Full version: Färskgroende fröer
Katti med torpet
Hej
Efter att ha ägnat de senaste dagarna åt STA's frölista är huvudet överfullt av frö- och växtfunderingar. Därav dena störtflod av inlägg efter åtskilliga månaders tystnad tongue.gif.

Nåväl, just nu är jag inne på det där med färskgroende fröer.
Vill så förtvivlat gärna ha bl.a. Adonis vernalis, en rödprickig Helleborus samt en Björnrot: Meum Athamanticum.
Alla dessa tre är, om jag har har fattat galoppen, färskgroende.

Är det överhuvudtaget någon idé att beställa och så dessa fröer från "vanliga" frödistributörer (STA, Impecta, Jelito osv), har någon av er lyckats med sådana sådder?
Nähä inte det (eller?), hur gör man då då?
Snubblade över en webb-baserad frölista för just färskgroende fröer på www.tradgardsamatoren.se JIPPIE!! om den lever...
Just nu verkar den ju stendöd men det kanske är ganska naturligt med tanke på årstiden. Är det någon som har erfarenhet av den eller vet ni något annat sätt att få tag i dessa ömtåliga små frön i rätt tid?! Har vi något liknande på Odla? (STA's forum verkar ha rätt glest mellan inläggen så jag skriver här istället)

Ps1. jag kunde inte hålla mig från att beställa Adonis Vernalis fröerna från STA så har ni några tips om hur jag skall försöka väcka liv i dem får ni gärna berätta...

Ps2. Har hört att somliga färskgroende fröer vägrar att gro överhuvudtaget om människor blandar sig i. De verkar bara vilja leva om de får slå rot där plant-mamman har slängt ut dem. Istället för fröer får man alltså fokusera på bebisplantor om man vill föröka.
Min fråga, finns det något "forum" för handel med dessa små liv. Borde ju egentligen inåg under samma tak som Färskgroende fröer...
Christer i Falköping
Min Helleborus foetidus gav en massa fröer i höstas, som jag sådde med en gång. Om du mailar mig framåt försommaren får vi se om de grott. Då kan du få några småplantor av mig.
Christer.
Katti med torpet
Tack för det erbjudandet!

När blommar din Helleborus foetidus?
Jag var ju främst ute efter en orientalishybrid el likn helst med röda blommor. Men avkomman sägs ju kunna vara rätt oförutsägbar så det blir nog vad det blir...
kerstin z5-6
orirnentalishybriden Red Lady från jelitto gror bra från deras frö, för den har jag sått och fått upp.
övriga -sta s färsklista eller -annonsera här -men när de blommat och har frö så är jag övertygad om att du för från forumister laugh.gif laugh.gif
Tyvärr har jag själv inga av de övriga du önskar -annars hade du gärna fått frö av mej
Katti med torpet
Ni är då för gulliga!
Ja det känns ju lite snålt att leta fröer om man kan köpa färdiga plantor i handeln, men 200-300 spänn är lite för mycket för en planta när man har en hel torpträdgård som bara väntar på förvandling.
Christer i Falköping
Jag försöker komma ihåg när det var, det var första gången den blommade för mig förra året. Men det borde varit på försommaren.
Christer.
Katti med torpet
Oj, så sent?!
Jag trodde Julrosor blommade jättetidigt, men det varierar väl mellan sorterna antar jag.
kerstin z5-6
Maj blommar de här uppe -slutet av maj smile.gif
Eivor på Väddö
STAs färska-frö-lista är ny och den har nog inte fått fart riktigt ännu. Men jag har fått fröer flera gånger av dem som bjudits ut. Så får den bara lite mer tid på sig så kommer den nog igång. Själv ska jag skicka in fröer när jag får något att ta av. Hittills har jag bara haft den vanliga vita helleborusen att dela med mig av. Jag tycker det är ett mycket bra initiativ, för var får man annars tag i färska fröer? Utom av privata kontakter förstås. Hälsn Eivor på Väddö
Petran
Hade samma funderingar när jag tittade igenom STAs frölista. Flera av fröerna var som sagt färskgroende och borde hamnat på deras separata lista. Många färskgroende går dock att gro ändå, men är mycket (!) svårare och tar längre tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon