Sidor: 1, 2
Berith
Läste nyss i en annan tråd att en medlem här har 100 kusiner! w00t.gif

Det låter ju helt fantastiskt att ha en så stor släkt. Tänk vad mycket roligt man kan göra tillsammans. Vilka släktmiddagar och mycket skratt och "kommer-du-ihåg" det måste bli.

Hur många kusiner har du och vad brukar ni göra tillsammans?
Ralf
Jag har faktiskt inga kusiner alls, trots att både min mamma och pappa har 2 syskon.
så på mina kusinmiddagar brukar jag ta en kokt m e d bröd på Sibylla-kiosken...

Berith
giggle.gif

Själv har jag ingen aning om hur många kusiner jag har, får nog försöka kolla upp det. g.gif
Platinum
Kusiner har jag fyra stycken, mina föräldrar har ett syskon vardera och båda har två barn var.

Vi brukar inte göra mycket tillsammans alls eftersom vi alla är vuxna med egna familjer och dessutom är spridda i olika delar av landet. Vi träffas ibland när det är födelsedagskalas på gång eller om det planerats in någon släktsammankomst runt någon helghögtid som t.ex midsommar.
Klura
Jag har fyra kusiner varav tre bor i Florida.
Så här blir det inte heller några kusinträffar.
Aqvakul
Saknar tyvärr kusiner, då båda mina föräldrar saknar syskon. Umgås dock med några av mina sysslingar.
Berith
Försöker räkna ut hur många syskon på var sida det måste finnas för att deras barn ska bilda 100 kusiner... unsure.gif
Platinum
CITAT (Berith @ 18-04-2010, 09:29) *
Försöker räkna ut hur många syskon på var sida det måste finnas för att deras barn ska bilda 100 kusiner... unsure.gif


Tja 10 syskon på vardera sida (utöver de egna föräldrarna då) med fem barn var blir ju 100 stycken kusiner.
Ralf
CITAT (Berith @ 18-04-2010, 09:29) *
Försöker räkna ut hur många syskon på var sida det måste finnas för att deras barn ska bilda 100 kusiner... unsure.gif

Om mamma har 7 syskon och pappa har sju syskon och dessa 14 syskon får 7 syskon var, då blir det 98 kusiner...
Berith
thanks.gif 7-10 syskon låter ju helt "överkomligt".
Meriona
Jag har 20 kusiner. 8 på pappas sida och 12 på mammas. Hade en kusin till som omkom.
Jag "gör" ingenting med dem, vi har inga släktträffar på det viset. Några av kusinerna på pappas sida träffar jag ibland när jag uppvaktar min farbror eller fastrar eller springer på dem på stan, men dem på mammas sida skulle jag nog inte känna igen mer än ett par stycken tror jag, har inte sett dem sen jag var liten.
Malin_MeL
Jag har 8 st, som jag känner, sen vet vi att min farfar hade minst 2 barn vid sidan om som säkert oxå fått barn så blodsbandskusiner finns det troligen fler av.

vi brukar inte umgås så mycket längre, det blir när någon fyller jämt eller vid bröllop och begravningar
Aqvakul
I vissa kretsar så har begreppet kusin en vidare mening - typ, "nära släkt"
mamamaggan
Har 25 - 30 stycken tror jag . Min mamma hade 7 syskon och min pappa 6 syskon och alla utom en av pappas bröder har barn. En del kusiner på pappas sida har jag ingen koll på men ska leta upp dem via min släktforskning.

Skulle var intressant att få veta om det är fler som tappat kontakten p g a att man bor långt ifrån varandra . Så är det hos oss men hur vanligt är det ?


Vi träffas i princip aldrig utom på begravningar tyvärr men nu i veckan så får jag besök av en kusin på min pappas sida. Det ska bli jättekul , det är den kusin som jag haft mest kontakt med . Vi har kommit på att vi delar trädgårdsintresset nu för tiden så nu har vi något extra trevligt att prata om.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 18-04-2010, 10:14) *
I vissa kretsar så har begreppet kusin en vidare mening - typ, "nära släkt"

Aha.... g.gif Så det kanske inte handlade om 100 "riktiga" kusiner alltså?
zissi
41 kusiner som är i livet. (3 är döda)

En del har jag inte sett sedan tonåren, andra umgås jag med mer naturligtvis. En kusin sitter fast i London just nu unsure.gif
netaave
CITAT (Aqvakul @ 18-04-2010, 09:25) *
Saknar tyvärr kusiner, då båda mina föräldrar saknar syskon. Umgås dock med några av mina sysslingar.


Hur kan du ha sysslingar utan kusiner?? Hur är dom släktleden? I min värld är sysslingar kusinbarnens släktskap, alltså mina barn är sysslingar med kusinernas barn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syssling

Jag har en kusin på pappas sida men henne har jag bara pratat med i telefon.
På mammas sida har jag 14 st varav 3 jag inte har träffat för dom är barn med X till mina morbröder och födda innan jag föddes.
Berith
CITAT (netaave @ 18-04-2010, 12:03) *
Hur kan du ha sysslingar utan kusiner?? Hur är dom släktleden? I min värld är sysslingar kusinbarnens släktskap, alltså mina barn är sysslingar med kusinernas barn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syssling

Jag har en kusin på pappas sida men henne har jag bara pratat med i telefon.
På mammas sida har jag 14 st varav 3 jag inte har träffat för dom är barn med X till mina morbröder och födda innan jag föddes.

Jo men visst kan väl A ha sysslingar...? g.gif Det är väl hans föräldrars kusiners barn som blir sysslingar till honom?
Meriona
Hans föräldrar har naturligtvis kusiner och då är han syssling till deras barn.

Oj Berith var 10 sekunder kvickare än jag.
Berith
tummenupp.gif
Aqvakul
Visst, mina föräldrar har gott om kusiner...
Alba
Jag har 13 kusiner. Två av dem bor på samma ort så vi sprinegr på varandra ibland. Den regelbundna kontakten hade vi så länge föräldrarna levde och man själv bodde hemma.
11 kusiner finns spridda i landet och de har jag ingen kontakt med. Vet bara att några bor i stockholmstrkaten och en i trakten av Västervik och 2 på västkusten.
Vem vet - kanske någon t.o.m finns på Odla.
Simplicity
Jag har 23 kusiner på min mammas sida, hon hade 9 syskon och hon var den tionde. På min pappas sida finns inga syskon alls, så det är dålig fördelning, tycker jag.

Mina barn har inga kusiner alls. Deras pappa är ensambarn och min syster vill inte ha barn. Det tycker jag är tråkigt för barnen. Minns hur roligt jag hade med mina kusiner när det var kalas i släkten.
Chamomille
CITAT (netaave @ 18-04-2010, 12:03) *
Hur kan du ha sysslingar utan kusiner?? Hur är dom släktleden? I min värld är sysslingar kusinbarnens släktskap, alltså mina barn är sysslingar med kusinernas barn.

Det är väl inget konstigt? Jag har 4 kusiner vad jag vet, men däremot 511 sysslingar. Hade mamma och pappa inte haft syskon med barn hade jag inte haft nån kusin men fortfarande lika många sysslingar.
Meriona
511? fear.gif
Hujedamig att hålla ordning på alla de namnen....

Jag har säkert sysslingar också, men jag har ingen aning om hur många, för varken mamma eller pappa har nämnt några kusiner. Men eftersom det var stora barnaskaror förr (pappa har 7 syskon och mamma har 6) så är det väl stor risk att generationen innan hade än fler ungar. Vi umgås inte på det viset i vår familj. Och varför måste man umgås bara för att man är släkt, det är ju bättre att umgås med dem man tycker om. rolleyes.gif Släkten är ju ändå värst sägs det...
Chamomille
CITAT (Meriona @ 18-04-2010, 16:46) *
511? fear.gif
Hujedamig att hålla ordning på alla de namnen....

Jag har säkert sysslingar också, men jag har ingen aning om hur många, för varken mamma eller pappa har nämnt några kusiner. Men eftersom det var stora barnaskaror förr (pappa har 7 syskon och mamma har 6) så är det väl stor risk att generationen innan hade än fler ungar. Vi umgås inte på det viset i vår familj. Och varför måste man umgås bara för att man är släkt, det är ju bättre att umgås med dem man tycker om. rolleyes.gif Släkten är ju ändå värst sägs det...

Fniss biggrin.gif Det blev nog en siffra för mycket där.
Håller med dig för övrigt. Vänner väljer jag själv smile.gif
netha
Sysslingar ... jasså, det är föräldrars kusiner .
Man lär sig nytt då o då. smile.gif
Meriona
Nej sysslingar är kusinernas barn. smile.gif

Nej sysslingar är kusinernas barn. smile.gif
netha
CITAT (Meriona @ 18-04-2010, 20:46) *
Nej sysslingar är kusinernas barn. smile.gif

Nej sysslingar är kusinernas barn. smile.gif

Man är syssling till föräldrars kusiners barn ...
blir det rätt så? biggrin.gif

Uj vad virrigt det blir nu ...
jag brukar bara räkna kusiner (syskonbarn) och så vet barnen vem de är andrakusin med. smile.gif
Anma
Ja alltså, de som är mina sysslingar är barn till mina föräldrars kusiner.
Sysslingar vet jag inte hur många jag har, kusiner har jag 22 st, tror jag. Har sporadisk kontakt med 3 av dem.
Meriona
CITAT (netha @ 18-04-2010, 21:02) *
Man är syssling till föräldrars kusiners barn ...
blir det rätt så? biggrin.gif

Uj vad virrigt det blir nu ...
jag brukar bara räkna kusiner (syskonbarn) och så vet barnen vem de är andrakusin med. smile.gif


Ja det vill jag påstå är rätt. smile.gif
Men ANDRAkusin, vad är det får nåt begrepp? Det har jag aldrig hört förut?
Tremänning är samma som syssling det vet jag, men andrakusin? Är det kusin nummer två eller andraklassens kusin? whistling.gif confused.gif
netha
CITAT (Meriona @ 18-04-2010, 21:10) *
Ja det vill jag påstå är rätt. smile.gif
Men ANDRAkusin, vad är det får nåt begrepp? Det har jag aldrig hört förut?
Tremänning är samma som syssling det vet jag, men andrakusin? Är det kusin nummer två eller andraklassens kusin? whistling.gif confused.gif

rotfl.gif
Kalle och jag är kusiner ... Kalles barn och mina barn är andrakusiner.
Så har jag fått lärt mig.
Meriona
Aha, samma som syssling då, himmel och jösses vad rörigt..............
laugh.gif
zissi
Vad festligt, andrakusiner har jag aldrig hört talas om.

Här kallar vi det sysslingar.
netha
Tremänningar ... det är andrakusiners barn
zissi
CITAT (netha @ 18-04-2010, 21:26) *
Tremänningar ... det är andrakusiners barn


Ännu festligare ohmy.gif giggle.gif .......vad blir det härnäst?
Peztis
Jag har tre helkusiner samt 4 halvkusiner (mammas halvsyskons barn).

Och så här har jag fått lära mig ordningen:
Mamma-pappa
Barn
Kusin
Syssling (andrakusin, tremänning)
Brylling

Här står det också lite: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4ktska...A4ktskapstermer
netha
Nu blir det överkurs för mig ... nöjer mig med att jag vet vem jag är släkt med. laugh.gif
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 18-04-2010, 21:34) *
Jag har tre helkusiner samt 4 halvkusiner (mammas halvsyskons barn).

Och så här har jag fått lära mig ordningen:
Mamma-pappa
Barn
Kusin
Syssling (andrakusin, tremänning)
Brylling


efter brylling, så kommer pyssling (femmänning)...

sött med "pyssling" wub.gif
zissi
Intressant länk Peztis!
Kusin, syssling, brylling och pyssling det har jag lärt mig vad det är men trasslingar det har jag aldrig hört förut

Trasslingar a0a.gif
Aqvakul
CITAT (zissi @ 18-04-2010, 21:42) *
Intressant länk Peztis!
Kusin, syssling, brylling och pyssling det har jag lärt mig vad det är men trasslingar det har jag aldrig hört förut

Trasslingar a0a.gif


Hellre pysslingar än trasslingar.. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (netha @ 18-04-2010, 21:26) *
Tremänningar ... det är andrakusiners barn


Fast det du kallar andrakusiner = sysslingar = tremänningar

då blir andrakusiners barn = bryllingar = fyrmänningar

om det ska vara rätt alltså, fast uppenbarligen kan det vara lokala variationer hur man säger.
mamamaggan
Trasslingar är väl de släktingar som gift sig , skilt sig , gift sig , skilt sig , gift sig , skilt sig , gift sig och fått barn i flera olika kullar och som man aldrig kan hålla koll på hur man är släkt med , eller ? flirting.gif



Ta inte illa upp ni som gift och skilt er , inget ont menat mot er .
Eva-Helene
Jag har (hade - några har dött) 70 kusiner, 34 på mammas sida och 36 på pappas sida. Mor och far hade 8 syskon var. Hur många tremänningar jag har ohmy.gif det har ingen aaaaning om! wacko.gif
Regelrätta släktträffar har vi aldrig haft. Det närmaste av det slaget var väl på mormors begravning 1970... sad.gif

Guben min har 16 kusiner. 14 på mors sida - dom har släktträff varenda sista april. smile.gif
Simplicity
Jag har med åren dessutom upptäckt att jag har fler kusiner än jag visste om... *hihi*

Berith
Men! slap.gif Det var ju Netha som sa i en annan tråd att hon hade 100 kusiner. Nu låter det ju som om hon inte är riktigt säker på vad en kusin är...

Netha! Har du 100 kusiner eller inte? laugh.gif
Red Top
Jag har sex kända kusiner i Skåne och Göteborgstrakten, som jag aldrig träffar. Alla på fars sida. Mor är ensambarn.

Sysslingar och bryllingar har jag många och pysslingar ett otal. De på fars sida i Norrbotten, mors i Skåne och Danmark. Hur många trasslingar jag har, vet jag inte. giggle.gif

Genom åren har jag umgåtts mer med sysslingar, bryllingar och pysslingar än med kusiner. Numera ses vi ytterst sällan, men vi hör av varandra ibland.


Berith
Men Red Top! Nu ser jag ju att vi är släkt! fear.gif
Gossen Ruda
Lite lustigt, kanske olustigt, men jag är osäker på hur många kusiner jag har/hade. Mamma hade 3 systrar, två barnlösa. Den andra hade 3 barn, alla döda. Har fö varit många dödsfall på den sidan. Fast den sista kvarvarande mostern tycks dock vara odödlig, har passerat 90. Nyss opererad för grå starr.biggrin.gif

På pappas sida är jag tveksam, tror det är 8 st. Plus 1 som knarkat bort hjärnan och är mer eller mindre knäpp. Anledningen till tveksamheten är att syskonskaran delades i två läger pga synen på vården av min farmor. I takt med att fastrar och farbröder fallit för strecket har dock internproblemen försvunnit i historiens dimmor så vi kusiner har inga kontaktproblem mer än att vi inte direkt umgås.
Red Top
CITAT (Berith @ 19-04-2010, 08:56) *
Men Red Top! Nu ser jag ju att vi är släkt! fear.gif


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon