Sidor: 1, 2
herkules
Läste tidningen i morse (DN) där står det att skatten skulle behöva höjas 13 kronor per hundralapp (under 25 år) för att välfärden ska kunna behållas.
Alla partier är överens om att det behövs pengar men självklart inte om lösningarna smile.gif
Jag (och så klart många fler) som haft det tvivelaktiga nöjet att se på hur Sverige säljs ut och välfärden monteras ned är inte förvånade.
Tjing!
Aqvakul
man kan ju alltid sänka skatterna för att få fart på ekonomin... crazy.gif
Anma
CITAT (Aqvakul @ 08-04-2010, 09:10) *
man kan ju alltid sänka skatterna för att få fart på ekonomin... crazy.gif

Ja eller avskaffa den helt, så får var och en betala för sig själv. yes.gif
Valfrihet, vettu. wink.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 08-04-2010, 09:10) *
man kan ju alltid sänka skatterna för att få fart på ekonomin... crazy.gif

Haha, ja det har ju visat sig fungera.
Inte.

Många människor inför köpstopp, handlar second hand mm. Det är bara att applådera sådana tycker jag! Handla mindre så kan vi betala mer i skatt wink.gif
theseraphim
Välfärden var kass redan under den röda tiden med Göran P i spetsen. Sverige har helt enkelt kommit till en tid då det gamla systemet inte fungerar längre, vi är inget industriland längre. Sedan har vården blivit så ofantligt mycket dyrare de senaste årtiondena mycket beroende på att medellivslängden ökat och att vi nu kan behandla så många mer sjukdomar. Uppenbarligen så går kostnaderna upp med bra många miljoner för varje år medelivslängden ökar. Svenska folket kan inte betala välfärden oavsett om skatten är 3% eller 45%. Facken kanske kunde bidra med lite ur deras kassor för de lär väl ha någon miljard.
herkules
CITAT (theseraphim @ 08-04-2010, 11:01) *
Välfärden var kass redan under den röda tiden med Göran P i spetsen. Sverige har helt enkelt kommit till en tid då det gamla systemet inte fungerar längre, vi är inget industriland längre. Sedan har vården blivit så ofantligt mycket dyrare de senaste årtiondena mycket beroende på att medellivslängden ökat och att vi nu kan behandla så många mer sjukdomar. Uppenbarligen så går kostnaderna upp med bra många miljoner för varje år medelivslängden ökar. Svenska folket kan inte betala välfärden oavsett om skatten är 3% eller 45%. Facken kanske kunde bidra med lite ur deras kassor för de lär väl ha någon miljard.

Nåja, det blir ingen bättre välfärd (eller ens behålla den lilla som är kvar) med sänkta skatter.
skogstroll
inte med högre skatter heller... mindre pengar i plånboken måste väl vara sämre välfärd. För mig i alla fall som inte får bidrag för nåt
Anma
CITAT (skogstroll @ 08-04-2010, 11:24) *
inte med högre skatter heller... mindre pengar i plånboken måste väl vara sämre välfärd. För mig i alla fall som inte får bidrag för nåt

För mig är välfärd skolor, sjukvård, allmänna kommunikationer, vägar mm.mm. Inte min privatekonomi. För vad hjälper det om jag har råd att spendera tusentals kronor i månaden om 50% av befolkningen inte har råd att gå till läkaren när de blir sjuka, eller ge vettig skolgång till sina barn.
jholma
CITAT
För mig är välfärd skolor, sjukvård, allmänna kommunikationer, vägar mm.mm. Inte min privatekonomi. För vad hjälper det om jag har råd att spendera tusentals kronor i månaden om 50% av befolkningen inte har råd att gå till läkaren när de blir sjuka, eller ge vettig skolgång till sina barn.


Är det verkligen så illa i Sverige idag? Låter nästan som i Nordeste i Brasilien som jag besökte för ett tag sedan. Eller Angola.......................
herkules
Välfärd för mig är inte att få bidrag (fast de som behöver det ska ha det) det är bra skola, bra barnomsorg, bra sjukvård, bra åldringsvård, bussar och tåg som fungerar. Med mera. Om folk har 1000 spänn i plånboken som de kan handla skräp för är inte välfärd.
Anma
CITAT (jholma @ 08-04-2010, 11:42) *
Är det verkligen så illa i Sverige idag? Låter nästan som i Nordeste i Brasilien som jag besökte för ett tag sedan. Eller Angola.......................

Självklart är det inte så illa i Sverige idag, men det är ditåt samhället är på väg om man inte gör något åt utvecklingen. Ser inte du det?
theseraphim
Jisses ni får det att låta som sverige är ett u-land eller riskerar att bli ett. Sjukvården är inte sämre nu än för trettio år sedan, vi kan bota mer och behandla betydligt mer idag OCH vi gör det därav bla den skenande kostnaden för sjukvården. Skolor kan alla gå till oavsett inkomst likaså sjukvården.
gnon49
Ja det är ju upp till kommuner o landsting hur dom vill fördela sina skatteintäketer. Många gör det bra men många klarar inte av det utan skulle behöva överförmyndare. Skall staten behöva skjuta till pengar stup i kvarten kan vi kanske slopa det kommunala självbestämmandet och låta staten fördela alla skatteintäkter.
Vår välfärd bygger ju på hur kommuner o landsting klarar sina ekonomiska åtaganden. Visst kan riktade insatser behövas men i stort skall kommuner o landsting klara sin budget utan att staten skall lägga sig i den.
theseraphim
ett stort problem verkar också vara att kommuner blåser pengar o stor skala på tex skrytarenor och dylikt som genererar väldigt lite pengar tillbaks, givetvis kan de sponsra men inte stå för 50% av kostnaden elelr hela kostnaden. Skillnad är om man stödjer tex en företagsetablering som skapar många jobb och som ger stora skattebelopp i retur till kommunen.
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 08-04-2010, 11:50) *
ett stort problem verkar också vara att kommuner blåser pengar o stor skala på tex skrytarenor och dylikt som genererar väldigt lite pengar tillbaks, givetvis kan de sponsra men inte stå för 50% av kostnaden elelr hela kostnaden. Skillnad är om man stödjer tex en företagsetablering som skapar många jobb och som ger stora skattebelopp i retur till kommunen.


Arenor - typ den nya inomhusvarianten i Malmö med konferensanläggningar och hotell- kan säkert generera skatteintäkter till kommunen. företagsetableringar kan bli ett tillskott, men också dyra fiaskon. I malmö har vi SAAB-fabriken som inte levde särskilt länge. Det kinesiska projektet i Kalmar dog innan det kom igång. Varje enskilt projekt är unikt.
jholma
Jo varje projekt är unikt. Men om det inte finns människor som vågar ge sig ut i det okända, som tror på en idé så kommer inga nya företag till.

Har väldigt svårt att se att kommuner eller stat skulle lyckas bättre än privata företag med att skapa arbetstillfällen.

Man måste också låta människor och företag få göra misstag. Det går inte att köra med dubbla kondomer i alla lägen. Av 10 projekt är min erfarenhet att kanske 1-2 lyckas. Det innebär att om hundra företag startas så kanske ett tiotal lyckas riktigt bra. Idag är inte så många i Sverige intresserade av att ge sig ut i det okända och starta företag. De flesta kräver någon form av heltidsanställning eller inkomst utan att själva utsätta sig för några risker.

Socialdemokraterna har lyckats med att skapa ett stort barndaghem för vuxna där alla förväntar sig att bli omhändertagna och där alla känner sig förfördelade.

Den här inställningen kommer inte att fungera. Världen är full av människor som är beredda att arbeta för lägre löner och fler timmar. Det här kan inget politiskt parti i Sverige ändra på om man inte vill skapa ett nytt samhälle typ Nordkorea med stängda gränser och planekonomi.



Aqvakul
Min erfarenhet är att privata aktörer gärna vill att kommunen ska gå in med stöd, antingen i form av borgen eller något slags förlustbidrag.
skogstroll
CITAT (Anma @ 08-04-2010, 11:35) *
För mig är välfärd skolor, sjukvård, allmänna kommunikationer, vägar mm.mm. Inte min privatekonomi. För vad hjälper det om jag har råd att spendera tusentals kronor i månaden om 50% av befolkningen inte har råd att gå till läkaren när de blir sjuka, eller ge vettig skolgång till sina barn.


givetvis det trodde jag alla fattade att det är ju det man ska få för skattepengarna med tanke på hur mycket man betalar varje månad, men privatekonomin är ju en rätt stor del av välfärden (vem som nu uppfunnit det ordet) för den enskilda personen och det är vi ju alla
jholma
CITAT
Min erfarenhet är att privata aktörer gärna vill att kommunen ska gå in med stöd, antingen i form av borgen eller något slags förlustbidrag.


Just det!
.
Trygghet till varje pris. Din erfarenhet gäller väl Sverige? Sossarna och övriga vänstergrupperingar har verkligen lyckats att förstöra människor

JRo
Nu var det ju inte för att behålla nivån på välfärden som skatten slulle behöva öka så mycket, utan för att kunna utöka välfärden i den takt de tror människor förväntar sig. Bättre kvalité på äldreboenden, nya dyra behandlingar inom sjukvård etc.
Bara en kommentar...
herkules
CITAT (theseraphim @ 08-04-2010, 11:46) *
Jisses ni får det att låta som sverige är ett u-land eller riskerar att bli ett. Sjukvården är inte sämre nu än för trettio år sedan, vi kan bota mer och behandla betydligt mer idag OCH vi gör det därav bla den skenande kostnaden för sjukvården. Skolor kan alla gå till oavsett inkomst likaså sjukvården.

Din tolkning om u-land. Det är vi inte men vi kan inte slå oss för bröstet längre och säga att vi har världens bästa skola tex. Vad har hänt? Har svenskarna blivit så giriga så kollektivet inte betyder något längre?
Konstigt land det här .. wink.gif
skogstroll
Får man (skatte)pengar över så kan man ju använda det till vård också, eller? man måste ju fortfarande betala vårdbesök, tandläkare osv? Det ingår ju inte som nån standard. ...konstigt med tanke på att en tredjedel av lönen försvinner i skatt...

andersen
Jag tycker att skatten borde höjas, den borgliga skattesänkningen är ett misslyckande och det har bara blivit så att klyftorna har ökad dvs dom med hög lön har blivit dom stora vinnarna, och det är dom som har råd endå att välja skolor sjukvård mm.

Vi andra får sämre skolor sjukvård mm och det är inte så konstigt att det har blivit så dels så kostar privateseringarna i samhället en massa pengar och det som blir kvar i kommunalt/statligt ägande blir dyrare att driva.
skogstroll
men herregud hur mycket skatt ska man betala??? finns det ingen som ifrågasätter eller vet var pengarna går???
andersen
CITAT (skogstroll @ 08-04-2010, 15:57) *
men herregud hur mycket skatt ska man betala??? finns det ingen som ifrågasätter eller vet var pengarna går???


Svårt att säja var gränsen går, men jag vill att dom gammla och sjuka skall ha ett värdigt liv och då får det kosta, lika så vill jag säkerställa att dom unga får bra utbildning så att dom kan säkra en ekonomisk tillväxt, för utbildning är viktigt för att driva samhället framåt.
malarmaster
sätt er ner o räkna ut hur mycket skatt ni betalar. det räcker inte med 30, 40,50 %.Räkna o ni blir chockade.Vart tar alla pengar vägen? Ingen som vet Ingen som vet. Ulf
vitavargen
Vilken intressant tråd!

Tänkte skriva lite senare när jag kommer hem, men än så länge tänkte hänvisa till de riktlinjer som kommuner och landting har:
www.skl.se
Där kan ni läsa om riktlinjerna som står under kanappen OM SKL.

Det roliga är att finnansministern sa igår att under nästa år blir det inga statliga hjälp till kommunerna. Den ekonomiska krisen är inte över. Nedläggning av skolor pågår fortfarande. Denna är en tanke.

Nästa tanke gäller vården. Hur ska vi göra med dessa människor:
www.aftonbladet.se/nyheter/article6915000.ab

Var har de sänkta skatterna(sedan september 2006) hamnat?
herkules
CITAT (vitavargen @ 08-04-2010, 17:17) *
Var har de sänkta skatterna(sedan september 2006) hamnat?

jag tror att väldigt många sparar sina pengar (i madrassen?) för vi har iaf inte handlat så det går runt.
fast jag har väl en skruv lös, tror inte på marknaden smile.gif
gnon49
Skulle välfärden hänga på hur mycket skatt man kunde pungslå medborgarna på, så skulle varenda parti höja skatten. Nu har vi redan ett av värstvärldens högsta skatteuttag och kan vi inte klara vår välfärd då, ja då är någon fel.Staten går miste om c: 66 miljarder i skatteintäkter varje år på grund av svartarbete o fiffel. Sätt blåslampan under dessa fiffelföretag så är mycket vunnet, istället för att överbeskatta medborgarna.
Skatten bygger vår välfärd men det bygger på att någon också betalar in skatt. Vem vill arbeta mer om marginalskatten äter upp i stort hela förtjänsten. Då arbetar man hellre svart.
Sanhället skall borga för grundtryggheten, guldkanten får jag själv fixa till.
Anma
CITAT (gnon49 @ 08-04-2010, 17:47) *
Skulle välfärden hänga på hur mycket skatt man kunde pungslå medborgarna på, så skulle varenda parti höja skatten. Nu har vi redan ett av värstvärldens högsta skatteuttag och kan vi inte klara vår välfärd då, ja då är någon fel.Staten går miste om c: 66 miljarder i skatteintäkter varje år på grund av svartarbete o fiffel. Sätt blåslampan under dessa fiffelföretag så är mycket vunnet, istället för att överbeskatta medborgarna.
Skatten bygger vår välfärd men det bygger på att någon också betalar in skatt. Vem vill arbeta mer om marginalskatten äter upp i stort hela förtjänsten. Då arbetar man hellre svart.
Sanhället skall borga för grundtryggheten, guldkanten får jag själv fixa till.

Jag vet om en hel del företagare som fifflar och bågar, vet du vad de skyller på att de måste göra så för? Gissa en gång.
herkules
CITAT (gnon49 @ 08-04-2010, 17:47) *
/.../
Skatten bygger vår välfärd men det bygger på att någon också betalar in skatt.
/.../

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (skogstroll @ 08-04-2010, 15:57) *
men herregud hur mycket skatt ska man betala??? finns det ingen som ifrågasätter eller vet var pengarna går???

Om vi så betalade 100% i skatt skulle vi fortfarande vara snikna kapitalister som inte drog vårat strå till stacken...
theseraphim
vad vi ser är en sanering av samhällssystemet som måste genomgås då och då för att få ett system som fungerar, välfärdssystemet som under lång tid byggdes av sossarna blödde kraftigt men pengar bara pumpades in för att täcka allt.
malarmaster
är det inte bättre om staten tar hand om allt.alla får ett kort med exakt samma summa pengar insatt o så räcker det med en affär i varje stad där man kan hämta livets nödtorft.alla slipper tänka o man behöver inte ta något ansvar för någonting.Staten tar hand om oss. Låter det bekant? Vad var det landet hette där man levde så ? var det sovietunionen ? Varför funka inte det? Ulf
Anma
Jisses.
jholma
CITAT
Din tolkning om u-land. Det är vi inte men vi kan inte slå oss för bröstet längre och säga att vi har världens bästa skola tex. Vad har hänt? Har svenskarna blivit så giriga så kollektivet inte betyder något längre?


Ja vad har hänt det undrar jag med. Är det bara ekonomiska resurser det handlar om?

Kollektivet betyder något kollektivet är viktigt men inte vänsterns tolkning av kollektivet.

Påminner mig om Georg Orwells "Djurfarmen" eller som den heter på engelska "The Animal Farm" där som bekannt alla var lika men till slut några var mer lika än de övriga (grisarna) och som till sist började gå på två ben och flyttade in i bondens hus. De stackars övriga djuren fick arbeta i hjäl sig eftersom de trodde på allt snack om grisarnas kollektiv etc
Är det några som känns igen?

Det går an och snacka om att andra skall betala skatt på sitt arbete men självainte bidra med något.

Anma
CITAT (jholma @ 08-04-2010, 21:32) *
Ja vad har hänt det undrar jag med. Är det bara ekonomiska resurser det handlar om?

Kollektivet betyder något kollektivet är viktigt men inte vänsterns tolkning av kollektivet.

Påminner mig om Georg Orwells "Djurfarmen" eller som den heter på engelska "The Animal Farm" där som bekannt alla var lika men till slut några var mer lika än de övriga (grisarna) och som till sist började gå på två ben och flyttade in i bondens hus. De stackars övriga djuren fick arbeta i hjäl sig eftersom de trodde på allt snack om grisarnas kollektiv etc
Är det några som känns igen?

Det går an och snacka om att andra skall betala skatt på sitt arbete men självainte bidra med något.

jag förstår verkligen inte den där föreställningen att vänstern inte skulle själv vilja bidra med något. Det är ju ren lögn.
jholma
CITAT
jag förstår verkligen inte den där föreställningen att vänstern inte skulle själv vilja bidra med något. Det är ju ren lögn.


Det är precis lika mycket sanning som när några här säger att de borgerliga är ut efter att göra större delen av alla fattigare och bara gynna de rika etc.
herkules
CITAT (malarmaster @ 08-04-2010, 21:20) *
är det inte bättre om staten tar hand om allt.alla får ett kort med exakt samma summa pengar insatt o så räcker det med en affär i varje stad där man kan hämta livets nödtorft.alla slipper tänka o man behöver inte ta något ansvar för någonting.Staten tar hand om oss. Låter det bekant? Vad var det landet hette där man levde så ? var det sovietunionen ? Varför funka inte det? Ulf

haha, drömlandet! wink.gif
herkules
CITAT (jholma @ 08-04-2010, 21:32) *
Ja vad har hänt det undrar jag med. Är det bara ekonomiska resurser det handlar om?
/.../


jo, nu var det ju ekonomi det handlade om, 13 spänn per hundring smile.gif
vitavargen
CITAT (gnon49 @ 08-04-2010, 17:47) *
Skulle välfärden hänga på hur mycket skatt man kunde pungslå medborgarna på, så skulle varenda parti höja skatten. ...


Alla partier vill inte behålla välfärden.

Under de senaste åren har ju skatten sänktes på bekostnad av en försämrad A-kassa -och sjukskrivningsvillkor. En mentalitet har spridits som påminner om den lilla orten(Vellinge) i skåne som vägrar ta emot flyktingar, för mentaliteten där är att "vi är bra avlönade och flyktingar skulle försämra för oss".

Alliansen har infört en politik som ändrar Sverige som land till samma mentalitet som finns på den lilla orten. I hela Sverige är arbetslösa och sjukskrivna som flyktingar är för Vellinge, sett från Alliansens perspektiv.

Statskassan har delats som en tårta mellan vissa grupper, vargdödarna och deras lyxjaktslektioner i Riksdagens lokaler är bara ett litet exempel på den politik som genomförts. Mycket vil ha mer.... Och de struntar i andra som fått det svårt under åren på grund av arbetslöshet/sjukdomar.
theseraphim
Det intressanta är att problemet inte är politiskt utan ekonomiskt. Regeringar kommer och går men problemen består kan man säga, det vi upplever som försämringar idag är i mycket sådant som skett gradvis under en väldigt lång period och mycket tror jag personligen bottnar i att Sverige inte hunnit med att anpassa sig till det moderna samhället utan vi har hela tiden reagerat på problem istället för agerat. Få länder har så mycket byråkrati och kommisioner, utredningar för varje liltet beslut som skall fattas. En mindre ändring tar fem år och en stor tar tio år:-)
Ser man då långsiktigt så ser man att det fungerade inte när skatterna var höga och det fungerar inte när skatterna är låga. Jag brukar beskriva mig som Socialmoderat eller Moderatist(vilket driver vissa vänner till vansinne) dvs jag ligger någonstans mitt mellan S och M i många frågor tex att bara höja skatter och att tro att det löser alla frågor tror jag inte på samtidigt som jag inte tror på ett skattebefirat samhälle. Många inom S verkar fortfarande tro att Sverige framtid ligger inom den stora industrin vilket är fel utan det är småföretagen som spås vara framtiden och där är det röda blocket inte vidare poppis.
VAd som är viktigast oavsett parti o styre är en sund ekonomisk styrning där miljarderna satsas på rätt saker.
Kommuner och landsting kan för viss del behöva stöd och vissa bör få det men sedan kan man ju se på det att en kommun som konstant får backning när den går minus kanske bör skärpa sina rutiner. Ett företag som går back hela tiden kan behöva en sanering för att kunna ha en bättre framtid(tex SAAB) för vet du om att du får stöd från ovan oavsett resultat så lär man inte skärpa till sig utan man fortsätter som vanligt.
jholma
CITAT
Statskassan har delats som en tårta mellan vissa grupper, vargdödarna och deras lyxjaktslektioner i Riksdagens lokaler är bara ett litet exempel på den politik som genomförts. Mycket vil ha mer.... Och de struntar i andra som fått det svårt under åren på grund av arbetslöshet/sjukdomar.


Uppriktigt sagt Vita Vargen så gläder det mig att somliga får det sämre. Många kommer säkert att bli bättre människor av detta. Då kommer också trovärdigheten hos de som kritiserar etablissimanget (för ett sådant finns alltid , rött eller blått) att bli större.

I ett modernt samhälle behöver vi inga blinda medlöpare som står och hejar på politiker utan kritiska medborgare som varken är borgare eller socialister.
theseraphim
Har tidigare nämt behovet av bättre koll på ekonomin och statskassan bla vad pengarna ska satsas på. Tänkte på ett avskräckande exempel på vad staten inte ska lägga pengar på....SAS! Ett företag som konstant går back för ingen vill åka med SAS, de är inte prispressare och har ingen stabilitetsroll för marknaden men ändå så går staten in gång på gång med MILJARDER och täcker upp, är det någonting som staten bör sälja så är det SAS! Att främja kollektivtrafik är en sak men SAS kvalar knappast in där. Vattenfall likaså, drar in jättesummor som sedan hamnar i investeringar i Tyskland bla, plus riktiga miljöbovar är de också.
herkules
CITAT (jholma @ 09-04-2010, 09:41) *
Uppriktigt sagt Vita Vargen så gläder det mig att somliga får det sämre. Många kommer säkert att bli bättre människor av detta. Då kommer också trovärdigheten hos de som kritiserar etablissimanget (för ett sådant finns alltid , rött eller blått) att bli större.
I ett modernt samhälle behöver vi inga blinda medlöpare som står och hejar på politiker utan kritiska medborgare som varken är borgare eller socialister.


du får tycka precis vad du vill men enligt min åsikt så är man inte mänsklig om man vill att folk ska få det sämre.
i dagens moderna samhälle ...
Anma
CITAT (jholma @ 09-04-2010, 09:41) *
Uppriktigt sagt Vita Vargen så gläder det mig att somliga får det sämre. Många kommer säkert att bli bättre människor av detta. Då kommer också trovärdigheten hos de som kritiserar etablissimanget (för ett sådant finns alltid , rött eller blått) att bli större.

Så många som får det bättre blir alltså sämre människor. Då har du befäst den fördomen också, så bra. Eller är det one way som gäller?
Aqvakul
CITAT (jholma @ 09-04-2010, 09:41) *
--- så gläder det mig att somliga får det sämre. Många kommer säkert att bli bättre människor av detta.


Detta resonemang köper jag aldrig, manipulativt och i grunden felaktigt!

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2010, 11:19) *
Detta resonemang köper jag aldrig, manipulativt och i grunden felaktigt!

Inte nödvändigtvis. Många behöver nog få lite perspektiv på tillvaron. Jag tror det skulle göra svenska folket gott att genomgå en verklig kris, så vi förstår hur bra vi har det.
CITAT (theseraphim @ 09-04-2010, 11:04) *
Har tidigare nämt behovet av bättre koll på ekonomin och statskassan bla vad pengarna ska satsas på. Tänkte på ett avskräckande exempel på vad staten inte ska lägga pengar på....SAS! Ett företag som konstant går back för ingen vill åka med SAS, de är inte prispressare och har ingen stabilitetsroll för marknaden men ändå så går staten in gång på gång med MILJARDER och täcker upp, är det någonting som staten bör sälja så är det SAS! Att främja kollektivtrafik är en sak men SAS kvalar knappast in där. Vattenfall likaså, drar in jättesummor som sedan hamnar i investeringar i Tyskland bla, plus riktiga miljöbovar är de också.

För att kunna sälja måste det finnas en köpare. Men över huvud taget tycker jag det är betydligt trevligare att flyga med asiatiska flygbolag. Varken personalen på flygen eller på flygplatserna är speciellt trevliga här i Sverige.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 13:42) *
Inte nödvändigtvis. Många behöver nog få lite perspektiv på tillvaron. Jag tror det skulle göra svenska folket gott att genomgå en verklig kris, så vi förstår hur bra vi har det.

För att kunna sälja måste det finnas en köpare. Men över huvud taget tycker jag det är betydligt trevligare att flyga med asiatiska flygbolag. Varken personalen på flygen eller på flygplatserna är speciellt trevliga här i Sverige.


Ja såna som du skulle kanske behöva lite perspektiv på tillvaron. Det är lite svårt att ta dig på allvar faktiskt.

För övrigt så är det väl vanligen så att man blir bemött så som man själv bemöter andra, det kanske är något du borde tänka på nästa gång du ska ut och flyga.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 09-04-2010, 14:13) *
Ja såna som du skulle kanske behöva lite perspektiv på tillvaron. Det är lite svårt att ta dig på allvar faktiskt.

För övrigt så är det väl vanligen så att man blir bemött så som man själv bemöter andra, det kanske är något du borde tänka på nästa gång du ska ut och flyga.

Jag bemöter naturligtvis flygpersonalen alldeles utmärkt, men det spelar ingen roll. Det ingår i deras yrke att vara trevliga även mot resenärer som kanske är trötta och slitna efter tjugo timmars resa med normala förseningar. Frågar man personalen på Landvetter något så avbryter dom bara motvilligt sitt privatsnack med arbetskamraten och svarar surt med en nedlåtande min. I Hongkong eller Kuala Lumpur letar personalen aktivt efter folk som behöver hjälp, bemöter kunder med ett leende och gör sitt bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon