Pius
Jag funderar på varför sladdvindorna i dammsugarna alltid blir så sega. I början säger det bara svisch så är sladden inslurpad i dammsugaren. Men nu börjar den bli en smula seg så jag får hjälpa den på traven.

Började fundera på om man ska göra på något speciellt sätt för att den ska fungera bättre? Jag ser ju på sladden att den är lite dammig och "skruvad", men finns det något sätt att få fart på den igen?

Ni brukar ju vara så kunniga här på Odla, så det kanske är någon som vet?

Pius

theseraphim
I regel så är det så att det är fjädermekanismen i vindan som tappat spänsten. Sedan är det så att sladden blir lite stelare efter en tids använding vilket kan göra den mindre elastisk plus att som du säger, dammen och smutsen som åker med in gör att den löper trögare.
Pius
CITAT (theseraphim @ 16-04-2010, 12:46) *
I regel så är det så att det är fjädermekanismen i vindan som tappat spänsten. Sedan är det så att sladden blir lite stelare efter en tids använding vilket kan göra den mindre elastisk plus att som du säger, dammen och smutsen som åker med in gör att den löper trögare.


Tack snälla du!

Då vet jag att jag inte kan göra mer än att hålla sladden ren.

Pius
Myosotis
Jag tror jag har fel på ögonen, för varje gång jag läser rubriken läser jag "slavinnor". rolleyes.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (Myosotis @ 16-04-2010, 14:37) *
Jag tror jag har fel på ögonen, för varje gång jag läser rubriken läser jag "slavinnor". rolleyes.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Klura
Min säger fortfarande svisch efter tre år och kontakten passar gärna på att ge mitt ben en smäll på vägen in.
Antingen är det bra kvalité eller också är det jag som dammsuger för sällan whistling.gif
takstigen
Man kan gnida in sladden med lite bilvax så glider den lättare
netha
Är man lite händig så kan man öppona och spänna fjädern.
elleave
Eller så gör man som ja och köper en sladdlös dammsugare giggle.gif Har en sån handdammsugare 2i1 smile.gif
netha
CITAT (elleave @ 19-04-2010, 22:14) *
Eller så gör man som ja och köper en sladdlös dammsugare giggle.gif Har en sån handdammsugare 2i1 smile.gif

Ergo Rapido? Sån köpte jag i fjol. smile.gif
elleave
CITAT (netha @ 19-04-2010, 22:17) *
Ergo Rapido? Sån köpte jag i fjol. smile.gif

Japp en "plus" (ny version) Är jättenöjd, den är smidig och lätt att använda smile.gif
netha
CITAT (elleave @ 19-04-2010, 22:26) *
Japp en "plus" (ny version) Är jättenöjd, den är smidig och lätt att använda smile.gif

Javisst är den smidig ... kräver inte mycket ork att använda. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon