Full version: Kerstin Thorvall död
Sidor: 1, 2
andersen
En stor förlust, hon var en färgklick med sitt färgade hår och hennes snabbhet när hon var med i tv.
Aqvakul
en tuff utmanare av gränser wub.gif

R.I.P. Kerstin!
vitavargen
Har inga kännedom om hennes verk, men att hon fått Moa Martinsson-priset talar en hel del om det arbete hon lagt på att göra världen bättre.
Berith
Har heller inget minne av att jag läst nåt av henne även om jag kände till henne.
netaave
Gillar inte henne alls, tycker hennes sätt var på gränsen till vulgärt.
ninnisky
CITAT (netaave @ 10-04-2010, 11:50) *
Gillar inte henne alls, tycker hennes sätt var på gränsen till vulgärt.


Delar din åsikt!

Läste en av hennes böcker som handlade om hennes förhållande till sin mamma. Kommer inte ihåg vad den hette, men däremot att jag inte tyckte om boken!
mojan
CITAT (ninnisky @ 10-04-2010, 14:29) *
Delar din åsikt!

Läste en av hennes böcker som handlade om hennes förhållande till sin mamma. Kommer inte ihåg vad den hette, men däremot att jag inte tyckte om boken!


"När man skjuter arbetare", heter den.

Gillade henne och hennes böcker.
Red Top
Gillade henne oxå för det mesta. Även om hon ibland inte bara tänjde på gränser utan t o m tog ett rätt stort kliv över. tummenupp.gif

mamamaggan
Gillade henne just för att hon vågade skriva om så tabubelagda ämnen . Om ingen törs göra det så kommer vi aldrig att bli av med våra fördomar .

Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 10-04-2010, 16:53) *
Gillade henne just för att hon vågade skriva om så tabubelagda ämnen . Om ingen törs göra det så kommer vi aldrig att bli av med våra fördomar .

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 10-04-2010, 16:53) *
Gillade henne just för att hon vågade skriva om så tabubelagda ämnen . Om ingen törs göra det så kommer vi aldrig att bli av med våra fördomar .


Fast vilka fördomar har hon varit med om att få bort?
mamamaggan
Just att man inte ska prata om t ex sex eller om att man inte gillar sin mamma kanske , eller att man inte talar om att man mår psykiskt dåligt p g a av sin uppfostran eller av hur man behandlas av sin partner eller att man som mamma inte får lämna sina barn hos sin man när man skiljs !

Har du läst hennes bösker ?
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 10-04-2010, 17:21) *
Just att man inte ska prata om t ex sex eller om att man inte gillar sin mamma kanske , eller att man inte talar om att man mår psykiskt dåligt p g a av sin uppfostran eller av hur man behandlas av sin partner eller att man som mamma inte får lämna sina barn hos sin man när man skiljs !

Har du läst hennes bösker ?


Jo ett par stycken och jag har även stött på henne i verkligheten ett antal gånger och har alltid tyckt att hon verkat vara skruvad, bitter och som någon sa tidigare på gränsen till vulgär.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 10-04-2010, 21:02) *
Jo ett par stycken och jag har även stött på henne i verkligheten ett antal gånger och har alltid tyckt att hon verkat vara skruvad, bitter och som någon sa tidigare på gränsen till vulgär.


Tänk så olika man kan uppfatta ett författarskap och en författare.
vitavargen
CITAT (netaave @ 10-04-2010, 13:50) *
Gillar inte henne alls, tycker hennes sätt var på gränsen till vulgärt.


Du verkar ha läst Kerstin Torvall i och med att du kallar hennes sätt för vulgär. Är det sättet att skriva på eller det hon förmedlade som var vulgär? För det är ju skillnad på dessa.

Kan du förklara lite?
gnon49
Har tyvärr inte läst hennes böcker, men misstänker att som hon person tyckte det var en komplimang att bli kallad vulgär. Hon vågade chockera, utmana, gå sin egen väg. Den grå massan var ingenting för henne. En stark personlighet helt enkelt.
netaave
CITAT (vitavargen @ 10-04-2010, 21:31) *
Du verkar ha läst Kerstin Torvall i och med att du kallar hennes sätt för vulgär. Är det sättet att skriva på eller det hon förmedlade som var vulgär? För det är ju skillnad på dessa.

Kan du förklara lite?


Jo fick läsa nån bok under utbildningen som jag inte alls gillade, den var så respektlös mot hennes mamma som då fortfarande levde.
Sen har man ju stött på henne under åren i TV-program och så, har alltid tyckt hon är vulgär.
vitavargen
Antar att :
respektslös=vulgär.

Har inte läst henne men, skulle tro att hon ställde sig emot både skrivna och oskrivna regler och lagar och normer. Som kvinna får man sota för om man gör sådant.

Har jag fel?
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 11-04-2010, 00:04) *
Har inte läst henne men, skulle tro att hon ställde sig emot både skrivna och oskrivna regler och lagar och normer. Som kvinna får man sota för om man gör sådant.

Har jag fel?

Ja, ofta. Varför skulle det vara mindre okay för en kvinna?

Jag hade knappt hört Kerstin Thorvalls namn ens, jag antar att jag är några år för ung för att ha upplevt hennes mera aktiva år
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 00:13) *
Ja, ofta. Varför skulle det vara mindre okay för en kvinna?

Jag hade knappt hört Kerstin Thorvalls namn ens, jag antar att jag är några år för ung för att ha upplevt hennes mera aktiva år


Tidigare år var det inte lika OK som nu att skriva om olika saker(även idag kan starka kvinnor irritera andra, tänk på Åsa Linderborg som skrev emor kriget i Irak. Hon kallades för f...a per mail och inlägg. Men samtidigt skrev Gören Greider emot kriget. Han kallades inte för sådana ord).

Antar att vi inte upplevd de åren då var det mindre OK för en kvinna att ta plats i det offentliga rummet.
mamamaggan
CITAT (vitavargen @ 11-04-2010, 00:04) *
Antar att :
respektslös=vulgär.

Har inte läst henne men, skulle tro att hon ställde sig emot både skrivna och oskrivna regler och lagar och normer. Som kvinna får man sota för om man gör sådant.

Har jag fel?



Visst är det så !! Kvinnor får inte uppträda eller skriva som Kerstin gjorde. Man håller god min för att inte ställa till " bråk" . Man får inte kritisera sin mamma även om hon gjort livet till ett helvete för sitt barn. Man visar " respekt ".

Men om man själv inte blir visad respekt ??? Jo som kvinna tiger man och visar respekt hur illa man än blir behandlad. Möjligvis kan man tala om att man blir misshandlad av sin man men t o m det ligger på gränsen. Är det inte kvinnans eget fel att man blir misshandlad ? Gör hon verkligen allt för sin man ? Uppträder hon verkligen som en sann kvinna ?

Ska man inte som kvinna skämmas om man gillar sex ? Usch man är en hora ?! En mamma måste till varje pris anpassa sig till madonnarollen och får inte låta sina barn växa upp med sin pappa även om det kan vara bäst för dem .

Varför är vi så fördömande mot kvinnor ? Har vi inte kommit längre än att de gamla fördomarna lever kvar , en kvinna får absolut inte göra det som en del män gör dagligen och stundligen. Då är det inte många som höjer på ögonbrynen .

Även kvinnor har rätt till SITT liv , har rätt till att leva som de vill och även prata om det t o m skriva om det.


Om Kerstin var vulgär eller inte beror helt och hållet på hur vi uppfattar henne och det i sin tur beror på vad vi tycker och tänker om kvinnor och hur de egentligen ska uppträda.
Huggorm
Vilken märklig värld ni lever i. Kanske läge att skaffa sig en ny umgängeskrets?
Piccante
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 00:29) *
Vilken märklig värld ni lever i. Kanske läge att skaffa sig en ny umgängeskrets?

Som man är man kanske något mer förskonad från patriarkala strukturer? Eller så har du haft turen att få växa upp och leva i en väldigt liberal omgivning.
Motti
En gammal modern människa rapp i debatt och en värnare om barn.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 11-04-2010, 00:27) *
Visst är det så !! Kvinnor får inte uppträda eller skriva som Kerstin gjorde. Man håller god min för att inte ställa till " bråk" . Man får inte kritisera sin mamma även om hon gjort livet till ett helvete för sitt barn. Man visar " respekt ".

Men om man själv inte blir visad respekt ??? Jo som kvinna tiger man och visar respekt hur illa man än blir behandlad. Möjligvis kan man tala om att man blir misshandlad av sin man men t o m det ligger på gränsen. Är det inte kvinnans eget fel att man blir misshandlad ? Gör hon verkligen allt för sin man ? Uppträder hon verkligen som en sann kvinna ?

Ska man inte som kvinna skämmas om man gillar sex ? Usch man är en hora ?! En mamma måste till varje pris anpassa sig till madonnarollen och får inte låta sina barn växa upp med sin pappa även om det kan vara bäst för dem .

Varför är vi så fördömande mot kvinnor ? Har vi inte kommit längre än att de gamla fördomarna lever kvar , en kvinna får absolut inte göra det som en del män gör dagligen och stundligen. Då är det inte många som höjer på ögonbrynen .

Även kvinnor har rätt till SITT liv , har rätt till att leva som de vill och även prata om det t o m skriva om det.


Om Kerstin var vulgär eller inte beror helt och hållet på hur vi uppfattar henne och det i sin tur beror på vad vi tycker och tänker om kvinnor och hur de egentligen ska uppträda.


Fast det där stämmer ju inte riktigt. Om det varit idag hennes böcker skrivits hade väl ingen höjt ett ögonbryn. Och nog finns det väl manliga författare som varit lika kontroversiella och därmed blivit lika fördömda som Kerstin blev av många då det begav sig.
Sen blir det omvärderingar med tiden, så att säga att de gamla fördomarna lever kvar tycker jag är fel. Fördomar finns men inte ser dom likadana ut nu som dom gjorde på 50-, 60-,70-talet.
Huggorm
Nu kom jag på vem Kerstin Thorvall är, det var ju hon som skröt med att hon varit i Gambia och köpt sex av fattiga småpojkar där
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 09:12) *
Nu kom jag på vem Kerstin Thorvall är, det var ju hon som skröt med att hon varit i Gambia och köpt sex av fattiga småpojkar där

Skröt hon verkligen om det? g.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 09:15) *
Skröt hon verkligen om det? g.gif

Hon skrev till och med en bok om det. Inte konstigt att vissa här har beskrivit henne som "vulgär"
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 09:12) *
Nu kom jag på vem Kerstin Thorvall är, det var ju hon som skröt med att hon varit i Gambia och köpt sex av fattiga småpojkar där


Vad heter boken?

Är det små pojkar eller unga man, för det är väl skillnad?
netha
Boken heter Svart resa
Red Top
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 09:12) *
Nu kom jag på vem Kerstin Thorvall är, det var ju hon som skröt med att hon varit i Gambia och köpt sex av fattiga småpojkar där


Hämtar du din information från Flaschback?


Det var inte småpojkar. Det var unga män.

Hon skriver om sin resa till Afrika i boken "Svart resa", utkom 1987. Hon "berättar här om en kvinna som inte lät sig kastas bort som en bortglömd och använd gammal trasa. Hon sökte sig ut i världen och mötte män ur andra kulturer som fann henne både vacker och fascinerande. Hon vaknade och mötte musiken och dansen."
Citatet är ur en bokrecension.


Huggorm
CITAT (Red Top @ 11-04-2010, 09:42) *
Hämtar du din information från Flaschback?
Det var inte småpojkar. Det var unga män.

Hon skriver om sin resa till Afrika i boken "Svart resa", utkom 1987. Hon "berättar här om en kvinna som inte lät sig kastas bort som en bortglömd och använd gammal trasa. Hon sökte sig ut i världen och mötte män ur andra kulturer som fann henne både vacker och fascinerande. Hon vaknade och mötte musiken och dansen."
Citatet är ur en bokrecension.

Okej, dom kanske var i laglig ålder. Men det är intressant att Kerstin Thorvall blir en intressant kulturpersonlighet när hon köper sex utomlands, och svenska män som gör det samma i Thailand bara är äckliga och gubbsjuka.
Ralf
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 09:49) *
Okej, dom kanske var i laglig ålder. Men det är intressant att Kerstin Thorvall blir en intressant kulturpersonlighet när hon köper sex utomlands, och svenska män som gör det samma i Thailand bara är äckliga och gubbsjuka.

Hon var en intressant kulturpersonlighet långt innan det....
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 09:49) *
Okej, dom kanske var i laglig ålder. Men det är intressant att Kerstin Thorvall blir en intressant kulturpersonlighet när hon köper sex utomlands, och svenska män som gör det samma i Thailand bara är äckliga och gubbsjuka.


Ja tänkte just att va sjutton är det för skillnad på om en gammal tant reser till afrika och köper sex och en gubbe åker till Thailand
och gör samma sak? Varför ska hon hyllas för sin gärning medan man tycker att gubbsen är äckliga.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 09:49) *
Okej, dom kanske var i laglig ålder. Men det är intressant att Kerstin Thorvall blir en intressant kulturpersonlighet när hon köper sex utomlands, och svenska män som gör det samma i Thailand bara är äckliga och gubbsjuka.




I första meningen skriver du att de männen var i laglig ålder. Sedan fortsätter du att jämföra detta med män som besökt Thailand för att köpa sex av små barn. Du vill fortfarande kalla hennes möte med unga män för möte med små barn.
*Stintan*
CITAT (Ralf @ 11-04-2010, 09:57) *
Hon var en intressant kulturpersonlighet långt innan det....


Gör det att det är OK att köpa sex i Afrika?
Aqvakul
Ingen hyllar väl henne för att hon köpte sex, utan hon hyllas naturligtvis för sitt mångskiftande och delvis banbrytande författarskap.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 11-04-2010, 10:02) *
I första meningen skriver du att de männen var i laglig ålder. Sedan fortsätter du att jämföra detta med män som besökt Thailand för att köpa sex av små barn. Du vill fortfarande kalla hennes möte med unga män för möte med små barn.

Vart skriver jag att thailändskorna är barn?
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 09:12) *
Nu kom jag på vem Kerstin Thorvall är, det var ju hon som skröt med att hon varit i Gambia och köpt sex av fattiga småpojkar där


Detta inlägg får du rätta till genom att rätta vissa saker:

-Var det Gambia eller Senegal?

-Var det små pojkar eller unga män?

- Var det en självbiografi?

(De borgerliga väljer en sådan person som du beskriver till President. Titta på Sarkozy och Berlosconi som båda dras till mycket yngre kvinnor och påhejas av de borgerliga i Sverige wink.gif )
Aqvakul
Rekommenderar gärna Åsa Lindeborgs insiktsfulla recension av Kerstin Thorvall och hennes författarskap...


Läs här..
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 09:49) *
Okej, dom kanske var i laglig ålder. Men det är intressant att Kerstin Thorvall blir en intressant kulturpersonlighet när hon köper sex utomlands, och svenska män som gör det samma i Thailand bara är äckliga och gubbsjuka.


Här säger du"svenska män som gör det samma i Thailand är bara äckliga och gubbsjuka".

Thailand och män har handlat hela tiden om köp av sex hos små pojkar. Att gifta sig med en yngre thailansk kvinna är mera "accepterad". Många av oss känner nån granne som har en fru från Thailand, oftast mycket yngre. Men svenska män och Thailand har funnits i tidningarna på grund av köp av sex hos minderåriga(oftast 5-6åriga pojkar).
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 10:22) *
Rekommenderar gärna Åsa Lindeborgs insiktsfulla recension av Kerstin Thorvall och hennes författarskap...
Läs här..


*puffar för ämnet*
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 10:04) *
Ingen hyllar väl henne för att hon köpte sex, utan hon hyllas naturligtvis för sitt mångskiftande och delvis banbrytande författarskap.


Men det är ju sånt hon skriver om bl.a. Det är väl klart att en del tycker att det är jättespännande att att läsa det hon berättat om sitt hämningslösa promiskuösa sexliv och hur hon skoningslöst lämnat ut sin exman, sina f.d. älskare, sina barn och sin gamla mamma. Hon har ju aldrig stuckit under stol med att det hon skriver är självupplevt.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 10:22) *
Rekommenderar gärna Åsa Lindeborgs insiktsfulla recension av Kerstin Thorvall och hennes författarskap...
Läs här..


bravo.gif

Oh, den "f....n" gillar jag.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2010, 10:30) *
Men det är ju sånt hon skriver om bl.a. Det är väl klart att en del tycker att det är jättespännande att att läsa det hon berättat om sitt hämningslösa promiskuösa sexliv och hur hon skoningslöst lämnat ut sin exman, sina f.d. älskare, sina barn och sin gamla mamma. Hon har ju aldrig stuckit under stol med att det hon skriver är självupplevt.


Jag tycker absolut inte att du gör hennes författarskap rättvisa - utan väljer att avfärda författarskapet, därför att du upplever henne som motbjudande som person.

Vilka böcker av henne har du läst? Vad tyckte du om dem? Om du inte gillade dem, varför fortsatte du att läsa dem?

Har du läst Åsa Lindeborgs artikel om KT? Vad har du för invändningar mot den?
Anki på Öland
Men snälla.... måste alla hylla henne, får man inte tycka vad man vill även om man inte kan motivera och tala om vilken rad man inte gillar.........
Anki
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 11-04-2010, 10:43) *
Men snälla.... måste alla hylla henne, får man inte tycka vad man vill även om man inte kan motivera och tala om vilken rad man inte gillar.........
Anki

Absolut inte - men man kan ju försöka vara lite nyanserad och skilja på hennes författarskap och henne som person. Stintan har ju i motsats till Huggorm läst en del böcker av henne, så jag var intresserad av hur hon resonerar kring dem.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 10:30) *
*puffar för ämnet*
Ett intressant stycke fanns i alla fall:
CITAT (Aftonbladet)
Samtidigt kom Thorvall undan med vissa tvivelaktiga handlingar just för att hon var kvinna. Redan i Det mest förbjudna låter hon läsaren ana en sexturism i Tunisien. På 90-talet skrev hon om sina ”dansresor” till afrikanska västkusten. Jag minns med fasa ett tv-program där hon berättade om en ung afrikan som uppmuntrad tagit sig till Sverige men nu var övergiven på en flyktingförläggning, eftersom hennes intresse hade svalnat. ”Jag pratar med honom ibland i telefon”, sa hon till en programledare som inte hade några följdfrågor. En manlig författare hade aldrig kunnat gå hem med något liknande, men för många fick Thorvall en renässans som feministisk ikon. Andra ursäktade henne med att hon var en tossig gammal kärring.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 10:50) *
Ett intressant stycke fanns i alla fall:

Det finns betydligt fler intressanta stycken, men du drogs förstås till hennes sexuella eskapader...
Red Top
Du förnekar dig inte Huggorm. giggle.gif

Ur Åsa Lindeborgs korta koncisa sammanfattning av författarinnan Kerstin Thorvall, klipper du ut just det stycket.

Jag tror att jag som motvikt klipper ut slutklämmen:

"De som kände Kerstin Thorvall vittnar om en sällsynt stor narcissism. Hon var den duktiga flickan som kom i trotsåldern först som vuxen och lika trotsigt vägrade lämna den. I denna magnifika självupptagenhet föddes en viktig litteratur som oavlåtligt luktar människa. "
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon