Full version: Jäsa frukt
xlxl67
Har för mig att jag frågat om detta tidigare men hittar inga träffar bland mina inlägg... men ivf till sak:

Vill jäsa frukt. Enbart frukt alltså. Slår på internet o får bara massor av träffar på alkohol!!! g.gif
Inga som vill locka nattfjärilar/storfjärilar alls mha av jäst frukt??

Konstiga människor blink.gif

Har lagt 4 äpplen i plastpåse nu ivf och täppt till ordentligt o förvarar så varmt som möjligt. Mer tips på jäst frukt?
Sussie F-Flower
Men?? Kan inte fjärilarna bli på fyllan då?
vitavargen
CITAT (xlxl67 @ 14-04-2010, 18:41) *
Har för mig att jag frågat om detta tidigare men hittar inga träffar bland mina inlägg... men ivf till sak:

Vill jäsa frukt. Enbart frukt alltså. Slår på internet o får bara massor av träffar på alkohol!!! g.gif
Inga som vill locka nattfjärilar/storfjärilar alls mha av jäst frukt??

Konstiga människor blink.gif

Har lagt 4 äpplen i plastpåse nu ivf och täppt till ordentligt o förvarar så varmt som möjligt. Mer tips på jäst frukt?

Du kan fråga en torghandlare som säljer frukt. De brukar ha en låda med jästa frukter. Den lådan kan du säkert få, för de(handlarna) vill inte ha fjärilar i sin närhet.
xlxl67
Superbra idé Tack! smile.gif
Gossen Ruda
Mosade bananer och öl med lite jäst brukar ge bäst resultat.
xlxl67
Jasså har du testat detta? Vilka insekter? Nattfjärilar? Tack för tips
Gossen Ruda
Jo, nån gång på 70-80-talet. Efter nattfjärilar men jag tyckte inte det var effektivt, inte i jämförelse med en kraftig lampa.
xlxl67
Är nu på g igen. Jag vill jäsa frukt så snabbt som möjligt. Några tips? Amiral, Sorgmantel och Vinbärsfuks tänkte jag försöka locka.

Har köpt äpple, plommon, päron nu samt socker o jäst. Börjar med att skära itu frukterna så processen börjar. Några mer tips för att få frukten att jäsa så fort som möjligt?

Ruda: Tänkte testa med fallfruktsprincipen men ska testa banan/öl framöver.
Peztis
Rör upp bakjäst i lite fingervarmt vatten och häll över frukten, det borde sätta igång då för det är så man gör vin osv.
xlxl67
Ok låter smart. Dela på frukterna o sen hälla på?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jäst, vätska, russin och socker vill ja minnas att jag hade för att sätta igång jäsningen. Men det är så många år sedan nu.

Och så skall det stå varmt. Sen luktar det inte gott.... Vill du locka älgar i trädgården?
xlxl67
Nej tänkte göra ett sista försök till helgen att locka fram lite Vinbärsfuks och Sorgmantel. Har delat frukterna och hällt på socker nu ivf. Får se hur det ser ut när jag kommer hem. Jästen sitter ju i skalet så det kanske räcker med det?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (xlxl67 @ 01-09-2010, 07:51) *
Nej tänkte göra ett sista försök till helgen att locka fram lite Vinbärsfuks och Sorgmantel. Har delat frukterna och hällt på socker nu ivf. Får se hur det ser ut när jag kommer hem. Jästen sitter ju i skalet så det kanske räcker med det?


Det behöver hjälp att komma igång
malcolm
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-04-2010, 19:58) *
Men?? Kan inte fjärilarna bli på fyllan då?

Jo, de blir på klorofyllan. naughty.gif
xlxl67
biggrin.gif

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2010, 07:57) *
Det behöver hjälp att komma igång


Testar att röra ihop jästen med vatten o häller över! Tack för tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon