dölja den, men troligen kommer ogräset till slut växa i flisen ändå. Du kan ju annars stödgödsla ibland om du lägger flis (svårt att veta exakt hur mycket flisen snor ur marken dock).

Jag hade nog ändå använt enbart svart markduk (sådan som ogräs ej kan tränga igenom), utan att täcka den.. Det går också att lägga vackra stenar uppepå markduken, ganska stora stenar alltså. Viktigt att se till att vattnet verkligen tränger ner genom duken bara.

Att bli av med kirskålen blir nog i princip omöjligt, utan att förstöra för mycket av vinbärens rötter sad.gif

Hoppas du kommer på någon bra lösning smile.gif
KarinÖ
Ok... Tack för era tankar och tips!

Enbart markduk - så kan ju inte ogräset komma igenom, men det är ju inte så himla snyggt... Kanske lägga någon slags sten över som sagt... Blir väl svårare för luftburet ogräs att "ta sig" då än om man använder bark...
Blir ju svårt sedan att gödsla/jordförbättra. Om jag gör det nu innan, tror ni det klarar sig ett antal år sedan då? Eller ska man använda flytande växtnäring sedan och i så fall vilken???
Karin
pleximaster
Vi har smultron undervåra vinbär, vita så tar inte fåglarna dem. Innan fanns här kirskål men smultronen konkurrerar ut dem här hos oss!

mvh plexi
theseraphim
köp riktigt duk av hög kvalite tex geotex eller dylikt och kör med tex riktig pinjebark för då brukar kirsen få svårt att hänga kvar.
Vimsa
Vi hade samma problem vid vår hallonhäck på kolonilotten. Vi rensade bort så mycket av kirskålen som möjligt och täckte därefter med geoduk och täckbark. Kirskålen dog inte helt, men efter ett par säsonger var den inget större problem. Jag drog strån och rötter så fort de kom upp.
KarinÖ
Hej och tack! Många bra tips där! Låter ju mysigt, och gott med smultron under! Pinjebark var också en ny tanke..hmmm

Kan vara en pengafråga kanske vad man väljer att täcka markduken med. Är pinjebarken (svin-) dyrt eller? Jämfört med tex dekorationssten och täckbark - är pinjebarken ett alternativ mitt emellan?

Karin
Överbölingen
Intressant som bara den. Alltså den här diskussionen.
Jag har under flera år närt en tämligen vansinnig plan för att slippa gräs och annat elände under vinbärsbuskarna.

Idén föddes när jag diskuterade duchrumsavlopp. Alla känner väl till att avloppet skall ligga nedsänkt. Dvs luta mot själva brunnen. Om brunnen är vinbärsbuskens markbrytning. Man gräver ur en ca en meters radie. Några cm grovt gruslager uppe på markduk. Lägger i armeringsnät som är uppklippt för själva busken och betonggjuter ett "golv" med lutning mot centrum. Lägger i stenar lite hur som helst i betongen och vips har man ogräsfritt och vattning som sprider sig under betongplattan. Jag är frestad att prova det. Tänker jag med huvudet under armen eller finns det någon accept på idén?

Sedan hustru föll baklänges mot en storstock vid uppbindning och slåtter runt våra vinbärsbuskar så vill jag få en hållbar lösning av vinbärsbuskarna. (Eva var mothåll från ena sidan och jag "snarade" busken med vinchen på fyrhjulingen. När jagvar klar så släppte jag vinchen och Eva for två meter baklänges. Kunde ha gått riktigt illa. Men hon är seg. Blev inte ens arg. Bara lite muttrande).
Platinum
CITAT (Överbölingen @ 07-04-2010, 20:26) *
Intressant som bara den. Alltså den här diskussionen.
Jag har under flera år närt en tämligen vansinnig plan för att slippa gräs och annat elände under vinbärsbuskarna.

Idén föddes när jag diskuterade duchrumsavlopp. Alla känner väl till att avloppet skall ligga nedsänkt. Dvs luta mot själva brunnen. Om brunnen är vinbärsbuskens markbrytning. Man gräver ur en ca en meters radie. Några cm grovt gruslager uppe på markduk. Lägger i armeringsnät som är uppklippt för själva busken och betonggjuter ett "golv" med lutning mot centrum. Lägger i stenar lite hur som helst i betongen och vips har man ogräsfritt och vattning som sprider sig under betongplattan. Jag är frestad att prova det. Tänker jag med huvudet under armen eller finns det någon accept på idén?

Sedan hustru föll baklänges mot en storstock vid uppbindning och slåtter runt våra vinbärsbuskar så vill jag få en hållbar lösning av vinbärsbuskarna. (Eva var mothåll från ena sidan och jag "snarade" busken med vinchen på fyrhjulingen. När jagvar klar så släppte jag vinchen och Eva for två meter baklänges. Kunde ha gått riktigt illa. Men hon är seg. Blev inte ens arg. Bara lite muttrande).


Fast om du gjuter en markbrunn runt busken finns det inte risk att det blir för mycket vattensamling då vid riktiga skyfall så att det helt enkelt blir för mycket väta för buskens rötter?
Bassam
Hej
dekorationssten och täckbark är bra , man behöver inte satsa på dyra saker.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon