Sidor: 1, 2
netha
Kan vi inte starta ett bytesprojekt!?
Sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboende.
De gamla får då serverat tre mål mat om dagen + fika och kvällsmål, tillgång till bad, hobbyer och promenader ute i friska luften minst en gång varje dag
Ingen kan råna dem, de får pengar istället för att betala för sig!
Pensionen samlas på konto ... de har råd att unna sig allt de önskar.

De kriminella kan få kall näringsfattig mat i frigolitboxar
levererad en ggr/vecka, inga pengar, vara ensamma, få lampan släckt kl 20:00 och får duscha en gång per vecka!
Inga garantier att de får komma ut och andas frisk luft mer än kanske en gång vartannat år.
Meriona
Det är inte första gången det tas upp, men visst är det riktigt!
Sen är det inte en enkel balansgång hur man ska återanpassa kriminella. Det är inte bara att kasta ner dem i ett stort svart hål och tro att vi är av med dem. Ibland vinner man mer på att återanpassa dem till ett normalt samhälle. Men visst ska di gamle ha samma resurser. det skriver jag under på, verkligen.
pejori
Tror inte det skulle fungera, då dom kriminella på anstalt, sköter både matlagningen och avdelningens tvätt.
Gamlingarna skulle inte orka det, och dom kriminella går själva till duschen. Dom är inte beroende av personal för att klara sin dagliga hygien, sina hobbies eller vid promenader i rastgården.

Sedan vet jag inte om dom så kallade fördelarna uppväger nackdelarna med bråk på avdelningarna och ingen tystnad ens på nätterna.
Och du blir definitivt inte rik på att arbeta under fängelsetiden, tror dom får tolv kr/timman ungefär.
Huggorm
CITAT (pejori @ 17-04-2010, 01:42) *
Och du blir definitivt inte rik på att arbeta under fängelsetiden, tror dom får tolv kr/timman ungefär.

Är inte det bra då, om man tänker på att dom har betald bostad, mat, el, TV osv.? Det är inte alla vanliga arbetare som kan avsätta 12kr per timme på nöjen
Aqvakul
Jämförelsen haltar på flera punkter. Gruppen fängelseinterner är väldigt olik gruppen äldreboende. Dessutom är antalet fängelseplatser oändligt mycket färre, så även en kraftig neddragning där skulle inte innebära särskilt mycket mer pengar för varje äldre om det skedde en överföring. Vill man spara pengar inom kriminalvården så är en utökad användning av elektronisk övervakning, "fotboja", en effektivare väg.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 17-04-2010, 01:42) *
Tror inte det skulle fungera, då dom kriminella på anstalt, sköter både matlagningen och avdelningens tvätt.
Gamlingarna skulle inte orka det, och dom kriminella går själva till duschen. Dom är inte beroende av personal för att klara sin dagliga hygien, sina hobbies eller vid promenader i rastgården.


Våra gamla betalar för allt det där. Vård och omsorg kallar dom det för, vad dom sen får är en helt annan sak.

Det vore storstrejk i alla fängelser om dom fick samma mat som våra gamla.

Elisabeth
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 08:31) *
Jämförelsen haltar på flera punkter. Gruppen fängelseinterner är väldigt olik gruppen äldreboende.


Det finns idag flera senila åldringar som idag sitter på fängelse och inte får den hjälp som dom skulle fått om dom bott på ute. Men dom kanske får bättre mat...
mamamaggan
Varför ställa två grupper mot varandra ? I vårat land borde vi ha råd att ta hand om båda .

Det jag har erfarenhet av är äldreomsorgen , min mamma var dement och togs om hand på ett underbart sätt trots att personalen var underbemannad. Där hon var lagade man all mat själva och den var både god och närande.

gnon49
Det är ju kommunerna som har hand om äldreomsorgen, och då blir den som den blir om man har otur och bor i fel kommun. Undernärda eller felnärda åldringar är mer regel än undantag. Enligt en tidigare bekant så är maten i våra fängelser inte bara bra, den är superbra. Han hade aldrig ätit så god mat, sade han. Kanske han överdrev, vad vet jag. Men jag misstänker han sa som det var.
theseraphim
Fängelsematen är såvitt jag hört, inte direkt min umgängeskrets men jag känner en iaf. Den var som skolmaten varken bättre eller sämre så han vart gansla oförstående vart ryktet om lyxmat kommer ifrån. Mer troligt så trodde han att många kriminella är inte van vid lagad mat och dylikt utan levt ganska tufft innan de hamnar på kåken och då kan nog skolmat kännas lyxigt.
Äldrevården är väldigt varierad, det är inte överallt de får "kattmat", de mesta artiklar inom detta ämne är tyvärr inte objektiva utan politiskt riktad propaganda eller smutskastning.
Anma
Här i Östhammar är maten på äldreboendet jättebra, säger farfar som ätit den i tre år dagligen.
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-04-2010, 09:24) *
Våra gamla betalar för allt det där. Vård och omsorg kallar dom det för, vad dom sen får är en helt annan sak.

Det vore storstrejk i alla fängelser om dom fick samma mat som våra gamla.

Elisabeth


Det gör dom intagna också.
Med sin frihet och med sin säkerhet.

Men det är svårt att jämföra dessa grupper då behoven är olika.
Tycker väl att båda grupperna ska ha rätt till det dom behöver.

CITAT (Huggorm @ 17-04-2010, 06:13) *
Är inte det bra då, om man tänker på att dom har betald bostad, mat, el, TV osv.? Det är inte alla vanliga arbetare som kan avsätta 12kr per timme på nöjen


Ska inte ta den disskusionen med dej egentligen, men det är inga pengar dom sparar.
Det går åt till andra saker, som tidningar, dricka, kaffe och cigg.
Tiden när våra intagna levde på vatten och bröd är tack och lov förbi, även om en del vill ha tillbaka den tiden.

CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 08:31) *
Jämförelsen haltar på flera punkter. Gruppen fängelseinterner är väldigt olik gruppen äldreboende. Dessutom är antalet fängelseplatser oändligt mycket färre, så även en kraftig neddragning där skulle inte innebära särskilt mycket mer pengar för varje äldre om det skedde en överföring. Vill man spara pengar inom kriminalvården så är en utökad användning av elektronisk övervakning, "fotboja", en effektivare väg.


tummenupp.gif tummenupp.gif

CITAT (theseraphim @ 17-04-2010, 12:35) *
Fängelsematen är såvitt jag hört, inte direkt min umgängeskrets men jag känner en iaf. Den var som skolmaten varken bättre eller sämre så han vart gansla oförstående vart ryktet om lyxmat kommer ifrån. Mer troligt så trodde han att många kriminella är inte van vid lagad mat och dylikt utan levt ganska tufft innan de hamnar på kåken och då kan nog skolmat kännas lyxigt.
Äldrevården är väldigt varierad, det är inte överallt de får "kattmat", de mesta artiklar inom detta ämne är tyvärr inte objektiva utan politiskt riktad propaganda eller smutskastning.


Tänk, det tror jag med. tummenupp.gif
Efter ett liv på gatan är all lagad mat lyx, även om det är inom lås och bom.
gnon49
Tyvärr är riktig lagad god mat en "lyx" för många äldre. Potrtionsförpackningar lagade i ett storkök vid världens ände, borde förbjudas inom det allmänna. Viss kan vi väl unna alla äldre som så behöver och vill, riktig lagad mat. Det är nog ganska många som river o sliter för att öppna den frysta maten och slänga in den i micron. Flertalet äldre får säkert god o vällagad mat, men det skall väl alla kunna få, tycker jag. Stordrift betyder besparingar, men också oftast en sämre kvalitet.

Så tycker jag. yes.gif
Aqvakul
Våra äldre har rätt till god omvårdnad och bra mat. Jag tror faktiskt att de som har det sämst med maten, snarast är de som bor hemma..
gnon49
CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 21:44) *
Våra äldre har rätt till god omvårdnad och bra mat. Jag tror faktiskt att de som har det sämst med maten, snarast är de som bor hemma..

Så är det nog. Det tror jag också.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 21:44) *
Våra äldre har rätt till god omvårdnad och bra mat. Jag tror faktiskt att de som har det sämst med maten, snarast är de som bör hemma..


Ja men alla ska ju bo hemma så länge som möjligt och hemtjänst kommer och slänger in mat i micron. Det finns massor med människor som varje dag tvingas äta denna äckliga färdigmat som bara ska värmas. Jag har testat maten och den är under all kritik. Vem sjutton vill äta färdig portionsmat från kanske Dafgårds eller var det nu kommer ifrån varenda dag.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2010, 22:17) *
Ja men alla ska ju bo hemma så länge som möjligt och hemtjänst kommer och slänger in mat i micron. Det finns massor med människor som varje dag tvingas äta denna äckliga färdigmat som bara ska värmas. Jag har testat maten och den är under all kritik. Vem sjutton vill äta färdig portionsmat från kanske Dafgårds eller var det nu kommer ifrån varenda dag.

Vi är helt överens, Stintan. Jag vill bara peka på att det kanske inte är allra värst på äldreboendet...
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2010, 22:17) *
Ja men alla ska ju bo hemma så länge som möjligt och hemtjänst kommer och slänger in mat i micron. Det finns massor med människor som varje dag tvingas äta denna äckliga färdigmat som bara ska värmas. Jag har testat maten och den är under all kritik. Vem sjutton vill äta färdig portionsmat från kanske Dafgårds eller var det nu kommer ifrån varenda dag.


Ingen tror jag om de får välja själv. Pratade med pappa om detta häromdagen, en granne till honom som är i samma ålder får färdig mat i paket från kommunen varje måndag. Det är för hela veckan som det kommer i en plastkasse på dörrhandtaget. Pappa lagar mat själv än så länge tack och lov, och så går vi ut och käkar på restaurang nån gång varannan vecka, bara för att jag ska ha koll på läget. Men det där andra alternativet, det är inget som lockar varken honom eller mig. sad.gif
netha
Nu tror jag inte att mitt första inlägg (som jag fick på mejl) var ämnat att tas bokstavligen ...
det var nog mer en tankeställare/ögonöppnare att se hur många gamla
har det i dagens (välfärdsland) Sverige.

Det är inte alls unikt att äldre inte får komma ut i friska luften på ett par -flera år.
Inte heller unikt att de aldrig får känna doften av lagad mat ...
det skulle iaf få mig att tappa livsgnistan. sad.gif

Jag har en vän ... 83 år, som testat frigolitmaten ...
hon var förfärad över att många inte har alternativ.sad.gif
theseraphim
Och tyvärr för att föra detta i politkens tecken inte förändras med en röd regering då detta började redan under förra regeringen.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2010, 22:17) *
Ja men alla ska ju bo hemma så länge som möjligt och hemtjänst kommer och slänger in mat i micron. Det finns massor med människor som varje dag tvingas äta denna äckliga färdigmat som bara ska värmas. Jag har testat maten och den är under all kritik. Vem sjutton vill äta färdig portionsmat från kanske Dafgårds eller var det nu kommer ifrån varenda dag.

Sån brukar jag äta på jobbet ibland, och den är ju nästan lyx mot vad jag brukar äta
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 18-04-2010, 06:18) *
Sån brukar jag äta på jobbet ibland, och den är ju nästan lyx mot vad jag brukar äta


Men då är det ditt eget fel om du inte lagar bättre mat själv
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-04-2010, 07:11) *
Men då är det ditt eget fel om du inte lagar bättre mat själv

Javisst - du har faktiskt ett val!
Motti
Tror att det Netha vill belysa är att interner får bättre mat än våra gammla på älderboende och bättre än våra skolbarn.Det tycker jag personligen är för jäkligt !sitter man inne så gör man ju det för att man har brutit mot lagen grovt,det har ju inte våra pensionärer gjort så heller inte våra skolbarn ändå får deras mat kosta nästan hälften av vad en interns mat får.Sitter man inne ska man väl inte tjäna pengar det är ju meningen att det ska vara ett straff,fast i dag kan du ju sitta inne för grov brottslighet som tex Väpnat rån och läsa till Jurist som Clark Olofsson gjorde ninja.gif Och inte blev han bättre människa av det heller!han sitter fortfarande inne.
Red Top
CITAT (Motti @ 19-04-2010, 23:58) *
Sitter man inne ska man väl inte tjäna pengar det är ju meningen att det ska vara ett straff,fast i dag kan du ju sitta inne för grov brottslighet som tex Väpnat rån och läsa till Jurist som Clark Olofsson gjorde ninja.gif Och inte blev han bättre människa av det heller!han sitter fortfarande inne.

Det var länge sedan feltolkningen av Bibeln(dvs "öga för öga, tand för tand") gällde inom kriminalvården. Målet med kriminalvården är:

"Det viktigaste målet för kriminalvården är att antalet återfall i brott ska minska. Det uppnås genom ett aktivt påverkansarbete med bland annat behandlingsprogram, sysselsättning och möjlighet för de intagna att förbättra bristande skolgång. "
Saxat ur Kriminalvårdens egna dokument.

Det haltar rätt mycket att jämföra kriminalvården med äldrevården. Ansvaret, inklusive de ekonomiska förutsättningarna ligger ju i det ena fallet på staten, i det andra på varje kommun. I en utopisk värld tycker jag att ansvaret för allt, som rör alla medborgare, borde ligga under samma tak.

Vi vinner inte mycket på att portionera ut ansvaret för äldreomsorg, kriminalvård, sjuk-och hälsovård, skola och barnomsorg på tre olika politiska nivåer. Ett helhetsgrepp vore i alla lägen att föredra.

Det räcker inte att riktlinjer och regler beslutas centralt, när de regionala och lokala nivåerna ändå gör som de tycker passar bäst för stunden.
pejori
CITAT (Red Top @ 20-04-2010, 07:26) *
Det var länge sedan feltolkningen av Bibeln(dvs "öga för öga, tand för tand") gällde inom kriminalvården. Målet med kriminalvården är:

"Det viktigaste målet för kriminalvården är att antalet återfall i brott ska minska. Det uppnås genom ett aktivt påverkansarbete med bland annat behandlingsprogram, sysselsättning och möjlighet för de intagna att förbättra bristande skolgång. "
Saxat ur Kriminalvårdens egna dokument.


Det haltar rätt mycket att jämföra kriminalvården med äldrevården. Ansvaret, inklusive de ekonomiska förutsättningarna ligger ju i det ena fallet på staten, i det andra på varje kommun. I en utopisk värld tycker jag att ansvaret för allt, som rör alla medborgare, borde ligga under samma tak.

Vi vinner inte mycket på att portionera ut ansvaret för äldreomsorg, kriminalvård, sjuk-och hälsovård, skola och barnomsorg på tre olika politiska nivåer. Ett helhetsgrepp vore i alla lägen att föredra.

Det räcker inte att riktlinjer och regler beslutas centralt, när de regionala och lokala nivåerna ändå gör som de tycker passar bäst för stunden.

tummenupp.gif
Vad är det för fel på, att dom får studera???
Konstigt synsätt en del har.
Det är väl en faslig tur, att fuktiga källarhålor är ett minne blott.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 20-04-2010, 09:52) *
tummenupp.gif
Vad är det för fel på, att dom får studera???
Konstigt synsätt en del har.
Det är väl en faslig tur, att fuktiga källarhålor är ett minne blott.


tummenupp.gif

Den som är avundsjuk på interner kan väl begå något brott så får h*n se hur mysigt det är att sitta inne.

Att det sen behövs höga och många röster för att äldre och skolbarn ska få bättre och sundare kost är egentligen märkligt men uppenbarligen väldigt nödvändigt.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 20-04-2010, 10:15) *
tummenupp.gif

Den som är avundsjuk på interner kan väl begå något brott så får h*n se hur mysigt det är att sitta inne.

Att det sen behövs höga och många röster för att äldre och skolbarn ska få bättre och sundare kost är egentligen märkligt men uppenbarligen väldigt nödvändigt.

Visst är det så. Avundsjukan är stor.
Jag tror inte att någon får det bättre, för att man försämrar för andra.
Sitter man inne ett ex antal år, bör man väl ha det anständigt den tid man är där?
Gamlingarna ska naturligtvis också ha det bra, inget snack om saken, men där finns Andra sätt att ordna det.
Internerna sitter där dom sitter.
Motti
Men det är ju just för att de begått brott som de sitter inne ! inte ska det vara mysigt då om man mördat förgripit sig på barn och kvinnor ägnat sig åt grova narkotikabrott misshandel väpnade rån confused.gif du sitter ju där för att du inte kan följa lagarna i samhället och inordna dig i systemet som vi alla andra får göra.Klart att de ska ha hyffsad mat men att den får kosta mer för dom än för våra gammla och skolbarn har jag svårt att ta in.Inte kan jag tycka synd om dom för att de sitter inne ,de sitter där för de ska sitta där för att vi andra ska slippa att leva i skräck för sådana människor.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-04-2010, 12:30) *
Men det är ju just för att de begått brott som de sitter inne ! inte ska det vara mysigt då om man mördat förgripit sig på barn och kvinnor ägnat sig åt grova narkotikabrott misshandel väpnade rån confused.gif du sitter ju där för att du inte kan följa lagarna i samhället och inordna dig i systemet som vi alla andra får göra.Klart att de ska ha hyffsad mat men att den får kosta mer för dom än för våra gammla och skolbarn har jag svårt att ta in.Inte kan jag tycka synd om dom för att de sitter inne ,de sitter där för de ska sitta där för att vi andra ska slippa att leva i skräck för sådana människor.


Men vilken typ av mat och vad den får kosta bestämmer kommunpolitikerna så det är väl dom som måste påverkas. Det har ju inget med att göra vad internernas mat kostar. Det som är för jävligt är ju att gamlingarna faktiskt betalar sin mat själva och den där färdiglagade skiten dom blir serverade kostar säkert mer än om dom fått hemlagat.
Motti
Förstår inte varför det inte lagas mat på Ålderdomshemmen längre,enligt undersökningar ska det ju vara mer ekonomiskt, samma med skolbarn där skyfflas ju färdigmat runt och värms upp igen då har ju maten förlorat mycket av sitt näringsvärde .Fram för mat -tanterna igen tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 20-04-2010, 12:58) *
Förstår inte varför det inte lagas mat på Ålderdomshemmen längre,enligt undersökningar ska det ju vara mer ekonomiskt, samma med skolbarn där skyfflas ju färdigmat runt och värms upp igen då har ju maten förlorat mycket av sitt näringsvärde .Fram för mat -tanterna igen tummenupp.gif

Absolut! tummenupp.gif
Det handlar inte bara om bättre mat, utan också om allt som sker omkring själva matlagningen...
Berith
Radio Skaraborg igår - Sjukhusen slänger mat för miljoner.
bear

Hur mycket kostar maten?
Matkostnaden (råvaror) för en intagen i ett fängelse är cirka 45 kronor/dygn. I matkostnaden ingår frukost, lunch och middag. 45 kronor/dygn är ett medelvärde. Kostnaden kan variera från anstalt till anstalt och från dag till dag.



http://www.kriminalvarden.se/sv/Om-Krimina...ragor-och-svar/
pejori
CITAT (Motti @ 20-04-2010, 12:30) *
Men det är ju just för att de begått brott som de sitter inne ! inte ska det vara mysigt då om man mördat förgripit sig på barn och kvinnor ägnat sig åt grova narkotikabrott misshandel väpnade rån confused.gif du sitter ju där för att du inte kan följa lagarna i samhället och inordna dig i systemet som vi alla andra får göra.Klart att de ska ha hyffsad mat men att den får kosta mer för dom än för våra gammla och skolbarn har jag svårt att ta in.Inte kan jag tycka synd om dom för att de sitter inne ,de sitter där för de ska sitta där för att vi andra ska slippa att leva i skräck för sådana människor.


Det är inte frågan om att tycka synd om dom.
Det är fråga om, att dom ska behandlas som människor.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Man kunde ju tro att Leif GW Persson läser här.....

I söndags GT skrev han om åldringsvård contra vad våra intagna kostar.

Varje fånge kostar ca 20 X så mycket som en gammal människa inom åldringsvård. Är dom intagna så mycket mera värd?
theseraphim
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-04-2010, 10:35) *
Man kunde ju tro att Leif GW Persson läser här.....

I söndags GT skrev han om åldringsvård contra vad våra intagna kostar.

Varje fånge kostar ca 20 X så mycket som en gammal människa inom åldringsvård. Är dom intagna så mycket mera värd?

Nä de är inte mer värda men säkerheten är det som kostar och allt vad som har med säkerhet är dyrt tyvärr. Man kanske skulle privatisera fängelserna istället så att någon tjänar pengar på att ha fångar plus att onödiga kostnader och bortskämdheter minskas kraftigt. Givetvis ska man inte dra alla kriminella över en kan då det är skillnad på en som kanske sitter inne någon månad för skattefiffel mot tex en råbarkad mördare.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det är klart att det är stor skillnad på dom intagna.

Men när man t.ex. läser att Anders Ekelund (eller vad han nu heter, han som tog livet av Engla och Pernilla...) redan har frigång, då blir man rädd. Han gnäller över det ena och det andra i fängelse.



pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-04-2010, 11:04) *
Det är klart att det är stor skillnad på dom intagna.

Men när man t.ex. läser att Anders Ekelund (eller vad han nu heter, han som tog livet av Engla och Pernilla...) redan har frigång, då blir man rädd. Han gnäller över det ena och det andra i fängelse.



Ja usch, jag ryser när jag tänker på det.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-04-2010, 10:35) *
Man kunde ju tro att Leif GW Persson läser här.....

I söndags GT skrev han om åldringsvård contra vad våra intagna kostar.

Varje fånge kostar ca 20 X så mycket som en gammal människa inom åldringsvård. Är dom intagna så mycket mera värd?



Nej, det är dom inte.
Men kostnaden är beräknad på att skolbarnen äter en gång om dagen, dom intagna fyra gånger.
Orsaken till att dom äldres mat är i lådor är en kostnadsfråga.
Det är billigare att centralisera maten, då man på det viset, sparar in på personal.
När jag hade matlagning till mina gamla, hade jag åtta vårdtagare.
När dom började med matlådor, fick jag sexton på schemat.

Allt handlar om kostnader för komunen.
theseraphim
Tänk vilka driver man kunde köra med om man hade ett eget fängelse! Ta 2 betala för 1 och tar du tre betalar du bara för en plus att vi slänger in lite isoleringscell på det. Nu kan du sätta någon i finkan idag och betala efter sommaren(för fattiga kommuner!).
Anki på Öland
Den texten är inget nytt, den hängde på dår toa på jobbet för 10-15 år sen. Tyvärr har inte mycket förändrats sen dess...... Vissa kommuner, vår t.ex. har ändrat detta med matlådor till pensionärerna, insett att det inte blir dyrare att laga maten själva, så numera kommer hemtjänsten hem och lagar mat åt de hemmaboende som tdigare hade matlådor!! tummenupp.gif
Anki
Huggorm
Det är väll bara att införa dödsstraff på skalan igen. 50öre för ett nackskott, sedan går det inte åt någon mer mat. Risken för återfall lär dessutom vara noll.
theseraphim
dödsstraff är ganska förlegat samtidigt som det skapar mer grövre kriminalitet, fråga jänkarna?
Aqvakul
Om samhällets företrädare (staten) trappar upp våldet (dödsstraff), så kommer våldet i samhället också att öka.
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 21-04-2010, 13:12) *
Den texten är inget nytt, den hängde på dår toa på jobbet för 10-15 år sen. Tyvärr har inte mycket förändrats sen dess...... Vissa kommuner, vår t.ex. har ändrat detta med matlådor till pensionärerna, insett att det inte blir dyrare att laga maten själva, så numera kommer hemtjänsten hem och lagar mat åt de hemmaboende som tdigare hade matlådor!! tummenupp.gif
Anki


Bra!!! Hoppas fler kommuner går tillbaka till det igen.
Det var en bra stund med gemenskap undertiden man lagade deras mat.
Tror att den närvaron är minst lika viktig och att någon hinner lyssna. tummenupp.gif

CITAT (Aqvakul @ 21-04-2010, 15:35) *
Om samhällets företrädare (staten) trappar upp våldet (dödsstraff), så kommer våldet i samhället också att öka.


Visst gör det det.
Våld föder våld... tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2010, 15:35) *
Om samhällets företrädare (staten) trappar upp våldet (dödsstraff), så kommer våldet i samhället också att öka.

Men det gör det ju i alla fall
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 21-04-2010, 15:50) *
Men det gör det ju i alla fall

Nivån på brottsligheten i Sverige har i stort sett varit oförändrad sen 1985.
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2010, 15:52) *
Nivån på brottsligheten i Sverige har i stort sett varit oförändrad sen 1985.

precis och ser man på statistiken i länder som utövar dödsstraff har de ingen som helst effekt i förebyggande syfte, kriminella räknar inte in i bilden att åka fast. De som däremot gör det och vet om att de med största sannolikhet kommer få dödsstraff har inget att förlora när de ska arresteras vilket innebär att de lätt skulle skjuta ihjäl alla som står i deras väg. I Sverige är det extremt ovanlig att brottslingar skjuter poliser eller väktare för att de vill undvika konsekvenserna det får för dem själva.

Dödsstraffet är förlegat i ett modernt samhälle
vitavargen
CITAT (theseraphim @ 21-04-2010, 15:26) *
dödsstraff är ganska förlegat samtidigt som det skapar mer grövre kriminalitet, fråga jänkarna?

Det stämmer!
Huggorm
Om vi låter dom spendera fängelsetiden som minröjare i Kambodja då, i såna fall gör dom ju både nytta och kan känna hopp om överlevnad så dom inte blir desperata?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon