Full version: vilken växt?
neubeck
Hej.
Jag undrar om någon vet vad detta är för växt?
Den är kraftigt hårig och luktar starkt svavel eller vitlök vid beröring av bladen. Har fått fröer av en vän som reste i sydamerikas regnskogar.
Jag tror att den är ite giftig. Borde jag kanske göra mig av med den?

/A
Piccante
Du behöver ju inte äta den om du inte vet men varför ska du göra dig av med den? Den kan ju vara ett exotiskt inslag i ditt hem.
Motti
Den liknar ju faktiskt en Paraplyaralia !så det måste väl vara en släkting till den.Illaluktande och hårig giggle.gif trodde det var en gubbe du pratade om:)
Eva i Höga
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 21:18) *
Den liknar ju faktiskt en Paraplyaralia !så det måste väl vara en släkting till den.Illaluktande och hårig giggle.gif trodde det var en gubbe du pratade om:)

Du är härlig! bravo.gif
Motti
Ja inte hårig och illaluktande i alla fall (tror jag inte) rotfl.gif
Piccante
CITAT (neubeck @ 01-05-2010, 15:20) *
Hej.
Jag undrar om någon vet vad detta är för växt?
Den är kraftigt hårig och luktar starkt svavel eller vitlök vid beröring av bladen. Har fått fröer av en vän som reste i sydamerikas regnskogar.
Jag tror att den är ite giftig. Borde jag kanske göra mig av med den?

/A

Vet du om fröerna samlades in från ett träd, buske eller ört??? Det är ganska svårt att identifiera okända växter på enbart blad. Vet du hur frukten såg ut? Araliaväxter har väl sin utbredning mestadels i Asien- Europa?
Huggorm
Väldigt svårt att identifiera tropiska växter över huvud taget. Dels kan vi ju bara ha dom inomhus här hemma, och dels finns det väldigt många. Det skulle inte förvåna mig om det finns ännu ej upptäckta trädsorter i amazonas eller på Borno, upptäcker dom fortfarande nya djurarter så lär det finnas ännu fler okända växter
Motti
Nu är jag allvarlig flirting.gif ser ut som en "Paraplyaralia "säkert en släkting till den.
Huggorm
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 23:11) *
Nu är jag allvarlig flirting.gif ser ut som en "Paraplyaralia "säkert en släkting till den.

Problemet är att det finns dussintals tropiska träd och buskar med ungefär likadana löv. Någon bra bok för identifiering av tropiska växter är nog däremot svår att uppbåda i Sverige
Alexander-VG-zon3
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 23:11) *
Nu är jag allvarlig flirting.gif ser ut som en "Paraplyaralia "säkert en släkting till den.


tyvärr jag tror inte heller på Schefflera eller på någon araliaväxt. dom är inte så håriga plus har dom grövre tjockare och blankare blad.
neubeck
Hej! Oj, vad många svar! Jag ska kolla upp era tips.
Jag har tyvärr ingen aning om det är träd eller buske. Men den växer extremt snabbt och har nu lite vedartad stam, så kanske kan det tänkas bi ett träd av den. Tyvärr vet jag inte mer. Jag fick bara en påse fröer.

Tack för svaren.
/A
neubeck
Hej.
Nu har jag namnet på växten. Cleome gigantea heter den och får mycket udda blommor. kul!

/A

Ser att jag borde varit i en annan forum-kategori. Sorry.
/A
Blomstertanten
Den är släkt med Paradisblomster (Cleome hassleriana)
Eva i Skåne
CITAT (Blomstertanten @ 12-01-2011, 19:44) *
Den är släkt med Paradisblomster (Cleome hassleriana)



Tack, det var svar på min fundering. Jag googlade just på namnet och tyckte att blommorna liknade dom paradisblomster jag odlat (frön köpta från Odla)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon