Full version: Jag är tillbaka.
RitRat
Hej Odla-vänner!
Nu är jag tillbaka från min tremånaders Afrikavistelse.
Som jag lovade innan jag åkte, så har jag en hel del frön med mig. Men nu tar det lite tid innan jag är hemmastadd, tillbringar mina första dagar med dotterns familj på annan ort... är inte riktigt hemma än!

Jag måste söka bilder och lägga in här, hitta så många namn som möjligt på de växter vars frö jag tagit hem.
Sen får ni köpa för en liten-liten peng och betala porto, om ni är intresserade. Tyvärr kan jag ta emot bara väldigt lite frö som utbyte, har inte plats!!

Jag vet - våren är långt kommen, och många frön skulle kanske ha mått bra av att sås mycket tidigare. Men det är inte mycket att göra åt det.

Jag lovar, i början av nästa vecka kommer det några erbjudanden... blommor, träd som kan bli krukväxter, örter, nötter, en mandarin, ett gräs.... En del okända för mig, spännande gåtor alltså, andra välkända.

Jag ska göra presentationen sen på Förkultivering och förökning, när det är dags. Och lägga bilder i ett album.

RitRat
Meriona
Välkommen hem!
bravo.gif smiley_small_hug.gif

Du måste ha mycket att berätta, gissar jag!
Wilmer
CITAT (RitRat @ 06-04-2010, 20:32) *
Hej Odla-vänner!
Nu är jag tillbaka från min tremånaders Afrikavistelse.
Som jag lovade innan jag åkte, så har jag en hel del frön med mig. Men nu tar det lite tid innan jag är hemmastadd, tillbringar mina första dagar med dotterns familj på annan ort... är inte riktigt hemma än!

Jag måste söka bilder och lägga in här, hitta så många namn som möjligt på de växter vars frö jag tagit hem.
Sen får ni köpa för en liten-liten peng och betala porto, om ni är intresserade. Tyvärr kan jag ta emot bara väldigt lite frö som utbyte, har inte plats!!

Jag vet - våren är långt kommen, och många frön skulle kanske ha mått bra av att sås mycket tidigare. Men det är inte mycket att göra åt det.

Jag lovar, i början av nästa vecka kommer det några erbjudanden... blommor, träd som kan bli krukväxter, örter, nötter, en mandarin, ett gräs.... En del okända för mig, spännande gåtor alltså, andra välkända.

Jag ska göra presentationen sen på Förkultivering och förökning, när det är dags. Och lägga bilder i ett album.

RitRat

Välkommen tillbaka! Ser fram emot bilder från din G-trädgård smiley_small_hug.gif Köper gärna fröer också bravo.gif
gnon49
Afrika! Måste ha varit en upplevelse. Att resa ut i världen är säkert det bästa man kan göra. Minnen o upplevelser som aldrig förbleknar. Nä, jag är inte avundsjuk. Jo, lite.

Var fattigdomen mycket påtaglig och får man kanske en tankeställare om hur bra vår välfärd är efter en sådan resa?
blomkronan
Välkommen hem RitRat smiley_small_hug.gif
ÅÅÅÅ du valde ju faktist dom bästa månaderna på detta år att åka...
du har väll hört redan vilken vinter vi har haft sweatingbullets.gif med all snö

Men den stora fördelen med att snön har legat, som den har, är förstås att det inte finns någon tjäle yahoo.gif
snart kan vi börja så ute tummenupp.gif

Det ska bli så kul att få se lite bilder från din trädgård där nere smile.gif

kompiskram.gif
RitRat
I min profil berättar jag om "mitt Afrika" - jag har ett hus där.

Svar till gnon49; Visst vidgar resandet vyer avsevärt, man får andra perspektiv. Fattigdomen är påtaglig i Afrika, men livsglädjen, gästfriheten och toleransen mot olikheter är ändå mycket större där än här i vårt överflöd!

Jag har lärt mig att nöja mig med lite, en sorts bröd räcker till exempel, om man bara vill äta sig mätt. Men visst är det skönt att komma hem igen, till varmvatten och ständig elektricitet. Fast SNÖN skulle jag kunna vara utan!!
Olle A
Vad spännande det låter med hus och trädgård i Afrika! Jag testar gärna lite frön därifrån, det skulle vara riktigt kul. Du tog inte med dig några killifiskar också? rolleyes.gif

Olle
Biggan_
Välkommen hem! blomma.gif
ängsvädd
Välkommen hem biggrin.gif Hoppas få höra lite om din afrikavistelse smile.gif
Sussie F-Flower
Välkommen hem igen! smiley_small_hug.gif
Wow, vad länge du har varit borta! ohmy.gif giggle.gif Vad härligt!
Alba
Välkommen hem till snöriket. Det är ju en fin tid at komma hem nu när vi går mot vår.
Myosotis
Hej igen, vad kul att se dig! smiley_small_hug.gif Hoppas du har tid att berätta lite för oss sen.
Betty
Hej och välkommen hem till Sverige igen! Det ska bli intressant att få höra mer om ditt Afrika.

Datura-fröerna från din Gambia-trädgård (som jag bytte till mig i Margiths frökedja) har grott till 100% smile.gif
Wilmer
Va, snodde du datura frön w00t.gif

Jag tror bestämt jag har spikklubbefrön från dig Ritrat? De gror också fint bravo.gif
RitRat
Jo det var jag som hade lagt datura-frön (alltså spikklubba) från Gambia i fröbytarpaketet i höstas. Roligt att höra att de gror fint. I år har jag inga såna, men massa annat.
Wilmer
Haha, där ser man vad jag kan, jag trodde, vad heter de, trumpetblomman hette datura? Änglatrumpet menar jag. Spänande, har inte sått själv förut, det är kul med frökedjan tummenupp.gif
Peztis
Åh vad skoj att se dig!!! VÄLKOMMEN TILLBAKA TILL OSS! kram2.gif

Kom du på något skoj som man kan baka i en stekpanna?
Orkidétjuven
Kul att se dig på hemmaplan igen. TYvärr får man inte skicka frön till NZ. Annan gång smile.gif
RitRat
CITAT (Peztis @ 07-04-2010, 17:33) *
Kom du på något skoj som man kan baka i en stekpanna?


Ahaa, du kom ihåg min bakfråga!
Nej, jag gjorde bara vanliga pannkakor när baksuget satte in, och en gång lite tjockare pannkakssmet med bakpulver. Det gick bra. Man klarar sig med lite, egentligen!

En upptäckt som jag kanske borde skriva i receptavdelningen, var marmelad av omogna helt gröna mangos. Visserligen finns sådana inte att få tag på, så det receptet kanske inte behövs här i Sverige. Jag var lite ledsen att jag skulle åka hem just innan de inhemska mangona mognade, så jag tog och kokade sylt på riktigt omogna ena, de fanns i överflöd i alla träden efter vägarna och i trädgårdarna. Jag skar dem i små-små kuber och satte i socker i kastrullen, med ögonmått. Det blev enormt gott och stelnade rejält, alltså innehåller de troligen mycket pektin.

Annars, så äts omogna gröna mangos i Gambia som snacks med salt eller buljongpulver!!
Wilmer
Mangosnacks med buljongpulver, spännande.. Tänk och få smaka så annorlunda (för mig) saker, kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon