Danne031
Vi flyttade in i vårat hus förra vintern. Första våren var såklart intressant att se vad som dök upp i rabatterna. En söt blomma var, vad vi trodde var gullviva, eller det sa folk till oss i alla fall smile.gif
Så nu i vår har vi bestämt att gräva upp runt huset för att ersätta med grus, min kära svärmor bestämde sig då för att ta reda på om det verkligen är gullviva vi tänker slänga så hon tar kontakt med botaniska i Göteborg. med en bild och får detta till svar.

Det är troligen en jordviva, Primula vulgaris, en nära släkting till
> gullviva, Primula veris, eller hybriden mellan dem som kallas
> trädgårdsviva. Troligen kvarstående från en äldre trädgård. Hur gammalt
> är huset? Anledningen till att jag frågar är att Programmet för odlad
> mångfald, som vi deltar i, är intresserade av att bevara äldre perenner,
> så skulle det vara en gammal sort kan vi vara intresserade av en planta
> till vår Landeriträdgård. Jordviva har tidigare även funnits vildväxande
> i Skåne.
>
> /mats


Svärmor förklarar att huset från 54 står på en gård som är minst 100 år och att vi ska göra oss av med rabatterna, varpå botaniska kontaktar oss.

Hej!
>
> Jag har haft kontakt med [svärmor] som undrade över
> vad era jordvivor var för något. Möjligen är det en gammal sort och vi
> är därför intresserade av att titta närmare på några plantor för POM's
> (Programmet för odlad mångfald) räkning, och eventuellt odla dem i vår
> landeriträdgård där vi samlar gamla västsvenska perenna prydnadsväxter.
> Jag kan undersöka om någon kan komma och hämta dem hos er när det passar
> er och oss, eller om ni vill bli av med dem snabbare kan ni komma förbi
> med dem på botaniska trädgården. Vi kan i så fall erbjuda någon
> symbolisk ersättning, t ex i form av ett årskort till botaniska trädgården.
>
> Vänliga hälsningar



Kul grej, tänk att få gå till botaniska och se 'sina' plantor biggrin.gif
bilden i fråga: http://public.bay.livefilestore.com/y1pXBG...g/DSC_0038b.jpg
Bengalow
Så kul!!!! Tänk att få en sådan respons på en förfrågan - det är bara att gratulera! Ni skall väl ha kvar några själv? Dom var verkligen söta!
Peztis
Vad skoj! Hoppas att ni har någon raritet.
Kvirre
Vad kul! smile.gif
Danne031
Vi flyttade ett par plantor förra året till ett ställe där vi tänkte ha ny rabatt så de ska vi ha kvar smile.gif Bara hoppas de tar sig..ett par små gröna blad är allt som kommit där medans de vi inte rört nästan ser ut som på bilden och blommat har de gjort 14 dar. Jag är rädd att det blir för mycket sol dit vi flyttade (hela 3-4 timmar om dan...), de gamla har haft max 1-2 timmar om dagen.
Överbölingen
Det där lät kul Danne.

Även vi besitter en tämligen gammal gård på landet. Här finns en primula som vi hittills tror är lundviva pga viss färg- och bladlikhet. Men bilden i tråden får mig att fundera. Den trivs tydligen var som helst i vår lera. Ett flyttat ex blir en kudde på tre år, stor som en fotboll eller lite större. Vet någon vart man kan skicka ett ex för artbestämning?

Kul med lite udda växter, framför allt sådana som är lite till åren.
Hittar inte filen men. http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Beng...hoto/?id=351256
Tyvärr vill den inte länka riktigt.

PS
Länkade visst riktigt ändå. Men det som förbryllar mig lite är att den verkar stortrivas i vårt klimat, om det nu är P.vulgaris. Om den en gång växt vild i Skåne. Här växer den i zonerna 5 och 6. Är bland de allra första att blomma på våren och ser lite rufsiga ut sedan blommorna vissnat. Bra marktäckare och tämligen vintergrön (vad det nu skall tjäna till här). Bladen vissnar om vi haft isbränna. Äts gärna av sork och återkommer snällt.
DS
Danne031
En sak som verkar skilja är ju mängden blommor..våra får inte mycket mer blommor än vad bilden visar, lite fler men inte mycket, definitivt inte lika mycket som era. Bladen är härligt gröna med en luddig känsla bara man ser på dom.
Jag har faktiskt inte tänkt på om den var vintergrön eller inte..fast bladen var det nog..och stänglarna blev risiga.
På våran tyckte han sig se tydligt att det bara var en blomma på varje stängel och det var tydligen ett utmärkande drag.
Överbölingen
Och vad tusan ä de henne då?
Danne031
kan du ta det där på göteborgska biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det var ju jättekul! Grattis! Ni får vara rädd om plantorna yes.gif
Överbölingen
Hallå där Helen! Du får hjälpa till lite.
Och Danne!...de henne... är "det här".
Helen i Piteå Zon 5
hahaaa, ja, du Bengt jag vet faktiskt inte vad det kan vara för en Primula ni har g.gif jag har frösått en som heter 'John Mo' som din liknar lite men.. din kommer ju från en gammal går så jag har inte en aning.
Du kanske skulle kunna pröva göra som Danne att skicka in till Botan för koll?
skogstroll
alltid kul med en outforskad trädgård, jag har en rätt gammal själv. Flyttade in 06 och senare upptäckte man ju allt som legat ovårdat i många år. Rosentry, doftschersmin, fläder, rosor, syren, en gammal pion, björnbär, kaprifol mm - fast väldigt "oskött". Tror det bott nån gammal gubbe o gumma i ett litet hus jag har på min tomt sommartid, det hänger gamla gardiner därinne från 50-talet tror jag och man ser ju att de gjort små rabatter, murar och grejat, gjort en liten eldstad eller vad man ska kalla det. Synd man inte vet något om det mer än så men jag kanske ska undersöka med grannen. De kan ju ha bott i "skjulet" medans de satte upp timmerhuset ovanför som kom från Dalarna.

En hel del buskar och som sagt gamla murade rabatter hade inte skötts om på länge. Lite påskliljor kommer också upp varje år utanför det lilla huset/skjulet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon