Full version: Hjälp med såråd
mamamaggan
Ska plantera Tropaeolum Speciosum ( eldkrasse ) thongs . I såråden står det att jag ska placera en thong uppepå acid compost i en kruka och sedan fylla igen med compost .

Någon som kan hjälpa mig med översättning av acid compost ?
Christina i Taxinge~
"sur jord" typ rhododendronjord?
Aqvakul
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-04-2010, 20:25) *
"sur jord" typ rhododendronjord?

säkert - det är ju en surjordsväxt..
mamamaggan
Jag misstänkte att acid kunde betyda sur . Så då är det bara att köpa hem rhododendronjord och hoppas att de tar sig.


Tack för hjälpen !
mamamaggan
Nu googlade jag på Eldkrasse och hittade ett ställe där det står att den ska ha " djup humusrik jord " . Är inte alls hemma på det härmed jord men är det detsamma som sur jord ?
Christina i Taxinge~
Detta läste jag på Odla:

Humusjord

Jag antar att humusjord kan vara sur men även motsatsen beroende på vilka organiska beståndsdelar den innehåller.
Jag tror inte att humusjord behöver vara sur alltid....
Nån annan vet nog säkrare än jag smile.gif

mamamaggan
Det blev ju inte bättre av att jag hittade den uppgiften om humusrik jord.

Någon som vet vilken sorts jord eldkrasse ska ha ?
Christina i Taxinge~
Men alltså......inte för att jag vet så mycket om eldkrasse, men den vill ha surjord och den ska vara väldigt djup! Minst 50-60cm, gärna mer.
Om vi kallar humusjord för mulljord - känns det bättre då? Alltså typ, rhododendronjord smile.gif
mamamaggan
Tack Christina då vet jag . Då skaffar jag roddisjord .


mamamaggan
Nu har jag fått reda på från en plantskola vad man ska ha för jord till Eldkrassen. Man ska ha 50% vardera av rhododendron jord och vanlig blomjord.
mamamaggan
Nu har det tittat upp två små plantor av eldkrassen yes.gif och det gör mig jätteglad. Har petat ner rötter i sex krukor så kanske det blir fler plantor.
Tobb
du får gärna skriva hela texten på engelska så är det lättare att översätta smile.gif
Men jag googlade lite på det ni sa om torv,

"Torvjord
Torvjord innehåller döda växtdelar från vitmossa. Den kan lagra mycket vatten och luft och är mycket användbar till att förbättra andra jordarter med. Men torvjord är också sur och näringsfattig och sjunker fort ihop. Torvjord behöver tillsatser av näringsämnen och kalk." - http://www.alltombostad.se/Tradgard/_Artik...yckad_tradgard/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon