Gossen Ruda
Många här tycks ha skotträdda djur men är det nån av er som försökt träna djuren att tåla smällar? Jakthundar och kavallerihästar har i alla tider tränats att tåla höga ljud och smällar. Måste vara enklare än att försöka förbjuda allt fyrverkeri.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte så lätt att träna hundar att tåla smällar ex. tikar kan utveckla skotträdsla ifall de löper, skenvalpar eller har valpar när det smäller.
Mina föräldrars hund som förra året glatt satt i burspråket och tittade på fyrverkerier förra året var lite orolig i år hon ville in i klädkammaren och stoppa sina ungar (pipleksaker, hon skenvalpar) där för att skydda dem från det farliga.


Förra hunden fick panik under nyåret och var tvungen att drogas men hon tålde smällar från gevär och liknande, hon var med på älgjakt och skyttebanan utan problem. Och jag har hört fler som har jakthundar som är vana vid smällar från gevär men som ändå får panik på nyåret av den typen smällar som avges då.
Hannele
Jag vet inte så mycket om saken, men
polishästar tränar man ju att tåla ett och annat.
Eva i Skåne
Det är nog något man måste börja med redan när de är valpar tror jag. En hund som redan utvecklat sin skräck och far rundor tror jag inte det är lönt att försöka vänja vid skott. Det skulle troligen vara att plåga den ytterligare.
Lena N
Min katt som förra nyåret låg kvar i sitt gömställe flera timmar efter kl 12, kom i år fram redan kl 00.45. Hoppas att minskningen av rädslan håller i sig. unsure.gif

Tycker dock mest synd om de vilda djuren. sad.gif huh.gif blink.gif
Ewa L
Jag har en rädd hund (av 3). Han är inte ett dugg rädd för åska eller skjutande av gevär etc. Det är alltså "bara" fyrverkerierna. Eftersom hundar dessutom har så mycket bättre hörsel än vi, hör han även dem som är lite på avstånd = väldigt mycket smällare.

Har lite svårt att inse hur man skulle kunna "träna" bort det beteendet från en annars mycket tuff hund.
Eva Swahn
De hästar och hundar som används av militärer, polis och räddningstjänst är förvisso tränade att tåla plötsliga ljud. Men man måste också komma ihåg att de är utvalda exemplar. Man har sållat bort alla de djur som inte har tillräcklig dådkraft - som man kallar det om jag minns rätt.

Som sällskapsdjur behåller vi alla sorters exemplar, även de som inte klarar av alla påfrestningar som de utsätts för. Jag har haft hund i över 40 år och jag har haft sådana som har klarat nyårssmällandet och andra som inte har gjort det. Och samma matte har jag ju varit, och tränat mina hundar för alla möjliga krav, trots de olika "resultat" det har givit. Vi får acceptera att djur är precis som vi: en del har nerver av stål andra är lite mer ängsliga.

Nå, hur tränar vi fullgott nyårssmällare en gång om året? Det faller på sin orimlighet. Och som tidigare har sagts så kan våra sensibla husdjur skilja på oljud och oljud. Jag bor rätt nära en skjutbana - det struntar min hund i -och om det är för att hon är van eller för att det ljudet inte upplevs hotande kan bara hon veta.

Jag tror också att när fyrverkeri skjuts upp är vi i hundens närhet lite extra "fjolliga" i hundens ögon, vi kanske har druckit, vi är spända av förväntan, sentimentala - ja allt annat än det hunden är van att se sin ledare som. Jag tror att ljudet som fyrverkerierna åstadkommer i hundens öron är förbryllande med alla de visslande och tjutande och allt det vi inte hör. Sen kommer ljudet från en massa olika håll. Min lilla tuffing försvarar mig som bara den om någon i omgivningen har fyrverkeri för någon 50-åring - alltså smällandet kommer från e t t tydligt håll. Under nyårsafton är oljudet från alla håll och blir då övermäktigt.

Sen tror jag det ligger i någon bioligisk gen nedärft att man ska fly undan höga, plötsliga ljud. De innebär en fara - så det är kanske väldigt rationellt att vara rädd och vilja undvika dessa. Det kanske bara är de "dumma" exemplaren som inte begriper bättre som inte är rädda, som i naturen skulle gå under, inte skulla fatta att man ska fly från träd som faller, stenar som kommit i rullning, jordbävningar, skogsbrand och andra dödshot.

Vi ska nog vara lite ödmjuka inför våra ytterst sensibla husdjur och deras - förmodligen högst adekvara - reaktion på fara. Vi har inte alltid rätt även om vi har tolkningsföreträde.

Tänk om det inte hade varit fyrverkeri - utan bomber - hade vi då stått kvar och jublat?
Ewa L
CITAT (Eva Swahn @ 02-01-2004, 12:17)
Jag tror också att när fyrverkeri skjuts upp är vi i hundens närhet lite extra "fjolliga" i hundens ögon, vi kanske har druckit, vi är spända av förväntan, sentimentala - ja allt annat än det hunden är van att se sin ledare som.

Snacka för dig själv du! laugh.gif biggrin.gif
Jag var varken fjollig eller drucken på nyårsaftonen!!! Finns inte en chans när man måste hjälpa Tico, vilket jag gör varannat år. Nästa år (shit i år blir det ju) kan jag ragla omkring och vara fjollig. biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Skämt åsido, det är just detta att smällandet håller på i flera dygn som är det jobbigaste. 1 timme ex.vis tycker jag — och Tico — är uthärdligt.
Men när skall man kunna rasta en rädd hund när man bor i ett villaområde där det också bor barn? Mellan 17--21 är det ganska kört, för då håller de mindre barnen på. Alltså chansade jag på 21.30, men vi fick vända flera ggr och ändra riktning och till slut fick han rastas på tomten! Tack och lov är han så intelligent så han fattar att det är "bara idag".
Tittiluringen
Hej vänner!

Det finns en bok i ämnet: Innan det smäller, förebyggande skotträning.
Den visar hur man kan träna både valp men även äldre hundar.

Har gett den till en bekant med skotträdd hund men har inte hört hur det har gått.

Men kanske nån är hjälpt av boktipset ändå.

Glada Hälsningar
Tittiluringen wub.gif
NoName
CITAT (Lena N @ 01-01-2004, 22:28)
Tycker dock mest synd om de vilda djuren. sad.gif huh.gif blink.gif

instämmer till fullo! Äntligen någon som ser längre än till sina egna sällskapsdjur... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon