Full version: Tulpaner i massor?
L8 B.
Kommer det att bli ett tätt paket av blommor? Får se om det kommer att fungera blink.gif Har tryckt ner massor av lökar i en pallkrage - börjar längta efter en liten grön stängel wub.gif Men nytt år är det i alla fall tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Ja om Du har tryckt ner massor massor å återigen massor så skall det fungera :-)

Hälsar ingrid
Fialotta
Här är en till som tryckt ner tulpisar
i en fykant, ingen pallkrage, men snarlik...hade potatis där
innan, men nu väntar jag på färgprakt i stället rolleyes.gif smile.gif
Hannele
Flätade tvättkorgar fungerar också utmärkt! wub.gif

Lars
Har en gammal eka utanför huset där jag brukar sätta sommarblommor, och för att det ska vara lite fint på våren också har jag brukat stoppa ner lökar, men jag har märkt att dessa blommar betydligt senare än de som står i rabatten bredvid, är det för att båten blir genomtjälad, eller för att den står lite mer utsatt än rabatten?

Undrar Lars
Hannele
CITAT (Lars @ 04-01-2004, 22:32)
Har en gammal eka utanför huset

Jorden är alltid kallare i krukor, pallkragar och ekor än i rabatten.
Berith
Hannele, det var en eka det var fråga om. rolleyes.gif

Grattis på namnsdagen förresten! biggrin.gif



Neej det är inte Hilda som har namnsdag...

---------
Hmm..... bilden försvann ju! unsure.gif
Cilla
Lars - jag planterar också i en eka här. Vi samlar löv i den och gräver om på våren, och sår på våren i mullen. Det vi sätter tar längre tid på sig, men det blommar å andra sidan längre i den. Alla upphöjda jordbäddar blir ju lättare kalla, men också varma och torra senare på säsongen. Om man inte tillför levande växtmaterial eller gödsel urlakas ju också en upphöjd bädd/eka/kruka lättare, eftersom rinnande vatten inte tillför näring från andra ställen som det gör i markjorden.
Eva St
Om jag sätter tulpaner så får jag bara stjälken kvar--- resten tar rådjuren hand om. Hur bär ni er åt för att få se mer än stjälken, den är ju iofs fin också men blomman är ju finare tycker jag
Eva St
Fialotta
Jag har hängnat in hela fyrkanten med hönsnät,
hoppas att rådjuren inte vräker ner nätet nu bara unsure.gif wink.gif

Grannens schäfer brukar varna mig tongue.gif laugh.gif
L8 B.
Rådjuren och "ninisarna" brukar göra "kanelbullesnurror" av tulpanerna - men i vår tänker jag omgärda tulpanerna med ett/två kompostgaller rolleyes.gif Har också märkt att de senare tulpanerna klarar sig bäst - kanske för att djuren ärtit sig "mätta" på grannarnas tulpaner laugh.gif eller på att det börjar finnas mer "grönfoder" för dem överallt unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Själv har jag satsat på lite mera vilda tulpaner som Tulipa tarda, Tulipa turkestanica och liknande för dessa verkar inte rådjuren bry sig om.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vi har ju planterat ett'Linda' i en odlignslåda, enn upphöjd sådan med barkmull å sand å sådant och i låddan runt fötterna är det en uppsjö av vildtulpaner så jag hoppas på vildtulpanprakt å vacker blomst i år smile.gif

Optimist i januari,

Hälsar Ingrid
Betty
Och jag är en riktigt bortskämd en jag...! rolleyes.gif
Jag älskar tulpaner, sätter en massa nya sorters lökar varje höst - och så har vi inga rådjur här där jag bor!!! tongue.gif
L8 B.
Nu börjar det titta upp några blad wub.gif
L8 B.
Nu blommar ca 75 tulpaner wub.gif Har ändå plockat in en hel del till snitt tongue.gif
Betty
CITAT (Betty @ 18-01-2004, 18:05)
Och jag är en riktigt bortskämd en jag...! rolleyes.gif
Jag älskar tulpaner, sätter en massa nya sorters lökar varje höst - och så har vi inga rådjur här där jag bor!!! tongue.gif

Det där har jag fått äta upp... eller rättare sagt, rådjuren har ätit upp...
Det finns rådjur där jag bor, det hade jag ingen aaaning om tidigare. sad.gif
Några få tulpaner kommer att få blomma i år, marodörerna missade några stycken. smile.gif

Jag ska aldrig mer skryta... sleep.gif
L8 B.
I år verkar det inte bli några blommor sad.gif
Men kanske de vill sig nästa år? Får välan gödsla på lite för lök.
L8 B.
Jodå, jag är lite väl "noggrann" och satte lökarna på rätt djup så nu kommer blommorna - hela lådan är grön och massor av knoppar wub.gif Fast alla andra tulpner i rabatterna är utblommade sedan en tid - de sitter inte så värst djupt - kanske det beror på det blink.gif wacko.gif
Betty
Det kanske inte är samma sorter som i rabatterna? Det finns ju både tidiga och sena sorter. Jag har satt olika sorter för att få en lång blomning. De sista blommar till midsommar ungefär.
Hos mig blommar just nu nedast en (1) enda ynka liten tulpanstackare! huh.gif Rådisarna har hunnit beta av en del...
Men nu har jag besprutat de tulpaner som har kommit upp av de som jag satte i höstas, ser lite konstigt blankt ut - som om jag hade sprutat bladglans på dem ungefär. Men om det håller rådjuren borta så är jag nöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon