netaave
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1952807/...yra-infor-ratta

Jag blir precis skogstokig när jag läser det här, skulle klart kunna begå otillåtna handlingar med dessa individer.
Sussie F-Flower
Usch!!!!!!!! Jag läste inte inte vad som stog i länken. Läste bara överskriften och kunde konstatera att det var samma nyhet som dom pratade om på tv:n på måndagkväll!
Jag tog så illa vid mig då, att jag brast i hysteriskt gråt när dom visade på tv:n. Kunde inte se allt där heller, utan var tvungen att byta kanal illa kvickt!!!

FY FY FY FAAN!!!! ranting.gif ranting.gif Med berått mod, medveten om vad dom gör, dessutom hånskrattande!!! fear.gif
Det är så sorgligt så det finns inte ord... Jag skulle önska att dom fick prova sin egen medicin...!

Det finns så många djurägare som har misskött sina djur pga div olika sjukdomar. Fysiska som psykiska. Dessa har blivit dömda till böter och eller fängelse. Sjuka personer som inte har varit kapabla att ta hand om sina egna djur.
Här kommer några sadistiska tonåringar som med vilje OCH glädje förgriper så brutalt på oskyldiga djur. SÅ PLANERAT!!!!
Jag menar att gör man såna här saker med berått mod så måste straffen bli flera ggr strängare än om man varit sjuk.
sqrulan
ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif Jag finner inga ord för vad jag känner och vad jag skulle vilja göra!!!
Olle A
ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif
"Ge dem samma behandling själv!!!" var min reaktion när jag såg det vidriga inslaget i måndags. Att idioterna nu ska åtalas är alltid något, även om straffet nog lär bli ganska mesigt. Helst borde de inte släppas ut alls, men jag hoppas att de åtminstone får djurförbud resten av livet.

Olle
Rosmarin
Fy FAAAN så fruktansvärt!!! ranting.gif sick.gif ranting.gif sick.gif

Det finns i mina ögon ingenting som skulle kunna vara förmildrande eller förklarande bakgrundsfakta i ett s
ådant här fall. Ofta gör det ju det om man får veta vad som ligger bakom olika händelser som verkar obegripliga och vansinniga. Nästan alltid. Men inte i det här fallet. Tror inte det. Kan inte komma på vad det skulle kunna vara i så fall.
Malvia

Vad är det för fel på folk som inte kan respektera en levande varelse?

Såg filmen på nyheterna i måndags - stackars kaniner.

Vi säljer inte våra kaniner till djuraffärer, man vet inte var de hamnar.
Chamomille
Finner inga ord (bara massa fula) ranting.gif ranting.gif ranting.gif Hur är folk funtade egentligen ohmy.gif
Anma
Tycker inte de ska ha samma behandling, däremot ska de ha behandling för att förhoppningsvis aldrig göra om något liknade och för att förstå vad de egentligen gjort.
netaave
CITAT (Malvia @ 15-04-2010, 10:40) *
Vad är det för fel på folk som inte kan respektera en levande varelse?

Såg filmen på nyheterna i måndags - stackars kaniner.

Vi säljer inte våra kaniner till djuraffärer, man vet inte var de hamnar.


Det gör ni nog himla rätt i, där vi köpte vår strax utanför Uppsala har man ångerrätt hela djurets livstid just för att inte djuren ska bli lidande om man blir oförmögen.
Dom hör sig också alltid för då man köper foder och vill se/ha foton m.m.dom har en stor anslagstavla där deras djur finns där dom hamnat. Dom föder ju också upp själva till en del. har för övrigt trogna uppfödare.

Nu ska E ha en egen "bebis" så vi är på hermelinjakt nu.


CITAT (Anma @ 15-04-2010, 10:50) *
Tycker inte de ska ha samma behandling, däremot ska de ha behandling för att förhoppningsvis aldrig göra om något liknade och för att förstå vad de egentligen gjort.


tummenupp.gif
Aqvakul
Visst är det förfärligt och de förtjänar ett kännbart straff. Men rättsordningen "öga för öga, tand för tand" tillämpar vi inte i ett civiliserat samhälle.
Tobb
Återinföra den klassiska skampålen på stadens torg?
netaave
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2010, 11:00) *
Visst är det förfärligt och de förtjänar ett kännbart straff. Men rättsordningen "öga för öga, tand för tand" tillämpar vi inte i ett civiliserat samhälle.

Nej jag menar nog inte riktigt så heller, men jag blir så %&# förbannad på ren svenska
Motti
Det är så här massmördare börjar sin bana att tortera och plåga djur innan de ger sig på människor ,dom här ungdomarna är graft störda och ska under behandling innan de skadar och dödar andra djur och människor.
Anma
CITAT (Motti @ 15-04-2010, 15:12) *
Det är så här massmördare börjar sin bana att tortera och plåga djur innan de ger sig på människor ,dom här ungdomarna är graft störda och ska under behandling innan de skadar och dödar andra djur och människor.

Seriemördare menar du väl.
netaave
CITAT (Anma @ 15-04-2010, 15:19) *
Seriemördare menar du väl.

Men vilken onödig kommentar, tro vi alla fattar vad hon menar
Anma
CITAT (netaave @ 15-04-2010, 16:54) *
Men vilken onödig kommentar, tro vi alla fattar vad hon menar

Jo, det kanske det var, men det är ju stor skillnad på dessa.
xlxl67
Har inte sett ngt av detta på tv eller i tidningar. Vill inte ha det på näthinnan.

Förstås riktigt sjukt men blir tyvärr inte helt förvånad över den dåliga respekten för djur/annat liv med tanke på hur mga verkar resonera med ex sommarkatter.
Christina i Taxinge~
CITAT (xlxl67 @ 15-04-2010, 18:09) *
Har inte sett ngt av detta på tv eller i tidningar. Vill inte ha det på näthinnan.

Förstås riktigt sjukt men blir tyvärr inte helt förvånad över den dåliga respekten för djur/annat liv med tanke på hur mga verkar resonera med ex sommarkatter.




Men.....det är väl rätt längesen man konstaterade att det där med sommarkatter som överges är en myt.
Förmodligen finns det nån sån också, men det stora flertalet katter som behöver hjälp av katthem t ex är i nöd året runt, inte bara på hösten.
Div artiklar om myten

Det som gjordes mot kaninerna är bortom allt förnuft!
Fruktansvärt!
Detsamma hände i Södertälje för några år sedan, men då var det katter som användes, inte kaniner.


officinalis
Nu är jag varken vegan eller djurrättsaktivist.
Men köttindustrin är väl ändå hysteriskt omänsklig och själlös? Måhända att djuren nödvändigtvis inte plågas. Men visst finns det en hel del videomaterial på rent ut sagt VIDRIG djurhållning. Videon på denna sida sammanfattar kanske det värsta. Jag tror att ni, precis som jag kommer må väldigt illa av att se den.
Möjligen finns det kanske en viss dubbelmoral?
Jag känner den åtminstonde själv eftersom jag troligen skulle ha väldigt svårt att stå vid en rullband där levande djuren kommer in, dödas med slaktmask, el eller vad det nu kan vara och sedan flås och skärs upp i filéer osv.
Det är en industri, precis som vilken annan.
Jag tycker det här med kaninerna också var helt sjukt. Att det folk finner nöje i det förstår jag inte. Men jag tror inte jag blir lika upprörd som ni blir.
Men visst; av djurindustrin får vi åtminstonde mat. Tur är väl det!

OBS! Detta är inget moraliskt påhopp. Men kanske en tanke att fundera över.
Boxer
När jag ser och läser sånt här, börjar ett glödande klot rulla i magen på mig.....hade jag varit på plats och sett detta live, hade jag inte kunnat behärska mig och förmodligen gjort mig olycklig.

En amöba är mer värd för mig än dessa grabbar och jag känner bara HAT
Sussie F-Flower
CITAT (officinalis @ 15-04-2010, 18:35) *
Nu är jag varken vegan eller djurrättsaktivist.
Men köttindustrin är väl ändå hysteriskt omänsklig och själlös? Måhända att djuren nödvändigtvis inte plågas. Men visst finns det en hel del videomaterial på rent ut sagt VIDRIG djurhållning. Videon på denna sida sammanfattar kanske det värsta. Jag tror att ni, precis som jag kommer må väldigt illa av att se den.
Möjligen finns det kanske en viss dubbelmoral?
Jag känner den åtminstonde själv eftersom jag troligen skulle ha väldigt svårt att stå vid en rullband där levande djuren kommer in, dödas med slaktmask, el eller vad det nu kan vara och sedan flås och skärs upp i filéer osv.
Det är en industri, precis som vilken annan.
Jag tycker det här med kaninerna också var helt sjukt. Att det folk finner nöje i det förstår jag inte. Men jag tror inte jag blir lika upprörd som ni blir.
Men visst; av djurindustrin får vi åtminstonde mat. Tur är väl det!

OBS! Detta är inget moraliskt påhopp. Men kanske en tanke att fundera över.


Fast jag tycker inte att slakteriet har i denna tråd att göra....
Inte ens som jämförelse...
Förlåt officinalis, men jag tycker så.
officinalis
Nej, det har du förstås rätt i. Men jag tycker kontrasten i hur man bedömer något som moraliskt korrekt och inte är intressant att fundera över.
Wilmer
Skrämmande...
netha
Jag har bara sett en rubrik och liten glimt av en bild ... det räcker för att jag ska må illa.
Fy vad sjuka människor det finns. sad.gif

Klarar inte av att se otäcka videos el bilder.

herkules
det är äckligt hur en del människor beter sig, hoppas de får ett kännbart straff i form av fängelse och dryga böter (fast såvitt jag vet så straffas inte djurmisshandlare speciellt hårt i sverige)
Sussie F-Flower
Jag minns för några år sedan, så såg jag en dokumentär på tv:n. Den var inte svensk men jag minns inte varifrån det var filmat.
Den handlade iofs inte om djurmisshandel men däremot skadegörelse av ungdomar. Det var killar som slog sönder inventarier, skåp, dörrar och fönster etc på skolor och andra byggnader.

Då kom det en eller två karlar från Socialtjänsten (eller motsvarande), hem till den berörda familjens hem och förstörde saker i killens rum, saker som han själv tyckte mycket om. Jag minns att killarna som fick sina egna saker förstörda blev väldigt ledsna och besvikna OCH ångerfulla. Det hade med andra ord god effekt!

Nu menar jag inte att man ska sparka av ryggraden och tända eld på dom här killarna även om jag skulle vilja ge dom den värsta värsta läxan någonsin. Men jag tror ju heller inte att det kommer att hjälpa bara med "samtalsterapi" för då lär dom väl bara sitta och skratta... fear.gif
Boxer
När sånt här händer svävar mina tankar gärna iväg och jag funderar på hur vi människor beter oss när ett djur flippar ut och skadar eller dödar en människa.

Ofta är det direkt avlivning av djuret.....
Peztis
Vet inte vad som är värst: att jag blir så oerhört chockad varje gång jag hör att människan kan bete sig på detta sätt eller det faktum att människan faktiskt gör det...

Egentligen borde jag ju vara "van"... Kände en viss Zethraeus när jag var mindre och han drog sig minsann inte från att dra vingar av fågalungar.
Någon som är förvånad?!

Nä, jag kommer ALDRIG att acceptera att man behandlar något levande på liknande sätt!
Motti
Seriermördare samma sak som massmördare ,eller mördare har någon gång i sitt liv börjat med att plåga djur !Därför ska man ta det på djupaste allvar när man ser ett barn njuta av att plåga djur,.det är en början på något mycket värre en början till attt vilja släcka liv och njuta av det,början till Psyckopat eller sociopat,att inte ha kännsla för lidande eller andras kännslor,där jaget står i centrum där jaget betyder allt och ingen annan betydet något.Där man släcker allt liv för sin egen tillfredställelse och njuter av det och får en kick av det.
netaave
Det högsta straffet blev 4 månaders fängelse, någon fick 3 månader en annan 2 månaders fängelse och den fjärde dagsböter.
Var det tillräckligt?

http://www.unt.se/startsidan/ihjalplagade-...44-default.aspx
Huggorm
CITAT (netaave @ 25-04-2010, 12:25) *
Det högsta straffet blev 4 månaders fängelse, någon fick 2 månaders fängelse och dom andra dagsböter.
Var det tillräckligt?

Ja, det var tillräckligt. Du kan ju banka skiten ur en människa och komma undan med lägre straff.
herkules
CITAT (netaave @ 25-04-2010, 12:25) *
Det högsta straffet blev 4 månaders fängelse, någon fick 3 månader en annan 2 månaders fängelse och den fjärde dagsböter.
Var det tillräckligt?

nej, jag tycker inte det. djur kan inte försvara sig. minsta straffet borde varit 2 års fängelse och väldigt dryga böter. desutom djurförbud resten av livet.
netaave
CITAT (herkules @ 25-04-2010, 13:09) *
nej, jag tycker inte det. djur kan inte försvara sig. minsta straffet borde varit 2 års fänglese och väldigt dryga böter. desutom djurförbud resten av livet.


Ja djurförbud ska dom ju helt klart ha, men hur kollas sånt egentligen?
Huggorm
CITAT (herkules @ 25-04-2010, 13:09) *
nej, jag tycker inte det. djur kan inte försvara sig. minsta straffet borde varit 2 års fängelse och väldigt dryga böter. desutom djurförbud resten av livet.

Men man sitter ju inte i fängelse för att bli straffad utan för att återanpassas till samhället. Vore det inte bättre med elektronisk fotboja och samtal med psykolog? Djurförbud är dock rimligt, det kan jag hålla med om.
Aqvakul
Ganska förväntade straff - för min del kunde de fått några månader till. Som huggorm sa, så mfinns det de som misshandlat sina medmänniskor ganska rejält och kommit undan med mindre. Ett fängelsestraff är iaf en rejäl markering från samhällets sida.
herkules
CITAT (Huggorm @ 25-04-2010, 13:16) *
Men man sitter ju inte i fängelse för att bli straffad utan för att återanpassas till samhället. Vore det inte bättre med elektronisk fotboja och samtal med psykolog? Djurförbud är dock rimligt, det kan jag hålla med om.

ja, de kan anpassa sig till samhället i fängelset, utbilda assistanshundar tex.
netaave
CITAT (Huggorm @ 25-04-2010, 13:16) *
Men man sitter ju inte i fängelse för att bli straffad utan för att återanpassas till samhället. Vore det inte bättre med elektronisk fotboja och samtal med psykolog? Djurförbud är dock rimligt, det kan jag hålla med om.


Klart det är ett straff! och ska inte vara annat heller, anpassning sker väl också till en del men ganska obefintlig ändå.
Aqvakul
De har möjlighet att ansöka om att byta ut fängelsestraffet mot fotboja.
silos
Jag grät när jag såg detta på TV.Hur kan de göra någonting så fruktansvärt??????
Aqvakul
CITAT (silos @ 25-04-2010, 19:08) *
Jag grät när jag såg detta på TV.Hur kan de göra någonting så fruktansvärt??????

Jo, man berörs mycket illa. Tyvärr begås det mycket vidrigheter både mot människor och djur.
ryss_борис
Skottpengar på såna här jävlar. Skulle fan nästan döda dem om jag fick tag i dem...(personen/personerna bakom detta)
Huggorm
CITAT (ryss_бори @ 29-04-2010, 22:10) *
Skottpengar på såna här jävlar. Skulle fan nästan döda dem om jag fick tag i dem...(personen/personerna bakom detta)

Men om det hade varit en människa dom torterat, hade du reagerat lika starkt då?
ryss_борис
CITAT (Huggorm @ 29-04-2010, 22:16) *
Men om det hade varit en människa dom torterat, hade du reagerat lika starkt då?


Japp. Varför skulle jag inte göra det?
Huggorm
CITAT (ryss_бори @ 29-04-2010, 23:28) *
Japp. Varför skulle jag inte göra det?

Därför att folk blir helt vansinniga när det kommer nyheter om ett plågat djur. När det rapporteras om samma sak med mänskliga offer höjer inte folk på ögonbrynen en gång
ryss_борис
CITAT (Huggorm @ 29-04-2010, 23:33) *
Därför att folk blir helt vansinniga när det kommer nyheter om ett plågat djur. När det rapporteras om samma sak med mänskliga offer höjer inte folk på ögonbrynen en gång


Kanske inte så konstigt egentligen, men visst, hade brytt mig lika mycket om det var människor det handlade om.
nadde
Det är så jävla hemskt detta! Jag förstår inte hur man tänker när man behandlar en levande varelse så! Jag bor i Halmstad och här hände en annan hemsk sak.
En get blev stulen och ihjälslagen. Den blev stulen från halmstads stadsbondgård.
Huvudet, frambenen och inälvor plaserades på en madrass och las utanför min skola!
Kvar blev getens nyfödda unge. Som har överlevt iaf =)

Men fyfaaan för såna idioter som gör sånt!!!! Fullkomligt hjärtlösa! De borde få smaka på sin egen medicin!

CITAT (Huggorm @ 29-04-2010, 23:33) *
Därför att folk blir helt vansinniga när det kommer nyheter om ett plågat djur. När det rapporteras om samma sak med mänskliga offer höjer inte folk på ögonbrynen en gång


Jag tror att det kan bero på att djur är små oskyldiga varelser som inte kan prata för sig eller nått.
Finns inga anhöriga som kan säga sitt. Och varför torterar man ett djur? Jag kan inte fatta det :S Vad har kaninerna gjort? =(
herkules
de plågade kaninerna OCH hunden, straffet var alldeles för lågt!
precis som föregående skriver så kan inte djur försvara sig eller tala, de är lika oskyldiga och oskyddade som små barn.
därmed inte sagt att normalt folk tycker det är skoj när vuxna människor torteras, det finns det väl knappast inga fler än psykopater och andra känslomässigt störda dårar som tycker?
det är fel i huvudet på en del. lås in dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon