Eva i Skåne
För några år sedan ökade man polishögskolorna från en till tre i landet, men spelar det någon roll var de ligger? wink.gif
Varför skulle något bli bättre av att lägga en högskola i ett av Sveriges problemområden?
Idag börjar man se en del yngre poliser med invandrarbakgrund. Det är säkert bra. De är nog lika många (läs få) som de kvinnliga poliserna var för 30 år sedan. Den negativa attityd som fanns mot de kvinnliga poliserna då hörs inte mycket av längre och säkert kommer det vara ett självklart inslag om en del år att se en polis med mörkare hy. Detta tror jag blir bra även om det kan vara tufft för "pionjärerna" idag.
Men frågan är...........

.....................Varför skulle vi få fler poliser med invandrarbakgrund för att man lägger en skola på Rosengård wacko.gif Det fattar inte jag. Intagningskraven måste vara lika på alla skolorna. Skulle man ha lägre krav i t ex språkkunskap på Rosengård så skulle de utbildade poliserna snabbt delas in i A- och B-poliser och "Rosengårdspoliserna" skulle komma i underläge gentemot de som utbildats någon annanstans. Detta kan inte vara önskvärt av någon.
Om det sen behövs fler utbildningsorter så spelar det väl ingen roll om skolorna ligger i Stockholm, Växjö, Umeå, Rosengård i Malmö eller Angered vid Göteborg???
NoName
Det handlar om possitiv diskriminering, socialdemokraterna skyr inga medel för att fullkommligt rasera vårat land... Kosta vad det kosta vill invandrare ska in överallt och förståss så även i den svenska poliskåren! Vad gör man då när invandrarna uppenbarligen inte håller måttet, jo man sänker kraven och flyttar skolan närmare. Sist var det språktestet man kraftigt ändrade på. Och som det ser ut idag finns det ingen hejd på galenskaperna,jag skulle inte bli förvånad om invandrare i framtiden oxå slipper att avlägga skjutproven. (Dom har ju redan fullgod träning efter att ha vuxit upp i rosengård)

Den som lämpar sig bäst för tjänsten skall oxå få den,att sänka kraven bara för att vara politiskt korrekt är helt sinnesjukt och drabbar bara den svenska befolkningen i längden...
Varför skulle en invandrad polisman vara bättre än en svensk.. mad.gif

Men det är klart,vi plockar ned vägskyltar för att dom är för svenska.. Ja då är ingenting omöjligt längre....
Eva Swahn
Johnny, du har hamnat i fel forum! De enda levande varelser som vi här kan ha ett visst problematiskt förhållande till är maskrosor, kirskål och mördarsniglar. Du får dryfta dina åsikter på andra fora - men inte här.

När det gäller språktestet så var de två senaste gångernas urval av ord till ordförståelseprov för mig obegripliga. Jag är ändå språkmänniska till yrket. Min dotter söker till polisutbildningen och har fallit på ordtestet. Exempel:

Vad är marengo?
1. dans
2. maträtt
3. instrument

PS Till Eva i Skåne. Intagningen sker centralt, alla får samma tester.

Att en lokal politiker i Malmö tycker att placera en polisutbildning på Rosengård vore bra är väl att då skulle man "gratis" ha poliser i ett av Sveriges stora problemområden.

Sen måste man öka antalet poliser med invandrarbakgrund, poliskåren ska ju spegla samhällets sammansättning, könsmässigt, etniskt, religiöst. Precis som journalistkåren, lärarkåren och på Försäkringskassan.

Och folk som är så rädda för verkligeheten, vill jag trösta med att det är väldigt få som heter Muhammed eller Ali och är ordförande i svenska hembygdsföreningar.
NoName
Eva: Fel forum? Frågan var ställd!

Jag var inte ute efter en enskild fråga i ett språktest, utan principen som sådan att sänka kraven bara för att man inte får in tillräkligt många invandrare. Detta ser vi tyvärr på många håll i samhället.

Gratis poliser i ett av sveriges stora problemområden? Det är ju skrattretande, med samma flat het och resonemang man har skapat detta område! Man måste sluta sänka kraven så kanske det en dag vågar köra en lokalbuss till sista hållplattsen.

"Tobias Billström, tror att den ökade närheten till polisen skulle kunna göra att området blir lugnare och samtidigt ändra invånarnas syn till att bli mer positivt inställda till polisväsendet."

Skratta eller gråta, ingen annan platts i sverige hotas och motarbetas polisen så mycket...Lycka till Billström!

Spegla samhällets sammansättning? På svenska aspiranters bekostnad och på kvaliteten i polisarbetet....

Rädda för verkligheten, du menar den som våra politiker gör allt för att dölja?

Muhammed och Ali pysslar med annat än hembygsföreningar, det vet vi. Men det får vi inte säga....Glöm aldrig att vara politiskt korrekt..
Adri-Anne
No Name! Jag år glad att du inte är min närmaste granne.
t955i
CITAT (NoName @ 05-01-2004, 02:43)
socialdemokraterna skyr inga medel för att fullkommligt rasera vårat land...

Påstår du! och sedan i nästa inlägg citerar du Tobias Billström? Om han inte bytt partifärg senaste timmen så förstår jag inte varför du skall kasta dynga på Sossarna i just denna fråga.

Han är lika blå som mig och smurfarna. blink.gif

Mvh
t955i
Ralf
NoName
Sansa debatten, skriver dina inlägg med felaktigheter, fördomar och kryddar allt med tokiga slutsatser. Det är enbart trist. Du vill själv att man skall hålla en viss stil, men du lever inte efter det själv tycker jag.

vidare:
Jag har läst Tobias Billströms egen text om förslaget att lägga en polishögskola i Rosengård. Ingenstans i texten så står ordet "invandrare".
Att han förespråkar läget bredvid Rosengård har han flera andra skäl till.

Han nämner fördelar vid rekrytering, men Rosengård. Ja men dom fördelarna kanske han tänker på Malmö, som har en ganska stor arbetslöshet.


*slut för mig i denna debatt*
Veganvarg
NoName...
Dina åsikter är rent rasistiska!

Självklart skriver media om de värsta som händer i samhället, och de säljer mycket på att skriva om galna, kriminella, våldsamma invandrare...
Men de flesta invandrare är ju hederliga, trevliga och ofta mycket ödmjuka!

Fast det är ju inte så skoj för media att skriva om..
Jag tycker du ska lära känna folk från andra kulturer!
Det beriker ens liv väldigt mycket!
Eva i Skåne
Ångrar att jag skrev detta inlägget sad.gif

Jag ville inte skapa en debatt om invandrare. Visst är det bra med olika etnisk bakgrund precis som med olika kön inom poliskåren.

Det jag fortfarande inte fattar är varför man vill lägga en ny skola på Rosengård.
Intagningen sker centralt så då gynnar väl inte en ny skola Malmös arbetslöshet wink.gif

Jag hoppas det inte är ett yrke du funderar på Johnny.

Eva. Jag hoppas din dotter söker in igen. wub.gif
Marengo förresten - är det inte en dans???
Eva Swahn
Jo, min dotter fortsätter att söka. Jag uppmuntrar ihärdigt henne och hon har fått Bonniers stora ordbok i julklapp - som ska ligga uppslagen på köksbordet! Hon är dessutom en flicka med utländskt ursprung, främmande efternamn och utseeende och inte bara det, hon har för yrket många talanger.

Man har kollat de olika testerna och funnit att de är anpassade så att det är lättare för män att komma in, likaså för människor födda i högre/längre utbildade sociala skikt, för "helsvenskar". Är då inte testerna en spegel av de personer som har konstruerat dem?

Marengo - är en maträtt.
NoName
Nu blev det livat! Trevligt! biggrin.gif

Jag ser många som protesterar men ingen som kan specificera sig lite?

Adri-anne: Varför skulle jag vara en sämre granne än någon annan? Så vitt jag vet har jag aldrig i mitt ännu relativt korta liv aldrig varit i fejd med någon av mina grannar,eller ens varit i närheten av att bli vräkt.

Däremot har vi i Rosengård sett flera hyresgästföreningar desperat försökt bli av med hyresgäster som misshandlar grannar i närliggande områden samt stjäl bilar på parkeringen. Det som är mest tragiskt är att det räcker tydligen inte för en vräkning! Hurvida en vräkning skulle vara möjlig om den boende var av svensk härkomst ska jag låta vara osagt men återkommer gärna med en artikel om detta.

t955i: Det är socialdemokraterna som är den drivande kraften, Billström är bara ett "geni" vars lösning kraftigt går att ifrågasätta. Vilket parti Billsröm tillhör spelar egentligen ingen roll, den negativa inverkan kvarstår.

Ralf: Kan du vara så vänlig och specificera dom ev felaktigheterna? Du kan inte bara slänga ur dig en så kraftig kritik utan att ha något konkret att komma med. "Stilen" handlar om att kritisera argumenten och inte personligheten bakom, undvik att dra slutsatser om vem jag är och vad jag har för åsikter. Koncentrera dig på dom argument jag framfört!
Jag har inte citerat Billström med ordet invandrare utan med invånare! Han må ha flera andra "geniala" anledningar men han har inte förklarat varför en invandrad polisman skulle vara bättre än en svensk. Jag har svårt att se att Polisen har tillräkligt bra ekonomi för att göra förändringar enbart för förändringarnas skull. Meningen med förändringar måste väl vara att öka kvaliteten på polisarbetet? Att malmö har så stor arbetslöshet samt är en av dom mest brottsdrabbade städerna kommer sig ju i denna flat het, man sänker kraven gång på gång och vad får man för samhälle?

Veganvarg: Rasistiska? Hur kommer det sig att varje gång någon lägger fram ett argument som talar emot invandrare är denne rasist? Du har just ovetandes tagit upp själva grundproblemet som håller på att tvinga denna nation ned på knä, med ordet rasist i höggsta hugg försöker man tystna ned männsikor. Vad hände med yttrandefriheten? Är det inte väldigt egendomligt att så väldigt få öppet vågar diskutera någon som påverkar vårat samhälle så enormt mycket? Kostnader, brottslighet och andra negativa effekter det är banne mig allas våran SKYLDIGHET att ifrågasätta! Jag får be dig att leta felaktigheter i mina argument istället för att försöka smita undan som en fegis med ordet "rasist" ekandes i vinternatten.

Eva Swahn: Jag önskar din dotter lycka till i sina studier! Sverige behöver sannerligen fler poliser. (Varför är väl ganska uppenbart) Man kan ju alltid hoppas att hon får möjligheten att studera i just Rosengård, Rosengård med sin underbara infrastruktur och berikande mångkultur tenderar att ta mkt väl hand om unga kvinnor...För att inte tala om utelivet som ska vara något alldels utöver det vanliga! Svarttaxi lär väl inte heller bli något problem.. Lycka till!
digitalkarin
NoName: inte för att vara fräck, men ditt tugg påminner mig om ND när de "höll tal" i protest mot homosexuella på pride i år. Jag blev lika trött och ledsen av att höra dem som att läsa vad du skriver...
Suck... Kan inte alla bara kramas... sad.gif
Veganvarg
Jag klassar dina åsikter som rasistiska pga flera saker. Dels det du rent konkret säger, och dels på den attityd du har rakt igenom dina inlägg.

Om man inte är rasist bör man fundera på hur man lägger fram saker...
Jag känner ytterst få afrikaner. Har bara pratat lite mer med två stycken, och båda behandlade mig illa. Men jag vet att om jag skriver; "Alla afrikaner jag träffat har varit elaka!" så förstärker det bara fördomar och fascistiskt tänkande.
Hittills har du inte sagt en enda positiv sak om invandrare, utan istället sagt rakt ut eller insinuerat att det de ägnar sig åt är våld och kriminalitet.

Om din mening inte är att demonisera invandrare, bör du vara mycket tydlig med detta, och göra klart för alla att du inte har något emot folk från andra delar av världen.

Jag vet oxå att det finns problem inom vissa grupper i samhället, men det du gör att är du demoniserar en hel jättegrupp människor.
Har en god vän som är polis.
Han säger att det absolut inte är den stora gruppen invandrare som är problemet, utan små undergrupperingar inom denna enorma grupp.
Tex är det ytterst sällan invandrarkvinnor ställer till med problem...


Hur många invandrare känner du?
Tingstäde
NoName!

Din "biljett" till detta forum är din beklämmande frigolitbox med några växter. Lika beklämmande är ditt uppträdande här.

Vad gäller dina åsikter i olika samhällsfrågor är de totalt ointressanta i detta sammanhang. De hör inte hemma här för diskussion. Din närvaro på odla.nu, som du format den, är besvärande. Din andedräkt är äcklig. Din provocerande attityd är oönskad. Dit tjat om sakfrågor är en chimär. Varför du besvärar odla.nu med ditt etter är obegripligt. Jag skulle hålla för troligt att dina uttryck sammanhänger med din personlighetsstruktur.

Dra!!!

Tingstäde
Adri-Anne
Jag blir både arg och ledsen över din syn på oss invandrare.
Tror du att alla invandrare som kommer till Sverige kommer bara för att utnyttja Sverige..?
Tydligen känner du inte många invandrare. Om så var, skulle du inte ha en sådan bedrövlig attityd.
Jag är inte av födsel ens Skandinav, så jag platsar nog inte i detta forum enligt dig.
Men jag duger att betala svensk skatt på min utlänska pension.
Fialotta
No Name

Lägg ner nu...detta är ju ett forum för trädgårdsälskare...
mad.gif
Ralf
NoName
Vi hade ett rejält bråk här på Odla för ett tag sedan. Jag läste inte tråden särskilt noga, men det hela slutade med att en person försvann härifrån.
Om du inte skräper dig så tror jag att samma kommer att ske igen.
Jag kommer inte att svara på inlägg från dig längre i denna fråga.
JAG FÖRESLÅR ATT ALLA ANDRA ODLA-VÄNNER GÖR LIKADANT. SVARA EJ PÅ INLÄGG FRÅN NONAME

Också invandrare enligt reglerna.
Adri-Anne
Du har rätt Maudan Förlåt.
Fialotta
CITAT (Adri-Anne @ 05-01-2004, 19:15)
Du har rätt Maudan Förlåt.

Näääämen Ann...
det va INTE till dig utan till NO NAME....han har kommit fel tycker jag ohmy.gif smile.gif
Adri-Anne
Det var dumt och bli arg. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Fialotta
wub.gif biggrin.gif wub.gif Men nyttigt Ann rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (NoName @ 05-01-2004, 17:54)
Nu blev det livat! Trevligt! biggrin.gif


Eva Swahn: Jag önskar din dotter lycka till i sina studier! Sverige behöver sannerligen fler poliser. (Varför är väl ganska uppenbart) Man kan ju alltid hoppas att hon får möjligheten att studera i just Rosengård, Rosengård med sin underbara infrastruktur och berikande mångkultur tenderar att ta mkt väl hand om unga kvinnor...För att inte tala om utelivet som ska vara något alldels utöver det vanliga! Svarttaxi lär väl inte heller bli något problem.. Lycka till!

Redan i en tidigare tråd tyckte jag att du hade rasistiska tendenser och nu har du definitivt gått över alla gränser. Vet hut och ställ dig i skamvrån och skäms!:angry:

Vem är du att bestämma över människan? Vem och vad säger att du är på något vis förmer än någon annan oavsett ursprung och hudfärg. mad.gif

Ditt intåg på Odla berodde nog inte på något odlarintresse... av inläggen att döma.
Egentligen borde jag inte bli arg på dig... du är att beklaga.

Önskar att du kommer till insikt och omvärderar din syn på medmänniskan.

Säger jag som är farmor till en bedårande söt liten flicka från Kina wub.gif
NoName
Det här börjar likna 4ans nya programsattsning "alla mot en" !

Men istället för att svara på frågor ska man i detta avsnitt ljuga, hota och förtala så mycket som bara möjligt. Jag blir helt chokad när jag ser hur ni aktivt undviker att argumentera och istället ägnar er åt att kritisera min personlighet. Jag är rasist, jag är äcklig , jag är oönskad och om jag inte håller tyst snart kommer jag att försvinna! Hur ni inte hur ni låter..............

Jag har aldrig, upprepar ALDRIG använt mig av någon form av direkt personangrepp mot någon av er. Denna tråd är läst över 300ggr trotts detta är det ingen som kunnat svara på mina frågor på tillfredställande sätt. Det är lite egendomligt speciellt med tanke på er smutskatsning som även den är ett bevis på att argumenten har sinat. Varför kasta smuts om man sitter på hållbara argument. Kan det möjligtvis vara så att erat hat mot människor som öppet kritiserar sveriges invandringspolitik och invandrare har förblindat er. Att det rättfärdigar erat handlande.
Varför vara rädd för kritik när man vet att man har rätt. Om det är någon av er som mot förmodan känner för att försöka svara på mina frågor och ta chansen att upplysa mig, istället för att nedvärdera mig kommer här en lite uppfriskare:

Den som lämpar sig bäst för tjänsten skall oxå få den?
Varför skulle en invandrad polisman vara bättre än en svensk?
Hur kommer det sig att varje gång någon lägger fram ett argument som talar emot invandrare är denne rasist?



Jag vill passa på att be om ursäkt om jag har sårat eller ofredat någon,det var aldrig min mening. Men dom felaktigheter som jag försökt påvisa finns fortfarande kvar och det står jag för. Jag vet att många av er vill avsluta denna tråd, och om det nu är så att ingen tycker att jag skall skriva mer i detta forum så kommer jag genast att sluta! Men jag tror att många av dom frågor som känns mest olustiga är även dom viktiga att lyfta fram. Min sista fråga är kanske den mest viktiga just nu:


Vilka åsikter får man egentligen ha?
andersen
NoName lägg ner nu!

Det här forumet är till för att vi ska ha trevligt, kan tycka att det är ok att retas lite, det händer att jag gör det, men där ifrån att dra fram rasistiska och nervärderande åsikter om våra invandrare, där går gränsen.

Tänker ej ha någon mer menings utbyte med dej, ser helst att du lämnar det här forumet pungt slut!
*Felix matte*
CITAT (NoName @ 05-01-2004, 21:19)
Vilka åsikter får man egentligen ha?

Älska din nästa såsom dig själv. wub.gif
andersen
Och till Ralf förlåt såg ej ditt redigerade inlägg vist är det rätt som du skriver.
Tingstäde
NoName - go home!!!
Tingstäde
Virgo
Halloj!!

Nu måste jag in i leken!!

Dags att läsa reglerna igen?!
Lena N
CITAT (NoName @ 05-01-2004, 21:19)
Det här börjar likna 4ans nya programsattsning "alla mot en" !

Rätt uppfattat! Det finns gränser för hur man får uppföra sig här.
Betty
CITAT (Virgo @ 05-01-2004, 23:10)
Halloj!!

Nu måste jag in i leken!!

Dags att läsa reglerna igen?!

Ja, jag måste säga att jag är lite förvånad över att varken forumvärdinnan eller webbmastern har blandat sig i leken ännu...
Personligen tycker jag att det är hög tid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon