Sidor: 1, 2
Anma
Jag lånade en bli och i efterhand fick jag veta att mätaren visade fel. Nu har jag fått hem en böteslapp på 1500:-. Kört 76 km på 70 väg. Det sura är att jag VET att mätaren visade 70!
Är det lönt att förneka med motiveringen att bilens hastighetsmätare visar fel? Sånt kan man ju liksom inte veta i förväg! Vad tror ni?

Skulle jag medvetet kört för fort skulle jag självklart betala böterna utan knussel.
Sussie F-Flower
Har du lånat bilen privat finns det nog inte mycket att göra... trostar.gif (tror jag)
Däremot om det är en hyrbil eller en bil som leasas av företag/kommun el dyl kan det kanske gå att ta det den vägen.

Taskigt med böter! trostar.gif Det finns ju alltid annat som man ha kunnat köpt för pengarna.
Böter känns ju liksom bara som att slänga pengarna i sjön!
Tur att inte mätaren visade ännu mera fel, ändå.
cic
Klart du ska överklaga!
Ralf
Hur fick polisen reda på att det var du?

Alla hastighetsmätare visar mellan 5 till 10 km högre hastighet än den verkliga farten.
Aqvakul
Jag tror tyvärr att möjligheten att föreläggandet omprövas är ganska liten. Men du kanske ändå känner att du inte vill ta böterna utan strid och då ska du naturligtvis neka.
Gossen Ruda
Enda möjligheten är nog att kräva bilens ägare på pengarna. Dina böter lär du inte kunna slippa.
Anma
CITAT (Ralf @ 28-04-2010, 11:18) *
Hur fick polisen reda på att det var du?

Alla hastighetsmätare visar mellan 5 till 10 km högre hastighet än den verkliga farten.


Lånade bilen av en släkting, han hade fått förfrågan vem som kört, svarade att bilen var utlånad men ingen erkänner vem som kört. Då har polismyndigheten uppenbarligen gått och kollat släkten som bor i närheten och hittat mig! Det är det enda sättet de fått reda på det. Jävla jobb för 6 km för fort... Och så påstår de att de inte är ute efter att sätta dit folk. Pyttsan.
Ja, men inte i denna bilen, denna visar 7 km fortare än verkliga farten. Visste inte det då, vet det nu. Det är inget jag hittar på!
Dessutom, Ralf, min bil visar 3 km för lite, inga 5-10 km för lite.
Inga från Närke
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 10:59) *
Jag lånade en bli och i efterhand fick jag veta att mätaren visade fel. Nu har jag fått hem en böteslapp på 1500:-. Kört 76 km på 70 väg. Det sura är att jag VET att mätaren visade 70!
Är det lönt att förneka med motiveringen att bilens hastighetsmätare visar fel? Sånt kan man ju liksom inte veta i förväg! Vad tror ni?

Skulle jag medvetet kört för fort skulle jag självklart betala böterna utan knussel.

Har du nära till polisen så be dem hjälpa dig med att kolla hastigheten på den bil du lånat. De kan köra före och du kör efter med en polisman i din bil. Därefter beroende på vad resultatet blir så kanske du kan överklaga med polisens hjälp.

Undrar också som Ralf att hur fick polisen reda på att det var du?

Lycka till.
Anma
CITAT (Inga från Närke @ 28-04-2010, 11:27) *
Har du nära till polisen så be dem hjälpa dig med att kolla hastigheten på den bil du lånat. De kan köra före och du kör efter med en polisman i din bil. Därefter beroende på vad resultatet blir så kanske du kan överklaga med polisens hjälp.

Undrar också som Ralf att hur fick polisen reda på att det var du?

Lycka till.

La till det i inlägget ovan. smile.gif

Saken är att jag kan bevisa att bilens hastighetsmätare visar fel. frågan är om det hjälper?

Om jag bestrider, kommer det ytterligare kostnader ifall jag förlorar?

Det värsta är att vi lever på EN inkomst just nu. Har inte råd med detta!
Aqvakul
CITAT (Inga från Närke @ 28-04-2010, 11:27) *
Undrar också som Ralf att hur fick polisen reda på att det var du?

Ägaren har fått en förfrågan om vem som körde bilen...

Det vär så pass ovanligt (normalt är det tvärtom) att mätaren visar för lågt. Om ägaren var medveten om detta occh inte informerade dig så är det rimligt att han betalar minst hälften av böterna, tycker jag...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 28-04-2010, 11:31) *
Ägaren har fått en förfrågan om vem som körde bilen...

Det vär så pass ovanligt (normalt är det tvärtom) att mätaren visar för lågt. Om ägaren var medveten om detta occh inte informerade dig så är det rimligt att han betalar minst hälften av böterna, tycker jag...

Ja, och ägaren svarade inte på vem som lånat bilen, bara att den var utlånad. Sen har polismyndigheten gått igenom släkten runt ägaren och hittat mig. Jag är det ju på bilden. även om jag önskar att det inte vore det, en mer osmickrande foto på mig finns nug inte giggle.gif

Ja, jag kan ju tycka att ägaren ska dela på böterna, men jag tänker inte fråga, det får ägaren komma på själv. sad.gif
*Stintan*
Polisen borde ju hjälpa istället för att stjälpa så jag skulle ta ett litet snack med dom och föreslå att dom kollar bilen som Inga säger. Vem vet.
Anma
Det står att jag är skäligen misstänkt! Alltså den lägre misstänklighetsgraden. Jag kan ju bara neka till att det är jag på fotot, eller? Hmm..

CITAT (*Stintan* @ 28-04-2010, 11:38) *
Polisen borde ju hjälpa istället för att stjälpa så jag skulle ta ett litet snack med dom och föreslå att dom kollar bilen som Inga säger. Vem vet.

Ja, det påstås det, men jag tror inte längre på det, med tanke på att de rotat fram köraren fast ägaren inte talat om vem det är för 6 km för fort.
Skattelättnaderna kanske varit för många så polisen måste kämpa för att få in varje öre de kan få.?
Gossen Ruda
Jag tycker diskussionen handlar lite om fel saker. Bilen har framförts för fort med dig som förare. Som förare är du skyldig att hålla hastighetsbestämmelserna, även om hastighetsmätaren visar fel. Det senare kan du klaga på hos bilens ägare, polisen struntar i detta. Om du tycker det är för hårt att bli bötfälld för endast 6 km överträdelse kan du ta upp med myndigheterna men det är tveksamt om du får något gehör.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 12:00) *
Jag tycker diskussionen handlar lite om fel saker. Bilen har framförts för fort med dig som förare. Som förare är du skyldig att hålla hastighetsbestämmelserna, även om hastighetsmätaren visar fel. Det senare kan du klaga på hos bilens ägare, polisen struntar i detta. Om du tycker det är för hårt att bli bötfälld för endast 6 km överträdelse kan du ta upp med myndigheterna men det är tveksamt om du får något gehör.

Du är ingen forumgud som ska bestämma vad trådar ska handla om, synnerhet inte då du inte är TS. Om jag har åsikter om hur polismyndigheten arbetar får jag dryfta dem här hur mycket jag vill.

Mao vad du tycker bryr jag mig inte i.

Tillägg: Jag har inga problem med att man får böta för 6 km för fort, jag har problem med att polismyndigheten lägger ner ett sådant arbete för att få reda på föraren för 6 km för fort.
Alba
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 11:35) *
Ja, och ägaren svarade inte på vem som lånat bilen, bara att den var utlånad. Sen har polismyndigheten gått igenom släkten runt ägaren och hittat mig. Jag är det ju på bilden. även om jag önskar att det inte vore det, en mer osmickrande foto på mig finns nug inte giggle.gif

Ja, jag kan ju tycka att ägaren ska dela på böterna, men jag tänker inte fråga, det får ägaren komma på själv. sad.gif



Litar du på att släktingen inte sa att det var du ?
Jag tycker det verkar långsökt att de spanat genom hela släkten för att hitta den som körde.

I alla fall så tycker jag att du ska ta kontakt med polisen och säga som det är och sen fråga hur du går vidare med detta.
Hur du överklagar osv.

Jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Lycka till.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 12:07) *
Du är ingen forumgud som ska bestämma vad trådar ska handla om, synnerhet inte då du inte är TS. Om jag har åsikter om hur polismyndigheten arbetar får jag dryfta dem här hur mycket jag vill.

Mao vad du tycker bryr jag mig inte i.

Tillägg: Jag har inga problem med att man får böta för 6 km för fort, jag har problem med att polismyndigheten lägger ner ett sådant arbete för att få reda på föraren för 6 km för fort.

Vad du tar i, coola ner dig. Du har bevisligen kört för fort och har ingen chans att komma undan detta. Det är fö inte du som skall bestämma vilka mål polisen driver, det klarar de av att avgöra själva.
Anma
CITAT (Alba @ 28-04-2010, 12:23) *
Litar du på att släktingen inte sa att det var du ?
Jag tycker det verkar långsökt att de spanat genom hela släkten för att hitta den som körde.

I alla fall så tycker jag att du ska ta kontakt med polisen och säga som det är och sen fråga hur du går vidare med detta.
Hur du överklagar osv.

Jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Lycka till.

Ja, jag litar på det. Dessutom trodde vi inte ens att förfrågan gällde mig, utan min man. Jag mindes inte ens att jag kört den bilen på den vägen. Men det hade jag tydligen.

Tack, ska nog ringa dem och kolla om det är lönt.
Ralf
Jag har hört att dom kastar upp till 70% av alla fortkörningsfoton.
*Ägaren går inte att identifera med föraren på bilden
*hyrbilar
*leasingbilar

Ralf
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 11:26) *
Dessutom, Ralf, min bil visar 3 km för lite, inga 5-10 km för lite.

så lite som 3 km? Hur vet du det?
Det lyckas jag inte ens få till med min GPS.
KarinSKARA
Anma //
Hoppas det löser sig så att allt blir rätt och riktigt till slut.
Vill bara komma med en följdfråga:
Du skriver att du kollat mätaren så din bil visar 3 km fel och denna du lånade tydligen 6 km fel åt fel håll. Hur gjorde du testet?
Jag har alltid undrat hur mycket jag kan lita på mina 2 bilars mätare som jag använder.
När jag kör familjebilen får jag ofta köra om andra, när jag kör den gamla lilla, blir jag omkörd stup i kvarten.
Anma
CITAT (Ralf @ 28-04-2010, 12:45) *
så lite som 3 km? Hur vet du det?
Det lyckas jag inte ens få till med min GPS.

För att två olika gps visar detta.
När visaren visar 90 visar gps:en 87.


CITAT (KarinSKARA @ 28-04-2010, 12:52) *
Anma //
Hoppas det löser sig så att allt blir rätt och riktigt till slut.
Vill bara komma med en följdfråga:
Du skriver att du kollat mätaren så din bil visar 3 km fel och denna du lånade tydligen 6 km fel åt fel håll. Hur gjorde du testet?
Jag har alltid undrat hur mycket jag kan lita på mina 2 bilars mätare som jag använder.
När jag kör familjebilen får jag ofta köra om andra, när jag kör den gamla lilla, blir jag omkörd stup i kvarten.

På min bil vet jag det tack vare gps. Vad det gäller den lånade bilen så säger ägaren att den visar ca 5 km fel, för fort med vinterdäcken. Jag har själv inte testat.
KarinSKARA
Tack för svaret
Visste inte att man kunde se det på GPS blush.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 12:00) *
Jag tycker diskussionen handlar lite om fel saker. Bilen har framförts för fort med dig som förare. Som förare är du skyldig att hålla hastighetsbestämmelserna, även om hastighetsmätaren visar fel. Det senare kan du klaga på hos bilens ägare, polisen struntar i detta. Om du tycker det är för hårt att bli bötfälld för endast 6 km överträdelse kan du ta upp med myndigheterna men det är tveksamt om du får något gehör.


Håller helt med dej Gossen ruda,vill åxå tala om att det har stor betydelse vilka hjul/däck man har på bilen, och att det inte kan vara Polisens uppgift att kalibrera folks hastighetsmätare.
Anma
CITAT (andersen @ 28-04-2010, 15:22) *
Håller helt med dej Gossen ruda,vill åxå tala om att det har stor betydelse vilka hjul/däck man har på bilen, och att det inte kan vara Polisens uppgift att kalibrera folks hastighetsmätare.

Samma svar till dig som till Gossen säger jag. Ingen har begärt att polisen ska kalibrera folks hastighetsmätare. Och det där med däcken var inte heller någon nyhet.
Bee
Jag visste inte heller att man kan kolla hastigheten med hjälp av GPS:en. Tack för tipset!
Sen läste jag för ett tag sen att folk är mycket duktiga på att ange vem som kört bilen. I ditt fall lät det lite vagt - inte katten har dom lagt så mycket möda på att kolla släkten! - så jag skulle ha is i magen och blåneka! Särskilt om plånboken är mager. Det kostar inte extra att neka!
Aqvakul
Personligen hade jag aldrig blånekat - mitt samvete är värt mer än 1500 kronor. Däremot hade jag försökt att slippa böterna. Ta en omgång med polisen och annars med släktingen...
Myosotis
Stackars Anma, så onödigt, särskilt när man vet att man inte gjort något fel. trostar.gif Jag tycker du ska försöka förklara för polisen åtminstone.

CITAT (Aqvakul @ 28-04-2010, 19:23) *
Personligen hade jag aldrig blånekat - mitt samvete är värt mer än 1500 kronor.

En själsfrände wub.gif
Jag skulle nog inte ens kunna neka även om jag ville.
Platinum
Nu har inte jag körkort men min sambo har och jag påpekar alltid när han kör för fort om det så är 50-sträcka.

Har du problem med böteslappen borde du rimligen kalibrera hastighetsmätaren i den lånade bilen med polisens avmätare.

Och gör du inte det så borde ju du som körde dela boten med den som ägde bilen, ni handlade ju båda i god tro....du trodde den var lagenlig och den som lånade ut trodde du körde lagenligt.
Anma
CITAT (Bee @ 28-04-2010, 19:18) *
Jag visste inte heller att man kan kolla hastigheten med hjälp av GPS:en. Tack för tipset!
Sen läste jag för ett tag sen att folk är mycket duktiga på att ange vem som kört bilen. I ditt fall lät det lite vagt - inte katten har dom lagt så mycket möda på att kolla släkten! - så jag skulle ha is i magen och blåneka! Särskilt om plånboken är mager. Det kostar inte extra att neka!

I detta fallet är det polisen som rotat fram föraren. Det vet jag med 100% säkerhet. Vi trodde för det första att det inte ens var mig det gällde då förfrågan till bilägaren kom. Så varför skulle ägaren angett mig bakom ryggen på mig? Nä, det är polisen som gjort ett grundligt arbete. Eller snarare de som sitter och arbetar med bilderna från kameran, de är nog inte poliser de, utan tjänstemän.

CITAT (Aqvakul @ 28-04-2010, 19:23) *
Personligen hade jag aldrig blånekat - mitt samvete är värt mer än 1500 kronor. Däremot hade jag försökt att slippa böterna. Ta en omgång med polisen och annars med släktingen...

Jag skulle heller inte blåneka, det är ju jag på bilden, det ser jag ju, men däremot anser nog jag att jag kan hävda just det att mätaren visar fel, för det gör den ju vet vi ju nu. Det är ingen lögn eller påhitt för att slippa böter. Det är fakta.

Min fråga i tråden var om det är lönt att bestrida, om jag har någon chans. Det verkar vara ganska spridd uppfattning om detta, så därför ska jag göra det. Det värsta som kan hända är att jag får betala, det får jag ju i vilket fall.

Ska prata med bilägaren, om inte annat kanske jag kan få låna pengarna och betala tillbaka i omgångar, nästa månad kanske vi slipper leva på en inkomst och då har jag råd ändå.

Tack för alla råd.
vitavargen
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 10:59) *
Jag lånade en bli och i efterhand fick jag veta att mätaren visade fel. Nu har jag fått hem en böteslapp på 1500:-. Kört 76 km på 70 väg. Det sura är att jag VET att mätaren visade 70!
Är det lönt att förneka med motiveringen att bilens hastighetsmätare visar fel? Sånt kan man ju liksom inte veta i förväg! Vad tror ni?

Skulle jag medvetet kört för fort skulle jag självklart betala böterna utan knussel.

Tycker att du borde prata med dem, antingen per telefon eller under ett besök.

Det är inte klokt att bötfälla skötsamma människor och låta hastighetsälskarna gå fria.
Huggorm
Jag tror bara jag fastnat i kamera en gång, och det var i Norge. Då fick jag en kallelse till polisen i Sverige, dit jag fick åka och signera ett erkännande. Efter detta fick jag ett brev från norska polisen, där dom presenterade en bötessumma alternativt ett fängelsestraff om jag inte kunde betala, och bad mig skicka in ett accepterande. Detta gjorde jag aldrig eftersom jag hoppades få prova fängelset, och sedan hörde jag inget på bortåt ett år. Sedan kom ett brev där det stod att ärendet var nedlagt, och att jag kunde överklaga det beslutet om jag ville rolleyes.gif Jag vet inte om det är så lätt att komma undan i Sverige dock
netha
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 11:26) *
Lånade bilen av en släkting, han hade fått förfrågan vem som kört, svarade att bilen var utlånad men ingen erkänner vem som kört. Då har polismyndigheten uppenbarligen gått och kollat släkten som bor i närheten och hittat mig! Det är det enda sättet de fått reda på det. Jävla jobb för 6 km för fort... Och så påstår de att de inte är ute efter att sätta dit folk. Pyttsan.
Ja, men inte i denna bilen, denna visar 7 km fortare än verkliga farten. Visste inte det då, vet det nu. Det är inget jag hittar på!
Dessutom, Ralf, min bil visar 3 km för lite, inga 5-10 km för lite.

Anma ... brevet med boten och bild på bil samt närbild på föraren kommer från RPS i Kiruna
Inte från polisen i din närhet.
Det skickas alltid till bilägaren och denne har då möjlighet att bestrida och ev tala om vem som lånat
bilen och finns på bilden.


Sedan ... om bilen ifråga visar 7 km fortare än verkliga farten så har du ju bara kört i 63km/h
och fartkameran måste isf visa 14km/h för mycket.

Visst är det trist att få böter men i det här fallet tror jag inte att du får gehör i överklagan. Tyvärr
Huggorm
Jag har läst om folk som försökt komma undan böter på grund av felvisande mätare, men det är bara att glömma. Dom kan inte släppa igen sådant eftersom alla skulle skylla på det då. Det är bara att ta det säkra före det osäkra och alltid köra med vampyrmask på sig i stället biggrin.gif
Anma
CITAT (netha @ 28-04-2010, 21:26) *
Anma ... brevet med boten och bild på bil samt närbild på föraren kommer från RPS i Kiruna
Inte från polisen i din närhet.
Det skickas alltid till bilägaren och denne har då möjlighet att bestrida och ev tala om vem som lånat
bilen och finns på bilden.
Sedan ... om bilen ifråga visar 7 km fortare än verkliga farten så har du ju bara kört i 63km/h
och fartkameran måste isf visa 14km/h för mycket.

Visst är det trist att få böter men i det här fallet tror jag inte att du får gehör i överklagan. Tyvärr

Ett skrivfel, mätaren visade 70 km/h medan kameran mätte 76 km/h. Alltså menar jag att mätaren visar för lite. Skyltarna visar 70 på den altuella vägsträckan.

Och självklart vet jag att det inte är min lokala polis som har hand om detta. Varför tror du att jag tror det?
netha
CITAT (Huggorm @ 28-04-2010, 21:36) *
Jag har läst om folk som försökt komma undan böter på grund av felvisande mätare, men det är bara att glömma. Dom kan inte släppa igen sådant eftersom alla skulle skylla på det då. Det är bara att ta det säkra före det osäkra och alltid köra med vampyrmask på sig i stället biggrin.gif

Kör man för fort med lånad eller företagsbil så behövs det inte mer än att bilägaren
inte uppger vem som kört bilen ... då avskrivs ärendet.

Polisen letar aldrig efter personen på bilden.
Anma
CITAT (netha @ 28-04-2010, 21:39) *
Kör man för fort med lånad eller företagsbil så behövs det inte mer än att bilägaren
inte uppger vem som kört bilen ... då avskrivs ärendet.

Polisen letar aldrig efter personen på bilden.

I detta fallet HAR de gjort det!!! Tro det eller inte!!
gnon49
T.om dom som aldrig varit i Stockholm har ju åkt på trängselavgift. Så när vägkameror fotar dig för en försyndelse så gäller det att ha på benen om man skall gå vidare.
Kan det vara så att nyare bilar med elektronisk hastighetsmätare kan strejka på ett annat sätt än gamla med vajer? Och vem kontrollerar det, inte besiktningen väl?
Meriona
Jag kan verifiera att de visst tittar på familjemedlemmars körkortsbilder om bilägaren nekar. Min väninna råkade ut för det, hon körde sin egen bil som är regad på hennes pappa (av anledning som ingen har med att göra). Pappan fick frågan men han sa att "nä jag känner inte igen det där fruntimret". Men de letade upp henne ändå, så hon fick allt erkänna.

Edit. Glömde ett "inte"
netha
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 21:40) *
I detta fallet HAR de gjort det!!! Tro det eller inte!!

Det måste i så fall vara absolut unikt i hastighetskamerornas historia.
Och hur ska personal i Kiruna kunna leta efter släkt till en bilägare i annan del av landet.
Bilden skickas nämligen aldrig till polismyndighet på orten där brottet begåtts... utan enbart till bilägaren.

Jag tror inte att du far med osanning ... däremot att du fått "friserad" sanning av bilägaren
som kanske av rädsla uppgav vem föraren var. H*n kanske inte visste om att man inte är skyldig att uppge detta.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 28-04-2010, 21:41) *
Kan det vara så att nyare bilar med elektronisk hastighetsmätare kan strejka på ett annat sätt än gamla med vajer? Och vem kontrollerar det, inte besiktningen väl?

Det borde inte vara någon skillnad. Det som kan hända är att nålen kärvar, så den inte vrids upp så långt på skalan som den skall, men risken är lika stor på båda typer av hastighetsmätare. Avläsningen kan, teoretiskt sett, inte bli fel. Det sitter ett tandat hjul i slutväxeln, och antingen fungerar det eller så läses det inte av alls. Fler och fler bilar använder väll tandhjulen till ABS:systemet nu för tiden, men om inte det funkar exakt så slår antisladdsystemet till eftersom olika hastighet på de olika hjulen uppfattas som en sladd.
Anma
CITAT (netha @ 28-04-2010, 21:45) *
Det måste i så fall vara absolut unikt i hastighetskamerornas historia.
Och hur ska personal i Kiruna kunna leta efter släkt till en bilägare i annan del av landet.
Bilden skickas nämligen aldrig till polismyndighet på orten där brottet begåtts... utan enbart till bilägaren.

Jag tror inte att du far med osanning ... däremot att du fått "friserad" sanning av bilägaren
som kanske av rädsla uppgav vem föraren var. H*n kanske inte visste om att man inte är skyldig att uppge detta.

Tydligen inte, se merionas inlägg innan ditt!
Tror du att folkbokföringen finns på arkiv 2010 eller? Man kan sitta i Kiruna och kolla upp släktskapet hos folk i hela Sverige, bara man har rättigheterna till rätt register, och det lär polisen ha.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 28-04-2010, 21:43) *
Jag kan verifiera att de visst tittar på familjemedlemmars körkortsbilder om bilägaren nekar. Min väninna råkade ut för det, hon körde sin egen bil som är regad på hennes pappa (av anledning som ingen har med att göra). Pappan fick frågan men han sa att "nä jag känner inte igen det där fruntimret". Men de letade upp henne ändå, så hon fick allt erkänna.

Edit. Glömde ett "inte"

Precis, den närmsta familjen kollas. Dom har väll en gräns för hur noggranna undersökningar dom gör, dom vill ju inte äventyra kamerasystemets goda lönsamhet...
Anma
CITAT (Meriona @ 28-04-2010, 21:43) *
Jag kan verifiera att de visst tittar på familjemedlemmars körkortsbilder om bilägaren nekar. Min väninna råkade ut för det, hon körde sin egen bil som är regad på hennes pappa (av anledning som ingen har med att göra). Pappan fick frågan men han sa att "nä jag känner inte igen det där fruntimret". Men de letade upp henne ändå, så hon fick allt erkänna.

Edit. Glömde ett "inte"

Tack! Bekräftar att jag kan lita på min släkting i fortsättningen också! smile.gif
Meriona
Som jag skrivit ovan så har du fel Netha. Eftersom min väns pappa betalade alla hennes räkningar vid den här tidpunkten så fanns det ingen anledning för honom att mörka att han sagt vem hon var, tvärtom gjorde han allt han kunde för att slippa betala.
gnon49
CITAT (netha @ 28-04-2010, 21:45) *
Det måste i så fall vara absolut unikt i hastighetskamerornas historia.
Och hur ska personal i Kiruna kunna leta efter släkt till en bilägare i annan del av landet.
Bilden skickas nämligen aldrig till polismyndighet på orten där brottet begåtts... utan enbart till bilägaren.

Jag tror inte att du far med osanning ... däremot att du fått "friserad" sanning av bilägaren
som kanske av rädsla uppgav vem föraren var. H*n kanske inte visste om att man inte är skyldig att uppge detta.

Men så enkelt kan det väl inte vara att lura fartkameror. Då ´skulla ju alla byta bil med varandra hej vilt och sedan köra så det ryker om det. Och i Kiruna hade man sen en massa foton på förare som inte stämde med körkortregistret på den aktuella bilen.
Meriona
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 21:52) *
Tack! Bekräftar att jag kan lita på min släkting i fortsättningen också! smile.gif


Det tror jag säkert att du kan! Blod är tjockare än vatten. angel_not.gif
netha
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 21:51) *
Tydligen inte, se merionas inlägg innan ditt!
Tror du att folkbokföringen finns på arkiv 2010 eller? Man kan sitta i Kiruna och kolla upp släktskapet hos folk i Kiruna, bara man har rättigheterna till rätt register, och det lär polisen ha.

Det är en sak om man kollar familjemedlemmar boende på samma adress, men att börja leta efter släkt
i trakterna. Nej det gör de inte.


Du skriver i ett tidigare inlägg ... "Ja, jag litar på det. Dessutom trodde vi inte ens att förfrågan gällde mig, utan min man. Jag mindes inte ens att jag kört den bilen på den vägen. Men det hade jag tydligen."

Fick du först en förfrågan om det var du som kört bilen , eller?
Anma
CITAT (netha @ 28-04-2010, 21:45) *
Det måste i så fall vara absolut unikt i hastighetskamerornas historia.
Och hur ska personal i Kiruna kunna leta efter släkt till en bilägare i annan del av landet.
Bilden skickas nämligen aldrig till polismyndighet på orten där brottet begåtts... utan enbart till bilägaren.

Jag tror inte att du far med osanning ... däremot att du fått "friserad" sanning av bilägaren
som kanske av rädsla uppgav vem föraren var. H*n kanske inte visste om att man inte är skyldig att uppge detta.

Dessutom kan jag meddela dig att brevet som skickades till bilägaren innehöll ingen bild på föraren, ej heller info om vad eller var hastighetsförteelsen gjorts, enbart en förfrågan vem som kört den aktuella bilen den aktuella dagen. Hittar du bara på eller gissar din info eller? I så fall, låt bli för hottepå eller med dina gissningar, de är ingen hjälp för någon.
netha
CITAT (gnon49 @ 28-04-2010, 21:54) *
Men så enkelt kan det väl inte vara att lura fartkameror. Då ´skulla ju alla byta bil med varandra hej vilt och sedan köra så det ryker om det. Och i Kiruna hade man sen en massa foton på förare som inte stämde med körkortregistret på den aktuella bilen.

Om du inte tror på det så kan du kontakta RPS och få det bekräftat.

Varför tror du annars att tusentals och åter tusentals böter avskrivs varje år pga att ägaren inte talar om vem som körde.


CITAT (Anma @ 28-04-2010, 21:56) *
Dessutom kan jag meddela dig att brevet som skickades till bilägaren innehöll ingen bild på föraren, ej heller info om vad eller var hastighetsförteelsen gjorts, enbart en förfrågan vem som kört den aktuella bilen den aktuella dagen. Hittar du bara på eller gissar din info eller? I så fall, låt bli för hottepå eller med dina gissningar, de är ingen hjälp för någon.

Nej jag har inte för vana att hitta på ... kommer ogärna in med annat än gällande fakta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon