Sussie F-Flower
Bara för kännedom, efs så många älskar Thai-mat och gärna köper asiatiska produkter.

Tänk på att skölja alla grönsaker väldigt noga!

Gäller väl egentligen alltid men just nu var testet gjort endast på Thailändska grönsaker.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-pr...-fran-Thailand/
theseraphim
Skölj alla grönsaker oavsett ursprung för även om just thailändska har en högre halt så förekommer det i stort sett hela världen.
vitavargen
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-04-2010, 16:47) *
Bara för kännedom, efs så många älskar Thai-mat och gärna köper asiatiska produkter.

Tänk på att skölja alla grönsaker väldigt noga!

Gäller väl egentligen alltid men just nu var testet gjort endast på Thailändska grönsaker.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-pr...-fran-Thailand/

Mycket bra tråd!

Rädslan för att stämplas som protektionist har gjort att massa tillåts komma in utan kontroll av hälso-och miljöfara.
andersen
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-04-2010, 16:47) *
Bara för kännedom, efs så många älskar Thai-mat och gärna köper asiatiska produkter.

Tänk på att skölja alla grönsaker väldigt noga!

Gäller väl egentligen alltid men just nu var testet gjort endast på Thailändska grönsaker.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-pr...-fran-Thailand/


Ja det kan vara ett stort problem med salmonella i importerade thailändska grönsaker, vad inte folk tänker på är att om man arbetar med livsmedel och åker utomlands(för utom nordiska länder) så skall man lämna avföringsprov,och blir man sjuk här hemma så är det lätt hänt att man inte tänker på importerade grönsaker, vilken kan sluta i katastrof.
M i Mälardalen (zon 2)
Vet någon vilka krav som ställs på import av grönsaker och frukter i dessa hänseenden?

Jag är tex väldigt förvånad över att jag hittar nästan bara vindruvor från Indien och Egypten i våra butiker. Just den typ av mat man som brukar avrådas för att äta om man reser dit.

theseraphim
Men om man tänker på hur få fall det är totalt sett varje år i Sverige så tror jag inte riskerna är så extremt höga att bli smittad. Men skölj alltid frukt o grönsaker, thailändsk som svensk för i jorden finns möcke farliga saker.
netha
Sköljer alltid jättenoga och äter sällan otillagat utländska grönsaker ..
detta sedan syster drabbades av salmonella och var nära döden...
blödde genom tarmarna mm efter att ha ätit utländska groddar.
vitavargen
CITAT (M i Mälardalen (zon 2) @ 14-04-2010, 21:51) *
Vet någon vilka krav som ställs på import av grönsaker och frukter i dessa hänseenden?
...

Det är frihandelsregler som gäller:
http://europa.eu/legislation_summaries/ext...e/r11002_sv.htm

Sen kommer rekommendationer på att den och den varan från det och det landet får ni akta er för smile.gif
Sussie F-Flower
Ni som ev har varit i Thailand, är det dåligt med avlopp och sånt där, efs det var så mycket tarmbakterier? Tänkte närmast på landsbygden? För det är ju där som det odlas. Eller går boskapen mitt i odlingarna?
Blev lite förvånad ändå över att det inte anses såå farligt med E-coli. g.gif

Jag sköljer också ALLT som jag köper, och i stort sett allt som jag plockar i trädgården också.
Fast det jag brukar vara mest rädd för är Clostridiumbakterierna som finns i jorden. Dom mångdubblar sig ju i en faslig hastighet och har ett supergiftigt toxin. Det är ju det toxinet som dom gör Butox av.

(Fast det kanske vore bra att få i sig lite av det giftet så slipper man väl få en massa rynkor i ansiktet istället??? whistling.gif giggle.gif )
andersen
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-04-2010, 23:20) *
Ni som ev har varit i Thailand, är det dåligt med avlopp och sånt där, efs det var så mycket tarmbakterier? Tänkte närmast på landsbygden? För det är ju där som det odlas. Eller går boskapen mitt i odlingarna?
Blev lite förvånad ändå över att det inte anses såå farligt med E-coli. g.gif

Jag sköljer också ALLT som jag köper, och i stort sett allt som jag plockar i trädgården också.
Fast det jag brukar vara mest rädd för är Clostridiumbakterierna som finns i jorden. Dom mångdubblar sig ju i en faslig hastighet och har ett supergiftigt toxin. Det är ju det toxinet som dom gör Butox av.

(Fast det kanske vore bra att få i sig lite av det giftet så slipper man väl få en massa rynkor i ansiktet istället??? whistling.gif giggle.gif )


Både ja och nej,toaletterna är av turkisk typ dvs ett hål i marken och en balja med vatten att skölja sig med efteråt. Thailändarna är ett renligt folk och det beror säkert på att det är så varmt i Thailand så dom tar ett par bad varje dag. Under torrperioden går bufflar på odlingarna och gödslar, tror inte att det är något problem det tar naturen hand om mycket snabbt i värmen.

Därimot så är det säkert problem med det vilda djurlivet(fåglar fladdermöss mm) under växtperioden som kan sprida smitta och bakterier, dom odlar det mesta under bar himmel ev något solskydd men det hjälper inte mot fågelträck.
spacepingo
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-04-2010, 23:20) *
Blev lite förvånad ändå över att det inte anses såå farligt med E-coli. g.gif


Det beror på vilken E.coli det handlar om, de allra flesta är ofarliga och finns alltid i våra tarmar. Men så finns det dem som är betydligt värre, bl.a. EHEC som är en E.coli som kan vara dödlig. Lyckligtvis är den inte så vanlig.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdo...coli-infektion/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon