skogstroll
Har precis börjat ta en titt på dammen. Sen i höstas ligger det kvar rätt mycket trådalger. Nu kan jag ju se att det bor ett gäng "folk" i dammen redan... det simmas och kvackas och plaskas (nån mysko simmande mask, en trollsländelarv och en padda...). Det vore väl fel att ta bort algerna nu när de bor där? Men det är så himla mycket snoriga alger... hur ska man göra då undrar jag till er som vet... vill ju inte ta död på de som är så goda att ha flyttat in thanks.gif

Hjälpte precis ner en trollsländelarv i dammen, och som tack så dök den ner i vattnet och fes confused.gif unsure.gif nåja det var nog bara av glädje - det var en stor baddare på 3-4 cm och jag älskar trollsländor så jag hoppas på ett gott slände-år
anki/ronninge
jag har nyss städat lite i dammen jag med,
pumpen fungerade ju och jag är superglad för det!

Vi har en stor ek och naturligt vis ska eklöven ner i dammen
så jag har försökt fiskat upp så mycket jag bara kan.

Tråd alger hade jag inte mycket av ,
men dom som fanns åkte upp dom med.

Jag brukar inte städa super noga på våren,
just för att det ska få växa till sig först.

lättare att se då, vad man fiskar upp.

sniglar hade vaknat
men tyvärr gick det inte något vidare för farbror padda!
som var uppblåst och stendöd, där han flöt.

åtminstone såg han stendöd ut blush.gif confused.gif
skogstroll
å vad tråkigt...

jag har haft paddisar som övervintrat i växthuset och i komposten. jag vill inte gärna förstöra för dem så jag får vänta lite och köra lite anti alg senare antar jag...
anki/ronninge
Hur är det med dessa beskämpningsmedel för algtillväxt ska dom inte vara miljövänliga? eller djurvänliga?
CITAT (skogstroll @ 11-04-2010, 17:37) *
å vad tråkigt...

jag har haft paddisar som övervintrat i växthuset och i komposten. jag vill inte gärna förstöra för dem så jag får vänta lite och köra lite anti alg senare antar jag...

Katten maja
Jag brukar ha i ett medel som tar bort alger men inte dödar djurlivet då det i min damm tydligen har blivit ett tillhåll för paddor som äggläggningsplats så jag brukar få vänta tills de blivit så stora att de flyttat vilket kan ta ett tag. smile.gif

Men jag kommer inte ihåg vad det heter så kolla på nätet eller så är det kanske någon annan som kommer ihåg vad det heter smile.gif
skogstroll
jo jag har nåt sånt där anti-alg-medel fast det hindrar väl bara uppkomsten av nytt? Det slajm som ligger kvar dör väl inte? Sen bor det väl som sagt en massa djur där i så det känns taskigt att fiska upp den.... kluvet... unsure.gif
Katten maja
Jo det finns nåt som tar bort "slamjmet" också för det är en annan sorts alg jag har flera olika medel ett för trådalger, ett för grönt vatten sen ett som gör att man slipper få tillbaks det men som sagt de är i stugan och min damm ligger under isen ännu.

Det är inte lätt att vara djurvän smile.gif jag förstår precis vad du menar så lycka till med ditt beslut och hoppas du hittar nått som kan ta bort allt utan skada de små liven.
skogstroll
ja det är svårt... men jag skulle verkligen behöva rensa dammen från alger - de tar över hela dammen annars... kanske får ta på vadarstövlar och finkamma allt giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon